Capone: Έχοντας υπάρξει ο πιο αδίστακτος επιχειρηματίας και λαθρέμπορος του Σικάγο, ο Αλφόνς Καπόνε (ευρύτερα γνωστός ως Αλ Καπόνε) ήταν ο πιο ισχυρός και διαβόητος μαφιόζος της Αμερικής. Η ταινία επικεντρώνεται στα τελευταία χρόνια της ζωής του, όπου έπειτα από σχεδόν δέκα χρόνια φυλάκισης, ο θρυλικός γκάνγκστερ παραφρονεί, καθώς οι μνήμες από το βίαιο παρελθόν του επιστρέφουν για να τον στοιχειώσουν. Η νέα ταινία του αδιαμφισβήτητα ταλαντούχου σκηνοθέτη και σεναριογράφου Τζος Τρανκ («Το Χρονικό»), με πρωταγωνιστή τον υποψήφιο για Όσκαρ Τομ Χάρντι («Η Επιστροφή», «Mad Max: Ο Δρόμος της Οργής», «Δουνκέρκη») στον ρόλο του Αλ Καπόνε.
Περί Παραγωγής
Η δεκαετία του ’20 βρήκε τον κόσμο των γκάνγκστερ στην απόλυτη ακμή τους. Άνθρωποι σκληροί και αμετανόητοι, οι οποίοι μεγάλωσαν στους δρόμους της πόλης και έφτιαξαν πανίσχυρα εγκληματικά συνδικάτα έκαναν επίδειξη δύναμης με τις ατελείωτες σφαίρες τους. Στον κόσμο της ποπ κουλτούρας, αυτοί οι βίαιοι κυρίαρχοι υπήρξαν αντικείμενο θαυμασμού και σεβασμού. Καμιά άλλη μορφή δεν ήταν τόσο δημοφιλής όσο ο Αλ Καπόνε, ο περιβόητος κακοποιός από το Σικάγο. Στη διάρκεια της ζωής του, έζησε την εποχή της Ποτοαπαγόρευσης, την άνοδο του οργανωμένου εγκλήματος και την περίοδο της Μεγάλης Ύφεσης. Αυτό δεν τον εμπόδισε να ανακηρυχθεί σε μια εμβληματική φιγούρα της εποχής του.
Ο σεναριογράφος και σκηνοθέτης Τζος Τρανκ (‘’Το Χρονικό’’, ‘’Fantastic 4’’) ήταν ενθουσιασμένος με την πολυτάραχη ζωή του διαβόητου γκάνγκστερ και, συγκεκριμένα, με τα τελευταία χρόνια της ζωής του, που μοιάζουν να είναι ξεχασμένα σε σχέση με τον υπόλοιπο βίο του. Αφού εξέτισε την ποινή του για 11 χρόνια σε ομοσπονδιακή φυλακή για φοροδιαφυγή, ο Καπόνε αφέθηκε ελεύθερος το 1939. Όμως, πια, τίποτα δεν έμοιαζε με αυτό που ήταν πριν. Η διάνοια πίσω από την κακόφημη Σφαγή του Αγίου Βαλεντίνου, στην οποία κατόρθωσε και εξουδετέρωσε επτά από τους πιο επικίνδυνους αντιπάλους του, ήταν πια σε αρχικό στάδιο παράνοιας, γεγονός που προκάλεσε η προχωρημένη σύφιλη.
«Έχουμε την τάση να κοιτάμε σημαντικές μορφές της ιστορίας, όπως ο Αλ Καπόνε, εστιάζοντας μόνο στις νίκες και στις δόξες τους», ισχυρίζεται ο Τρανκ. «Ανέκαθεν αναρωτιόμουν για τον πληγωμένο άνθρωπο που βγήκε από τη φυλακή και δεν βρήκε τίποτα να έχει μείνει από την αυτοκρατορία που έχτισε. Αυτό πρέπει να τον βασάνιζε πολύ, καθώς σταδιακά ξεχνούσε πράγματα, συμπεριλαμβάνοντας και αγαπητά του πρόσωπα».
Ο Τρανκ πιστεύει πως η ταινία είναι μια ιμπρεσσιονιστική ματιά στα τελευταία χρόνια της ζωής του Αλ Καπόνε, μια διεισδυτική ματιά σε μια πτώση ενός θρύλου. «Αν μπλέξω ένα όνομα ή μια ημερομηνία, θα το ψάξω ώστε να το θυμηθώ. Γνωρίζω, όμως, την ιστορία τόσο καλά που δεν χρειάστηκε να κάνω εκτεταμένη έρευνα», εξηγεί ο Τρανκ. «Αυτή η ταινία έχει να κάνει με το πως βλέπω εγώ εκείνη την περίοδο και εκείνα τα γεγονότα. Δεν πρόκειται για μια συμβατική βιογραφία, αλλά για μια καθαρά δική μου οπτική στη ζωή του».
