Στην Κέρκυρα του 1906 μας μεταφέρει η νέα μίνι δραματική σειρά εποχής «Αγάπη παράνομη», σε σκηνοθεσία Νίκου Κουτελιδάκη και σενάριο Ελένης Ζιώγα, με πρωταγωνιστές τους Καρυοφυλλιά Καραμπέτη και Νίκο Ψαρρά, που κάνει πρεμιέρα στην ΕΡΤ1 το Σάββατο 15 Ιανουαρίου 2022, στις 22:00.
Η συγκλονιστική σειρά έξι επεισοδίων, που θα μεταδίδεται κάθε Σάββατο με διπλό επεισόδιο, από τις 22:00 ώς τις 24:00, «ζωντανεύει» με αριστοτεχνικό τρόπο στη μικρή οθόνη το ομότιτλο διήγημα του Κωσταντίνου Θεοτόκη.
Μια ιστορία εγκληματικού πάθους, σε μια καταπιεστική πατριαρχική κοινωνία, που δοκιμάζει τα όρια και τις αντοχές των ηρώων. Καθένας από τους ήρωες έρχεται αντιμέτωπος με τα πιο επικίνδυνα μυστικά, που δεν τολμάει να ομολογήσει ούτε στον εαυτό του.
Σάββατο 15 Ιανουαρίου 2022, στις 22:00
Επεισόδιο 1ο: «Ο αρραβώνας»
Ο Στάθης Θεριανός, ένας εργατικός νοικοκύρης του χωριού Δαφνύλας στην Κέρκυρα, αποφασίζει να παντρέψει τον γιο του, τον Γιώργη, με τη Χρυσαυγή, την περιζήτητη κόρη του εύπορου Σπύρου Ασπρέα.
Πιστεύει ότι είναι η καλύτερη νύφη για τον γιο του ή έχει ξυπνήσει μέσα του ένα εγκληματικό πάθος, που προσπαθεί να καλύψει με τον γάμο του γιου του; Η γυναίκα του, η Διαμάντω, επειδή διαισθάνεται ότι αυτός ο γάμος δεν θα τους βγει σε καλό, προσπαθεί να χαλάσει το προξενιό στρέφοντας το ενδιαφέρον του γιου της στην παιδική του φίλη, την Ευγενία. Ο Γιώργης, αφού έχει ήδη τσακωθεί με τον πατέρα του, επειδή δεν ζήτησε τη γνώμη του προτού κανονίσει το προξενιό με τη Χρυσαυγή, αποφασίζει να ζητήσει την Ευγενία σε γάμο.
Πηγαίνοντας, όμως, προς το σπίτι της συναντιέται με τη Χρυσαυγή και, μαγεμένος από την ομορφιά της, την ερωτεύεται. Γι’ αυτό και αποφασίζει από μόνος του να την παντρευτεί, απορρίπτοντας την Ευγενία.
Οι αρραβώνες του Γιώργη και της Χρυσαυγής γίνονται με όλες τις τιμές. Τα δύο παιδιά είναι ευτυχισμένα και η Διαμάντω έχει παραμερίσει τους ενδοιασμούς της. Όμως, ο Θεριανός αρχίζει να δείχνει σημάδια από το ανομολόγητο πάθος για τη μέλλουσα νύφη του, κάτι που εντοπίζει η Διαμάντω και αναστατώνεται συθέμελα.
Επεισόδιο 2ο: «Ο γάμος»
Στο χρόνο που μεσολαβεί ανάμεσα στον αρραβώνα και στον γάμο του Γιώργη και της Χρυσαυγής, ο Θεριανός, δίνοντας μάχη με τα ένστικτά του, κατορθώνει να χαλιναγωγήσει το πάθος του για τη μέλλουσα νύφη του.
Όμως, στο γλέντι του γάμου, μεθάει και ο άνομος πόθος του επιστρέφει. Η Διαμάντω το παρατηρεί απελπισμένη, αλλά δεν το ομολογεί σε κανέναν, γιατί φοβάται την κατακραυγή του κόσμου. Οι νιόπαντροι, όπως το θέλει το έθιμο, θα εγκατασταθούν στο πατρικό του γαμπρού.
Στη συνέχεια της ίδιας νύχτας, ενώ ο Γιώργης και η Χρυσαυγή κάνουν έρωτα στην κρεβατοκάμαρά τους, ο Θεριανός, πνιγμένος από το αρρωστημένο πάθος για τη νύφη του και τη ζήλια για τον γιο του, περιφέρεται στους ελαιώνες απελπισμένος. Επιστρέφει, όμως, το πρωί μετανιωμένος και ορκίζεται στη γυναίκα του ότι δεν θα πατήσει το στεφάνι τους.
