Μετά την παγκόσμια πρεμιέρα του έργου στις ΗΠΑ, η οποία στέφθηκε με απόλυτη επιτυχία αποσπώντας εξαιρετικές κριτικές, το ιστορικό θέατρο La MaMa της Νέας Υόρκης φέρνει και στην Ελλάδα την παράσταση «Αγαμέμνων: ο κύκλος του αίματος». Η τολμηρή νέα ανάγνωση της Ραφίκας Σαουίς, βασισμένη στην ομώνυμη τραγωδία του Αισχύλου, έρχεται στο Θέατρο Ακροπόλ για 3 μόνο βραδιές, στις 13, 20 και 27 Ιανουαρίου, προτού συνεχίσει την ευρωπαϊκή περιοδεία της. Επί σκηνής ο Μάνος Βακούσης στον ρόλο του Αγαμέμνονα, ο Σαμουήλ Ακινόλα ως Κήρυκας και η Ραφίκα Σαουίς ως Κλυταιμήστρα. Στο βίντεο ο Κρις Ραντάνοφ ως Αίγισθος.
Η σπουδαία Αμερικανίδα ακαδημαϊκός και κριτικός τέχνης Yohanna M. Roa έγραψε για την παράσταση :
«Η Ραφίκα Σαουίς είναι σίγουρα μια από τις πιο ταλαντούχες δημιουργούς και ηθοποιούς της σύγχρονης θεατρικής σκηνής. Αναμφισβήτητα, η σκηνοθεσία είναι άψογη και η ερμηνεία της δυνατή. Στον “Αγαμέμνονα: Ο Κύκλος του Αίματος”, η Ραφίκα Σαουίς επιτυγχάνει να επικαιροποιήσει το κλασικό κείμενο του Αισχύλου, ενσωματώνοντάς το σε ένα σύγχρονο κοινωνικό και πολιτικό πλαίσιο μέσω μιας τολμηρής δραματουργίας. Το έργο του Αισχύλου αλλά και η ματιά και η ανάγνωση της Σαουίς ενέχει ισχυρή κοινωνική κριτική, καλώντας μας να εξετάσουμε τις αξίες μας και τις ευθύνες μας απέναντι στους άλλους. Η Ραφίκα Σαουίς δίνει στην Κλυταιμνήστρα δύναμη, μεταμορφώνοντάς την σε μια φιγούρα που καταγγέλλει τις πατριαρχικές δομές και τις κοινωνικές απαιτήσεις που θέλουν να σιωπήσουν τον πόνο της. Σε αυτό το πλαίσιο, η Κλυταιμνήστρα γίνεται μια κραυγή αντίστασης, σπάζοντας αιώνες υποταγής των γυναικών.».
Μερικές από τις φράσεις που συνοδεύουν τις εξαιρετικές κριτικές από την παρουσίαση της παράστασης στη Νέα Υόρκη είναι οι παρακάτω:
Robert M Massini (Broadway Bob, Beat): «Η Ραφίκα Σαουίς έχει βρει έναν νέο τρόπο δημιουργίας θεάτρου. Έχει φτιάξει μια παράσταση που κάνει επί 60 λεπτά το κοινό να σκέφτεται».
Holli Harms (The Front Row Center): «Η Ραφίκα Σαουίς κάνει το ντεμπούτο της στο La MaMa με μια συγκλονιστική 60λεπτη επανεγγραφή του Αγαμέμνονα. Μια παράσταση που δεν σε αφήνει να μείνεις ο ίδιος».
Amy Munice ( picture this post )
«…Είναι μια νέα ανάγνωση, πολύ ενδιαφέρουσα»
Broadway World
«Η παράσταση “Αγαμέμνονας: Ο Κύκλος του Αίματος” προσφέρει μια ισχυρή θεατρική εμπειρία…»
Σκηνοθετικό Σημείωμα:
Η αρχαία ελληνική τραγωδία γεννήθηκε ως πράξη δημοκρατίας, όπου ο ποιητής φωτίζει καυτά πολιτικά και κοινωνικά ζητήματα της εποχής του μέσα από τα σύμβολα του μύθου. Στον Αγαμέμνονα του Αισχύλου, βρίσκουμε έναν αρχέτυπο καμβά που μελετά τον πόλεμο και τις συνέπειές του.
