To να καταφέρεις την Μπέτυ Λιβανού να πει το ναι, θέλει βιρτουοζιτέ. Είτε είσαι σκηνοθέτης, είτε είσαι παραγωγός , είτε είσαι δημοσιογράφος πρέπει να έχεις μία επιμονή σε συνδυασμό με την υπομονή για να την καταφέρεις. Η Μπέτυ έχει το όχι σαν πρώτο αντανακλαστικό. Ένα όχι τύπου «που να μπλέκω τώρα..» και μία καριέρα στην οποία μετά από κάθε απογείωση περνάει σε τράνσιτ. Μπαίνει και βγαίνει όποτε και όπως θέλει. Άπαξ και πει το ναι, τα κάνει όλα τέλεια. Έτσι ήρθε και στο ραντεβού μας σε καφέ σε πάρκο της Αγίας Παρασκευής κεφάτη, φρέσκια, άβαφη και χαμογελαστή. Η Μπέτυ με την πιο φινετσάτη ομορφιά και γλυκιά φωνή της ελληνικής σόουμπιζ έχει πίσω της μία μεγάλη καριέρα και είναι από τις λίγες που έδωσαν προτεραιότητα στην οικογένειά τους. Της αρέσει η λέξη «τράνσιτ» γελάει.. Όμως φέτος αγάπησε και συνήθισε το θέατρο.. Εξού και το ναι στο καπάκι για το Τι απέγινε η Μπέιμπι Τζέιν.
«Είχα πολλά χρόνια να κάνω θέατρο γιατί συνήθως κάνω επιλεκτικές δουλειές γιατί δίνω προτεραιότητα στην προσωπική μου ζωή. Να σου πω νόμιζα ότι είχα τελειώσει ως ηθοποιός και μου είχαν γίνει διάφορες προτάσεις που δεν τις σκέφτηκα ποτέ σοβαρά. Τώρα για το Ωραία μου κυρία έτυχε να επιμένει πολύ ο Αλέξανδρος Ρήγας και είχε δίκιο τελικά. Αυτό του το ΄χω αναγνωρίσει. Έχει ένα φοβερό ένστικτο, μπορεί να “μαγειρεύει” μερικά πράγματα με πολύ μεγάλη επιτυχία. Εμείς δεν γνωριζόμασταν καν αλλά του μπήκε στο μυαλό πως θα μου πήγαινε ο ρόλος και με κατάφερε. Στην “Ωραία μου κυρία” πέρασα υπέροχα παρά του ότι ήταν πολύ περίεργο να παίζεις τόσο μακρυά από το κοινό. Δηλαδή ήταν τόσο απομακρυσμένη και μεγάλη η σκηνή που δεν αφουγκραζόσουν τον κόσμο. Ένιωθα πως παίζαμε μόνοι μας. Τελικά ήταν ένα έργο που άρεσε. Πέρασε καλά ο κόσμος και αυτό ήταν ευτυχία. Είχαμε τέλεια καμαρίνια, από τις σπάνιες φορές που γίνεται αυτό στο θέατρο. Ήταν μια μοναδική εμπειρία. Δεν κάναμε μόνο θέατρο, κάναμε θέαμα.”. Η Μπέτυ αγάπησε και πάλι το θέατρο παρά τις ώρες προετοιμασίας και έτσι είπε το μεγάλο ναι στον Απόλλωνα Παπαθεοχάρη για το ρόλο της Joan Crawford στο «Τι Απέγινε η Μπέιμπι Τζειν». Το έργο εδώ και πενήντα χρόνια έχει αποτελέσει μήλο της έριδας για τους ανθρώπους του θεάτρου, καθώς οι θεατρικές του δυνατότητες είναι απεριόριστες. Μόλις φέτος το Σεπτέμβριο, απελευθερώθηκαν τα δικαιώματα της θεατρικής διασκευής του, από τον Χένρι Φάρελ, τον συγγραφέα του μυθιστορήματος και του σεναρίου της ταινίας, που περιέχει νέες εκπλήξεις, βιτριολικό χιούμορ και ακόμα πιο ανατριχιαστικές ανατροπές. Η πρεμιέρα του έργου στην Ελλάδα έλαβε χώρα πριν από τις αντίστοιχες πρεμιέρες του έργου στο Λονδίνο και την Αμερική
“Έχει μια περίεργη ιστορία η Baby Jane με μένα. Μου είχε γίνει η πρόταση πέρυσι αλλά είχα κλείσει στην “Ωραία μου κυρία”. Έγινε η παράσταση με την Ρούλα Πατεράκη και την Ρένη Πιττακή η οποία δεν μπορεί να συνεχίσει τη νέα σεζόν και έτσι επέστρεψαν σε μένα. Είναι συγκλονιστικό έργο και οι δύο ρόλοι έχουν πολύ ενδιαφέρον. Μ΄άρεσε πολύ φέτος που δούλεψα στο θέατρο και γνώρισα και τον Απόλλωνα που θεωρώ πολύ ταλαντούχο και έτσι είπα ναι αμέσως μετά την “Ωραία μου κυρία”.”
