Θεωρώ την Έλενα Πέγκα από τις πιο αξιόλογες συγγραφείς που διαθέτει το νεοελληνικό θέατρο. Η Έλενα Πέγκα από μόνη της είναι Σχολή! Εκείνο που κάνει τα έργα της ξεχωριστά, είναι η ποιητικότητα τους και η αφαιρετικότητα με ενυπάρχοντα στοιχεία παραλόγου, γι’ αυτό , άλλωστε, τα περισσότερα από αυτά είναι «σκοτεινά». Πολλά από αυτά, όμως, άπτονται της πραγματικότητας με θέμα κοινωνικό ή πολιτικό. Οι δημιουργίες της, που ξεφεύγουν από τα τετριμμένα και τα χιλιοειπωμένα κείμενα, με ιντριγκάρουν. Η εξαιρετική αυτή συγγραφέας του καιρού μας, Έλενα Πέγκα, έρχεται στη Θεσσαλονίκη, στο θέατρο Αυλαία, με την ιδιότητα της σκηνοθέτιδας αυτήν τη φορά με το έργο της Anna Maria Nygren «Θα πεθάνω αν πεθάνεις» από τις 30 Μαρτίου έως τις 2 Απριλίου. Δείτε το! Και τώρα, συναντήστε την από το Α ως το Ω.
Αγνωμοσύνη: Τη βρίσκω επικίνδυνη γιατί πέρα από ένδειξη απανθρωπιάς, είναι και ένδειξη χαζομάρας. Όταν κάποιος δεν είναι ευγνώμων για κάτι που του έχει δοθεί και δεν το τιμά, τότε δεν έχει την κριτική ικανότητα να το αξιολογήσει.
Βούληση: Αυτά που με απασχολούν ως προς τη βούληση είναι πόσο ελεύθερη είναι αυτή σε μένα και πόσο ισχυρή ώστε να υπερβεί τα όρια και τα δεδομένα της πραγματικότητας. Η βούληση μόνη δεν κινεί βουνά. Χρειάζεται και κόπος και τύχη και διαύγεια και μελέτη και έμπνευση και πίστη και άλλα πολλά.
Γνώμη: Με ενδιαφέρουν οι γνώμες των ειδικών ανάλογα το θέμα. Και σε καθημερινά ή προσωπικά ζητήματα και των ανθρώπων που εκτιμώ. Όταν μπαίνω στα social media και βλέπω την ανάγκη και την ευκολία του καθένα και να έχει γνώμη για το κάθε τι αλλά και να την εκφέρει, δεν το καταλαβαίνω, ούτε μπορώ να το εξηγήσω γιατί η γνώμη βρίσκεται σε τέτοια έξαρση.
Δίκιο: Ζούμε την εποχή που δίνονται μάχες για το άδικο και όχι για το δίκιο.
Έλενα Πέγκα: Το όνομα κουβαλάει τις ρίζες μας αλλά και τον ξεριζωμό μας. Η γιαγιά μου η Ελένη, η μητέρα του πατέρα μου, ξεκίνησε από τη Φιλιππούπολη της Βουλγαρίας με το επώνυμο Σμιλιάνοφ, πέρασε από την Θεσσαλονίκη, όπου παντρεύτηκε τον Σπύρο Πέγκα με καταγωγή από την Ήπειρο. Όταν ο άντρας της σκοτώθηκε, εκείνη κατέληξε στη Νέα Υόρκη με το επώνυμο Καράκος. Έχω και εγώ περιπλανηθεί. Γεννήθηκα στη Θεσσαλονίκη αλλά έφυγα στα δεκαεπτά μου. Έζησα για δέκα χρόνια στις ΗΠΑ και εκεί το όνομα μου έφερνε συνειρμούς από την Ελληνική μυθολογία και την αρχαιότητα, την Ελένη και την Σελήνη.
Ζωντάνια: Οι πίνακες του Bonnard, χρώματα στη φύση, σώματα στο φως.
Ήθος: Η στάση μας απέναντι σε αυτό που ορίζουμε πολιτισμό. Κάθε μέρα. Για μένα το ήθος είναι κάτι που εκπέμπει ο κάθε άνθρωπος και το κάθε έργο του.
Θα πεθάνω αν πεθάνεις: Το έργο της Anna Maria Nygren που σκηνοθετώ φέτος. Τα απόλυτα συναισθήματα της νιότης, αλλά και η ανάγκη μας πέρα από ηλικίες να ανήκουμε σε κάποιον.
Ιδέα: Το τραμπολίνο στο σκηνικό της παράστασης που λειτουργεί και συμβολικά. Σαν φωλιά, σαν μήτρα.
Κριτική: Η κριτική είναι ευπρόσδεκτη όταν δίνει ένα ευφάνταστο νόημα στα πράγματα και ρίχνει φως πέρα από το προφανές.
Λόγος: Επικοινωνία, νόημα, αισθαντικότητα.
Μυαλό: Επιστήμονες έχουν εντοπίσει πως υπάρχει μια ουσία στο ανθρώπινο μυαλό που εκεί βρίσκεται η συνείδηση, δηλαδή έχουν εντοπίσει το σημείο που η ύλη συναντά το πνεύμα.
Νέα γενιά: Τη βρίσκω συντηρητική και υποταγμένη στα χνάρια δυστυχώς των παλαιότερων και σε αυτό φταίνε και οι μεγάλοι αλλά και οι νέοι.
Ξένοι συγγραφείς: Πολλοί αγαπημένοι. Σαίξπηρ. Ίψεν. Γκόρκι. Τσβάιχ. Τσέρτσιλ. Μπολάνιο. Γουλφ. Ντυράς.
Ουμανισμός: Δηλαδή ανθρωπισμός. Μία από τις βαθύτερες συνέπειες της κρίσης θα έπρεπε να είναι η νέα ανακάλυψη του ανθρώπινου παράγοντα. Τι γίνεται με τον άνθρωπο;
Πειραματισμοί: Για να συνδεθώ με κάτι άγνωστο, ώστε να ξαναδώ τον κόσμο αλλιώς.
Ρατσισμός: Εμένα μου αρέσει το διαφορετικό, το πολυπολιτισμικό, το πολύχρωμο, το πολυφωνικό. Η ομοιομορφία με τρομάζει.
Συγγραφή: Μέσα στη μέρα με δυνατή μουσική. Μέσα στη νύχτα μες τη σιωπή.
Το θέατρο της Έλενας Πέγκα: «Αυτό που ακούμε, αυτό που μυρίζουμε, αυτό που πιάνουμε, αυτό που βλέπουμε καθημερινά δεν είναι παρά ένα απειροελάχιστο μέρος του κόσμου. Από συνήθεια, το ταυτίζουμε με τον κόσμο, αλλά κάνουμε λάθος. Ο πραγματικός κόσμος είναι ένα πολύ σκοτεινότερο, βαθύτερο, ευρύτερο μέρος από αυτό. Εμάς μας βολεύει να το ξεχνάμε, να κάνουμε πως το αγνοούμε.» από το Γυναίκα και Λύκος
Υστερόβουλος: Μακριά.
Φυλακή: Ο εγωισμός.
Χωρισμός: Ποτέ.
Ψυχολογικά προβλήματα: «Το πουλί δεν είναι για το κλουβί. Το μαχαίρι δεν είναι για το πουλί.» από το Γυναίκα και Λύκος
Ωραίο φινάλε: Ο έρωτας να νικά το θάνατο.
Σχόλια για αυτό το άρθρο