Εντυπώσεις και πρώτες φωτογραφίες από την παράσταση “Στα άκρα” σε σκηνοθεσία Πέτρου Ζούλια στο θέατρο Χώρα

Από την/τον Βασίλης Νάτσιος | 18 Φεβρουαρίου 2018

P1100143

Στα καλύτερά του είναι φέτος ο σκηνοθέτης Πέτρος Ζούλιας. Μετά το Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα, τον Τσάρλι Τσάπλιν και τις Γυναίκες του Παπαδιαμάντη, το επόμενο σκηνοθετικό του βήμα τον έφτασε…. Στα άκρα! Έτσι είναι ο τίτλος της παράστασης που παρουσιάζεται κάθε Δευτέρα και Τρίτη στο Θέατρο Χώρα,  από το λογοτεχνικό έργο του Γάλλου συγγραφέα Ζoρζ Μπατάιγ σε διασκευή και δραματουργική επεξεργασία από την Στέλλα Ζαφειροπούλου.

P1090984

Ο Ζορζ Μπατάιγ γεννήθηκε στο Billom το 1897. Ο πατέρας του ήταν τυφλός. Μετά από μια νεανική έντονη μυστικιστική διάθεση, ασχολήθηκε με τον Νίτσε, την ψυχανάλυση, τη φιλοσοφία, τη θρησκεία, τη θεολογία, την ανθρωπολογία και συναναστράφηκε τους υπερρεαλιστές χωρίς ποτέ να προσχωρήσει καθαρά στις γραμμές τους. Παρακολούθησε τα μαθήματα του Alexandre Kojeve για τον Hegel, ο οποίος μαζί με τον Νίτσε και τον μαρκήσιο ντε Σαντ θα γίνει ένας από τους άξονες αναφοράς της σκέψης του.
Τον Ιούνιο του 1935, παραμονές του Ισπανικού Εμφυλίου ολοκληρώνει το βιβλίο του Το γαλάζιο του ουρανού στο οποίο βασίζεται η παράσταση Στα άκρα.  Ερωτισμός και ατμόσφαιρα πολιτικής τραγωδίας, σε μια αφήγηση γυμνή και χωρίς διάκοσμο, “αντι-λογοτεχνική”  με τη  δράση να τοποθετείται ανάμεσα στο Λονδίνο, το Παρίσι και τη Βαρκελώνη.

P1100041

Ερωτισμός και ατμόσφαιρα πολιτικής τραγωδίας κυριαρχούν και στην παράσταση που σκηνοθέτησε ο Πέτρος Ζούλιας. Και δεν είναι μόνο αυτά. Ηθική και ερωτική κρίση, εμμονές, μεγαλομανία, κατάθλιψη, προβληματισμοί για το φασισμό, εμμονές, σαρκικές ηδονές, φετιχισμός και “τρέλα” συνθέτουν το τελικό αποτέλεσμα της ιδιαίτερης παράστασης. Μέσα από τον κεντρικό και ιδιόμορφο ήρωα, τον Ερρίκο, έναν μεγαλοαστό διανοούμενο, γινόμαστε μέρος ενός κόσμου με ακραίες σχέσεις, με διαφθορά, με  σεξουαλική απελευθέρωση και με το ιδεολογικό και πολιτικό αδιέξοδο σε μια κοινωνία με κρίση που θυμίζει αρκετά τη σημερινή. 

Σε ένα πραγματικά εντυπωσιακό σκηνικό της Αναστασίας Αρσένη, παρακολουθούμε τους χαρακτήρες του έργου να αφήνονται στην κραιπάλη των αισθήσεων και της ηδονής με τη φθορά να υπάρχει έντονη και στη ζωή τους και στην κοινωνία. Από πλευράς υποκριτικής, υπάρχουν εμφανείς αδυναμίες, κυρίως στην αύξουσα κλίμακα δραματικής έντασης, που δικαιώνονται από την επίμονη απαίτηση του σκηνοθέτη Πέτρου Ζούλια να βγουν από την ισοπεδωτική αφάνεια σε μια απολύτως αξιέπαινη προσπάθεια ανάμεσα στη ρεαλιστική αναπαράσταση και το στιλιζάρισμα. Η Αγοραστή Αρβανίτη, ο Γιώργος Βέττος, η Δέσποινα Πέττα, ο Αντώνης Τρίκκης, ο Γιώργος Τσουρουνάκης, η Μαίρη Χάγια, ο Κυριάκος Ψυχάλης και η Λιάνα Παρούση, φτάνουν επί σκηνής  στα άκρα. Και αυτή είναι τελικά και η γοητεία της παράστασης.

