Ένα παθιασμένο έργο τρυφερό όσο και σκληρό, ποιητικό όσο και ρεαλιστικό, ένα παιχνίδι του έρωτα με τον θάνατο, γεμάτο οικογενειακές συγκρούσεις, ανομολόγητα πάθη, απληστία και μανία για εξουσία. Μέσα σε μία ατμόσφαιρα, απ’όπου αναδύονται αλκοόλ και αποξένωση, η «Λυσσασμένη γάτα» κάνει βαθιά τομή στις διαπροσωπικές σχέσεις των ζευγαριών ή στο πώς μπορεί να διασωθεί ένας έρωτας – εάν μπορεί.
Ευχάριστη μουσική έκπληξη για τους θεατές, ήταν η ερμηνεία της Πόπης Τυπάλδου (από το Τμήμα Μουσικών Σπουδών του ΑΠΘ) στο πιάνο, πριν αλλά και μετά την ολοκλήρωση της παράστασης, στο κάτω Φουαγιέ του Βασιλικού Θεάτρου.
Η παράσταση είναι κατάλληλη για άτομα άνω των 16 ετών.
Λίγα λόγια για το έργο
Την ημέρα των γενεθλίων του πατέρα, οι δύο γιοί του βρίσκονται στο σπίτι με τις οικογένειές τους για να γιορτάσουν. Ο Γκούπερ, ο μεγαλύτερος γιος και η γυναίκα του η Μέη, γνωρίζοντας ότι ο πατέρας είναι βαριά άρρωστος, προσπαθούν να αναλάβουν την τεράστια περιουσία του, την οποία δικαιωματικά θεωρούν πως τους ανήκει, έχοντας μια υποδειγματική οικογενειακή ζωή με πέντε παιδιά. Από την άλλη ο μικρότερος αδελφός και αγαπημένος γιος, ο Μπρικ, βυθισμένος στο πένθος, έχει αποσυρθεί από τη ζωή και έχει προσκολληθεί στο αλκοόλ, ενώ η γυναίκα του η Μάργκαρετ προσπαθεί απεγνωσμένα να ξανακερδίσει τον έρωτά του και να αναλάβει την περιουσία του πατέρα.
Η απόκρυψη της αλήθειας, η υποκρισία, η απληστία, η πατριαρχία, η ανάγκη για έλεγχο και εξουσία, η ομοφοβία είναι ορισμένα από τα θέματα που θίγονται μέσα στο κείμενο του Τενεσί Ουίλιαμς. Στο έργο συναντούμε τα πρόσωπα εκείνα που επιθυμούν, που διεκδικούν, που κυριαρχούν αλλά και εκείνα που αφήνονται έρμαια στη ζωή να τα παρασύρει.
Η «Λυσσασμένη Γάτα» ανέβηκε για πρώτη φορά στις 24 Μαρτίου του 1955 στο Morosco Theatre της Νέας Υόρκης, σε σκηνοθεσία Ελία Καζάν. Ο Τενεσί Ουίλιαμς έλαβε για το έργο αυτό βραβείο Πούλιτζερ και το 1957 έγινε μεγάλη κινηματογραφική επιτυχία με την Ελίζαμπεθ Τέιλορ και τον Πολ Νιούμαν. Η ιδέα βασίστηκε σε ένα προγενέστερο διήγημα του συγγραφέα με τίτλο «Three Players of a Summer Game».
Στην έκδοση του έργου ο Ουίλιαμς δημοσίευσε δύο εκδοχές της τρίτης πράξης. Η πρώτη γράφτηκε από τον ίδιο ενώ η δεύτερη προέκυψε με τις κατευθύνσεις του Ελία Καζάν. Πάνω στην πρώτη εκδοχή, την πιο αγαπημένη και πιο αντιπροσωπευτική για τον συγγραφέα, κινήθηκε η μετάφραση του Σύλλα Τζουμέρκα.