Στην παράσταση Αγαμέμνων: Ο Κύκλος του Αίματος, κρατώ τη δομή της τραγωδίας του Αισχύλου και την τολμηρή του ματιά, μεταφέροντας τη δράση στο σήμερα. Ο πόλεμος δεν είναι μόνο γεωπολιτική σύγκρουση· είναι και εσωτερική μάχη, μια συνεχής αναμέτρηση με τις δυνάμεις που μας κατακερματίζουν ως άτομα και ως κοινωνίες.
Μέσα από μια σύγχρονη δραματουργική προσέγγιση, το έργο διερευνά τη φύση του πολέμου ως εργαλείου εξουσίας, μια ατέρμονη μηχανή που παράγει θύματα. Η Κλυταιμνήστρα γίνεται η φωνή αυτών που υφίστανται τη βία της ιστορίας: των προσφύγων, των γυναικών, των θυμάτων της καταπίεσης και της αδιαφορίας.
Η παράσταση ενσωματώνει τη γλώσσα του Αισχύλου, ποιήματα του Γιάννη Ρίτσου, και πρωτότυπους μονόλογους, δημιουργώντας μια σύνθεση που προσεγγίζει το διαχρονικό με σύγχρονη ευαισθησία. Στόχος μου είναι να δούμε, να νιώσουμε και να αναρωτηθούμε: Ποια ευθύνη έχουμε για τους κύκλους αίματος που αναπαράγονται στην ιστορία μας; Και πώς μπορούμε να διαρρήξουμε αυτή την αλυσίδα;
Η θεατρική πράξη είναι πάντα μια πρόσκληση σε διάλογο. Ο Κύκλος του Αίματος είναι μια κραυγή ενάντια στη λήθη και μια υπενθύμιση της ανθρώπινης ευθύνης να επιλέξουμε έναν άλλο δρόμο.
Λίγα λόγια την Ραφίκα Σαουίς
Όπως αναφέρει το θέατρο La MaMa στην επίσημη ιστοσελίδα του «η Ραφίκα Σαουίς είναι βραβευμένη ηθοποιός και δημιουργός, γνωστή για την εξερεύνηση της μνήμης, του τραύματος, του φύλου και της μετα-αποικιοκρατίας.» Η καλλιτεχνική της πρακτική εκτείνεται σε θέατρο, πολυμέσα, προφορικό λόγο και περφόρμανς, ασχολούμενη με επείγοντα κοινωνικά και πολιτικά ζητήματα. Το 2014, ίδρυσε την πλατφόρμα THE BLIND PLATFORM μαζί με τον Αντώνη Βολανάκη, ενισχύοντας τη συνεργασία μεταξύ προσφύγων, διεθνών και ντόπιων καλλιτεχνών. Η Ραφίκα Σαουίς έχει βραβευτεί για τη θεατρική της δουλειά και έχει παίξει στον κινηματογράφο και την τηλεόραση, επιδεικνύοντας το πολύπλευρο ταλέντο της. Θα εμφανιστεί στην επερχόμενη σειρά “The Second Attack”, σε σκηνοθεσία της αναγνωρισμένης Αυστριακής σκηνοθέτιδας Barbara Eder, η οποία έχει προγραμματιστεί να προβληθεί τον Ιανουάριο του 2025 στο ARD της Γερμανίας. Οι παραστάσεις της έχουν παρουσιαστεί σε πόλεις όπως η Αθήνα, το Όσλο, το Βερολίνο και η Νέα Υόρκη. Έχει συνεργαστεί με αναγνωρισμένους οργανισμούς όπως το Εθνικό Θέατρο της Ελλάδος, το Εθνικό Θέατρο του Όσλο, το Östgötateatern (το μεγαλύτερο περιφερειακό θέατρο της Σουηδίας), το Πανεπιστήμιο του Πουέρτο Ρίκο (τμήμα θεάτρου) κ.ά, κερδίζοντας αναγνώριση για την συνεισφορά της στη διακαλλιτεχνική πρακτική στο θέατρο και την περφόρμανς. Η Ραφίκα είναι, επίσης, μέλος του Lincoln Theatre Director’s Lab και της Young Curator’s Academy του Θεάτρου Maxim Gorky.