Η Μπέτυ στο αφιέρωμα για τα δέκα χρόνια χωρίς τον Νίκο Κούρκουλο στο Εθνικό Θέατρο έφυγε αμέσως μετά το τέλος της εκδήλωσης γιατί την πήραν τα κλάματα. Είχε μεγάλο δέσιμο με το μεγάλο σταρ που τη θεωρούσε ένα “πολύ καθαρό παιδί” και όταν τον είδε σε αναπαράσταση πάνω στη μηχανή του δεν άντεξε..
“Ο Νίκος Κούρκουλος ήταν ένας μεγάλος σταρ. Ήταν από τους ανθρώπους που έγιναν ηθοποιοί τη δεκαετία του ΄60 που υπήρχαν σταρς και όλο το σταρ σίστεμ στηριζόταν πάνω στην εικόνα. Ήταν μεγαλωμένος μέσα σε αυτό το πλαίσιο. Από την άλλη μεριά, η πραγματική του στόφα ήταν ενός αγνού λαϊκού απλού καθημερινού ανθρώπου με όλα τα καλά που μπορεί αυτό να συμπεριλαμβάνει. Είχε μπέσα και ήταν ντόμπρος και ζεστός. Ήταν πολύ καλός συνεργάτης και πολύ βοηθητικός, ειδικά μαζί μου”
Η Μπέτυ έκανε ένα επάγγελμα που την επέλεξε ξεκινώντας από μία χρονιά όπου δούλεψε με μεγάλη επιτυχία σαν μοντέλο την εποχή που μεσουρανούσαν η Έφη Μελά, η Υακίνθη και η Ελίζαμπεθ.
“Ξεκίνησα από μοντέλο. Δούλεψα ένα χρόνο φουλ και μετά ήρθε η πρόταση για ταινία από τον Φίνο. Εκεί σκέφτηκα τώρα τι θα κάνω θα γίνω ηθοποιός; Ο χώρος του μόντελινγκ να σου πω την αλήθεια δεν μου άρεσε, γιατί υπήρχε ανταγωνισμός και κατινιά. Η μία κοπέλα δεν βοηθούσε την άλλη και εγώ δεν είμαι καθόλου αυτού του τύπου. Έτσι αποφάσισα να πω το ναι στον Φίνο, που με είχε δει από μία διαφήμιση. Με πήρε τηλέφωνο και μου είπε: Θέλετε να γίνετε πρωταγωνίστρια; Αν με πληρώσετε, ήταν η απάντησή μου, διότι τότε έβγαζα καλά λεφτά και τα έβλεπα όλα δουλειά. Δεν ήμουν ούτε καβαλημένη, ούτε επηρμένη. Τα έβλεπα όλα αυτά απλά και ρεαλιστικά, σαν μία δουλειά και τελικά ήμουν η τελευταία ανακάλυψη του Φίνου.”
