Τον βρήκα, αυτός είναι, φέρ’ τον! Αυτά τα λόγια είπε ο Φιλοποίμην Φίνος στον Γιάννη Δαλιανίδη και του έδειξε μια φωτογραφία στην εφημερίδα από θεατρική παράσταση με τον ηθοποιό που ήθελε για πρωταγωνιστή της ταινίας Κατήφορος. Ήταν ο Νίκος Κούρκουλος.
Αν και η επιλογή του Γιάννη Δαλιανίδη ήταν εξ αρχής ο Νίκος Κούρκουλος, ο Φίνος δεν τον ήθελε, τον θεωρούσε φριχτό ηθοποιό από τις συμμετοχές του σε ταινίες μικρότερων εταιριών παραγωγής, η φωτογραφία από παράσταση με το θίασο της Έλσας Βεργή που έπαιζε, του άλλαξε -ευτυχώς- την αρχική του άποψη. Ο Κατήφορος το 1961 ήταν ανήφορος επαγγελματικά για όλους όσοι πρωταγωνιστούσαν στο φιλμ, ειδικά για τον Νίκο Κούρκουλο ήταν η αρχή για μια σπουδαία καριέρα χωρίς ούτε μία στιγμή παρακμής. Τον θυμόμαστε μέσα από ένα μεγάλο αφιέρωμα.
Γεννημένος στις 5 Δεκεμβρίου 1934 στου Ζωγράφου από φτωχή οικογένεια, ξεκίνησε ως ποδοσφαιριστής του Παναθηναϊκού, σπούδασε στη Σχολή Εθνικού Θεάτρου και έκανε το θεατρικό του ντεμπούτο δίπλα στην Έλλη Λαμπέτη και τον Δημήτρη Χορν, στην Κυρία με τις καμέλιες (1958-59). Συγχρόνως, έκανε ένα μικρό πέρασμα στην ταινία Το Τελευταίο Ψέμα, πάλι δίπλα στην Έλλη Λαμπέτη, σε σκηνοθεσία Μιχάλη Κακογιάννη και συμπαραγωγή Φίνος Φιλμ -Δαμασκηνός Μιχαηλίδης. 27 χρονών, μετά από δύο χρόνια, θα περνούσε ξανά την πόρτα της Φίνος Φιλμ, αυτή τη φορά ως πρωταγωνιστής στον Κατήφορο
Η μία επιτυχία διαδέχεται την άλλη, θεατρικά και κινηματογραφικά. Διότι ο Νίκος Κούρκουλος, δεν έκανε ποτέ έκπτωση στο παίξιμό του, ούτε διαχώρησε τη σκηνή από το πανί. Και στα δύο υπήρξε έντιμος και υπερασπιστής του έργου του. Έπαιξε δίπλα στην Σοφία Βέμπο, την Έλσα Βεργή, την Τζένη Καρέζη (Γειτονιά των αγγέλων, Δεσποινίς διευθυντής), στον Μάνο Κατράκη και το 1967 ήρθε η ώρα του Μπροντγουέι. Ίλια Ντάρλινγκ (θεατρική μεταφορά της ταινίας Ποτέ Την Κυριακή), με την Μελίνα Μερκούρη. Τότε έκανε και δύο ξενόγλωσσες ταινίες, που δεν πρόσθεσαν κάτι στην καριέρα του και γύρισε στην Ελλάδα. Για το Ίλια Ντάρλινγκ ήταν υποψήφιος για Β’ Ανδρικό ρόλο για βραβείο Τόνι. Είχε ήδη ένα βραβείο από το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, Α’ Ανδρικού ρόλου για την ταινία Οι αδίστακτοι (1964).
Ο Νίκος Κούρκουλος για να παίξει στο Μπροντγουέι, άφησε στην Αθήνα την γυναίκα του Μελίτα έγκυο στον Άλκι, ηχογραφώντας ένα μικρό δίσκο με τέσσερα τραγούδια για να ακούσει τη φωνή του, όταν γεννηθεί. Μόλις γεννήθηκε ο Άλκις, η Μελίτα μαζί με το παιδί, πήγε στη Νέα Υόρκη όπου έζησαν ένα χρόνο.