ΣΗΜΕΙΩΜΑ ΣΚΗΝΟΘΕΤΗ
Η Λυσσασμένη Γάτα υπήρξε για μένα, από τα πρώτα χρόνια, ένα έργο-καθρέφτης (στη ζωή) και ένα έργο-οδηγός (στις τέχνες). Το άγριο χιούμορ του, η με-τη-βία είσοδός του στο Αληθινό, μαζί με το μυώδες, ασυγκράτητο ανακάτεμα υψηλού και χαμερπούς που επιχειρεί στον διάλογο, μού έσπασαν το χέρι.
Σε κανένα άλλο έργο δεν είναι τόσο ορατό, τόσο κρυστάλλινα καθαρό, το σφιχτό αγκάλιασμα της Απόγνωσης με τον Πόθο, όσο στη Λυσσασμένη Γάτα, αυτή την παράξενη, σε πραγματικό χρόνο και υψηλής θερμοκρασίας «ιλαροτραγωδία έπαυλης» του Τενεσί Ουίλιαμς.
Σαν θεόρατα κύματα στην απέραντη θάλασσα αυτού που είμαστε, ο πόθος για Ζωή, ο πόθος για Θάνατο, ο πόθος για Έρωτα, ο πόθος για Ανάσταση, ο πόθος για Λήθη, ο πόθος για Λεφτά και ο πόθος για Κυριαρχία – ή αλλιώς, πιο δυναμικά, όπως στο ίδιο το έργο, η λύσσα για Ζωή, η λύσσα για Θάνατο, η λύσσα για Έρωτα, η λύσσα για Ανάσταση, η λύσσα για Λήθη, η λύσσα για Λεφτά και η λύσσα για Κυριαρχία – ζωογονούν, οργίζουν, συνταράσσουν, ανασηκώνουν και γκρεμοτσακίζουν, εναλλάξ και παλινδρομικά, τα μέλη μιας οικογένειας σε μια χωρίς όριο μάχη, που διαρκεί ένα βράδυ, και από την οποία κανείς δεν βγαίνει αλώβητος, κανείς δεν καταφέρνει να κρύψει ό,τι θα ήθελε να κρύψει και κανείς δεν καταφέρνει να αποφύγει μια αληθινά μοιραία στιγμή.
O ίδιος ο Τενεσί Ουίλιαμς πίστευε πως η Λυσσασμένη Γάτα είναι το καλύτερο έργο του. Και μάλλον είναι. Γιατί είναι το πιο αδυσώπητο, αλλά και γιατί, όπως αποδείχθηκε, το πλέον ανέφικτο: έγραψε και ξανάγραψε ο ίδιος την τελευταία πράξη, μια φορά κατά παραγγελία, μια φορά από μόνος του, ενώ μια άλλη εκδοχή, όχι του συγγραφέα, με μαλακωμένα τα ερέβη και φασκιωμένα σε βαθμό ακαταληψίας τα κέντρα των ηρώων, εμφανίζεται στο σενάριο της κινηματογραφικής ταινίας – που και αυτή έχει, για πολλούς λόγους με πρώτο απ’ όλους τη Λιζ Τέιλορ, γερές τις ρίζες της στο συλλογικό ασυνείδητο.
Όλες αυτές οι εκδοχές αναζητούν έκβαση στον κόμπο απόγνωσης, επιθυμίας και βίας που δένουν και σφίγγουν όλο και περισσότερο τα πρόσωπα αυτού του έργου, με μεθόδους οικείες και ακραίες, ή, για την ακρίβεια, ακραία οικείες. Αλλά ο κόμπος της Λυσσασμένης Γάτας είναι από κείνους που δε λύνονται ούτε στη ζωή ούτε στο ίδιο το έργο, σε καμία του εκδοχή. Τον λύνει, ίσως, η φθορά ή ένα χέρι που να μπορεί να κόψει το σχοινί οδηγώντας μια για πάντα τον κόμπο στη λήθη. Όπως ακριβώς γίνεται δηλαδή και πιο καθαρά στην πρώτη, την πρωτότυπη εκδοχή, που είναι και αυτή που παρουσιάζεται στην παράσταση – την εκδοχή στην οποία είναι πιο δυναμικά ευκρινή και τα τρία αρχέτυπα του έργου: ο Ιππόλυτος, ο Βασιλιάς Ληρ και ο Τσέχωφ.