Η πιο βαρετή της ερώτηση είναι το να τη βάλεις να επιλέξει την αγαπημένη της ταινία ή ρόλο. “Αυτή είναι η πιο χαζή ερώτηση! Όλους τους ρόλους τους αγάπησα και τους δόθηκα. Από τις ταινίες εκείνης της εποχής, η δική μου κινηματογραφική επιτυχία που ξεχωρίζω είναι “Η αμαρτία της ομορφιάς”. Είναι τόσο σουρεαλιστική που πλέον έχει γίνει καλτ. Πάνω σε αυτό το μύθο έχει χτιστεί όλο το ελληνικό σινεμά!”
Παράλληλα με τις ταινίες, ήρθε και η τηλεόραση με παραγωγές του Νίκου Μαστοράκη που συνδέθηκε με τη Μπέτυ τουλάχιστον στην τηλεοπτική μας μνήμη . Όμως η Μπέτυ και ο Μαστοράκης δεν βρέθηκαν ποτέ μαζί στην τηλεόραση. Ένας μύθος αντίστοιχος με αυτόν που την ήθελε να έχει συμμετάσχει στα καλλιστεία. “Μαζί με το Μαστοράκη τηλεοπτικά δεν παρουσιάσαμε τίποτα. Εκείνος ήταν στην παραγωγή, εγώ στην παρουσίαση.”
Την πραγματικά μεγάλη καριέρα η Μπέτυ την έκανε στην οικογενειακή της ζωή.
“Το 1973 γνώρισα τον άντρα μου, τον σκηνοθέτη Γιώργο Πανουσόπουλο. Η ζωή μου άλλαξε πλεύση εντελώς. Ξέρεις είμαι της άποψης πως πρέπει να βάζουμε συχνά την κουτάλα στη σούπα και να την ανακατεύουμε.”
Και έρχεται η ώρα να τη ρωτήσουμε για τη συνταγή της επιτυχίας ενός επιτυχημένου γάμου που έφερε στον κόσμο δύο κορίτσια με εντελώς διαφορετικούς χαρακτήρες. Το ζευγάρι αποφάσισε να μετακομίσει μόνιμα στην Αίγινα και μετά στην Παιανία. “Με τον Γιώργο ερωτευτήκαμε παράφορα και παράλληλα είχαμε πολλά κοινά ενδιαφέροντα που μας έδεσαν όπως η αγάπη για τη φύση και η ποιότητα της ήσυχης ζωής. Ονειρευτήκαμε μαζί πράγματα και τα υλοποιήσαμε. Τον γνώρισα όταν ήταν οπερατέρ και είχα ενεργή συμμετοχή στην καριέρα του, στις παραγωγές, στην οργάνωση…. στα πάντα. Αυτό το κομμάτι ήταν πολύ σημαντικό. Μας έδενε και μας έδεσε. Ήταν ένας κεραυνοβόλος έρωτας που κράτησε πάρα πολλά χρόνια. Ο έρωτας όμως τελειώνει κάποια στιγμή κι έρχονται άλλα πράγματα εξίσου σημαντικά.”
Η Μπέτυ Λιβανού λοιπόν στη ζωή της κέρδισε το Μπίνγκο. Και μοιάζει φανερά ευτυχισμένη και ολοκληρωμένη. Μια φιλοσοφημένη Αιγοκερίνα που κάνει και τις απαραίτητες σφήνες στην κουβέντα με τα ζώδια.
