Ένα άκρως ενδιαφέρον, μοντέρνο και ιδιαίτερο έργο, αλλά συνάμα τρυφερό και ευαίσθητο, ανέβασε στο φιλόξενο θέατρό του, το studio Κυψέλης, ο ευφάνταστος, δημιουργικός και ευρηματικός σκηνοθέτης, Γιώργος Λιβανός. Πρόκειται για το πολυβραβευμένο έργο του RiceElice Leonardo’sring, το οποίο σκηνοθέτησε αριστοτεχνικά και με μεγάλη δεξιοτεχνία. Διακρίνεται για την πρωτότυπη και ιδιάζουσα υπόθεσή του, τους προκλητικούς διαλόγους του και το δυνατό κείμενο. Παρόλο που υπάρχει διάχυτο γυμνό- και μάλιστα αποκλειστικά αντρικό– δεν προκαλεί καθόλου και είναι πλήρως ενσωματωμένο στην παράσταση, εξυπηρετώντας το ίδιο το έργο, το κείμενο, τους διαλόγους και τις ερωτικές σκηνές. Η παράσταση, όπου ανέβηκε, σημείωσε μεγάλη επιτυχία και το ίδιο πιστεύουμε ότι θα συμβεί και στην Ελλάδα, γιατί τέτοιου είδους εμπνευσμένες παραγωγές, που ταράζουν τα «θεατρικά ύδατα» μόνο ο Γιώργος Λιβανός, ξέρει και μπορεί να ανεβάζει. Άλλωστε, είναι η «ψυχή» των «Θεατρίνων θεατών», που φέτος γιορτάζουν 10 χρόνια έντονης παρουσίας στα θεατρικά δρώμενα.
-Τα τελευταία χρόνια έχεις δημιουργήσει το δικό σου ζεστό και φιλόξενο θεατρικό χώρο, το studio Κυψέλης. Πώς πεοέκυψε αυτό;
Η βασική μου ιδιότητα είναι ηθοποιός. Τα τελευταία χρόνια όμως πέρασα και στη σκηνοθεσία, από την ανάγκη να εκφραστώ και με έναν άλλο δημιουργικό τρόπο, πιο ολοκληρωμένο. Συνθετικό… Έφτιαξα ομάδα, τους «Θεατρίνων θεατές», που αμέσως επιβραβεύτηκαν , τόσο για την επιλογή ελάχιστα παιγμένων ή άπαιχτων θεατρικών έργων, όσο και την προσπάθεια ολοκληρωμένης σκηνικής θεατρικής τοποθέτησης. Εισήγαγα στην Ελλάδα, το γραμμικό συμβολισμό, ένα σύστημα διαδεδομένο στην Ευρώπη, κι όπως φαίνεται, άρεσε. Σκηνοθετώντας από το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, το Ράδιο Σίτυ Θεσσαλονίκης, μέχρι μικρές ομάδες παράλληλα με τη δική μου, κι έχοντας επιβραβευτεί με τρεις κρατικές επιχορηγήσεις από το ΥΠ.ΠΟ. και το Ε.ΚΕ.ΘΕ.Χ. σύντομα αντιμετώπισα τη δυσκολία να βρω ένα χώρο φιλόξενο, για τις παραστάσεις μου. Από ευγενείς ανθρώπους , που να θέλουν να μοιράζονται. Έτσι μετά από πεντάχρονη περιπλάνηση, με τη Δέσποινα Βολίδη, φτιάξαμε το StudioΚυψέλης, ένα χώρο προσεγμένο, που εξυπηρετεί με λιτά αλλά σύγχρονα τεχνικά μέσα τις ανάγκες μιας ομάδας, για ολοκληρωμένη και ιδιαίτερη παραστασιοποίηση, με ένα φιλόξενο vintageφουαγιέ, και στόχος μας ήταν η καλλιτεχνική συνένωση. Όπως στην Ευρώπη, εναλλασσόμενο ρεπερτόριο και παρουσίες στο StudioΚυψέλης σημαντικές, από τον Μανώλη Δεστούνη, τον Κωνσταντίνο Κωνσταντόπουλο, τον Σταμάτη Τζελέπη, την Καίτη Ιμπροχώρη, τη Μαρία Αλίφέρη, αλλά και ιδιαίτερα ταλαντούχων νεώτερων όπως η Στέλλα Μαρή ή ο Στέφανος Κακαβούλης και φέτος το Γιώργο Χριστοδούλου, τη Μαριάννα Τόλη, την Καίτη Παπανίκα κ.α. Χωρέσαμε, και συμπορευτήκαμε ειρηνικά, με όλους! Συνεργασίες όπως αυτή του Μανώλη που κρατά τέταρτη χρονιά. Είμαι ευτυχής για αυτό το επίτευγμα! Ένα θέατρο συμπόρευσης μαζί με μια σταθερή ομάδα ( τη δική μου απαρτίζουν μόνιμοι πια συνεργάτες, όπως ο Σίμωνας Πάτροκλος, η Καίτη Ιμπροχώρη, ο Χρήστος Λιακόπουλος, η ΙσμήνηΚαλέση , η Δέσποινα Βολίδη , η Μαριάννα Τόλη κ.α.), που ήταν όνειρο ζωής. Φέτος πέρα από τα θεατρικά θα υπάρξουν και μουσικά events , αρχής γενομένης με συναυλίες για φίλους της Μαριάννας Τόλη, με το Γιάννη Φίλια, και της Γιώτας Γιάννα με το Νίκο Αβαγιαννό, στη συνέχεια! Νέα μορφή έκφρασης, στον εν λόγω χώρο!
