Θανάσης Βέγγος, ένας βραχυκυκλωμένος καλλιτέχνης…

Από την/τον Βασίλης Νάτσιος | 3 Μαΐου 2019

 

33

Σας ευχαριστώ θερμά που θέλετε να ασχοληθείτε μαζί μου. Όμως λυπάμαι γιατί εγώ δεν είμαι σε θέση να σας φανώ χρήσιμος. Υπάρχει κάποιο πρόβλημα… Περνάω κλιμακτήριο οργανική και επαγγελματική και το μόνο που θέλω να κάνω, είναι να δουλεύω  και μόνο να δουλεύω, επί 24ώρου βάσεως! Δεν έχω ούτε το χρόνο, ούτε τη διάθεση να κάνω τίποτα άλλο! Μη μου το χρεώσετε, δείξτε κατανόηση…Και πάλι σας λέω, ειλικρινά λυπάμαι, μια άλλη φορά θα είμαι στη διάθεσή σας… Σας ευχαριστώ και σας ζητώ πολύ συγγνώμη…ΘΟΥ-ΒΟΥ…Θανάσης Βέγγος, ένας βραχυκυκλωμένος καλλιτέχνης…

22

Αυτά ήταν τυπωμένα σε καρτούλα, που έδινε πριν τριάντα περίπου χρόνια ο Θανάσης Βέγγος σε όλους όσοι τον πλησίαζαν για να τους δώσει συνέντευξη ή να κάνει κάποια δήλωση. Έδινε την κάρτα και συνέχιζε το …τρεχαλητό του! Από την πρώτη στιγμή που βγήκε στη σκηνή κέρδισε τους θεατές με την ιδιόμορφη γοητεία του πηγαίου κωμικού του ταλέντου. Όλα όμως στην καριέρα του Θανάση Βέγγου τον βρήκαν τυχαία. Μια συγκυρία συμπτώσεων και περιπτώσεων τον έφερε στην αρχή κοντά στον κινηματογράφο και αργότερα, στο θέατρο.

00000000

Γεννημένος το 1927 στο Παλαιό Φάληρο, μοναχοπαίδι… Ο πατέρας του υπάλληλος στην Ηλεκτρική Εταιρία, ονειρευόταν μια ήσυχη ζωή για το Θανάση. Μέχρι το 1951, όντως ήταν ήσυχη. Ο Θανάσης ασχολείται με την κατασκευή δερματίνων ειδών μέχρι που πάει φαντάρος… στη Μακρόνησο. Ήταν η εποχή που τους μη εθνικόφρονες τους έστελναν στη Μακρόνησο να κάνουν τη θητεία τους. Εκεί βρίσκονται επίσης ο Νίκος Κούνδουρος και ο Βαγγέλης Γκούφας. Ο Κούνδουρος έκανε παραστάσεις, είδε ότι ο Θανάσης είχε στοιχεία κωμικού και τον έβαλε να παίξει σε κάποια κωμωδία. ‘Ετσι ξεκίνησαν όλα.

Στη Μακρόνησο ξεκίνησε και η μανία του Θανάση με την καθαριότητα και το ξεσκόνισμα. Λόγω της άμμου που ήταν κολλημένη παντού -στο φαγητό, στα ρούχα, στο σώμα, παντού…- άφησε στο Θανάση Βέγγο το σύμπλεγμα της καθαριότητας.

01e

Όταν τέλειωσε τη θητεία του, του δίνει ο Νίκος Κούνδουρος ένα ρολάκι στην ταινία Μαγική Πόλη, αλλά αναλαμβάνει και καθήκοντα καφετζή για το μεροκάματο. Και ηθοποιός και γενικών καθηκόντων! Από εκεί τον γνωρίζει ο σκηνοθέτης Ηλιάς Περγαντής και τον παίρνει βοηθό του. Έτσι μπαίνει στο κινηματογραφικό κύκλωμα και μέχρι το 1959 που πρωτοβγαίνει στην  επιθεώρηση, έχει ήδη κάνει περίπου 80 ταινίες και έχει δημιουργηθεί η “ιστορία Βέγγου”. Ο τρεχαλατζής φουκαράς γενικών καθηκόντων ή ο Απ’ όλας -όπως τον “βάφτισε” ο Γιώργος Λαζαρίδης στον Τρελό του Λούνα Παρκ, τη μεγάλη θεατρική του επιτυχία.