Οικογενειακά δηλητήρια, η άγρια ποίηση της καθημερινότητας, έρωτες, μίση, πάθη και ρευστές σεξουαλικότητες χορεύουν εδώ, σε ένα εντέλει Ονειρόδραμα που, αργά και σταθερά, παραδίδει την σπαρταριστή κωμωδία και το σκληρό, πεισματωμένο, ανυποχώρητο μελόδραμα της Λυσσασμένης Γάτας, στην αγκαλιά του σινεμά υψωμένου τρόμου.
Σύλλας Τζουμέρκας
Σύλλας Τζουμέρκας (Σκηνοθέτης της παράστασης)- Γιάννα Καρύμπαλη Τσίπτσιου (Πρόεδρος ΔΣ ΚΘΒΕ)- Αστέριος Πελτέκης (Καλλιτεχνικός Διευθυντής ΚΘΒΕ)
Θανάσης Δισλής- Κώστας Γκιουλέκας (Βουλευτής Α΄ Θεσσαλονίκης)- Αστέριος Πελτέκης (Καλλιτεχνικός Διευθυντής ΚΘΒΕ)
Σύλλας Τζουμέρκας (Σκηνοθέτης της παράστασης)- Ορέστης Ανδρεαδάκης (Καλλιτεχνικός Διευθυντής Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης)
Αστέριος Πελτέκης (Καλλιτεχνικός Διευθυντής ΚΘΒΕ)- Δημήτρης Δημητριάδης- Γιάννα Καρύμπαλη Τσίπτσιου (Πρόεδρος ΔΣ ΚΘΒΕ)
Λουκία Βασιλείου- Λίλα Βλαχοπούλου- Άννα Κόπακα- Λίλιαν Παλάντζα
Δημήτρης Κολοβός- Γιώργος Παπαδάκος
Αστέριος Πελτέκης (Καλλιτεχνικός Διευθυντής ΚΘΒΕ)- Γιάννα Καρύμπαλη Τσίπτσιου (Πρόεδρος ΔΣ ΚΘΒΕ)- Σωκράτης Φάμελλος (Βουλευτής Β΄Θεσσαλονίκης)
Σύλλας Τζουμέρκας (Σκηνοθέτης της παράστασης) -Δημήτρης Κολοβός
Αστέριος Πελτέκης (Καλλιτεχνικός Διευθυντής ΚΘΒΕ)- Ορέστης Ανδρεαδάκης (Καλλιτεχνικός Διευθυντής Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης)
Μελίνα Αποστολίδου – Βασίλης Σπυρόπουλος- Σύλλας Τζουμέρκας (Σκηνοθέτης της παράστασης)- Γιάννα Καρύμπαλη Τσίπτσιου (Πρόεδρος ΔΣ ΚΘΒΕ)- Αστέριος Πελτέκης (Καλλιτεχνικός Διευθυντής ΚΘΒΕ)
Η Γιάννα Καρύμπαλη – Τσίπτσιου (Πρόεδρος ΔΣ ΚΘΒΕ), ο Αστέριος Πελτέκης (Καλλιτεχνικός Δευθυντής ΚΘΒΕ) με τον σκηνοθέτη και τους ηθοποιούς & συντελεστές της παράστασης
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ:
Μετάφραση – Σκηνοθεσία: Σύλλας Τζουμέρκας, Σκηνικά: Πηνελόπη Βαλτή, Κοστούμια: Μάρλι Αλειφέρη, Φωτισμοί: Ελίζα Αλεξανδροπούλου & Δήμητρα Αλουτζανίδου, Επιμέλεια κίνησης & Βοηθός σκηνοθέτη: Σοφία Παπανικάνδρου, Βοηθός ενδυματολόγου: Δανάη Πανά, Μουσική διδασκαλία: Χρύσα Τουμανίδου, Διεύθυνση φωτογραφίας βίντεο: Αλεξάνδρα Ρίμπα, Μοντάζ βίντεο: Γιώργος Ζαφείρης, Βοηθός σκηνογράφου: Νιόβη Μπολιάκη, Βοηθός Ενδυματολόγου: Δανάη Πανά, Οργάνωση παραγωγής: Αθανασία Ανδρώνη
ΔΙΑΝΟΜΗ (με αλφαβητική σειρά): Μελίνα Αποστολίδου (Μητέρα), Λουκία Βασιλείου (Μάγκι 2), Λίλα Βλαχοπούλου (Μάγκι3 / Μέι 2), Γιάννης Καραμφίλης (Αιδεσιμότατος Τούκερ 1/ Πατέρας 2), Δημήτρης Κολοβός (Μπρικ 2 / Γέρος εργάτης), Άννα Κόπακα (Μάγκι 1), Βάσια Μπακάκου (Μέι 1 /Σούζι ΜακΦίτερς), Βασίλης Μπεσίρης (Pool boy / Σκίπερ / Γιατρός Μπο / Αιδεσιμότατος Τούκερ 2/ Πατέρας 3) Λίλιαν Παλάντζα (Μάγκι 4 / Σούκι), Ορέστης Παλιαδέλης (Γκούπερ), Γιώργος Παπαδάκος (Μπρικ 1), Βασίλης Σπυρόπουλο (Πατέρας 1).