Πριν τη Νέα Υόρκη, είχε καθιερωθεί ως ο απόλυτος πρωταγωνιστής στα κοινωνικά δράματα της Φίνος Φιλμ (χωρίς να ξεχνάμε Το χώμα βάφτηκε κόκκινο, την Οργή, την Λόλα, το Ένας μεγάλος έρωτας, τις Αμφιβολίες). Η ταινία Κατηγορώ τους ανθρώπους, του δίνει την πρώτη του μεγάλη προσωπική επιτυχία και ο ρόλος του αδέκαστου εισαγγελέα τον καθιερώνει κινηματογραφικά. Ακολουθεί το Κοινωνία ώρα μηδέν που κάνει πάταγο
Η επιστροφή του από την Αμερική, σημαδεύεται με την επιστροφή του και στη Φίνος Φιλμ, με τεράστιες εμπορικές επιτυχίες. Το Γυμνοί στο δρόμο -δραματικό μιούζικαλ βασισμένο στη Γειτονιά των αγγέλων- ξανασμίγει στη μεγάλη οθόνη το πρωταγωνιστικό ζευγάρι του Κατήφορου, την Ζωή Λάσκαρη και τον Νίκο Κούρκουλο, με σκηνοθέτη πάλι τον Γιάννη Δαλιανίδη. Ακολουθεί το Ορατότης Μηδέν με την ατάκα Όχι άλλο κάρβουνο ( και εν μέρει “προφητική” υπόθεση, φτωχόπαιδο ερωτεύεται την κόρη του εφοπλιστή) που θα μείνει στην κινηματογραφική ιστορία
Αστραπόγιαννος (1970), Κατάχρηση εξουσίας (1971), Με φόβο και πάθος (1972), Ο εχθρός του λαού (1972), Θέμα συνειδήσεως (1973), Η δίκη των δικαστών (1974) ολοκληρώνουν τον κύκλο της Φίνος Φιλμ.
Το 1974, αποκτά τη δική του θεατρική στέγη, το θέατρο Κάππα, παρουσιάζοντας παραστάσεις με καλλιτεχνική και εμπορική απήχηση. (Ο Γλάρος, Πρόσκληση στον Πύργο, Ταμπούρλα στη νύχτα, Όπερα της πεντάρας κ.α.). Είκοσι χρόνια μετά, το 1994 περνάει στο Εθνικό Θέατρο ως καλλιτεχνικός διευθυντής με παραστάσεις – ορόσημο
Στην προσωπική του ζωή, υπήρξε παντρεμένος με την Μελίτα Κουτσογιάννη – Κούρκουλου, βοηθό σκηνοθέτη, με την οποία δούλεψαν μαζί στο θέατρο – και δημιούργησαν το Θέατρο Κάππα. Γνωρίστηκαν σε ένα πάρτι στις αρχές της δεκαετίας του ’60. Ο έρωτας ήρθε 2 χρόνια αργότερα, όταν η Μελίτα χτύπησε την πόρτα του στο καμαρίνι του, για να τον συγχαρεί για την ερμηνεία του στην παράσταση «Η γειτονιά των Αγγέλων». Ο έρωτας ήταν κεραυνοβόλος. Ο Νίκος Κούρκουλος και η Μελίτα παντρεύτηκαν το 1966 με κουμπάρο τον ηθοποιό και συγγραφέα Νότη Περγιάλη. Απέκτησαν δύο παιδιά, τον Άλκι (Αλκίνοος) Κούρκουλο, ο οποίος ακολούθησε το δρόμο του πατέρα του, και την Μελίτα Κούρκουλου-Κυριακοπούλου (ο μπαμπάς της επέμενε να πάρει το όνομα της γυναίκας που λάτρεψε, Μελίτας).
Σταθμός στη ζωή του Νίκου Κούρκουλου ήταν η γνωριμία του με την Μαριάννα Λάτση το καλοκαίρι του 1986 κατά τη διάρκεια παράστασης στο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου. Ο ίδιος σε συνέντευξή του το 1994 στον Νίκο Χατζηνικολάου περιέγραψε με το ίδιο πάθος και το ίδιο καρδιοχτύπι την πρώτη στιγμή που αντίκρισε τον μεγάλο και τελευταίο έρωτα της ζωής του, λέγοντας: «Κάνω έτσι και παγώνω… Ξαφνικά βλέπω ένα πλάσμα να ανεβαίνει τις κερκίδες και αυτό ήταν».