000000

Ο Τρελός του Λούνα Παρκ ήταν το έργο σταθμός στη θεατρική καριέρα του Θανάση Βέγγου. Ήταν ο ίδιος που ζήτησε από το Γιώργο Λαζαρίδη να του “γράψει μια ΟυάΟυά” (η μεγάλη επιτυχία που έπαιζαν πέντε χρόνια οι Αναλυτή-Ρηγόπουλος). Έτσι γεννήθηκε ο Τρελός, που έκανε 3.500 παραστάσεις σε Αθήνα, Αυστραλία και Νότια Αμερική!

2

Ο Θανάσης Βέγγος είχε ένα φοβερό ένστικτο ηθοποιού, διάβαζε ένα κείμενο ή ένα σενάριο και καταλάβαινε από τις πρώτες γραμμές αν είναι καλό ή όχι. Το 1959 πήρε άδεια ασκήσεως επαγγέλματος ηθοποιού όχι από Σχολή αλλά ως εξαιρετικό ταλέντο με εξετάσεις σε ειδική επιτροπή. Οι ταινίες του τον καθιέρωσαν στη συνείδηση του κοινού, οι ατάκες του έγιναν σλόγκαν και έμειναν ιστορικές, ενώ είχε μία ήρεμη οικογενειακή ζωή μακρυά από τα φώτα της δημοσιότητας, παντρεμένος με την Ασημίνα και πατέρας δύο αγοριών.

5C071FB4379FAB347198EC2CE41BE838

Βοήθεια ο Βέγγος (30.1.1967)

Το 1964, ίδρυσε τη δική του εταιρία παραγωγής ΘΒ – Ταινίες Γέλιου. Την περίοδο 1965-1969, συνεργαζόμενος με τον Πάνο Γλυκοφρύδη και τον Ερρίκο Θαλασσινό, αλλά και σκηνοθετώντας ο ίδιος κάποιες φορές, γύρισε τις καλύτερες κατά γενική ομολογία ταινίες του, όπως τις «Φανερός πράκτωρ 000», «Τρελός, παλαβός και Βέγγος», «Ποιος Θανάσης;», οι οποίες πρόσφεραν άφθονο γέλιο με τον σουρεαλισμό τους. Παρά την εμπορική και καλλιτεχνική τους επιτυχία, οι ταινίες αυτές οδηγούν την εταιρία του Βέγγου σε κλείσιμο και τον ίδιο σε οικονομική καταστροφή, από την οποία θα συνέλθει μόνο μετά από πολλά χρόνια.

77

Η καριέρα του συνεχίζεται με το σκηνοθέτη Ντίνο Κατσουρίδη, ενώ η δημοτικότητά του παραμένει σταθερή κι οδηγεί στην αποθέωσή του από τον κόσμο στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης του 1971, όπου η ταινία «Τι έκανες στον πόλεμο Θανάση;» αποσπά τα βραβεία κριτικών και κοινού.

0000000000

Θάνασης Βέγγος, αγνώριστος κλόουν!

Μετά από διάλειμμα μερικών ετών, η επιστροφή του στον κινηματογράφο γίνεται με την ταινία «Ήσυχες μέρες του Αυγούστου» του Παντελή Βούλγαρη. Η ερμηνεία του έχει πια διαφοροποιηθεί, είναι χαμηλών τόνων αλλά μεγάλης εκφραστικότητας, με κορυφαία στιγμή το ρόλο του στην ταινία «Όλα είναι δρόμος» του 1998. Την περίοδο αυτή εμφανίστηκε επίσης στην Επίδαυρο, το 1997 στο ρόλο του Δικαιόπολι στους Αχαρνής και το 2001 στην Ειρήνη του Αριστοφάνη με μεγάλη επιτυχία. Το 2009, έδωσε μια συγκλονιστική ερμηνεία στην ταινία “Ψυχή Βαθιά” του Παντελή Βούλγαρη. Τελευταία κινηματογραφική του εμφάνιση ήταν στην ταινία “Το πέταγμα του κύκνου” το 2010.

