Για πρώτη φορά έχουμε φέτος την ευκαιρία να δούμε στη χώρα μας, στο θέατρο Αλκμήνη, σε σκηνοθεσία Κωνσταντίνας Νικολαϊδη, την ολοκληρωμένη βερσιόν του έργου At home at the zoo, γραμμένο από τον Έντουαρντ Άλμπυ, έναν σπουδαίο συγγραφέα του μεταπολεμικού αμερικανικού θεάτρου, που πέρασε στην αιωνιότητα το Σεπτέμβριο του 2016. Το 1959 ο Έντουαρντ Άλμπυ γράφει το “Zoo Story” (το πρώτο του έργο), ολοκληρώνοντάς το σε μόλις τρεις εβδομάδες. Ο αρχικός τίτλος ήταν «Peter and Jerry». Το 2004, σχεδόν μισό αιώνα μετά, ο συγγραφέας γράφει ένα ακόμη μονόπρακτο με τίτλο “Homelife” (το τελευταίο του έργο) και το ενώνει με τον Ζωολογικό Κήπο με τίτλο At home at the zoo. Η πρώιμη γραφή του συγγραφέα ενώνεται αρμονικά με την ωριμότερή του και ο κύκλος που λέγεται Edward Albee κλείνει συγκινητικά.
Γνώμη μου: Λίγο το Ζοο, λίγο η αφίσα της παράστασης, μπορούν να σε παραπέμψουν σε άλλο είδος θεάτρου. Κι όμως το At home at the zoo, είναι ένα βαθιά κοινωνικό έργο για την απομόνωση, τη μοναξιά, την κοινωνική ανισότητα και την απανθρωπιά σε έναν εμπορικό κόσμο. Και πόσο δύσκολο είναι να μεταφερθεί ένα τέτοιο έργο σε ένα χώρο, όπως είναι το Secret Room στο θέατρο Αλκμήνη! Ηθοποιοί και θεατές σε απόσταση αναπνοής μεταξύ τους, κάθε ήχος, κάθε κίνηση, κάθε ματιά, όλα φαίνονται τεράστια σε τέτοιου είδους σκηνές. Το μόνο που δεν αλλοιώνεται είναι η ερμηνεία των ηθοποιών, που στο At home at the zoo, είναι όντως τεράστια.
Ο Θανάσης Κουρλαμπάς και η Θεοδώρα Σιάρκου, το ζευγάρι της πρώτης ιστορίας -at home…- έχουν μεταξύ τους απόλυτη εκρηκτική χημεία. Η συνύπαρξή τους και σε άλλα έργα, τους έχει φέρει εδώ, σε υψηλά επίπεδα υποκριτικής, που δεν σε αφήνουν να πάρεις ανάσα. Θεωρώ ότι ο Θανάσης Κουρλαμπάς είναι από τους πιο ταλαντούχος ηθοποιούς που έχουμε στο θέατρο. Σε συνδυασμό με τη γοητευτική αρρενωπότητα που διαθέτει, δεν μπορείς να πάρεις τα μάτια σου από πάνω του. Ειδικά στη συγκεκριμένη παράσταση, ερμηνεύει ακόμα κι όταν δεν μιλάει καθόλου. Οι εκφράσεις του, το στήσιμο του κορμιού του, το βλέμμα (ιδιαίτερα στο δεύτερο μέρος) είναι εντυπωσιακά. Αν το συνεσταλμένο του χαρακτήρα του υποχωρούσε, ο Θανάσης Κουρλαμπάς θα ήταν η πρώτη ανδρική επιλογή σε πολλές θεατρικές σκηνές.
Η Θεοδώρα Σιάρκου κλέβει τις εντυπώσεις, καθώς φαίνεται πως έχει δουλέψει το ρόλο της σε όλες του τις λεπτομέρειες, με ανεπαίσθητα βλέμματα και εκφράσεις που σε αναγκάζουν να την παρακολουθείς διαρκώς, πολλές φορές χωρίς να σκέφτεσαι τι συμβαίνει τριγύρω. Είναι χάρμα οφθαλμών η Θεοδώρα Σιάρκου στη σκηνή (και στο παρασκήνιο, απ’ ότι γνωρίζω), πώς περπατάει, με τον τρόπο που ελέγχει το σώμα της, πώς εκφέρει τα λόγια της ηρωίδας που ερμηνεύει… Μάθημα υποκριτικής για θεατές και συναδέλφους.
