Diva και Prima Donna, δύο όροι από τον κόσμο της όπερας που περιγράφουν τη διάσημη τραγουδίστρια. Αμφότεροι προέρχονται από τα ιταλικά και χρησιμοποιούνται αμετάφραστοι – στην κυριολεξία prima donna είναι η πρώτη κυρία και diva σημαίνει θεά. Στις αρχές της όπερας, η πριμαντόνα ήταν τεχνικός όρος και αναφερόταν στο γυναικείο πρωταγωνιστικό ρόλο μιας παράστασης – αντίστοιχα για τον ανδρικό πρώτο ρόλο ο όρος ήταν primo uomo, δηλαδή πρώτος άνδρας. Σύντομα όμως άρχισε να αποδίδεται από το κοινό ως τίτλος θαυμασμού στις πιο χαρισματικές ερμηνεύτριες και καθιερώθηκε ως τέτοιος στην καθομιλουμένη.
Από τεχνική άποψη οι πριμαντόνες είναι συνήθως σοπράνο (π.χ. Μαρία Κάλλας, Μονσεράτ Καμπαγιέ), αφού για τέτοιο ύψος φωνής έχουν γραφτεί οι σπουδαιότεροι ρόλοι. Πάντως αυτό δεν είναι απόλυτο, καθώς σπουδαίες μέτζο, όπως η Τσετσίλια Μπάρτολι ή η Αγνή Μπάλτσα, χαρακτηρίζονται επίσης ως πριμαντόνες ή ντίβες από το κοινό και τον τύπο. Στις μέρες μας η λέξη πριμαντόνα μπορεί να χρησιμοποιηθεί και με ειρωνική σημασία, για να χαρακτηρίσει ανθρώπους που η διασημότητα τους έκανε ματαιόδοξους, εγωπαθείς ή εθισμένους στην πολυτέλεια – αυτό οφείλεται στο γεγονός πως πολλές πραγματικές πριμαντόνες έχουν περάσει στη συλλογική μνήμη ως τέτοιες προσωπικότητες. Με τις τελευταίες δεν έχουμε και ούτε θέλουμε να έχουμε σχέση! Λατρεύουμε και προσκυνούμε τις Αυθεντικές, και δεν θα θα μπορούσε να ήταν αλλιώς αφού ‘γεννήσαμε’ την Πρώτη και Αξεπέραστη όλων.
Για τις ημέρες της Μεγάλης Εβδομάδας αλλά και για το Πάσχα που πλησιάζει το Cosmoradio σας παρουσιάζει 30 από τις καλύτερες Ντίβες-Πριμαντόνες όλων των εποχών σε χαρακτηριστικούς ρόλους και αξεπέραστες ερμηνείες. Καλή Ανάσταση με την ομορφιά της υπέρτατης τέχνης.
Συμμετέχουν:
01. Maria Callas / Suicidio (Ponchielli: La Gioconda)
02. Renata Tebaldi / Addio del passato (Verdi: La Traviata)
03. Giulietta Simionato / Voi lo sapete o mamma (Mascagni: Cavalleria Rusticana)
04. Marcella Pobbe / O mio babbino caro (Puccini: Gianni Schicchi)
05. Catherine Malfitano / Vissi d’arte (Puccini: Tosca)
06. Barbara Hendricks / Mi chiamo Mimм (Puccini: La Bohиme)
07. Lucia Velentini Terrani / Una voce poco fa (Rossini: Il barbiere di Siviglia)
08. Katia Ricciarelli / Son vergin vezzosa (Bellini: I Puritani)
09. Regine Crespin / L’amour est un oiseau rebelle (Bizet: Carmen)
10. Angela Gheorghiu / Je dis que rien no m’epouvante (Bizet: Carmen)
11. Monserrat Caballe / Il etait un roi de Thule (Gounod: Faust)
12. Sumi Jo / L’air des bijoux (Gounod: Faust)
13. Anne Sofie von Otter / Je vous ecris de ma petite chambre (Massenet: Werther)
14. Astrid Varnay / Johohe! Traft ihr das Schiff (Wagner: Der fliegende Hollдnder)
15. Kiri te Kanawa / Dich teure Halle (Wagner: Tannhauser)
16. Marthe Modl / Mild und leise (Wagner: Tristan und Isolde) 17. Janet Backer – Che farт senza Euridice (Gluck: Orfeo ed Euridice)
18. Dawn Upshaw – Cet asile aimable et tranquille (Guck: Orphee et Eurydice)
19. Renee Fleming – Di’ cor mio, quanto t’amai (Handel: Alcina)
20. Marilyn Horne – Cara Sposa (Handel: Rinaldo)
21. Jennifer Larmore – Ombra mai fu (Handel: Xerxes)
22. Tatjana Troyanos – Thy hand, Belinda (Purcell: Dido and Aeneas)
23. Sylvia Mcnair – O let me ever, ever weep (Purcell: The FairyQueen)
24. Teresa Berganza – Sono Alcina (Haydn: L’isola di Alcina)
25. Cecilia Bartoli – Quest’improvviso tremito (Mozart: Lucio Silla)
26. Frederica von Stade – E amore un ladroncello (Mozart: Casм fan tutte)
27. Barbara Bonney – Vedrai, carino (Mozart: Don Giovanni)
28. Lucia Popp – Non piu di fiori (Mozart: La clemenza di Tito)
29. Edita Gruberova – Der Holle Rache (Mozart: Die Zauberflote)
30. Waltraud Meier – Komm Hoffnung (Beethoven: Fidelio)
Πατήστε play κι απολαύστε τις σπουδαιότερες ντίβες της όπερας:
Σχόλια για αυτό το άρθρο