-Τι σε άγγιξε στο έργο του RiceElice “Leonardo’sring” και αποφάσισες να το ανεβάσεις;
Πολλά. Κατ’ αρχήν η πρωτοτυπία της γραφής από ένα πολυβραβευμένο συγγραφέα. Ακολούθως , η δύσκολη θεματική του έργου με την απαίτηση του απόλυτου αντρικού γυμνού, κι έπειτα οι ξεχωριστές απαιτήσεις για να πάρω τα δικαιώματα. Από το υψηλό κόστος μέχρι τις λεπτομέρειες αποστασιοποίησης. Π.χ. Έλεγχος στη διανομή, και στον τρόπο ανεβάσματος μέχρι πράγματα που μας φαίνονται αδιανόητα. Να ελέγχει π.χ. Ο συγγραφέας ακόμα και το videopromoτης παραγωγής ( και πολύ καλά κάνει!!!). Δεν ξέρω αν θα άντεχα να το ολοκληρώσω αν δεν είχα τη στήριξη από ένα στενό φίλο, που πίστεψε πρώτος στην απόλυτη επιτυχία του έργου και στην Ελλάδα. Του Βασίλη Μπουζιώτη, που κάθε φορά, που δείλιαζα στους 7 μήνες της προετοιμασίας έβρισκε τρόπο να με σπιντάρει για να προχωρήσω!
-Το ελληνικό κοινό είναι εξοικειωμένο με το γυμνό, το οποίο ειδικά σε αυτό το έργο εξυπηρετεί το κείμενο και είναι ενσωματωμένο και αναπόσπαστο μέρος του;
Είναι. Στις παραστάσεις μου είχα γυμνό, δεν είμαι διόλου σεμνότυφος, ποτέ όμως τόσο πολύ και τόσο απροκάλυπτο και προκλητικό, όπως είδατε εξυπηρετεί ακριβώς τις ανάγκες του έργου. Πέρασα πολύ καιρό με trainingστους ηθοποιούς μου για να χαλαρώσουν στην ιδέα- μην ξεχνάμε ότι παίζεται σε ένα pockettheater 55 θέσεων- και να μπορούν να υπερασπιστούν τη γύμνια της ψυχής που απαιτεί το έργο, μια που είναι εξαιρετικά απαιτητικό υποκριτικά, μη σκεπτόμενοι τη γύμνια του σώματος. Έκθεση διπλή και πιστεύω αρκούντως ευθύβολη!
-Πόσο προκλητικό είναι το έργο και ποιες είναι οι αναφορές του στο σήμερα;
Απίστευτα προκλητικό στον λόγο, και στην σκηνική έκφραση, καθόλου όμως χυδαίο! Οι αναφορές στο σήμερα απόλυτα ακριβείς. Όλοι γυμνοί είμαστε μπροστά στην αλήθεια του συναισθήματος μας, στις διεκδικήσεις στις απογοητεύσεις, στη μοναξιά μας και στην προσπάθεια μας να επικοινωνήσουμε. Όλοι ψάχνουμε το δικό μας δαχτυλίδι, το δικό μας Leonardo’sRing, που θα μας ενώσει με κάποιον. ‘Η θα μας χωρίσει ολοκληρωτικά!
-Πόσο δύσκολο σκηνοθετικά ήταν να ανέβει το συγκεκριμένο έργο και ποια ήταν η σκηνοθετική σου ματιά;
Πολύ δύσκολο, γιατί είχαμε να κάνουμε με δεκάδες ιστορίες , που όλες είχαν τη δική τους σημαντικότητα! Κάθε μικρό μονόπρακτο ήταν μια αυτούσια θεατρική πράξη και έπρεπε να τη δέσουμε γλυκά με την επόμενη. Επέλεξα κινηματογραφική δομή παραστασιοποίησης, όπως συνηθίζω, υποκριτικά απόλυτο ρεαλισμό και εν τέλει καταφέραμε να ενώσουμε πολλά διαφορετικά είδη θεάτρου κατά σκηνή. Από αμιγή κωμωδία, ψυχολογικό δράμα, σκηνή γραμμικού συμβολισμού / τολμώ να πω ότι το πόκερ είναι ένα μικρό επίτευγμα!» μέχρι και ακραίο δράμα ή commediadelarte! Η ιδέα της τέλεσης της παράστασης μπορεί να δοθεί ως πρόγευμα στο θεατή, από το videopromo, του τραγουδιού της παράστασης , που ερμηνεύει μοναδικά η Μαριάννα Τόλη, το Leonardo’sRing 2, το οποίο είναι μια αυτούσια ταινία μικρού μήκους. Με κάμερα από τον έμπειρο Μενέλαο Τζαβέλλα και μοντέρ τον πολυβραβευμένο Μιχάλη Φελάνη, καταφέραμε να κάνουμε ένα trailer , που χτύπησε τεράστια πρωτιά για την Ελλάδα. 25.000 viewersτις πρώτες δύο μέρες ανάρτησης στο Utube! Tο τραγούδι της Μαριάννας έγινε ήδη χρυσό σήμερα ξεπέρασε τις 88.000!