P1090611

Οι ηθοποιοί και οι ρόλοι τους

Η Αγοραστή Αρβανίτη υποδύεται την Γερμανίδα Ντέρτυ (Δωροθέα). Όμορφη. Πλούσια. Έκφυλη. Θεωρεί την εργατική τάξη υποχείριό της. Έχει σχέση με τον Ερρίκο. Εκείνος την αποκαλεί Dirty. Τη γνωρίζει σε ένα μπαρ, ενώ εκείνη έχει ματώσει το χέρι της περνώντας έναν σουγιά με γρήγορες κινήσεις δίπλα από τα δάχτυλά της. Κάνει συνεχή ταξίδια. Θέλει να γνωρίσει νέες χώρες και καινούργιους ανθρώπους. Παρακμιακή. Διεστραμμένη. Φορά το κατακόκκινο φόρεμα και συμβολίζει το φασισμό.

P1090898

Ο Γιώργος Βέττος  υποδύεται τον Ερρίκο, έναν Γάλλο μεγαλοαστό. Μορφωμένος. Πλούσιος. Παντρεμένος με την Εντίθ. Έχει παράνομη σχέση με την Ντέρτυ, αλλά είναι ανίκανος σεξουαλικά μαζί της. Ξοδεύει αλόγιστα. Νευρωτικός. Εμμονικός. Καταθλιπτικός. Μονίμως πιωμένος. Αφήνεται σε μια κραιπάλη των αισθήσεων με μια σαδιστική τάση να αγγίξει το θάνατο. Συμβολίζει μια Γαλλία ανίκανη μπροστά στην επεκτατική πολιτική της Γερμανίας.

P1100093

Η Μαίρη Χάγια υποδύεται την Ξένια. Γαλλίδα. Πλούσια. Αθώα. Ονειροπόλα. Γνωρίζει τον Ερρίκο σε ένα μπαρ. Θέλει να τον βοηθήσει να ξεφύγει από το χάος που τον βασανίζει. Νιώθει ενοχή που έχει χρήματα και συνειδητά θέλει να βοηθήσει τα κατώτερα στρώματα. Πιστεύει στην ουτοπία του Κομμουνισμού. Διαλέγει συνήθως ακατάλληλους άντρες. Ερωτευμένη με τον Ερρίκο. Συμβολίζει τη σκεπτόμενη αστική τάξη

P1090674

Η Δέσποινα Πέττα  υποδύεται την Εντίθ τη γυναίκα του Ερρίκου. Εκείνος, την έχει εγκαταλείψει. Ζει μόνη με τη μάνα της στο Παρίσι. Αγαπάει τον Ερρίκο και νιώθει προδομένη από αυτόν. Παρόλα αυτά έχει αποδεχθεί τη μοίρα της και δεν διεκδικεί. Γνωρίζει για την παράνομη σχέση του άντρα της. Πολλές φορές ο Ερρίκος ονειρεύεται αυτό που είχε και έχασε. Τη σταθερότητα. 

P1090992

Η Λιάνα Παρούση υποδύεται την Λαζάρ. Εβραία. Ανήκει στη μεσαία εργατική τάξη. Φαινομενικά απαθής. Έχει αρχηγικές τάσεις. Έχει εμμονή με τη θυσία την οποία θεωρεί την πιο σημαντική από τις ανθρώπινες πράξεις. Με τον Ερρίκο έχει μια σχέση έλξης – απώθησης. Θεωρεί πως στην επανάσταση οι νεκροί είναι μέρος της θυσίας. Προτείνει ως λύση στο αδιέξοδο, την επανάσταση. Συμβολίζει την επανάσταση.

P1090556

Ο Γιώργος Τσουρουνάκης  υποδύεται τον Αντόνιο. Πιστός ακόλουθος της Λαζάρ. Επαναστάτης. Άνθρωπος που θα μπορούσε να σκοτώσει ή έτσι νομίζει, αν ένιωθε την προδοσία από τον «αρχηγό» του. Άλλοι χαρακτήρες: το παιδί του ασανσέρ στο ξενοδοχείο που μένουν η Ντέρτυ με τον Ερρίκο, γιατρός, αχθοφόρος 

P1100049

Ο Αντώνης Τρίκκης  υποδύεται την Τρανς. Το άτομο αυτό ισορροπεί οριακά μεταξύ πραγματικότητας και φαντασίας. Μετουσιώνει σε θέαμα, τραγούδι και χορό ό,τι εκφράζουν τα πρόσωπα και το κοινωνικό πλαίσιο. Άλλοτε χαρούμενο και άλλοτε θλιμμένο εκπροσωπεί ένα σκηνικό σχόλιο πάνω στον κόσμο της φθοράς και της πολιτικής, ηθικής σήψης. Μια βρώμικη φαντασίωση με χρυσόσκονη εποχής.

