Η πλούσια παραγωγή του ΚΘΒΕ «Επιθεωρητής» σε μετάφραση Ερρίκου Μπελιέ και σκηνοθεσία Γιάννη Κακλέα, που αγαπήθηκε από το φιλοθεάμον κοινό της Θεσσαλονίκης, επιστρέφει για δεύτερη χρονιά στη σκηνή του Βασιλικού θεάτρου για να μας μεταφέρει σε μια επαρχία της Ρωσίας όπου επικρατούν η κοινωνική διαφθορά, η γραφειοκρατία και η κατάχρηση εξουσίας.
Η κοινωνική σάτιρα του Νικολάι Γκόγκολ• αναδεικνύει χαρακτηριστικά και αδυναμίες, της προεπαναστατικής Ρωσίας που συναντούμε ακόμα και σήμερα, όπως η αδικία και ο δεσποτισμός.
«Ο επιθεωρητής» ανέβηκε για πρώτη φορά το 1836. Ο Νικολάι Γκόγκολ γράφει μια κωμωδία η οποία στηλιτεύει τις σχέσεις υποταγής και εξουσίας που χαρακτηρίζουν την προεπαναστατική Ρωσία, και όχι μόνο… Επικεντρώνεται για άλλη μια φορά στους ανθρώπους που μαραζώνουν ανάμεσα στον φόβο της ιεραρχίας , στις περιορισμένες τους φιλοδοξίες, τις ανάγκες και τις μικρότητές τους. Ως γνήσιος ρεαλιστής και με την απόσταση που του διασφαλίζει η κωμωδία, το επιτυγχάνει με ακρίβεια και νηφαλιότητα.
Στην αναμονή για την άφιξη ενός ανώτατου δημοσίου υπαλλήλου, που έρχεται με σκοπό να επιθεωρήσει τη λειτουργία της κρατικών ιδρυμάτων σε μια επαρχιακή πόλη της Ρωσίας, ο Χλεστακόφ, ένας ασυνείδητος και χαραμοφάης νεαρός από την Πετρούπολη, παριστάνει τον επιθεωρητή και επωφελείται από τη «μικρή» αυτή παρεξήγηση. Οι υπάλληλοι της πόλης, βουτηγμένοι στη διαφθορά, στην προσπάθειά τους να κερδίσουν την εύνοιά του, επιδίδονται σε κολακείες, ικανοποιούν τις ανάγκες του και πέφτουν θύματα μιας μεγαλύτερης απάτης αποκαλύπτοντας έτσι την αποσύνθεση της κρατικής μηχανής και των λειτουργών της.
Σημείωμα σκηνοθέτη
Ο Νικολάι Γκόγκολ, ο «εύθυμος μελαγχολικός», όπως τον ονόμαζε ο Πούσκιν, έγραψε τον Επιθεωρητή στα εικοσιπέντε του χρόνια. Ένα έργο με νεανική ορμή, μια επιθετική σάτιρα μιας κοινωνίας χωρίς ηθικές αξίες, βουτηγμένη στη διαφθορά και την αδικία.
Ο Επιθεωρητής ξεκινάει ως μια κωμωδία παρεξηγήσεων, υψώνεται όμως πολύ γρήγορα σε μια οργισμένη πολιτική σάτιρα που ξεπερνά τα όρια του τόπου και του χρόνου μέσα στον οποίο γράφτηκε.
Ένα από τα πιο δύσκολα είδη θεατρικής γραφής είναι η κοινωνική και ως εκ τούτου πολιτική κωμωδία. Ενώ σατιρίζει αδυσώπητα τα κακώς κείμενα χρησιμοποιεί το γέλιο σαν βόμβα που εκτινάσσει στα ουράνια τα ερείπια μιας κοινωνίας υποκριτικής, παρηκμασμένης και μιας εξουσίας σαθρής και ανήθικης.
