Εγκαίνια της έκθεσης FAKE® @The Pulse

Από την/τον Βασίλης Νάτσιος | 15 Ιανουαρίου 2017

IMG_020

Το πρόβλημα των πλαστών έργων τέχνης είναι παγκόσμιο όσο και ελληνικό και τρομοκρατεί κάθε συλλέκτη, γκαλερίστα, διευθυντή μουσείου και καλλιτέχνη. O Γιώργος Οράτης, συλλέκτης και ιδιοκτήτης του The Pulse Project* ήρθε σε επαφή με τον κόσμο των πλαστών έργων. Αλλά και μετά τη λειτουργία της γκαλερί The Pulse, σειρά έργων που του παρουσιάστηκαν αποδείχθηκαν μετά από εργαστηριακούς ελέγχους και ιστορική- αρχειακή έρευνα ότι ήταν πλαστά. Εξαιρετικά αλλά πλαστά. Έτσι συνέλαβε την πρωτότυπη ιδέα και άρχισε να αποκτά τέτοια έργα.

IMG_028

Στη συνέχεια επέλεξε τρεις καλλιτέχνες, τον φωτογράφο, Francois L’Hotel, τον αρχιτέκτονα, Διονύση Σοτοβίκη και τον ζωγράφο, Κωνσταντίνο Πάτσιο. Τους παρέδωσε τα πλαστά έργα και τους προέτρεψε να δημιουργήσουν με αυτά δικά τους έργα. Οι πλαστοί πίνακες έργων των Παρθένη, Ροϊλού, Δούκα, Γαϊτη, Μόραλη, Γιαλλινά, Βυζάντιου, Ακριθάκη κ.ά. μετατράπηκαν σε αυθεντικά έργα με την εικαστική παρέμβαση των καλλιτεχνών και απέκτησαν αυθεντικότητα, ταυτότητα και υπογραφή. Tο εγχείρημα της παντελούς απόρριψης του μη αυθεντικού έργου και της αναδημιουργίας του σε γνήσια εικαστικό έργο αποτελεί σίγουρα πρόκληση για τους λάτρεις της τέχνης. Η αρχική αναπαράσταση έχει αλλοιωθεί ριζικά, τα έργα έχουν αποκτήσει μια διαφορετική εικαστική υπόσταση και έχει επέλθει η πλήρης ρήξη με την αισθητική, τη φιλοσοφία και τη σημασιολογία του πλαστού έργου. Έχει δηλαδή αναιρεθεί ουσιαστικά το πλαστό και έχει χρησιμοποιηθεί σαν εικονογραφικό εφαλτήριο ή σαν απλή εκθεσιακή επιφάνεια.

IMG_272

Στις νέες δημιουργίες τους οι καλλιτέχνες επινοούν το δικό τους σύμπαν. The Pulse Gallery, Χάρητος 8 Κολωνάκι, t. 210 7243982 www.the-pulse.gr Με την αφορμή της πλαστογραφημένης ζωγραφικής επιφάνειας και έχοντας ως κυρίαρχο οδηγό την προσωπική τους γραφή συνθέτουν αυθεντικά έργα τέχνης. Έτσι η αλήθεια πλεονεκτεί του ψεύδους, η διαφάνεια κερδίζει την εξαπάτηση, η πρωτότυπη δημιουργία υπερέχει της αντιγραφής, το γνήσιο υπερτερεί του πλαστού και αναδεικνύεται η ίδια τέχνη» αναφέρει η επιμελήτρια στο κείμενό της.

IMG_107

Σύμφωνα με τον Γιώργο Οράτη, υπάρχουν πολλές πτυχές του θέματος που θα ήθελε να προβληματίσουν: – Τι είναι πλαστό; Είναι πλαστό ένα έργο που υπογράφηκε μεταγενέστερα; – Τι είναι γνήσιο; Αρκεί η πιστοποίηση ενός ιδρύματος ή ενός expert στον καλλιτέχνη για να είμαστε βέβαιοι για την γνησιότητα; Είναι γνήσιο ένα έργο μαθητή όταν υπογράφεται ένεκα φιλοφρόνησης από τον δάσκαλο του; – Γιατί γνήσια έργα έχουν «καεί» ως ψεύτικα και πολλά ψεύτικα έχουν βαπτιστεί γνήσια από κληρονόμους των μεγάλων ζωγράφων; – Ποια η ψυχοσύνθεση του καλλιτέχνη-αντιγραφέα που θεωρεί τον εαυτό του εφάμιλλο αν όχι καλύτερο από τον ζωγράφο που αντιγράφει αλλά ξέρει ότι θα μείνει για πάντα αφανής; Αποτελεί το οικονομικό κέρδος το μόνο του κίνητρο; Αντίστοιχο εγχείρημα δεν έχει ποτέ πραγματοποιηθεί. Την έκθεση επιμελήθηκε η ιστορικός τέχνης Λουίζα Καραπιδάκη.

Δείτε φωτογραφίες από τα εγκαίνια

IMG_349 IMG_328 IMG_295 IMG_262 IMG_196 IMG_177 IMG_142 IMG_137 IMG_135 IMG_112

Βασίλης Νάτσιος

Βασίλης Νάτσιος

"Ό,τι βλέπεις είναι αληθινό, ό,τι ακούς μπορεί να μην είναι"

...Γεννήθηκα στα μεγάλα κινηματογραφικά στούντιο και μεγάλωσα σε θεατρικές σκηνές και στα τηλεοπτικά πλατό. Από μικρός έκανα παρέα με όλες τις προσωπικότητες του πολιτισμού μας. Μαζί με τους δικούς μου ανθρώπους, με στηρίζουν συνεχώς, κυρίως με το έργο τους. Ωραία ιστορία, έτσι; Κρίμα που δεν είναι αληθινή! Πάντα μου άρεσε αυτή η εκδοχή. Χρειάζεται ένας μύθος να συντηρεί την πραγματικότητα. Οι δικοί μου μύθοι είναι έγχρωμοι, σινεμασκόπ και εξώφυλλο. Και συνεχίζουν να ζουν στο cosmopoliti…

ΣΧΟΛΙΑ

Your email address will not be published. Required fields are marked *