Παιδιά: Γαλάτεια Αγγέλη, Δημήτρης Καυκάς, Γιώργος Κωνσταντινίδης, Στέλλα Παπανικολάου
Πληροφορίες
Βασιλικό Θέατρο (Πλατεία Λευκού Πύργου)
Πρεμιέρα: Παρασκευή 01/12/2023, στις 21.00
Διάρκεια παράστασης: 150 λεπτά με διάλειμμα
Προπώληση: ntng.gr |more.com | 11876 |
Πληροφορίες- κρατήσεις στο Τ. 2315 200 200 και στα εκδοτήρια του ΚΘΒΕ
΄Ωρες παραστάσεων
Τέταρτη: 19:00
Πέμπτη, Παρασκευή: 20:30
Σάββατο 17:30 & 20:30
Κυριακή: 19.00
Ωράριο Ταμείων:
Βασιλικό Θέατρο: Τρίτη 08:30 – 16:00 / Τετάρτη έως Κυριακή 08:30- 21:30
Θέατρο Εταιρείας Μακεδονικών Σπουδών: Τετάρτη έως Κυριακή 14:00 – 21:30
Θέατρο Μονής Λαζαριστών: Τετάρτη έως Κυριακή 14:00 – 21:30 (τις ημέρες που θα πραγματοποιούνται πρωινές παραστάσεις το ωράριο των ταμείων θα είναι 8:30 – 15:30 για την Τρίτη και 8.30 – 21:30 για τις ημέρες Τετάρτη, Πέμπτη, Παρασκευή)
Πλατεία Αριστοτέλους: Το εκδοτήριο θα παραμείνει κλειστό
ΤΙΜΕΣ ΕΙΣΙΤΗΡΙΩΝ
Τετάρτη στις 19.00
Γενική είσοδος: 13€
Εκπτωτικό Εισιτήριο:11€ (πολύτεκνοι, Άνω των 65, Εκπαιδευτικών)
Φοιτητικό – Μαθητικό: 9€
Πέμπτη (λαϊκή) για όλα τα θέατρα στις 21:00
Γενική είσοδος: 11€
Εκπτωτικό Εισιτήριο: 9€ (Φοιτητικό – Μαθητικό, Πολύτεκνοι, Άνω των 65, Εκπαιδευτικών)
Παρασκευή & Σάββατο στις 21:00 και Κυριακή στις 19:00
Ζώνες Θεάτρου με διαβάθμιση στις τιμές των εισιτηρίων 21€, 18€, 15€, 13€ και περιορισμένος αριθμός θέσεων 7€
Εκπτωτικό Εισιτήριο: 12€ (Φοιτητικό – Μαθητικό, Πολύτεκνοι, Άνω των 65, Εκπαιδευτικών)
Σάββατο στις 18:00
Γενική είσοδος: 13€
Εκπτωτικό Εισιτήριο: 11€ (πολύτεκνοι, Άνω των 65, Εκπαιδευτικών)
Φοιτητικό- Μαθητικό: 9€
Ειδικές τιμές
Απαιτείται η αγορά των εισιτηρίων από τα ταμεία του ΚΘΒΕ και όχι ηλεκτρονικά. Κατά τις ημέρες Παρασκευή στις 21:00, Σάββατο στις 21:00 και Κυριακή στις 19:00 στις μεγάλες σκηνές οι ειδικές τιμές ισχύουν για τις επιλεγμένες θέσεις των 13€
ΑΜΕΑ: Δωρεάν
Μέλη του Συλ. Υπαλ. Υπουργείου Πολιτισμού Β. Ελλάδος: 5€
Ατέλειες: Δωρεάν 10 θέσεις ανά ημέρα παράστασης στις μεγάλες σκηνές (Εταιρεία Μακεδονικών Σπουδών, Βασιλικό & Θέατρο Μονής Λαζαριστών – Σκηνή Σωκράτης Καραντινός) & 5 θέσεις ανά ημέρα παράστασης στις μικρές σκηνές (Φουαγιέ Εταιρείας Μακεδονικών Σπουδών, Φουαγιέ Βασιλικού Θεάτρου & Μικρό Θέατρο Μονής Λαζαριστών.