Τον Αλέξανδρο Πέρρο τον παρακολουθώ θεατρικά από τα πρώτα του βήματα σχεδόν. Η υποκριτική του εξέλιξη είναι αύξουσα συνεχώς και στο συγκεκριμένο έργο, δείχνει έντονα πόσο πολύ έχει ασχοληθεί με το ρόλο και τον ήρωα που ερμηνεύει. Αν μπορέσει να περιορίσει λίγο αυτά τα στοιχεία πάνω στη σκηνή, θα έχει βρει το απόλυτο σημείο ερμηνείας και σκηνικής προσαρμογής. Είναι τόσο δυνατή η παρουσία του πάνω στο σανίδι, που το μέλλον του διαγράφεται λαμπρό.
Όλα τα παραπάνω, χωρίς τις οδηγίες της Κωνσταντίνας Νικολαϊδη, δεν θα είχαν αποτελεσματικότητα. Κάθε δουλειά της, προχωρά ένα βήμα (και περισσότερα) το θέατρο σκηνοθετικά. Προσέξτε με πόσο ευφυή τρόπο ενώνει τα δύο μονόπρακτα και πώς χρησιμοποιεί ευρηματικά τα σκηνικά για να μεταμορφώσει το σπίτι σε πάρκο. Της αξίζουν συγχαρητήρια επίσης, για την επιλογή των έργων που σκηνοθετεί και διαλέγει να παρουσιάσει στο κοινό, που “διψά” για κάτι άλλο. Δεν είναι εύκολα εργάκια. Ωστόσο, η Κωνσταντίνα Νικολαϊδη καταφέρνει με τον άμεσο τρόπο που σκηνοθετεί, να “εκπαιδεύει” ένα μεγάλο μέρος θεατών (αυτό δείχνει η εμπορική επιτυχία των παραστάσεών της) που όχι μόνο διασκεδάζει, αλλά ψυχαγωγείται με το θέατρο.
Πάμε τώρα στην επίσημη πρεμιέρα της παράστασης, που τίμησαν με την παρουσία τους πολλοί αγαπημένοι φίλοι και συνάδελφοι. Στη φωτό επάνω: Μάριος Αθανασίου, Θεοδώρα Σιάρκου, Κώστας Κάππας, Θανάσης Κουρλαμπάς, Δημήτρης Μαύρος
Θεοδώρα Σιάρκου, Γιάννης Σαρακατσάνης, Αλεξάνδρα Ούστα
Κώστας Κάππας, Αλέξανδρος Πέρρος, Δημήτρης Μαύρος
Κωνσταντία Τάκαλου, Μαρία Καβουκίδη, Μαρία Καρακίτσου, Στέλλα Χατζημιχελάκη
Μάριος Αθανασίου, Μαρία Γεωργιάδου, Γεράσιμος Σκιαδαρέσης
Κώστας Αρζόγλου, Αλέξανδρος Πέρρος
Δημήτρης Καρατζιάς, Αλεξάνδρα Ούστα, Γιάννης Σαρακατσάνης
Μάριος Αθανασίου, Θεοδώρα Σιάρκου
Γεράσιμος Σκιαδαρέσης, Αλέξανδρος Πέρρος
Κώστας Αρζόγλου, Μάριος Αθανασίου
Mαρία Γεωργιάδου, Θεοδώρα Σιάρκου
Κώστας Αρζόγλου, Μανόλης Ιωνάς
Θανάσης Κουρλαμπάς, Γεράσιμος Σκιαδαρέσης
Κώστας Καζανάς, Δημήτρης Μαύρος, Κωνσταντίνα Νικολαϊδη, Βασίλης Νάτσιος
Αt home at the zoo με το νέο αίμα του ελληνικού θεάτρου, τον Αλέξανδρο Πέρρο…
…και ανάμεσα στην Θεοδώρα Σιάρκου και την Μαρία Καβουκίδου
Δείτε βίντεο με την υπόκλιση των συντελεστών:
Μετάφραση/Σκηνοθεσία: Κωνσταντίνα Νικολαΐδη
Σκηνικά/Κοστούμια: Νίκος Κασσαπάκης
Φωτισμοί: Μανώλης Μπράτσης
Πρωτότυπη Μουσική: Νίκος Τσέκος
Φωτογραφία: Δομνίκη Μητροπούλου
Εικαστική απόδοση: Γιώργος Μπογιατζίδης www.georgeboya.com
Βοηθοί σκηνοθέτη: Γιώργος Ευθυμίου, Μαγδαληνή Παλιούρα
Επικοινωνία: Άντζυ Νομικού
Παραγωγή: A PRIORI www.a-priori.gr
Παίζουν:
Θεοδώρα Σιάρκου, Θανάσης Κουρλαμπάς, Αλέξανδρος Πέρρος
Διάρκεια: 95 λεπτά
Σάββατο: 18:30
Κυριακή: 21:30
Σχόλια για αυτό το άρθρο