Ο Καπόνε στην ταινία του Τρανκ αλλάζει συχνά διαθέσεις. «Αγαπάει την οικογένειά του και του αρέσει να περνάει χρόνο μαζί τους. Όμως, εξαιτίας της ασθένειάς του και της καταστροφικής του φύσης, αρχίζει να απομακρύνεται από αυτούς και να χάνει τον εαυτό του», λέει ο ίδιος ο σκηνοθέτης
Από τη Θεωρία στην Πράξη
Η ταινία «Καπόνε» ήταν μια απλή ιδέα μέχρι ο Τρανκ να συναντήσει τους παραγωγούς Τζον Σονφέλντερ (‘’Φορτίο’’) και Ράσελ Άκερμαν (‘’Η Νύχτα των Λύκων’’). «Το λατρέψαμε αμέσως», δηλώνει ο Άκερμαν. «Δεν πρόκειται για μια απλή ταινία για τον Καπόνε. Είναι μια διαφορετική εκδοχή από τις συνηθισμένες, η οποία έγινε με τον τρόπο που ήθελε ο Τζος».
Ακόμα και πριν το τελικό σενάριο, ο Τρανκ ήξερε απέξω και με λεπτομέρεια την ταινία του. «Είχε την ταινία στο μυαλό του, ήξερε τι ήθελε. Μας έφερε ένα πολύ αξιόλογο πρώτο draft του σεναρίου, σχεδόν ολόιδιο με αυτά που μας έλεγε. Η ταινία περιέχει όλα αυτά που ξέρει ο κόσμος για τον Αλ Καπόνε αλλά και μερικά όχι τόσο γνωστά στοιχεία της ζωής του», σχολιάζει ο Άκερμαν.
Η δράση του Καπόνε στο χώρο του εγκλήματος κράτησε σχετικά λίγα χρόνια σε αντίθεση με το θρύλο που έχει αφήσει. Στην ηλικία των 33 ετών, είχε ήδη συλληφθεί, καταδικαστεί για φοροδιαφυγή και μπει στη φυλακή, δίνοντας με αυτό τον τρόπο τέλος στην παράνομη δράση του. «Έζησε μια γρήγορη και δύσκολη ζωή», λέει ο Σονφέλντερ. «Κατέλαβε θέση ισχύος και εξουσίας – και επίδρασης – σε νεαρή ηλικία. Ο Τζος βρήκε έναν τρόπο να δείξει πως το τέλος της ζωής του ήταν εξίσου επικό. Επίσης, η ταινία έχει στοιχεία κλασικής ταινίας του Χόλυγουντ της εποχής εκείνης. Γενικά, ήταν μια ενδιαφέρουσα προσέγγιση σε μια τόσο αμφιλεγόμενη φιγούρα».
Στην ομάδα της παραγωγής προστέθηκε και ο Λόρενς Μπέντερ (‘’Reservoir Dogs’’, ‘’Ο Μεξικάνος’’), γνωστός παραγωγός που έχει συνεργαστεί με τους Κουέντιν Ταραντίνο, Μελ Γκίμπσον, Τζον Μάντεν και Γκας Βαν Σαντ στο παρελθόν. Ο Μπέντερ ήταν γοητευμένος με την παρανομία στην εποχή της Ποτοαπαγόρευσης και τους σκληροτράχηλους ήρωες της. «Οι γκάνγκστερς εκείνης της εποχής είχαν πραγματικά κατακτήσει τον σεβασμό πολλών ανθρώπων. Στην πραγματικότητα ήταν κακοί άνθρωποι που βασάνιζαν και σκότωναν. Ο Καπόνε ήταν από τους χειρότερους. Ωστόσο, είχε κάνει μερικές καλές πράξεις στην κοινωνία, όπως να μοιράζει γαλοπούλες στη γειτονία την Ημέρα των Ευχαριστιών», δηλώνει ο Μπέντερ.
Την πιο, ίσως, σημαντική κίνηση έκανε ο ηθοποιός Τομ Χάρντι (‘’Inception’’, ‘’Η Επιστροφή’’, ‘’Δουνκέρκη’’), ο οποίος δέχτηκε να παίξει το ρόλο του Αλ Καπόνε. Με τη συμμετοχή του Χάρντι, η υλοποίηση της παραγωγής άρχισε να πραγματοποιείται όταν και ο παραγωγός Άαρον Λ. Γκίλμπερτ (‘’Εμπόδια’’, ‘’Βόμβα’’) υπέγραψε συμφωνία να χρηματοδοτήσει την ταινία. «Κατάλαβαν όλοι τι προσπαθούσαμε να κάνουμε», επισημαίνει ο Τρανκ.