Όπως πριν από εκείνον ο Αριστοφάνης, ο Μολιέρος, ο Σαίξπηρ, και μετά από εκείνον ο Ιονέσκο, ο Μπέκετ, ο Ντάριο Φο και άλλοι τόσοι που τόλμησαν με την σάτιρα να αποκαλύψουν την τραγική πλευρά της ανθρώπινης περιπέτειας, έτσι και ο Γκόγκολ χωρίς διδακτισμούς και σοβαροφάνεια, με στόχο την ψυχαγωγία, αποκαλύπτει την άβυσσο της ανθρώπινης βλακείας, καταγράφει χωρίς ωραιοποιήσεις τη διαφθορά των θεσμών, τη ματαιοδοξία των ισχυρών, την ανικανότητα των διοικούντων, την αισχρή εκμετάλλευση των φτωχών, τη δουλοπρέπεια και τον φόβο μπροστά στην δύναμη της εξουσίας κι όλα αυτά με στόχο το γέλιο.
Γιατί το γέλιο σκοτώνει τον φόβο κι αποκαλύπτει την αλήθεια.
Σ΄ ευχαριστούμε αλαφροΐσκιωτε Νικολάι Γκόγκολ για την τόλμη σου.
Γιάννης Κακλέας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ:
Μετάφραση: Ερρίκος Μπελιές
Σκηνοθεσία – Δραματουργική επεξεργασία: Γιάννης Κακλέας
Σκηνικά: Ηλένια Δουλαδίρη, Γιάννης Κακλέας
Κοστούμια: Ηλένια Δουλαδίρη
Μουσική: Δημήτρης Παπαδημητρίου
Κίνηση: Στεφανία Σωτηροπούλου
Φωτισμοί: Στέλλα Κάλτσου
Βοηθός σκηνοθέτη: Ρέα Σαμαροπούλου
Βοηθοί σκηνογράφου-ενδυματολόγου: Χριστίνα Θαλασσά, Δανάη Πανά
Οργάνωση παραγωγής: Αθανασία Ανδρώνη
β΄ Βοηθός σκηνοθέτη (στο πλαίσιο πρακτικής άσκησης 2023): Τάσος Γούναρης
Βοηθός φωτιστή (στο πλαίσιο πρακτικής άσκησης 2023): Εύα Τσομπάνη
Φωτογραφίες: Mike Rafail (That Long Black Cloud)
ΔΙΑΝΟΜΗ
Μαίρη Ανδρέου (πόρνη, υπάλληλος πανδοχείου, καλεσμένη)
Νεφέλη Ανθοπούλου (πόρνη, δασκάλα πιάνου, γυναίκα του σιδερά, καλεσμένη)
Χαρά Γιώτα (χορεύτρια, καλεσμένη)
Δημήτριος Δανάμπασης (Μίσκα – υπηρέτης του Επάρχου)
Δημήτρης Διακοσάββας (Πιότρ Ιβάνοβιτς Ντομπίνσκι- Εισοδηματία)
Μαρία Ελευθεριάδη (Μαρία Αντόνοβνα – κόρη του Επάρχου)
Αλέξανδρος Ζαφειριάδης (Κρίστιαν Γκύμπνερ – γιατρός Γερμανός)
Στέλιος Καλαϊτζής (Ιβάν Κουσμίτς Σπιόκιν – Διευθυντής του ταχυδρομείου)
Νίκος Καπέλιος (Πιότρ Ιβάνοβιτς Μπομπίνσκι- Εισοδηματίας)
Κωστής Καπελλίδης (θαμώνας, υπάλληλος πανδοχείου, καλεσμένος)
Άγγελος Καρανικόλας (θαμώνας, υπάλληλος πανδοχείου, Αστυνομικός, καλεσμένος)
