Τι πιο ευθύβολη και ιδανική επιλογή για τη θέση του καλλιτεχνικού διευθυντή του Μεγάρου Μουσικής Θεσσαλονίκης! Γιατί, ο διδάκτορας Χρίστος Γαλιλαίας διαθέτει πλούτο γνώσεων, όσον αφορά το επάγγελμα του και είναι πασπαλισμένος με αστερόσκονη! Έχει αποσπάσει πολλά πρώτα βραβεία, περγαμηνές και διακρίσεις, έχει συμπράξει με τις σπουδαιότερες ορχήστρες του κόσμου, σπούδασε στην Ελλάδα και το εξωτερικό, συνεργάστηκε με τους πιο σημαντικές, σημαντικούς διευθυντές ορχήστρας και έχει διδάξει σε διεθνή σεμινάρια και Master Classes! Στην προσωπική του ζωή είναι ένας gentleman! Ευσταλής, προσηνής, γοητευτικός, χαμηλών τόνων, με ευγένεια, καλλιέργεια, οργανωτικός, οξυδερκής, εμπνευσμένος αλλά και με πάθος για αυτό που κάνει, έφερε νέα πνοή στο Μέγαρο και ρηξικέλευθες εκδηλώσεις, αναλαμβάνοντας τα ηνία της θέσης του καλλιτεχνικού διευθυντή. Προτιμά τη σιωπή να μιλά για αυτόν από τα πολλά λόγια γιατί τα θεωρεί φτώχεια, όπως λέει και ο λαός, αλλά και γιατί δεν του αρέσει να επαίρεται και να αυτοπροβάλλεται. Το έργο και οι πράξεις αποδεικνύουν την καλή δουλειά που έχει κάνει μέχρι σήμερα, ενώ το παλμαρέ του λάμπει και είναι τόσο μεστό και ογκώδες- όπως μία εγκυκλοπαίδεια- όσο αντίθετα νεαρός είναι ο ίδιος στην ηλικία. Γνωρίστε ενδελεχώς τον Χριστό Γαλιλαία και θα μείνετε ενεοί και άλαλοι από τις σπουδές και τις συνεργασίες του. Ο κορυφαίος και ζηλευτός καλλιτεχνικός διευθυντής ”Γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη το 1975. Πήρε τα πρώτα μαθήματα βιολιού από τον πατέρα του Κοσμά Γαλιλαία. Συνέχισε με τον Στέλιο Καφαντάρη, ο οποίος υπήρξε και ο κυρίως δάσκαλός του. Ολοκλήρωσε τις σπουδές του στο Ωδείο «Άλεξ Τουρνάισσεν» των Αθηνών, όπου πήρε το Δίπλωμα Βιολιού με Άριστα Παμψηφεί, Α΄ Βραβείο εξαιρετικής ερμηνείας και Χρυσό Μετάλλιο. Με υποτροφία του Ι.Κ.Υ. (Ίδρυμα Κρατικών Υποτροφιών) συνέχισε τις σπουδές του με την διάσημη καθηγήτρια Almita Vamos στο Oberlin Conservatory των Η.Π.Α. όπου του απονεμήθηκε το Deans Talent Award (τιμητική διάκριση και υποτροφία). Έχει προσκληθεί να συμπράξει ως σολίστ με σημαντικές ορχήστρες όπως Συμφωνική Ορχήστρα του Βερολίνου, Φιλαρμονική του Βουκουρεστίου George Enescu, Εθνική Συμφωνική Ορχήστρα της Λετονίας, Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης, Συμφωνική Ορχήστρα της Πράγας, Talich Chamber Orchestra, Φιλαρμονική Ορχήστρα της Αρμενίας, Φιλαρμονική Bohuslav Martinu, Symphony of the Americas, Canadian Chamber Orchestra του Toronto, Ορχήστρα Citta di Grosseto, North Czech Philharmonic, Κρατική Ορχήστρα Αθηνών, Φιλαρμονική Ορχήστρα της Μουσικής Ακαδημίας της Βιέννης, Καμεράτα-Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής, Ορχήστρα Δωματίου της Λισσαβόνας, Ορχήστρα Gustav Mahler, Φιλαρμονική της Σόφιας, Camerata Stuttgart κ.ά. Έχει εμφανιστεί σε πολλά διεθνή φεστιβάλ όπως: Rencontres Musicales Internationales des Graves, Festival Armonie della Magna Grecia, Διεθνές Φεστιβάλ Ναυπλίου, Διεθνές Φεστιβάλ Ρόδου, Masterclass Al Andalus, Δημήτρια, Κύπρια, Aria International Summer Academy, Διεθνές Φεστιβάλ Πατρών, Φεστιβάλ Ηρακλείου, στο Fort Lauderdale, Διεθνές Φεστιβάλ του Bolzano, στο Έρεβαν, στην Catania, Festival Lago Di Como, Φεστιβάλ Μυκόνου κ.