Το Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης του Ιδρύματος Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή οργανώνει για το καλοκαίρι 2018 ένα αφιέρωμα στον καταξιωμένο, πολυσχιδή και ιδιαίτερα αγαπητό από το ελληνικό κοινό Δημήτρη Μυταρά.
Κύριο χαρακτηριστικό της ζωγραφικής του Δημήτρη Μυταρά είναι, όπως γνωρίζουμε, η συνύπαρξη αντιφατικών δεδομένων τα οποία επιδέξια διαπλέκονται δημιουργώντας την παραδοξότητα που διατρέχει τη γόνιμη και δημιουργική καλλιτεχνική του πορεία. Η ποίηση συνεκφράζεται με την βία, ο λυρισμός με την βαναυσότητα, η ηδονή με την τραχύτητα… Πρόκειται για ένα έργο σύνθετο αλλά πρωτότυπο και αυθεντικό, με πολλαπλές όψεις, που εξελίσσεται επί εξήντα σχεδόν χρόνια, όσα δηλαδή και ο δημιουργικός χρόνος του Μυταρά, ο οποίος με πλήρη αφοσίωση επιτέλεσε το λειτούργημα του καλλιτέχνη, ερευνώντας και αναδεικνύοντας με υποκειμενικότητα και ιδιομορφία τον τρόπο να συλλαμβάνει τον κόσμο που τον περιβάλλει.
Εκτός από διακεκριμένος ζωγράφος τον οποίο όλοι γνωρίζουμε, υπήρξε και ποιητής, ταλαντούχος σκηνογράφος, ενδυματολόγος, εικονογράφος, σχεδιαστής διακοσμητικών παραστάσεων και χαρισματικός δάσκαλος. Σκοπός του αφιερώματος είναι να αναδειχθούν τόσο η θεματική πολυμέρεια, όσο και η τεχνοτροπική ποικιλομορφία και επιδεξιότητα.
Η διαρθρωτική δομή του αφιερώματος μας ξεκινά από την πρώιμη νεανική περίοδο, η οποία χαρακτηρίζεται από μια εντυπωσιακή ωριμότητα. Συνεχίζεται με δύο θεματικές που θα τον απασχολήσουν από τις αρχές του 1960 έως και το θάνατο του: τους καθρέπτες και τα πορτραίτα. Με το επόμενο σκέλος ανοίγει ένας εντελώς καινούργιος δρόμος: η επιβολή της δικτατορίας στην Ελλάδα θα δώσει στον καλλιτέχνη την ευκαιρία να αλλάξει άρδην τη ζωγραφική του για να καταγγείλει τα τεκτενόμενα. Πρόκειται για τα γνωστά Επιτύμβια και έργα «Ντοκουμέντα». Η βία θα συνεχίσει πέρα από την σκοτεινή αυτή περίοδο, να κυριαρχεί στο έργο του, με τις μοτοσυκλέτες, τα δυστυχήματα, τα αλλοιωμένα από τον άνθρωπο τοπία. Η προοδευτική εμφάνιση των γυναικείων μορφών, που θα εδραιώσουν οριστικά τη φήμη του, θα του δώσουν την ευκαιρία να ανανεώσει την παλέτα του, προσδίδοντας μία νεοφανή ζωντάνια. Τέλος, ο επισκέπτης της έκθεσης θα έχει την ευκαιρία να ανακαλύψει την ιδιαίτερη σχέση του Μυταρά με τον χώρο του θεάτρου, με τον οποίο σχετίστηκε πάνω από 40 χρόνια.
Η δυνατότητα πρόσβασης στο εντυπωσιακό σε όγκο και ποιότητα αρχείο του διακεκριμένου αείμνηστου Δημήτρη Μυταρά που είχαμε την τύχη να έχουμε, μας έδωσε την δυνατότητα να προσκομίσουμε στην έρευνα μας πληθώρα ανέκδοτων δεδομένων τα οποία προσδίδουν στο εγχείρημα ενδιαφέρον και σπουδαιότητα.
Το εικαστικό αυτό αφιέρωμα θα πλαισιώσει ο δίγλωσσος συνοδευτικός κατάλογος 284 σελίδων, τον οποίο θα εκδώσει η Μικρή Άρκτος.
- Ανατομίες, π. 1969
Μαύρο στυλό σε χαρτί
7,5 Χ 11,5 εκ.
Ιδιωτική συλλογή
- Μοτοσυκλετιστής, 1970-74
Ακρυλικό σε λινάτσα
210 Χ 164 εκ.
Παραχώρηση από την γκαλερί Σκουφά
- Ο καθρέφτης, 1990
Ακρυλικό σε καμβά
183 Χ 183 εκ.
Συλλογή Ιδρύματος Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή
- Αυτοπροσωπογραφία
Μολύβι σε χαρτί
32 Χ 22 εκ.
Ιδιωτική συλλογή
- Χαρίκλεια, 1971
Ακρυλικό σε καμβά
150 Χ 108 εκ.
Ιδιωτική συλλογή
- Χαρίκλεια, 1971
Ακρυλικό σε καμβά
150 Χ 108 εκ.
Ιδιωτική συλλογή
- Άσπρο καπέλο, 1972
Λάδι σε καμβά
100 Χ 69,5 εκ.
Συλλογή Alpha Bank
- Δικτατορία, π. 1969
Ακρυλικό σε καμβά
148 Χ 180,5 εκ.
Ιδιωτική συλλογή
- Εργαστήριο, 1993
Λάδι σε καμβά
220 Χ 180 εκ.
Εθνική Πινακοθήκη – Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτσου
- Σκύλος σε κίτρινο φόντο, 1994
Ακρυλικό σε καμβά
200 Χ 180 εκ.
Ιδιωτική συλλογή
- Θεσσαλονίκη, 1995
Ακρυλικό σε καμβά
100 Χ 100 εκ.
Συλλογή Ιανός
- Μακέτα σκηνικού «Οι Εκκλησιάζουσες», Κ.Θ.Β.Ε., 1969
Μελάνι σε χαρτί
22 Χ 34 εκ.
Ιδιωτική συλλογή
Διάρκεια έκθεσης: 1 Ιουλίου – 30 Σεπτεμβρίου 2018
Ώρες Λειτουργίας: Καθημερινά 11.00-15.00 και 18.00-21.00, Δευτέρα 11.00-15.00,
Δευτέρα απόγευμα και Τρίτη κλειστά
Επικοινωνία: Μικρή Άρκτος, Ειρήνη Λαγουρού
Ίδρυμα Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή, Τηλ.: 210 7252895 – 6
Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, Άνδρος, Τηλ. 22820 22444, Fax: 22820 22490
E-mail: info@goulandris.gr | www.goulandris.gr / www.moca-andros.gr
Facebook: pages/MOCA-Museum-of-Contemporary-Art-Andros
https://twitter.com/BEGoulandris
Σχόλια για αυτό το άρθρο