00000000000000

P1100113

Ήταν δικιά του επιλογή να μην έχει πολλές συμμετοχές στην τηλεόραση, ωστόσο είχε αξιόλογες εμφανίσεις σε σειρές ιδιωτικών και κρατικών καναλιών, με πιο αξιομνημόνευτες τα “Βεγγαλικά” και το “Περί Ανέμων και υδάτων”. Σήμερα συμπληρώνονται οκτώ χρόνια που ο καλός μας άνθρωπος πέρασε στην αιωνιότητα…

44

Βασίλης Νάτσιος

Βασίλης Νάτσιος

"Ό,τι βλέπεις είναι αληθινό, ό,τι ακούς μπορεί να μην είναι"

...Γεννήθηκα στα μεγάλα κινηματογραφικά στούντιο και μεγάλωσα σε θεατρικές σκηνές και στα τηλεοπτικά πλατό. Από μικρός έκανα παρέα με όλες τις προσωπικότητες του πολιτισμού μας. Μαζί με τους δικούς μου ανθρώπους, με στηρίζουν συνεχώς, κυρίως με το έργο τους. Ωραία ιστορία, έτσι; Κρίμα που δεν είναι αληθινή! Πάντα μου άρεσε αυτή η εκδοχή. Χρειάζεται ένας μύθος να συντηρεί την πραγματικότητα. Οι δικοί μου μύθοι είναι έγχρωμοι, σινεμασκόπ και εξώφυλλο. Και συνεχίζουν να ζουν στο cosmopoliti…

2 ΣΧΟΛΙΑ

  1. betty

    2018/05/03 στις 9:16

    Γλυκύτατος άνθρωπος..η κυρία στη φωτογραφία την πρόσφατη είναι η γυναίκα του;

  2. Αχιλλέας Λάμπρου

    2019/04/14 στις 21:35

    Ο Βέγγος στην μεταπολίτευση ήταν πικραμένος επειδή δεν είχε την υποστήριξη των δημοσιογράφων που περίμενε. Στην μεταπολίτευση οι ταινίες του Βέγγου δεν ήταν ανέμελες και ξεκαρδιστικές όπως πριν. Ήταν περισσότερο κοινωνικές και αρκετές φορές πολιτικοποιημένες, δραματικές, χωρίς να λείπουν και κάποια κωμικά στοιχεία. Αυτό δεν άρεσε στους περισσότερους θεατές που τον είχαν συνηθίσει αλλιώς, ούτε και σε μένα.
    Ο Βέγγος πρώτον ήταν αυτοδίδακτος ηθοποιός, δεύτερον στην περιόδο του κλασικού ελληνικού κινηματογράφου ήταν τυποποιημένος σε συγκεκριμένους ρόλους με ελάχιστες εξαιρέσεις και τρίτον στη περίοδο της χούντας δέχτηκε να βραβευτεί.
    Αυτά τα τρία ποτέ δεν άρεσαν στους κουλτουριάρηδες κριτικούς και δημοσιογράφους, γι’αυτό και ο Βέγγος τους αντιπαθούσε αλλά το έδειχνε διακριτικά και με ευγένεια.
    Μόνο στην τελευταία δεκαετία της ζωής του τον αναγνώρισαν όπως και πολλούς άλλους της γενιάς του. Οι αστέρες του κλασικού κινηματογράφου είναι θεοποιήμένοι σήμερα αλλά μετά την μεταπολίτευση μέχρι τις αρχές της ιδιωτικής τηλεόρασης σχεδόν όλοι οι άνθρωποι της τέχνης και των γραμμάτων τους ξερνούσαν. Να τα θυμόμαστε αυτά.
    Ο Βέγγος είχε σημαντική πορεία στην βιντεοκασσέτα αλλά δεν στιγματίστηκε όπως πολλοί άλλοι και η ιδιωτική τηλεόραση του έδωσε μια ευκαιρία με πρωταγωνιστικό ρόλο στην σειρά του ΑΝΤ1 Αστυνόμος Θανάσης Παπαθανάσης του 1990. Η σειρά έπαιξε σε δύο σαιζόν στην αρχή της ιδιωτικής τηλεόρασης με περίπου 70 επεισόδια αλλά δεν είχε ιδιαίτερη επιτυχία. Ο Βέγγος εμφανίστηκε σε αρκετές άλλες πιο προσεγμένες σειρές αλλά ποτέ ξανά πρωταγωνιστής.

ΣΧΟΛΙΑ

Your email address will not be published. Required fields are marked *