Τέλος, η Ραφίκα Σαουίς διατελεί από το 2022 καλλιτεχνική διευθύντρια του Θεάτρου Μικρό Γκλόρια στην Αθήνα, στο οποίο έδωσε νέα πνοή στοχεύοντας κυρίως στο νέο ελληνικό έργο και στους σύγχρονους δημιουργούς, μέσα από τις πολύ πετυχημένες παραστάσεις των Δημήτρη Σαμόλη, Ζέτης Φίτσιου και πολλών άλλων που τίμησαν με την παρουσία τους το θέατρο.
Η Ραφίκα Σαουίς είναι η πρώτη Ελληνίδα που προσκαλεί το ιστορικό θέατρο να παρουσιάσει έργο της στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού.
Σύλληψη, διασκευή, σκηνοθεσία: Ραφίκα Σαουίς
Συγγραφείς: Αισχυλος «Αγαμεμνων» και Γιάννης Ρίτσος «Αγαμέμνων», προσωπικές μαρτυρίες γυναικών, προσφύγων και στρατιωτών
Ηθοποιοί: Μάνος Βακούσης (Αγαμέμνων), Ραφίκα Σαουίς (Κλυταιμνήστρα),
Κρις Ραντάνοφ (Αίγισθος), Σαμουήλ Ακινόλα (Κήρυκας)
Χορός: Άννυ Θεοδούλου Ιωάννα Αγγελίδη , Αντιμάντο Παύλος, Aμπατζόγλου Γεωργία, Μπριάνας Θανάσης, Άκης Καραγιάννης , Αγγέρου Κουλουλία, Δήμος Λόλας, Κωνσταντίνος Μιχαλάς, Αγγελική Παπαδημητρίου, Μιχάλης Θεοδωράκης, Ιωάννα Ζέρβα, Ελένη Ζαφείρη, Μουσταφά
Συντελεστές
Art Direction: Μιχάλης Αργυρού
Video Artist: Αστέρης Κούτουλας
Σχεδιασμός μουσικής και ήχου (σκηνική & ταινία): Μανώλης Μανουσάκης,
Δραματουργία: Ραφίκα Σαουίς, Αστέρης Κούτουλας, Isabella Sedlak
Σχεδιασμός φωτός: Μελίνα Μάσχα
Ενδυματολογία (σκηνική & ταινία): Δέσποινα Χειμωνά
Βοηθός Σκηνοθέτη: Wichi
Βοηθος σχεδιασμού φωτός : Ισμήνη Σταρίδα
Υπεύθυνη Επικοινωνίας: Μαρκέλλα Καζαμία
Βίντεο – Ταινία – Ντοκιμαντέρ
Σχεδιασμός φωτός και DOP: Διονύσης Ευθυμιόπουλος
Βοηθός Σκηνοθέτη: Δήμητρα Τσιούλου
Μοντάζ: Αστέρης Κούτουλας,
Κωνσταντίνος Αδρακτάς,
Χρήστος Γιαννακοπουλος,
A DOP βοηθός: Στρατής Κουρλής,
Ηλεκτρολόγος σεφ: Βαγγέλης Παπαδάτος
Γκριπ:Γιώργος Ρήγας
Make up artist: Μαρία Μπράλιου
Hair Design: Αλεξία Καραπάνου
Prop manager: Ανεστίνα Αργυροπούλου
Ηχογράφηση, Recording Mixer: Κώστα Στυλιανού
SFX: Χάρης Λαλούσης
Φωτογραφίες (σκηνή & ταινία):
Πάτροκλος Σκαφίδας
Γραφιστικά: Θωμάς Παλύβιος
Σύμβουλος Παραγωγής:
Βίκυ Στρατάκη/ Polypanity Productions
Οργάνωση Παραγωγής και σχεδίαση (στην Ελλάδα) από την Titania Productions, Daydreams Productions
Παραγωγή: La MaMa Theatre
Συμπαραγωγή στην Ελλάδα: Θέαμα Ακροπόλ
Με την υποστήριξη του Ελληνικού Οργανισμού Τουρισμού ΕΟΤ
Προπώληση
https://www.more.com/theater/agamemnon-o-kyklos-tou-aimatos
La MaMa – official website
https://www.lamama.org/shows/agamemnon-2024
Official Video Trailer
https://www.youtube.com/watch?v=f48qmSx6iAQ
Σχόλια για αυτό το άρθρο