Οικογένεια, Φίλοι και Εχθροί
Όλη η παραγωγή ανυπομονούσε για τη συμμετοχή του Τομ Χάρντι στην ταινία. Παρά το δύσκολο πρόγραμμα, ο δημοφιλής ηθοποιός το κατόρθωσε. «Ο Τομ Χάρντι είναι ο νούμερο ένα αγαπημένος μου ηθοποιός που ζει και εργάζεται αυτή τη στιγμή, τελεία και παύλα!», δηλώνει με θαυμασμό ο Τρανκ. «Έχει την κατάλληλη ηλικία, ο ρόλος αυτός του ταιριάζει απόλυτα».
Ο Μπέντερ προσθέτει: «Ο Τομ βυθίζεται στον χαρακτήρα του και συνδέεται άμεσα με το ρόλο του. Έχει ένα ασυνήθιστο ταλέντο, είναι όντως από τις σπουδαιότερες περιπτώσεις ηθοποιών της γενιάς του».
Ο ίδιος ο Χάρντι σχολιάζει το ρόλο του: «Στην ταινία υπάρχει ένα σιωπηλό τέλος σε μια ζωή ευμάρειας. Η ιστορία είναι περίπλοκη, έχει μια δόση χιούμορ αλλά και συναισθηματικό βάθος. Ο Καπόνε ήταν αρχικά “φυλακισμένος” στη φυλακή, έπειτα στο ίδιο του το μυαλό».
Η αφοσίωση του Χάρντι στην υποκριτική ως μορφή τέχνης έθεσε τον τόνο για την παραγωγή. «Όταν αναλαμβάνει ένα project, δουλεύει αδιάκοπα σε αυτό», λέει ο Σονφέλντερ. «Οι ιδέες του διαμόρφωσαν τον χαρακτήρα του, με αποτέλεσμα οι σκηνές να είναι περισσότερο δυνατές».
Τον χαρακτήρα του Τζόνι, που φτιάχτηκε ως μια μίξη των κοντινότερων συνεργατών του Καπόνε, υποδύεται ο υποψήφιος για Όσκαρ Ματ Ντίλον (‘’Ο Αταίριαστος’’, ‘’Ένα Φιλί Πριν Πεθάνεις’’). «Από την στιγμή που πάτησε στο σετ, ξέραμε πως ήταν ο κατάλληλος», λέει ο Σονφέλντερ. Ο Μπέντερ προσθέτει: «Ο Ματ είναι ένας πραγματικά χαρισματικός ηθοποιός. Έχει ωριμάσει όμορφα με το πέρασμα του καιρού, εξακολουθεί να σε συναρπάζει με την παρουσία του».
Η Λίντα Καρντελίνι (‘’Το Πράσινο Βιβλίο’’, ‘’Εκδικητές: Η Τελευταία Πράξη’’) υποδύεται τη Μέι Καπόνε, σύζυγο του Καπόνε για περίπου τριάντα χρόνια. «Η ιδέα να παίξει η Λίντα με τον Τομ ήταν μια πολύ σωστή απόφαση», σχολιάζει ο Τρανκ. «Έχει χιούμορ, είναι πολύ θετικό άτομο και αυτό φαίνεται, πιστεύω, σε κάθε σκηνή του έργου. Η Μέι αγαπάει τον άντρα της με όλη της την καρδιά, αλλά νιώθει μπερδεμένη μη μπορώντας να διαχειριστεί την ψυχολογική του κατάρρευση».
Ο Κάιλ ΜακΛάχλαν (‘’Μπλε Βελούδο’’, ‘’Ο Ύποπτος Κόσμος του Τουίν Πικς’’) υποδύεται τον Δρ. Κάρλοκ, χαρακτήρα που άντλησε έμπνευση από τον προσωπικό γιατρό του Καπόνε. «Ο Κάιλ είναι ένας εξαίρετος ηθοποιός με μια μοναδική παρουσία», λέει ο Τρανκ. «Ο Κάιλ έχει πραγματικά ενδιαφέρον όταν καταπιάνεται με χαρακτήρες με σκοτεινή πλευρά. Έτσι, γίνεται και εδώ».