ά. Το 1997 κέρδισε το Α’ Βραβείο στο διαγωνισμό της Εταιρίας Ελλήνων Επιστημόνων στο Chicago και την ίδια χρονιά κέρδισε το Α’ Βραβείο στον Πανελλήνιο Διαγωνισμό Βιολιού της Μακεδονικής Εταιρίας «Τέχνη» που οργανώθηκε σε συνεργασία με την Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης και την «Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης Θεσσαλονίκη ’97», ενώ τον Μάρτιο του 2001 κέρδισε και πάλι το Α’ Βραβείο στο Διαγωνισμό “Kate Neal Kinley’’ του Illinois των Η.Π.Α. Για τις μεταπτυχιακές του σπουδές έγινε δεκτός στην Juilliard School της Νέας Υόρκης και συγκεκριμένα στην τάξη της διάσημης καθηγήτριας Dorothy Delay με υποτροφίες της Juilliard School και «Αλεξάνδρα Τριάντη» του Συλλόγου «Οι Φίλοι της Μουσικής», από όπου πήρε πτυχίο Master τον Μάιο του 2001. To 2005 ολοκλήρωσε τις σπουδές του στο Διδακτορικό Πρόγραμμα του Πανεπιστημίου State University of New York Stony Brook. Ο Χρίστος Γαλιλαίας έχει συνεργασθεί με διεθνούς φήμης μαέστρους όπως οι: Andris Nelsons, Roberto Paternostro, Louis Lane, Otto Werner Mueller, Roberto Minczuk, Yuri Yanko, Jacques Cohen, Leos Svarowsky, Ilarion Ionescu Galati, Loris Tjeknavorjan, Vojtech Spurny, Jan Talich, Ovidiu Balan, Michael Palmer, Nurhan Arman, James Brooks Bruzzese, Αλέξανδρος Μυράτ, Olaf Koch, Βύρων Φιδετζής, Νίκος Αθηναίος, Κάρολος Τρικολίδης, Wolfgang Roegner, Μύρων Μιχαηλίδης, Ηλίας Βουδούρης, Radu Postavaru κ.ά. Σημαντικός σταθμός στην καλλιτεχνική του καριέρα υπήρξε η συνεργασία του με τον Δημήτρη Σγούρο με τον οποίο εμφανίστηκε σε πολλές συναυλίες μουσικής δωματίου στην Ελλάδα και στο εξωτερικό αποσπώντας εξαιρετικές κριτικές. Από πολύ νεαρή ηλικία ξεκίνησε την διεθνή του καριέρα ως σολίστ, με συχνές εμφανίσεις στην Ελλάδα και σε χώρες του εξωτερικού όπως: Η.Π.Α., Καναδά, Κίνα, Ουκρανία, Ισπανία, Πορτογαλία, Ελβετία, Τσεχία, Ιταλία, Γερμανία, Γαλλία, Αυστρία, Λετονία, Βραζιλία, Αργεντινή, Ρουμανία, Βουλγαρία, Αρμενία, Κύπρο, El Salvador, Guatemala, Costa Rica, Uruguay κ.ά. Έχει εμφανισθεί στις σπουδαιότερες αίθουσες συναυλιών όπως Musikverein, Rudolfinum, Gasteig, Smetana Hall, Kennedy Center, Hercules Saal, Konzerthaus, Teatro Νασιονάλ (Κόστα Ρίκα), Athenaeum, Van Wezel Performing Arts Hall, Broward Center for The Performing Arts, Rialto Center for the Arts, Khachaturian Hall, Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης κ.ά. Το 2002 ίδρυσε την Ορχήστρα «Ελληνική Καμεράτα», ένα σύνολο αποτελούμενο από επίλεκτους Έλληνες μουσικούς, της οποίας υπήρξε και Καλλιτεχνικός Διευθυντής. Το καλοκαίρι του 2002 η Ελληνική Καμεράτα επιλέχθηκε από τον Αμερικανικό Οργανισμό «Summerfest Symphony of the Americas» να περιοδεύσει την Βόρεια, Κεντρική και Νότια Αμερική δίνοντας περισσότερες από 35 συναυλίες με αποκορύφωμα την εμφάνιση στο διάσημο Kennedy Center. Αξίζει να αναφερθεί ότι είναι μέχρι και σήμερα η μοναδική Ελληνική Ορχήστρα με περιοδεία τέτοιου μεγέθους στο εξωτερικό. Έχει διδάξει σε Διεθνή Σεμινάρια και Master Classes στα σπουδαιότερα Πανεπιστήμια και μουσικές σχολές του κόσμου όπως The Juilliard School, Manhattan School of Music, Indiana University, Oberlin Conservatory, University of Illinois, Northwestern University, University of North Carolina, New York University, Penn State University, University of Houston, Roosevelt University, Texas Tech University, Florida State University κ.