Με το πέρασμα του χρόνου, η Χρυσαυγή ενσωματώνεται στην οικογένεια των πεθερικών της και, χάρη στον καλό της χαρακτήρα, γίνεται πολύ αγαπητή σε όλους, ιδιαίτερα στη Διαμάντω, που μέρα με τη μέρα την εκτιμά όλο και περισσότερο.
Η ιστορία…
Ο Στάθης Θεριανός (Νίκος Ψαρράς), ένας από τους πιο εργατικούς και νοικοκύρηδες κατοίκους του χωριού Δαφνύλα της Κέρκυρας, παντρεμένος με τη Διαμάντω (Καρυοφυλλιά Καραμπέτη), ερωτεύεται κρυφά και κεραυνοβόλα τη νεαρή Χρυσαυγή (Ευγενία Ξυγκόρου), την περιζήτητη κόρη του εύπορου κτηματία Σπύρου Ασπρέα (Γιάννης Νταλιάνης). Μαγεμένος από την απαράμιλλη ομορφιά της, κάνει τα πάντα για να την παντρέψει με τον γιο του, Γιώργη (Μιχαήλ Ταμπακάκης), προκειμένου να την έχει -έστω κι έτσι- κοντά του.
Η Διαμάντω προσπαθεί να αποτρέψει το προξενιό, καθώς γνωρίζει τη μαύρη «σκιά» του άντρα της, ο οποίος, ωστόσο, όλα αυτά τα χρόνια έχει υπάρξει υποδειγματικός σύζυγος και πατέρας. Η Διαμάντω προσπαθεί μάταια να πείσει τον γιο της να παντρευτεί την παιδική του φίλη, Ευγενία (Ιζαμπέλλα Μπαλτσαβιά), για να αποτρέψει το κακό. Το σχέδιό της δεν ευοδώνεται.
Ο Γιώργης και η Χρυσαυγή παντρεύονται και εγκαθίστανται στο σπίτι των πεθερικών της, όπως επιτάσσουν οι κοινωνικοί νόμοι της εποχής. Όταν ο Γιώργης φεύγει για να υπηρετήσει τη στρατιωτική θητεία του, η Χρυσαυγή βρίσκεται στο «έλεος» του Θεριανού, ο οποίος καταλαμβάνεται από έναν τρελό ερωτικό πόθο για τη νύφη του, που ξυπνάει το «θηρίο» που κρύβει μέσα του. Καθημερινά παλεύει με τον εαυτό του και με το αλκοόλ, προσπαθώντας απεγνωσμένα να τιθασεύσει τους πιο κρυφούς δαίμονές του…
Χωρίς να αντιληφθεί το πραγματικό πρόβλημα, η αρχοντική και επιβλητική μητέρα της Χρυσαυγής, Κατερίνα (Μαριάνθη Σοντάκη), διαισθάνεται ότι κάτι κακό συμβαίνει μέσα στο σπίτι που έχει μπει νύφη η κόρη της. Ωστόσο, κανείς δεν της αποκαλύπτει την αλήθεια.