Αλ Καπόνε: Η Μεταμόρφωση
Η μεταμόρφωση του Τομ Χάρντι σε Αλ Καπόνε δεν θα μπορούσε να επιτευχθεί χωρίς τη συμβολή της κορυφαίας make-up artist Όντρεϊ Ντόιλ (‘’Mad Max: Ο Δρόμος της Οργής’’, ‘’Venom’’). «Σε κάθε γύρισμα, το make–up απαιτούσε περίπου τέσσερις ώρες. Ήταν μια άκρως απαιτητική διαδικασία», δηλώνει ο Μπέντερ. «Επειδή ο χρόνος είναι σημαντικός παράγοντας σε κάθε ταινία και ο Τομ έπρεπε να περνάει κάθε φορά από το στάδιο του make–up, ήμασταν σε ιδιαίτερη ένταση. Βέβαια, ο Τομ, ως επαγγελματίας, κατάφερε να ξεπεράσει τον εαυτό του και δούλεψε ατέλειωτες ώρες».
Ο Τρανκ, επίσης, δηλώνει τον ενθουσιασμό του για το πως καταφέρνει ο Χάρντι να μεταμορφώνεται σε έναν χαρακτήρα δίχως να παίρνει ή να χάνει βάρος. «Έχει ένα ιδιαίτερο χάρισμα να προσαρμόζεται σωματικά στους ρόλους του. Μπορεί να μοιάζει μεγαλύτερος ή μικρότερος με θαυμαστό τρόπο, κάθε φορά».
Επιπλέον, οι ενδυμασίες αποτελούσαν πάντα μέρος της δύναμης και του κύρους του Καπόνε. Ο Τρανκ, όμως, επέμεινε πως με την αποφυλάκιση του Καπόνε και την επιστροφή του στο σπίτι, οι ενδυμασίες έπρεπε να μοιάζουν ξεπερασμένες και φθαρμένες στην εμφάνιση από το πέρασμα του χρόνου. «Τα κοστούμια της ταινίας ήταν ένα πολύ σημαντικό μέρος. Λατρεύω τα ρούχα που φορούσαν τις δεκαετίες του ’20 και του ’30. Με την παραμονή του Καπόνε στη φυλακή, τα πράγματα στον έξω κόσμο άλλαξαν. Έτσι, τα ρούχα του Τομ και της Λίντα στην ταινία φέρουν μια μελαγχολία στον θεατή. Υπογραμμίζουν μια ανάμνηση της εποχής που πέρασε», επισημαίνει ο Τρανκ.
Επαναπροσδιορίζοντας τον Αλ Καπόνε
Ο Τρανκ ισχυρίζεται πως η επιστροφή του στην καρέκλα του σκηνοθέτη ήταν αυτό που ήλπιζε εξ αρχής: «Ήταν μια δημιουργική διαδικασία, στηριζόμενη στην συνεργασία. Είχα στη διάθεσή μου το καστ που ήθελα, αλλά και καταπληκτικούς συνεργάτες. Είχαμε την ευκαιρία να κάνουμε κάτι πραγματικά καλό και το κάναμε».
Τέλος, ο Τρανκ αναφέρεται στον βασικό του στόχο με την ολοκλήρωση της ταινίας του: «Αν έχω πετύχει κάτι με αυτή την ταινία, είναι να παρουσιάσω στο κοινό και μια άλλη πλευρά του Αλ Καπόνε. Φυσικά, εξακολουθεί να είναι θρυλική μορφή, έκανε μερικές αποτρόπαιες πράξεις κλπ… Ωστόσο, ήταν εξίσου ευαίσθητος ως άνθρωπος με όλους εμάς. Αυτός είναι ο σκοπός μου με αυτή την ταινία».
Στοιχεία για την ταινία:
Σκηνοθεσία & Σενάριο | Τζος Τρανκ |
Παραγωγή | Ράσελ Άκερμαν, Λόρενς Μπέντερ, Άαρον Λ. Γκίλμπερτ |
Ηθοποιοί | Τομ Χάρντι, Λίντα Καρντελίνι, Κάθριν Ναρντούτσι, Ματ Ντίλον, Αλ Σαπιέντσα, Νόελ Φίσερ, Κάιλ ΜακΛάχλαν |
Φωτογραφία | Πίτερ Ντέμινγκ |
Μοντάζ | Τζος Τρανκ |
Σχεδιασμός Κοστουμιών | Έιμι Γουέστκοτ |
Μουσική | El-p |
Διάρκεια | 103’ |
Διανομή | ΟDEON |
Είδος | Βιογραφία, δράμα, crime |
20 Αυγούστου στους κινηματογράφους από την ODEON
Δείτε το τρέιλερ: https://youtu.be/HyqtMwv-4Y8
Σχόλια για αυτό το άρθρο