-Με ποια κριτήρια επιλέγεις τα έργα που ανεβαίνουν στο studio Κυψέλης;
Καθαρά βάσει ενστίκτου. Ξέρω εξαρχής τι θα πάει καλά και τι όχι, και ότι πρέπει να κάνω – δυστυχώς- αυτό που έχω κλειδώσει από την αρχή στο μυαλό μου. Οποιαδήποτε έκπτωση, ή επανεκτίμηση θα είναι σε βάρος του αποτελέσματος. Με ενδιαφέρει η καλλιτεχνική επιτυχία πιο πολύ από την εμπορική! Κακό για την τσέπη μου, αλλά ειλικρινές και τίμιο! Το ίδιο ισχύει και για τις συνεργασίες με άλλα σχήματα στο StudioΚυψέλης. Όταν δεν πίστεψα απαρχής σε ένα συνεργάτη στο τέλος διαπίστωσα πόσο δίκιο είχα στις όποιες αμφιβολίες μου…
-Πόσο «γυμνασμένο» και έτοιμο να δεχτεί «ψαγμένες» παραστάσεις είναι το ελληνικό κοινό σε σύγκριση με το αντίστοιχο του εξωτερικού;
Απόλυτα! Έργα όπως το Leonardo’s , έχουμε ξαναδεί. Το Shppingandfuckingή το ‘Αγγελοι στην Αμερική, από το Αμόρε και τον Ποταμίτη αντίστοιχα. Και είχαν πάντα επιτυχία. Γνώμονας δεν είναι η πρόκληση ή το απόλυτο αντρικό γυμνό, αλλά η εξαιρετική παράσταση. Με τόσο γερό teamσυνεργατών εκεί στοχεύω! Φέραμε ένα hitκαι φροντίσαμε να γίνει hitκαι στη χώρα μας! Η προπώληση και οι πρώτες τρεις υμνητικές κριτικές, αυτό ακριβώς δηλώνουν.
-Πόσο έχει επηρεάσει τα σχέδιά σου η οικονομική συγκυρία που διανύουμε;
Τρελά! Έχασα ήδη το μοναδικό σπίτι που είχα στο όνομα του θεάτρου , και είμαι πολύ ευτυχής γι΄ αυτό, απλά τώρα πια δεν έχω τίποτε άλλο να χάσω! Festival, που γίνονταν και συμμετείχα με τις παραστάσεις μου δεν γίνονται, επιχορηγήσεις δεν προβλέπω να υπάρχουν , άρα ο δρόμος στην τέχνη φαίνεται να ναι καταστροφικά κατηφορικός. Θα κλείσουν πολλά θέατρα. Ήδη κλείνουν και θα αναγκαστούμε να κάνουμε παραστάσεις ενός ή δύο ατόμων. Χωρίς σκηνικά και κοστούμια. Απλά για να υπάρχουμε. Αυτό με καταθλίβει,. Ιδιαίτερα ν αναλογιστείτε ότι οι παραγωγές μου στο StudioΚυψέλης είναι από τις ακριβότερες μικρού θεάτρου!
-Η «έκπτωση» στην τέχνη και τον πολιτισμό, πόσο επηρεάζει την ποιότητα;
Όταν αναγκάζεται να κάνει κανείς την οποιαδήποτε έκπτωση, δεν υπάρχει αποτέλεσμα!
– ΄Εχεις απαντήσει στο ερώτημα «γιατί έγινα σκηνοθέτης;»
Γιατί γεννήθηκα με το θέατρο στο dnaμου , και γιατί σπουδάζοντας θέατρο έμαθα να συνθέτω και να παίζω και να φαντάζομαι. Ο ορισμός της σκηνοθεσίας είναι ακριβώς αυτός!
-Ετοιμάζεις κάτι καινούριο;
Ξεκίνησε το έργο των Rees & Elice “Μισά μισά» με την Ισμήνη Καλέση και τον Αντώνη Ραμπαούνη. Στη συνέχεια θα σκηνοθετήσω τα «Οργισμένα Νιάτα» του Όσμπορν και συμμετέχοντας στο έτος Καβάφη, εγκαινιάζω μια πολύ σημαντική για μένα συνεργασία. Ο Γιώργος Χριστοδούλου, θα μας μιλήσει για τον ποιητή και την ιδιαίτερη ζωή του σε ένα τρυφερό ποιητικό θέαμα το Καβάφης επέστρεφε. Αυτά για την ώρα!
Σχόλια για αυτό το άρθρο