Νύφη και πεθερά συνασπίζονται σ’ έναν κοινό σκοπό. Στον κρυφό πόλεμο, που έχει κηρυχτεί, πια, μέσα στο σπίτι του Θεριανού. Μένει να δούμε τι από τα δύο θα νικήσει: το εγκληματικό πάθος του πατέρα-αφέντη ή η δίκαιη συμμαχία των καταπιεσμένων γυναικών…
Σκηνοθεσία: Νίκος Κουτελιδάκης
Σενάριο: Ελένη Ζιώγα
Σκηνικά-Κοστούμια: Κική Πίττα
Συνεργάτις Ενδυματολόγος: Μυρτώ Καρέκου
Μουσική: Χρίστος Στυλιανού
Διεύθυνση φωτογραφίας: Γιάννης Φώτου
Mοντάζ: Στάμος Δημητρόπουλος
Ηχοληψία: Παναγιώτης Ψημμένος
A΄ Βοηθός σκηνοθέτη: Άγγελος Κουτελιδάκης
Β΄ Βοηθός σκηνοθέτη: Κατερίνα Καρανάσου
Βοηθός σκηνογράφου: Ευαγγελία Γρηγοριάδου
Casting director: Ανζελίκα Καψαμπέλη
Οργάνωση παραγωγής: Γιώργος Λιναρδάκης
Διεύθυνση παραγωγής: Αλεξάνδρα Ευστρατιάδη
Παραγωγή: Γιάννης Μ. Κώστας
Εκτέλεση παραγωγής: Arcadia Media
Παίζουν: Καρυοφυλλιά Καραμπέτη (Διαμάντω Θεριανού), Νίκος Ψαρράς (Στάθης Θεριανός), Μιχαήλ Ταμπακάκης (Γιώργης Θεριανός), Ευγενία Ξυγκόρου (Χρυσαυγή Ασπρέα), Γιάννης Νταλιάνης (Σπύρος Ασπρέας, πατέρας της Χρυσαυγής), Μαριάνθη Σοντάκη (Κατερίνα Ασπρέα, μητέρα της Χρυσαυγής), Γιώργος Ζιόβας (Κωνσταντής Βλάχος, πατέρας της Ευγενίας), Μαρία Αθανασοπούλου (Φωτεινή Βλάχου, μητέρα της Ευγενίας), Ιζαμπέλλα Μπαλτσαβιά (Ευγενία Βλάχου), Δημήτρης Αριανούτσος (Θοδωρής Ασπρέας, αδελφός της Χρυσαυγής), Παντελής Παπαδόπουλος (παπάς), Ελένη Φίλιππα (μαμή), Σαβίνα Τσάφα (Αρετή, ψυχοκόρη του Ασπρέα), Τάσος Παπαδόπουλος (Μάνθος, εργάτης), Μιχάλης Αρτεμισιάδης (Ανδρέας Καπης, φοιτητής Ιατρικής), Κατερίνα Παντούλη (Μαρία, η μεγάλη κόρη του Θεριανού), Έλλη Νταλιάνη (Ειρήνη, η μικρή κόρη του Θεριανού), Κατερίνα Αμυγδαλιά Θεοφίλου (Βδοκιώ, αδελφή της Χρυσαυγής), Κώστας Βελέντζας (ψάλτης), Αργύρης Γκαγκάνης (λοχαγός), Γιώργος Τσαγκαράκης (Ευτύχης, ο καφετζής), Πέτρος Παρθένης (ταγματάρχης), Στράτος Νταλαμάγκος (Βασίλειος) κ.ά.
Ας γνωρίσουμε τους βασικούς ήρωες της σειράς…
Καρυοφυλλιά Καραμπέτη (Διαμάντω)
Μια τραγική ηρωίδα, που καλείται να αντιμετωπίσει σιωπηρά και με τα πενιχρά μέσα που ως γυναίκα διαθέτει μέσα σε μια πατριαρχική κοινωνία, την ύβρι της αιμομικτικής σχέσης του άντρα της με τη νύφη της. Παραμερίζοντας τις δικές της ανάγκες και ελευθερίες, αυτό το απόλυτο μητριαρχικό σύμβολο γίνεται ταυτόχρονα και σύμβολο θυσίας στον βωμό της κοινωνικής συνοχής. Αφού οι όροι της πατριαρχικής κοινωνίας δεν της επιτρέπουν να δρα και να παίρνει πρωτοβουλίες φανερά, προσπαθεί με μυστικούς τρόπους να αποσοβήσει το μεγάλο κακό που επικρέμαται πάνω από τις τύχες του γιου της, Γιώργη, αλλά και των υπόλοιπων παιδιών της, εξαιτίας των άνομου πόθου του άντρα της για τη νεαρή νύφη της.
Το αξιοθαύμαστο είναι πως, μέσα σ’ αυτό το μαρτύριο, δεν στρέφει τα βέλη της ενάντια στη νύφη της, όπως θα ήταν αναμενόμενο εξαιτίας της γυναικείας αντιζηλίας, αλλά, αντίθετα, συντάσσεται μαζί της κι έτσι, οι δυο τους, κατορθώνουν -τουλάχιστον για ένα διάστημα- να συμμαχήσουν ενάντια στον κοινό κίνδυνο, δηλαδή την κυριαρχία του πάθους των αρσενικών.
