Eπικό θέατρο και μυστικιστική τελετή προσευχής απ’ τους χυμούς ενός θρυλικού κειμένου, μιας ιστορικής παράστασης και ενός 90χρονου πλέον ιερέα, σε μια εμπειρία που δεν θα ξαναβιώσεις ποτέ. Ο ΤΑΖ κοιτάζει ένα καντήλι να αντιστέκεται στον αέρα.
«Η καταστροφή δεν πλησιάζει ποτέ με ένα όπλο στο χέρι. Έρχεται ύπουλα, στα νύχια των ποδιών, κάνοντάς μας να βλέπουμε κακό στο καλό και κακό στο καλό.» – Peter Brook
Μια φορά κι έναν καιρό, πριν από χιλιάδες χρόνια, ή μήπως είναι πιο σωστό να πούμε πέρα από το χώρο και το χρόνο, οι Θεοί και οι Άνθρωποι πάλευαν μεταξύ τους και με τον εαυτό τους, για τον έρωτα, την εξουσία, το δίκιο και το άδικο, μέσα σε σύννεφα και λίμνες μύθων και θρύλων που έγιναν λέξεις και ποιήματα θρυλικά από μόνα τους, χωρίς κανείς ποτέ να ξέρει αν τα έγραψε Άνθρωπος ή Θεός. Το μεγαλύτερο από αυτά, η Ινδική Μαχαμπαράτα, μας έχει αποκαλύψει μέχρι σήμερα μόνο 200.000 από τους σανσκριτικούς στίχους της, πάνω στους οποίους στήθηκαν ολόκληροι πολιτισμοί, φιλοσοφίες, θρησκείες, συμπεριφορές και αξίες.
Το 1985, ένας οραματιστής τρελός, ξακουστός ήδη για τις «εφευρέσεις» και εμπνεύσεις του, αποφάσισε να μονομαχήσει κι αυτός μέσα στους πολέμους της Μαχαμπαράτα, να χαθεί στο πιο ριψοκίνδυνο ίσως θεατρικό ταξίδι που έγινε ποτέ, δημιουργώντας την απόλυτη παράσταση θρύλος. Μια 9ωρη εκδοχή της Μαχαμπαράτα στη σκηνή, που σημάδεψε για πάντα όσους μοιράστηκαν την εμπειρία της, ταξίδεψε σε όλον τον κόσμο και στην Ελλάδα ήρθε κατόπιν προσωπικής παράκλησης της τότε Υπουργού Πολιτισμού Μελίνας Μερκούρη, στον σκηνοθέτη Πίτερ Μπρουκ.
Δεν υπάρχουν λόγια περιγραφής της οικουμενικής θεατρικής γλώσσας με την οποία ο Μπρουκ μετέφερε το πνεύμα του έπους σε όλο τον κόσμο, σε μια μοναδική αισθητική και πνευματική τελετή μύησης για όποιον την παρακολούθησε, στην οποία δεν αντιστάθηκε κυριολεκτικά ούτε ένας κριτικός. Ευτυχώς, η Μαχαμπαράτα του Μπρουκ δεν χάθηκε στο χρόνο, εφόσον με τη δική του σκηνοθετική εποπτεία, μετετράπη σε θεατρικοτηλεοπτική μίνι σειρά 6 ωρών. Δεν θα τη βρεις στην Ελληνική αγορά αλλά μπορείς κάλλιστα να την κατεβάσεις (δε νομίζω παράνομα από τη στιγμή που κανείς δεν έχει στην Ελλάδα τα πνευματικά δικαιώματα) δωρεάν από το Internet.
Μόλις πέρσι, ο 90χρονος πλέον θρύλος του θεάτρου, αποφάσισε να επισκεφτεί – αποχαιρετίσει το έργο που συνδέθηκε όσο κανένα άλλο με το όνομά του και χωρίς υπερβολή, επαναπροσδιόρισε την έννοια του θεάτρου, με ένα 65λεπτο μινιμαλιστικό σαν ιδεογράφημα, «κόσμημα» από το έπος, που έχει τίτλο Battlefield, δηλαδή Πεδίο Μάχης, χρησιμοποιώντας το ξεκάθαρα σαν μια παραβολή για της σημερινή εποχή. Κόντρα στην τεχνολογική φαντασμαγορία των «πλαστικών» παραγωγών, ο Μπρουκ κατορθώνει να πετύχει έναν ακόμα εντυπωσιακό, (γιατί πρόκειται για συνάρτηση του εξωτερικού, σκηνικού δρώμενου με τον εσωτερικό του αντίκτυπο) θέαμα, έχοντας για όπλα του τέσσερις ηθοποιούς, έναν μουσικό, το χώμα, τη φωτιά και νερό.
Μια μυστηριακή, ιερή τελετή θεάτρου, με ανοιχτή την οικουμενική της αγκαλιά όχι μόνο στους μυημένους και ειδήμονες αλλά σε όλους όσους αισθάνονται έτοιμοι να βιώσουν την αίσθηση μιας καθαρτικής προσευχής, που για 4 μέρες, από τις 17 – 20 Οκτωβρίου, θα τελείται στο «Θέατρον», Κέντρο Πολιτισμού «Ελληνικός Κόσμος», με ελληνικούς υπέρτιτλους και παραγωγή όσον αφορά το Ελληνικό ταξίδι της παράστασης, που ξεκίνησε από το θρυλικό Young Vic του Λονδίνου, την Αττική Πολιτιστική Εταιρεία.
*Πειραιώς 254, Ταύρος. Ώρα Έναρξης, 21.00. Εισιτήρια: Aπό 10 ευρώ (φοιτητών / ανέργων) – 50 ευρώ. Προπώληση: 2122540300, 2109213310, www.theatron.gr, www.viva.gr, www.artinfo.gr, Public, Media Markt, Seven Spots, Ticketservice.gr (Πανεπιστημίου 39,2107234567) και στα ταμεία του «Θέατρον».
Κάνε κονέ με τον ΤΑΖ στο https://www.facebook.com/tazthebuzz ή στείλε του απειλητικές επιστολές και εξωδικά στο www.hotmail.com
Σχόλια για αυτό το άρθρο