ά. Ιδιαίτερης σημασίας υπήρξε η συνεργασία του με τον κορυφαίο βιολοντσελίστα Mischa Maisky στο Διπλό Κοντσέρτο του Brahms, υπό τη διεύθυνση του διάσημου Αρχιμουσικού Andris Nelsons, όπως επίσης και η σύμπραξή του με το θρυλικό Κουαρτέτο Borodin της Μόσχας. Από το 2003-2010 είχε την καλλιτεχνική επιμέλεια του Φεστιβάλ Μουσικής Δωματίου στα ΔΗΜΗΤΡΙΑ. Έχει διατελέσει μέλος των Δ.Σ. της Κρατικής Ορχήστρας Θεσσαλονίκης και του Κρατικού Ωδείου Θεσσαλονίκης. Το 2011 ήταν μέλος της κριτικής επιτροπής του Ιδρύματος Fulbright. Από το 2007 είναι μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου του Κέντρου Ελληνικών Σπουδών στο Πανεπιστήμιο Georgia State στην Ατλάντα των Η.Π.Α. Έχει συμμετάσχει σε πολλές κριτικές επιτροπές διεθνών διαγωνισμών στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Από το 2015 είναι Εκτελεστικός και Καλλιτεχνικός Διευθυντής και συνιδρυτής του Διεθνούς Προγράμματος Μουσικής του Αμερικανικού Κολλεγίου Ανατόλια. Σημαντικοί Έλληνες και ξένοι συνθέτες έχουν αφιερώσει σ’ αυτόν έργα τους όπως το Κοντσέρτο για βιολί και ορχήστρα του κορυφαίου Έλληνα δημιουργού Θόδωρου Αντωνίου. Ο Δρ. Γαλιλαίας είναι Αναπληρωτής Καθηγητής στο Τμήμα Μουσικής του Πανεπιστημίου Georgia State University στην Ατλάντα των Η.Π.Α όπου είναι και υπεύθυνος του προγράμματος Μουσικής Δωματίου. Το πιο πρόσφατο ερευνητικό του έργο τιτλοφορείται ”Γυναίκες συνθέτριες της Ελλάδας και της Αρμενίας” και έχει σκοπό την ανάδειξη και προβολή νέων και ανερχόμενων συνθετριών των δυο χωρών, όπως και ηχογράφηση των έργων τους. Από τον Ιανουάριο του 2021 είναι Καλλιτεχνικός Διευθυντής του Μεγάρου Μουσικής Θεσσαλονίκης. Ηχογραφήσεις του κυκλοφορούν από την Albany Records. O Χρίστος Γαλιλαίας παίζει με βιολί Giuseppe Guarneri (1705) και Jean-Baptiste Vuillaume (1847). Είναι αναπληρωτής καθηγητής στη Σχολή Μουσικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων.
Με τη σοβαρότητα αλλά και το γνωστό χιούμορ που τον διακρίνει, μεταξύ άλλων, απάντησε στις γνωστές 10 +1 ερωτήσεις μου, χωρίς φόβο αλλά με πολύ πάθος.
– Ως καλλιτεχνικός διευθυντής του Μεγάρου Μουσικής Θεσσαλονίκης(ΟΜΜΘ),τι πραγματοποιήσατε από όσα είχατε σχεδιάσει μέχρι τώρα, τι καινούργια πνοή φέρατε και ποιο είναι το όραμα σας που θα θέλατε να πραγματοποιηθεί;
Το όραμα είναι κάτι δυναμικό, το οποίο μεταβάλλεται διαρκώς, συνεπώς μπορώ να απαντήσω με βεβαιότητα σήμερα, αλλά σε δύο μήνες μπορεί να σου πω κάτι άλλο. Οι βασικοί άξονες και αυτά που ήθελαν να γίνουν, ήταν να φιλοξενήσουμε σπουδαίους καλλιτέχνες μεγάλης εμβέλειας, γιατί ο βασικός σκοπός του Μεγάρου είναι αυτός. Να προσφέρει στο κοινό της Θεσσαλονίκης τέτοιες σπουδαίες και υψηλής εμβέλειας εκδηλώσεις που μόνο στις μεγάλες αίθουσες του εξωτερικού θα παρακολουθούσε… Πέραν από τη μουσική ήταν στόχος μου να εντάξουμε στο πρόγραμμά μας και τις άλλες μορφές Τέχνης, διότι το μέγαρο είναι ο μοναδικός ολοκληρωμένος χώρος πολιτισμού στη Βόρεια Ελλάδα. Η σειρά με τίτλο ”Συγγραφείς του κόσμου” είναι κάτι καινούργιο και επειδή ήθελα να εντάξουμε και την λογοτεχνία ήταν μια πολύ επιτυχημένη προσπάθεια και έτυχε μεγάλης ανταπόκρισης από το κοινό.