Νίκος Ψαρράς (Στάθης Θεριανός)
Αρχετυπικός ήρωας, με τραγικά χαρακτηριστικά. Δεν μπορεί να δαμάσει τον εαυτό του και κάποιες οριακές στιγμές βρίσκεται στο έλεος των συγκρούσεων ανάμεσα στην ανθρώπινη ηθική και το ζωώδες ένστικτο. Ακούραστος εργάτης της γης, δανείζεται από εκείνη τη δύναμη για ζωή και επικράτηση. Όποτε παρασύρεται από αυτή, επεμβαίνει η συνείδησή του φορτώνοντάς τον με ασήκωτες ενοχές, τις οποίες όμως έρχεται πάλι να τις καταπιεί μια νέα επίθεση του πάθους που τον κατακυριεύει. Η νύφη του, Χρυσαυγή, εξαιτίας της ομορφιάς και της αθωότητάς της, του γεννάει βασανιστικό ερωτικό πόθο, αλλά και αισθήματα αγάπης. Τη γυναίκα του, Διαμάντω, τη σέβεται για την ηθική της στάση και κατά βάθος την αγαπάει. Γι’ αυτόν εκείνη είναι το σύμβολο της λογικής και το διαβατήριό του για την κοινωνία. Με τον γιο του, Γιώργη, τον συνδέει η πατρική αγάπη, αλλά και ο φθόνος. Τον ενοχλεί που μεγάλωσε και του παίρνει τη θέση στο πεδίο του έρωτα. Από την άλλη, τον συμπονά και τον νοιάζεται. Με τα κορίτσια του είναι απόμακρος, αλλά και στοργικός.
Ευγενία Ξυγκόρου (Χρυσαυγή)
Αποτελεί το συνώνυμο του «κάλλους», καθώς τη χαρακτηρίζει τόσο η εξωτερική όσο και η εσωτερική ομορφιά. Είναι η πολύφερνη νύφη του χωριού, η μεγαλύτερη κόρη του πιο πλούσιου κτηματία της περιοχής, του Σπύρου Ασπρέα, κι έχει ακόμα έναν αδελφό -έναν χρόνο μικρότερό της- και μια αδελφή -δέκα ετών. Καθώς η ζωή, από τη στιγμή που γεννήθηκε, την έχει προικίσει με προνόμια, τη διακρίνουν η αθωότητα και η άγνοια κινδύνου, στοιχεία που αποτελούν έναν ακόμα πόλο έλξης για τον μελλοντικό βιαστή της, δηλαδή τον πεθερό της.
Από σεβασμό, αλλά και από προσωπική επιλογή, πειθαρχεί στην απόφαση του πατέρα της να την παντρέψει με τον Γιώργη Θεριανό, τον γιο του Στάθη και της Διαμάντως.
Ως νύφη στέκεται στο πλευρό της Διαμάντως, την οποία αγαπάει αληθινά και, όταν αντιλαμβάνεται το ανίερο πάθος του πεθερού της για κείνη, επιστρατεύει τη γυναικεία φρονιμάδα της και συμμαχεί μαζί της για να αντιμετωπίσουν από κοινού το κακό. Σ’ αυτή τη φάση της πλοκής φαίνεται να μοιάζει πολύ με την πεθερά της.
Μιχαήλ Ταμπακάκης (Γιώργης)
Ο μεγαλύτερος γιος του Στάθη Θεριανού και της Διαμάντως. Σεβαστικός και υπάκουος μέχρι τη στιγμή που ο πατέρας του τού ανακοινώνει ότι τον λογόδωσε με τη Χρυσαυγή χωρίς να τον ρωτήσει, οπότε και επαναστατεί κερδίζοντας μερικώς την αυτονομία του. Με τον πατέρα του τον χωρίζει συναισθηματική απόσταση, η οποία δεν οφείλεται στον ίδιο. Αντίθετα, με τη μητέρα του τον συνδέουν αισθήματα σεβασμού και βαθιάς εκτίμησης. Από χαρακτήρα, κρατάει πολλά στοιχεία ανεμελιάς, που τα συντηρεί από την παιδική του ηλικία. Έχει ιδιαίτερα στενή σχέση με τις αδελφές του, η οποία συνήθως εκφράζεται με πειράγματα και αστεία.
Αγαπάει πολύ την παιδική του φίλη, Ευγενία, η οποία τον βοηθάει να διατηρεί και να ανανεώνει την παιγνιώδη του διάθεση. Σε όλη τη διάρκεια της εξέλιξης του δράματος της αιμομιξίας ανάμεσα στον πατέρα του και στη γυναίκα του παραμένει τραγικά απληροφόρητος και αμέτοχος, προστατευμένος από τη μυστικότητα που επιβάλλουν προς όφελός του οι τρεις κεντρικοί ήρωες της ιστορίας.
Σχόλια για αυτό το άρθρο