P1100085

Ο Κυριάκος Ψυχαλής  υποδύεται τον Μισέλ. Ανήκει στο κατώτερο στρώμα της εργατικής τάξης. Ιδεολόγος, ρομαντικός, αδύναμος. Έχει ανάγκη να πιστέψει κάπου. Πρόθυμο θύμα της επανάστασης. Νέος. Ερωτευμένος με την Ξένια. Ντροπαλός. Καθοδηγείται από τη Λαζάρ. Ανήκει στο επαναστατικό κίνημα. Συμβολίζει το λαό. Τον τελευταίο τροχό της αμάξης

P1100107

Γιώργος Βέττος, Αγοραστή Αρβανίτη

P1090850

Μαίρη Χάγια, Γιώργος Βέττος

P1090688

Δέσποινα Πέττα

P1090588

Αντώνης Τρίκκης, Γιώργος Βέττος

P1090636

Αγοραστή Αρβανίτη, Δέσποινα Πέττα

P1090899

Γιώργος Βέττος, Μαίρη Χάγια

P1100053

Αντώνης Τρίκκης, Αγοραστή Αρβανίτη

P1090993

Λιάνα Παρούση

P1090706

Αγοραστή Αρβανίτη, Γιώργος Βέττος

P1100079

  • Διασκευή-Δραματουργική επεξεργασία: Στέλλα Ζαφειροπούλου
  • Μετάφραση: Kατερίνα Κοιλάκου
  • Σκηνοθεσία: Πέτρος Ζούλιας
  • Σκηνικά: Αναστασία Αρσένη
  • Κοστούμια: Μαργαρίτα Δοσούλα
  • Μουσική: Παναγιώτης Αυγερινός
  • Φωτισμοί: Κατερίνα Μαραγκουδάκη
  • Κίνηση: Ανθή Θεοφιλίδη
  • Φωτογραφίες:  Μαριλένα Αναστασιάδου
  • Βοηθοί Σκηνοθέτη: James Rodi
  • Βοηθός Σκηνογράφου: Φώτης Μουρτάς
  • Κομμώσεις: Ioannis hair & beauty team
  • MakeUp Artist: Μυρτώ Παρετζόγλου, Βίλλυ Λελόβα
  • Πρωταγωνιστούν: Αγοραστή Αρβανίτη, Γιώργος Βέττος, Λιάννα Παρούση, Δέσποινα Πέττα, Αντώνης Τρίκκης, Γιώργος Τσουρουνάκης, Μαίρη Χάγια, Κυριάκος Ψυχάλης
  • Παραγωγή: 1Night Art
  • Facebook Page Θέατρο Χώρα
  • Facebook Page παράστασης
Βασίλης Νάτσιος

Βασίλης Νάτσιος

"Ό,τι βλέπεις είναι αληθινό, ό,τι ακούς μπορεί να μην είναι"

...Γεννήθηκα στα μεγάλα κινηματογραφικά στούντιο και μεγάλωσα σε θεατρικές σκηνές και στα τηλεοπτικά πλατό. Από μικρός έκανα παρέα με όλες τις προσωπικότητες του πολιτισμού μας. Μαζί με τους δικούς μου ανθρώπους, με στηρίζουν συνεχώς, κυρίως με το έργο τους. Ωραία ιστορία, έτσι; Κρίμα που δεν είναι αληθινή! Πάντα μου άρεσε αυτή η εκδοχή. Χρειάζεται ένας μύθος να συντηρεί την πραγματικότητα. Οι δικοί μου μύθοι είναι έγχρωμοι, σινεμασκόπ και εξώφυλλο. Και συνεχίζουν να ζουν στο cosmopoliti…

ΕΝΑ ΣΧΟΛΙ0

  1. Liana Paroussi

    2018/02/20 στις 20:05

    Υπέροχη παρουσίαση της παράστασης “Στα Ακρα”..θέατρο Χώρα σε σκηνοθεσία Π.Ζούλια…
    Εξαιρετική δραματουργική και καλλιτεχνική ανάλυση κάθε ρόλου και συνολικά του εργου..
    Σας ευχαριστούμε…

ΣΧΟΛΙΑ

Your email address will not be published. Required fields are marked *