Εκείνη την εποχή η Μαριάννα Λάτση ήταν παντρεμένη με το δάσκαλο του σκι και Δήμαρχο Βουλιαγμένης, Γρηγόρη Κασιδόκωστα, με τον οποίο απέκτησε ένα γιο, τον Πάρη (1983), ενώ το διαζύγιό τους βγήκε το 1987. Παράλληλα ο Νικος Κούρκουλος ζήτησε αμέσως διαζύγιο από την σύζυγο του, Μελίτα. Διατήρησαν μια άψογη σχέση αγάπης και σεβασμού όλα τα μετέπειτα χρόνια.
Στις 30 Ιανουαρίου 2007, μετά από μεγάλη περιπέτεια με την υγεία του, πέρασε στην αιωνιότητα…
Ο Νίκος Κούρκουλος υπήρξε ο πιο δημοφιλής άντρας ηθοποιός του ελληνικού κινηματογράφου, που λατρεύτηκε από τις γυναίκες, αλλά αγαπήθηκε και από τους άντρες που τον είχαν πρότυπο ανδρείας, γοητείας, αρρενωπότητας και ταλέντου. Στον κόσμο που τον αγάπησε, τον είδε στο θέατρο και τον λάτρεψε στις ταινίες, συνεχίζει να έχει τη δική του θέση στις καρδιές τους.
Η μικρή μας πόλη (1962)
-Κύριε Σαμιωτάκη, Βασιλείου εδώ…. Δεσποινίς διευθυντής στο θέατρο με τον Νίκο Κούρκουλο δίπλα στην Τζένη Καρέζη, πριν γίνει ταινία
Η γειτονιά των αγγέλων, με την Τζένη Καρέζη στο θέατρο, ο ίδιος ρόλος λίγο αργότερα στο σινεμά, δίπλα στην Ζωή Λάσκαρη (Γυμνοί στο δρόμο)
Με την Αλίκη Βουγιουκλάκη έπαιξαν μαζί σε δύο ταινίες: Ερωτικές ιστορίες και Το ταξίδι
Οργή, με την Άννα Φόνσου
-Μη Κώστα θα κρυώσω…
-Θα σε ζεστάνω με τα φιλιά μου (Κατήφορος)
Λόλα (1964)
Αφίσα για την πρώτη προβολή της ταινίας Ένας μεγάλος έρωτας, με τίτλο: Μεγάλε μου έρωτα
Επιτάφιος για εχθρούς και φίλους (1966)
Το φιλμ Ορατότης μηδέν, υπήρξε τεράστια εμπορική επιτυχία
Κατήφορος
Εχθρός του λαού
Αστραπόγιαννος (1970)
Με φόβο και πάθος (1972)
Θέμα συνειδήσεως, με την Μπέττυ Αρβανίτη
Έξοδος κινδύνου, προτελευταία του ταινία, το 1980
Το 1975, του γίνεται πρόταση να πρωταγωνιστήσει στην τηλεοπτική μεταφορά του μυθιστορήματος Ο Χριστός ξανασταυρώνεται του Νίκου Καζαντζάκη. Ο Νίκος Κούρκουλος, δέχεται βροχή προτάσεων για την τηλεόραση, σχεδόν από τα πρώτα της χρόνια, όμως για μια ακόμη φορά απορρίπτει την πρόταση του Βασίλη Γεωργιάδη, ο οποίος επιλέγει τελικά τον Αλέξη Γκόλφη. Θα περάσουν 18 χρόνια για να πει το ναι στην τηλεόραση με το 13ο κιβώτιο, στον Αντ1
Ο Νίκος Κούρκουλος υπήρξε το απόλυτο ανδρικό είδωλο στα εξώφυλλα των περιοδικών της εποχής. Κάθε του ταινία, κάθε ρόλος αλλά και ό, τι αφορούσε την προσωπική του ζωή, γινόταν εξώφυλλο. Σχέση, διαζύγιο, φήμες, ταξίδι στην Αμερική, μέσα από τα εξώφυλλα παρατηρούμε και την καταγραφή της ζωής του
Νίκος Κούρκουλος, Μαριάννα Λάτση
Άλκις και Νίκος Κούρκουλος
Σχόλια για αυτό το άρθρο