Δημήτρης Καρτόκης (Αμός Φιοντόροβιτς Λιάπκικν – Δικαστής)
Γιώργος Καύκας (Αντόν Αντόνοβιτς- Έπαρχος σε μια επαρχιακή πόλη της Ρωσίας),
Φαίη Κοκκινοπούλου (Άννα Aντρέγιεβνα – Γυναίκα του Έπαρχου)
Θάνος Κοντογιώργης (Ποιητής, Αστυνομικός, Καλεσμένος)
Χρήστος Μαστρογιαννίδης (Θαμώνας, Πανδοχέας, Αστυνομικός, Καλεσμένος)
Δημήτρης Μορφακίδης (Λούκα Λούκιτς Χλοπόφ- Επόπτης εκπαιδευτικών
Γρηγόρης Παπαδόπουλος (Αρτέμι Φιλίπποβιτς Ζεμλιάνκα – Επίτροπος Κοινωφελών Ιδρυμάτων),
Στέφανος Πίττας (Θαμώνας, Υπάλληλος πανδοχείου, Αστυνομικός, Καλεσμένος)
Γιάννης Σύριος (Ιβάν Αλεξάντροβιτς Χλιεστακόφ: «ο επιθεωρητής», Κατώτερος δημόσιος υπάλληλος στην Πετρούπολη)
Θεοφανώ Τζαλαβρά (Τραγουδίστρια, Καλεσμένη)
Χρήστος Τσάβος (Οσίπ- Ο φίλος του Χλιεστακώφ)
Γιάννης Τσιακμάκης (Σβιστούνωφ- Διευθυντής της αστυνομίας)
Μαρία Χατζηιωαννίδου (Πόρνη, Γυναίκα Χλοπόφ, Γριά εμπόρισσα)
Βασιλικό Θέατρο (Πλατεία Λευκού Πύργου)
Διάρκεια παράστασης: 105 λεπτά (η παράσταση δεν έχει διάλειμμα)
΄Ώρες παραστάσεων
Τετάρτη: 18.00 & 21.00
Πέμπτη-Παρασκευή: 21.00
Σάββατο: 18.00 & 21.00
Κυριακή: 19.00
Προπώληση: ntng.gr |viva.gr | 11876 |
Πληροφορίες – κρατήσεις στο Τ. 2315 200 200 και στα εκδοτήρια του ΚΘΒΕ
Ωράριο Λειτουργίας Ταμείων
Βασιλικό Θέατρο (Πλατεία Λευκού Πύργου): Δευτέρα – Παρασκευή, 8:30 – 21:30 (και επιπλέον τις ημέρες και ώρες που θα υπάρχουν παραστάσεις του ΚΘΒΕ)
Θέατρο Εταιρείας Μακεδονικών Σπουδών: Τις ημέρες και ώρες που θα υπάρχουν παραστάσεις του ΚΘΒΕ
Θέατρο της Μονής Λαζαριστών: Τις ημέρες και ώρες που θα υπάρχουν παραστάσεις του ΚΘΒΕ
Πλατεία Αριστοτέλους: Δευτέρα – Παρασκευή, 11:00 – 19:00
ΤΙΜΕΣ ΕΙΣΙΤΗΡΙΩΝ
ΤΕΤΑΡΤΗ
Γενική είσοδος: 12€
Εκπτωτικό Εισιτήριο: 10€ (Πολύτεκνοι, Άνω των 65, Εκπαιδευτικών)
Φοιτητικό- Μαθητικό: 8€
ΠΕΜΠΤΗ ΛΑΪΚΗ ( για όλα τα θέατρα)
Γενική είσοδος: 10€
Εκπτωτικό Εισιτήριο: 8€ (Φοιτητικό- Μαθητικό, Πολύτεκνοι, Άνω των 65, Εκπαιδευτικών)
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ & ΣΑΒΒΑΤΟ / ΚΥΡΙΑΚΗ
ΖΩΝΕΣ ΘΕΑΤΡΟΥ ΜΕ ΔΙΑΒΑΘΜΙΣΗ στις ΤΙΜΕΣ ΤΩΝ ΕΙΣΙΤΗΡΙΩΝ