Κατόπιν εξαντλήσεως των θέσεων, τιμή εισιτήριου 5€
Ισχύουν ατέλειες: ΕΣΗΕΜΘ, ΕΣΗΕΑ, ΣΕΗ, Τμημάτων Θεάτρου, Δραματικών Σχολών, Κινηματογράφου ΑΠΘ, Σκηνοθετών.
Ανέργων: Δωρεάν 10 θέσεις ανά ημέρα παράστασης στις μεγάλες σκηνές (Εταιρεία Μακεδονικών Σπουδών, Βασιλικό & Θέατρο Μονής Λαζαριστών – Σκηνή Σωκράτης Καραντινός) & 5 θέσεις ανά ημέρα παράστασης στις μικρές σκηνές (Φουαγιέ Εταιρείας Μακεδονικών Σπουδών, Φουαγιέ Βασιλικού Θεάτρου & Μικρό Θέατρο Μονής Λαζαριστών. Κατόπιν εξαντλήσεως των θέσεων, τιμή εισιτηρίου 5€
Φοιτητικό: από 3 έως 6 άτομα, τιμή 7€ / άτομο. Άνω των 10 ατόμων, τιμή 5€ / άτομο.
«Εισιτήριο της παρέας»: Για παρέα 3 ατόμων τιμή 25€ στο σύνολο και για παρέα 4 ατόμων τιμή 30€ στο σύνολο.
Ομαδικά
Oμαδικό Εισιτήριο: 7 ευρώ (για 10 άτομα ισχύει για Τετάρτη, Πέμπτη και Σάββατο απόγευμα – από 20 άτομα και πάνω για Παρασκευή, Σάββατο βράδυ και Κυριακή)
Ομαδικό Μαθητικό Εσιτήριο για τις απογευματινές και βραδινές παραστάσεις: 6€
Ομαδικές κρατήσεις (άνω των 10 ατόμων): 2315 200 011 & 2315 200 012
Οι κάτοχοι των καρτών του Loyalty Club του ΚΘΒΕ μπορούν να παρακολουθήσουν τις παραστάσεις χωρίς αντίτιμο, απολαμβάνοντας συγχρόνως και πολλά άλλα προνόμια.
Loyalty Card ΑΠΛΗ:120€, Loyalty Card EXTRA: 230€, Loyalty Card VIP: 350€
ΑΠΛΗ ΚΑΡΤΑ ΚΘΒΕ
για αγορά περισσότερων της μιας κάρτας ισχύει έκπτωση 10% επί της αρχικής τιμής
EXTRA ΚΑΡΤΑ ΚΘΒΕ
για αγορά περισσότερων της μιας κάρτας ισχύει έκπτωση 15% επί της αρχικής τιμής
VIP ΚΑΡΤΑ ΚΘΒΕ
για αγορά περισσότερων της μιας κάρτας ισχύει έκπτωση 20% επί της αρχικής τιμής
Αναζητήστε το ηλεκτρονικά ή στα ταμεία του ΚΘΒΕ
Σχόλια για αυτό το άρθρο