“ Οι άνθρωποι έχουν λανθασμένη αντίληψη για το τι είναι ευτυχία, τι είναι αγάπη. Νομίζουν ότι θα βρουν ένα σύντροφο που θα είναι τέλειος έτσι στην πρώτη δυσκολία ή απογοήτευση φεύγουν. Μα δεν υπάρχει τέλειος σύντροφος, όπως δεν είμαστε κι εμείς τέλειοι. Έχουμε ελαττώματα και προτερήματα. Πρέπει να ξέρεις τι αντέχεις. Πρώτα να βλέπεις αν αντέχεις τα ελαττώματά του άλλου και μετά τα προτερήματα. Όμως οι περισσότεροι άνθρωποι, έχουμε λάθος αντίληψη για τον έρωτα. Νομίζουμε ότι είμαστε ερωτευμένοι ενώ δεν είμαστε. Ο πραγματικός έρωτας είναι κάτι που είναι εναντίον μας, όχι υπέρ μας. Είναι θεότρελο πράγμα. Πας κόντρα στα συμφέροντά σου και πονάς κιόλας”
Το ζευγάρι μοιράζεται την ανάγκη μιας καθημερινότητας στην εξοχή.
“Με τον Γιώργο είχαμε και οι δύο την ανάγκη της φυγής και της διαφορετικής ζωής από την Αθήνα και το πραγματοποιήσαμε. Πήγαμε στην Αίγινα σε μία πολύ δημιουργική φάση της ζωής μας. Κάποια στιγμή γυρίσαμε για να έχουμε άμεση πρόσβαση στις δουλειές μας. Η Μαργαρίτα, η δεύτερη κόρη μας, που είναι ηθοποιός, γεννήθηκε στην Αίγινα. Είναι Δίδυμος και ένα πολύ προικισμένο πλάσμα που έχει ταλέντα μεγαλύτερα από αυτό που κάνει. Το λέω αντικειμενικά. Τα δίνει όλα και ασχολείται με πάθος με διαφορετικά πράγματα που πάντα πετυχαίνει. Δεν θέλουμε πια να μας ταυτίζουν γιατί πρέπει να πάρει τον δικό της ανεξάρτητο δρόμο. Έχει λατρέψει εδώ και πολλά χρόνια το τάνγκο. Να φανταστείς έφυγε και πήγε μόνη της στην Αργεντινή . Έχουμε καθιερώσει το Διεθνές Φεστιβάλ Τάνγκο κάθε καλοκαίρι στην Κέρκυρα, που λατρεύω, και το παρουσιάζουμε μαζί. Η Μαργαρίτα έπαιξε πρώτη φορά στην ταινία του πατέρα της”Ελεύθερη κατάδυση”, 12 χρονών, την κόρη της Καρυοφυλλιάς Καραμπέτη. Κάποια στιγμή πήγα να της πω κάτι για το ρόλο και μου απάντησε: δεν θέλω να μου πεις τίποτα, έχω σκηνοθέτη!”
Η κρίση δεν έχει αναγκάσει την Μπέτυ να βάλει νερό στο κρασί της πάντως. Το αντίθετο.
“Οι καλλιτέχνες έχουμε το πλεονέκτημα να ονειρευόμαστε μέσα από τα όνειρα και να βρίσκουμε λύση. Εγώ ποτέ αυτή τη δουλειά, δεν την είδα σαν επάγγελμα προς το ζην. Έχω προτιμήσει να μην ζω από τη δουλειά μου, καλώς ή κακώς. Έχω διαφορετική αντιμετώπιση. Ήμουν κινηματογραφική ηθοποιός, επέμενα μα μην παίζω στο θέατρο γιατί φοβόμουν την κλεισούρα, την επανάληψη -που βίωσα και είδα ότι δεν υπάρχει. Ήθελα να αποφύγω τη ρουτίνα έτσι δεν αποφάσιζα να κάνω θέατρο. Η πρώτη απάντηση σε προτάσεις ήταν συνήθως το όχι. Όμως τελικά το θέατρο δεν είναι ρουτίνα. Ανακάλυψα ότι ποτέ μια παράσταση δεν είναι ίδια, άλλοτε είναι καλύτερη, άλλοτε χειρότερη, πάντως δεν είναι ίδια. Μέχρι τελευταία στιγμή, σου αποκαλύπτονται πράγματα στο ρόλο.”