20€ , 18€ , 15€ , 13€ και περιορισμένος αριθμός θέσεων 7€
Εκπτωτικό Εισιτήριο: 13€ (Φοιτητικό- Μαθητικό, Πολύτεκνοι, Άνω των 65, Εκπαιδευτικών)
ΣΑΒΒΑΤΟ 18:00
Γενική είσοδος: 12€
Εκπτωτικό Εισιτήριο: 10€ (Πολύτεκνοι, Άνω των 65, Εκπαιδευτικών)
Φοιτητικό- Μαθητικό: 8€
Oμαδικό Εισιτήριο: 7 ευρώ (για 10 άτομα ισχύει για Τετάρτη, Πέμπτη και Σάββατο απόγευμα – από 20 άτομα και πάνω για Παρασκευή, Σάββατο βράδυ και Κυριακή)
Ομαδικό Μαθητικό Εισιτήριο για τις απογευματινές και βραδινές παραστάσεις: 6€
Ομαδικές κρατήσεις (άνω των 10 ατόμων): 2315 200 011 & 2315 200 012
ΕΙΔΙΚΕΣ ΤΙΜΕΣ ( κατά τις ημέρες ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ / ΣΑΒΒΑΤΟ 21:00 / ΚΥΡΙΑΚΗ 19:00 στις μεγάλες σκηνές οι ειδικές τιμές ισχύουν για τις επιλεγμένες των 13€ )
ΑΜΕΑ: Δωρεάν
Μέλη του Συλ. Υπαλ. Υπουργείου Πολιτισμού Β. Ελλάδος: 5€
ΑΤΕΛΕΙΕΣ: Δωρεάν 10 θέσεις ανά ημέρα παράστασης (ΕΜΣ- ΒΑΣΙΛΙΚΟ – ΜΟΝΗ ΛΑΖΑΡΙΣΤΩΝ) ισχύουν ατέλειες ΕΣΗΕΜΘ, ΕΣΗΕΑ, ΣΕΗ, Τμημάτων Θεάτρου, Δραματικών Σχολών, Σκηνοθετών. Κατόπιν της εξαντλήσεως των θέσεων τιμή εισιτήριου 5€
ΑΝΕΡΓΩΝ: Δωρεάν 10 θέσεις ανά ημέρα παράστασης (ΕΜΣ -ΒΑΣΙΛΙΚΟ – ΜΟΝΗ ΛΑΖΑΡΙΣΤΩΝ) ισχύουν ατέλειες ΕΣΗΕΜΘ, ΕΣΗΕΑ, ΣΕΗ, Τμημάτων Θεάτρου, Δραματικών Σχολών, Σκηνοθετών. Κατόπιν της εξαντλήσεως των θέσεων τιμή εισιτήριου 5€
Προσφέρεται «Εισιτήριο της παρέας» για 3 άτομα 25€ και 4 άτομα 30€
(απαιτείται η αγορά των εισιτηρίων από τα ταμεία του ΚΘΒΕ και όχι ηλεκτρονικά)
Ειδικές τιμές στο Φοιτητικό
Φοιτητικό από 3 έως 6 άτομα τιμή 7€
Φοιτητικό άνω των 10 ατόμων τιμή 5€
Loyalty Club
Οι κάτοχοι των καρτών του Loyalty Club του ΚΘΒΕ μπορούν να παρακολουθήσουν όλες τις παραστάσεις χωρίς αντίτιμο, απολαμβάνοντας συγχρόνως και πολλά άλλα προνόμια.
Loyalty Card ΑΠΛΗ: 100€, Loyalty Card EXTRA: 200€, Loyalty Card VIP: 300€
START THINKING GREEN
Στο πλαίσιο της οικολογικής πολιτικής του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος τα ψηφιακά προγράμματα των παραστάσεών του πωλούνται σε ψηφιακή μορφή σε προνομιακή τιμή.
Σχόλια για αυτό το άρθρο