1. Τι ήταν εκείνο που σας έκανε να ασχοληθείτε με την κλασική μουσική και συγκεκριμένα να σπουδάσετε βιολί;
Λόγω του πατέρα μου! Η ενασχόληση μου με το βιολί άρχισε από 4 χρόνων και ήταν μονόδρομος με ό, τι αυτό συνεπάγεται… Και βέβαια είμαι ευγνώμων για τη στήριξη των γονιών μου, γιατί ήταν καταλυτική και ουσιώδης και νιώθω πολύ τυχερός για αυτό…
2. Ποιοι είναι οι αγαπημένοι σας μουσουργοί;
Δύσκολη ερώτηση. Είμαστε τυχεροί γιατί υπάρχουν πολλοί σπουδαίοι συνθέτες! Η αγαπημένη μου περίοδος είναι η ρομαντική! Όμως στους αγαπημένους συνθέτες στην πρώτη θέση θα έβαζα τον Μπαχ, τον Μότσαρτ και τον Μπετόβεν που τυπικά μπορεί να μην ανήκουν στη ρομαντική περίοδο, η μουσική τους όμως, είναι ό,τι πιο ρομαντικό.
3. Με ποιον διάσημο διευθυντή ορχήστρας που βρίσκεται εν ζωή ή όχι, θα θέλατε να συνεργαστείτε;
Επίσης, δύσκολη ερώτηση, θα είχε ενδιαφέρον αν ζούσε ο Κάραγιαν. Αυτό θα ήταν κάτι που θα επιθυμούσα πολύ!
4. Οι Θεσσαλονικείς είναι φιλόμουσοι; Πηγαίνουν σε κονσέρτα κλασικής μουσικής;
Το κοινό της κλασικής μουσικής διεθνώς δεν είναι τόσο πολυπληθές. Βέβαια, επειδή η κλασική μουσική δεν είναι στην κουλτούρα την ελληνική, όπως για παράδειγμα οι χώρες της Κεντρικής Ευρώπης, το κοινό μπορεί να είναι πιο περιορισμένο αλλά οφείλουμε να διαδώσουμε την κλασική μουσική να μπει στα παιδιά από μικρή ηλικία, δηλαδή από τα σχολεία , ούτως ώστε να φτιάξουμε το αυριανό κοινό.
5. Πείτε μου το πιο τρελό καλλιτεχνικό σας όνειρο που θέλετε να εκπληρώσετε κατά τη διάρκεια της θητείας σας.
Να έρθει στη Θεσσαλονίκη η Φιλαρμονική της Βιέννης!
6. Πώς θα χαρακτηρίζατε τον εαυτό σας;
Είμαι πολύ ευαίσθητος και δοτικός. Θεωρώ ότι είμαι δίκαιος, υπομονετικός και το χιούμορ κυριαρχεί στη ζωή μου.
7. Τι θα αλλάζατε στη Θεσσαλονίκη;
Να αντιμετωπίζουμε τα πράγματα όπως έρχονται… Δεν θα ήθελα να αλλάξω κάτι γιατί μετά δεν θα ήταν η Θεσσαλονίκη όπως την αγάπησα…
8. Τι αξία έχει σιωπή για εσάς;
Έχει μεγάλη αξία, γιατί η σιωπή μπορεί να περιέχει πολύ μεγαλύτερη ουσία από τα λόγια…
9. Ποιες είναι οι πιο θαρραλέες πράξεις που έχετε κάνει στη ζωή σας;
Δεν νομίζω ότι έχω κάνει κάποια θαρραλέα πράξη. Ενώ έχω αυθορμητισμό, δεν κάνω πράγματα χωρίς να τα σκεφτώ καλά. Σπανίως θα δράσω παρορμητικά. Μου αρέσουν πάρα πολύ οι επαγγελματικές προκλήσεις. Και μια τέτοια ήταν η θέση μου στο Μέγαρο, αλλά δεν θα την πω και θαρραλέα πράξη, ήταν μια σπουδαία ευκαιρία, για την οποία είμαι ευγνώμων!
10. Πείτε μου τρία πράγματα που σας κάνουν ευτυχισμένο.
Η οικογένειά μου, ο Άρης (η Ομάδα) και το βιολί.
Σχόλια για αυτό το άρθρο