Ως μητέρα του Χίγκινς αποθεώθηκε. Πραγματικά ωραία χωρίς πειραγμένο πρόσωπο και ένα ζεστό χαμόγελο που ξεσπάει σε γέλια συχνά η Μπέτυ δεν συμφωνεί με τα νέα πρότυπα της ομορφιάς της μόδας που απαιτούν φουσκωμένα χείλη, τρέσες, πολλά ένθετα ..και πρηξίματα.
“Δεν μ΄αρέσει η μετάλλαξη του προσώπου που κάνουν οι γυναίκες. Η αλήθεια είναι ότι η επιστήμη σε αυτό τον τομέα έχει προχωρήσει πολύ και μας δίνει τη δυνατότητα να γίνουμε καλύτερες από ότι είμαστε. Υπάρχει όμως ένα όριο που από εκεί κι έπειτα δεν γίνονται καλύτερες αλλά χειρότερες. Αν μπορεί η κάθε μία να κρατήσει το μέτρο που θα την κάνει καλύτερη κι όχι χειρότερη, να μην θέλει να γίνει μία άλλη αλλά να είναι η ίδια λίγο καλύτερη. Αυτό η επιστήμη το παρέχει, αλλά παρέχει και το άλλο που είναι μεγάλη παγίδα στην οποία πέφτουν και παραμορφώνονται. Δεν ξέρω αν αρέσει τελικά στις ίδιες. Δεν έχω ρωτήσει ποτέ καμία, είναι και λεπτό το θέμα. Υπάρχει μία μόδα σχετικά με τις επεμβάσεις.Δεν πρέπει να παρασύρεται κανείς από τη μόδα γιατί έρχεται και παρέρχεται. Η μόδα φεύγει και το παραμορφωμένο πρόσωπο μένει…”
Είναι πάντα αδύνατη και φαίνεται πως αθλείται. Ποια είναι τα μυστικά της ομορφιάς της; “Η γυμναστική ήταν πάντα στη ζωή μου. Δεν μπορώ να υπάρξω χωρίς γυμναστική. Διαλύομαι, καταρρέω, είμαι άλλος άνθρωπος. Τα καλοκαίρια πάω ατελείωτες διακοπές και ξεκουράζομαι.”
Δεν ζει χωρίς μουσική αλλά αντιπαθεί τους ραδιοφωνικούς σταθμούς με τα playlists κονσέρβες « Έχω μεγαλώσει με ακούσματα από λαϊκά τραγούδια και ρεμπέτικα, ως έφηβη άκουγα όλο το καλό ροκ που έχει γράψει ιστορία κι αργότερα ξανακόλησα πάλι με το ρεμπέτικο. Μας άρεσε πάρα πολύ ο Βαμβακάρης, είμαστε Μαρκομανείς όπως έλεγε ο άντρας μου. Η μουσική παίζει πάντα πολύ καθοριστικό ρόλο στη ζωή μου. Μπορεί να μου φτιάξει τη διάθεση. Ακούω πολύ ραδιόφωνο αλλά έχω βαρεθεί το play list. Θέλω ποικιλία κι επιλέγω από το ίντερνετ μουσική, ανάλογα με τη διάθεσή μου”
Αλίκη ή Μπέτυ; Η Μπέτυ ήταν team Καρέζη όμως εμείς είμαστε Μπέτυ! Ανέκαθεν ήταν μία εξαιρετικά ωραία κυρία.
“Δεν είχα επίγνωση ότι ήμουν όμορφη. Τα πιο πολλά κορίτσια ταλαιπωρούνται με τις ανασφάλειες τους. Τότε, δεν είχα επίγνωση. Τώρα αντιλαμβάνομαι ότι έχει δημιουργηθεί ένας μύθος μιας ωραίας. Βλέπω φωτογραφίες από εκείνη την εποχή και λέω: ωραία ήμουν!”
Ωραία είσαι ακόμα Μπέτυ μου και πραγματικά περιμένουμε με αγωνία να σε δούμε στο ρόλο της δαιμόνιας Μπλανς!
Δείτε ολόκληρη τη συνέντευξη στο περιοδικό Γυναίκα που κυκλοφορεί
Σχόλια για αυτό το άρθρο