Η White Cube είναι στην ευχάριστη θέση να ανακοινώνει την εκπροσώπηση του estate του Έλληνα καλλιτέχνη Takis (1925-2019), καθώς και την ατομική έκθεση των έργων του στην White Cube Hong Kong από τις 21 Νοεμβρίου 2020 έως τις 23 Ιανουαρίου 2021.
Γεννημένος ως Παναγιώτης Βασιλάκης στην Αθήνα, η καριέρα του Takis ξεπέρασε τα εβδομήντα χρόνια, κατά τη διάρκεια της οποίας πρωτοστάτησε σε νέες μορφές γλυπτικής, ζωγραφικής και μουσικών δομών για να δαμάσει τις αόρατες δυνάμεις. Ο καλλιτέχνης, ο οποίος περιέγραψε τον εαυτό του ως «επιστήμονα από ένστικτο», ενσωμάτωσε τύπους ενέργειας – μαγνητισμό, ακουστική, κύματα φωτός – ως τέταρτες διαστάσεις.
Ο Takis ήταν μια σημαντική προσωπικότητα στις πολιτιστικές σκηνές της Νέας Υόρκης, του Λονδίνου και του Παρισιού, όπου διασταυρώθηκε με ποικιλόμορφες ομάδες καλλιτεχνών, συμπεριλαμβανομένων των ποιητών της γενιάς Beat, των Beatles, και του Marcel Duchamp, ο οποίος τον χαρακτήρισε “ακάματο δουλευτή των μαγνητικών πεδίων”.
Ο Takis διοχέτευσε επίσης την έρευνά του σε κοινωνικούς τομείς, χρησιμοποιώντας μαγνήτες για να ‘εκτοξεύσει’ έναν άνθρωπο στο διάστημα το 1960, έναν χρόνο πριν από την ιστορική πτήση του κοσμοναύτη Γιούρι Γκαγκάριν, καθώς και με τη συνίδρυση του Art Workers Coalition το 1969, μιας οργάνωσης αφιερωμένης στο να δώσει στους εν ζωή καλλιτέχνες φωνή στα μουσεία. Μέχρι το θάνατό του τον Αύγουστο του 2019, διηύθυνε στην Αθήνα το Takis K.E.T.E., ένα κέντρο ερευνών για την τέχνη στην Αθήνα, γνωστό πλέον ως Ίδρυμα Takis.
Η έκθεση στη White Cube Hong Kong εστιάζει σε σημαντικές καινοτομίες από την αρχή της καριέρας του Takis, δίνοντας έμφαση στον στόχο του να καταστήσει αντιληπτές τις θεμελιώδεις δυνάμεις του σύμπαντος. Θα περιλαμβάνει μια συλλογή έργων από ίσως την πιο γνωστή σειρά του καλλιτέχνη, τα Σινιάλα (Signals), τα οποία ξεκίνησε να δημιουργεί στα μέσα της δεκαετίας του 1950. Τα γλυπτά αυτά τα οποία μοιάζουν με κεραίες, ανταποκρίνονται στον άνεμο ή την κίνηση, και ο Takis τα είδε ως μέσα για την αποστολή και λήψη αόρατων ενεργειών. Μια σειρά κινητικών έργων που περιλαμβάνουν μαγνήτες και ηλεκτρομαγνήτες θα αναδείξει πώς ο καλλιτέχνης μπόρεσε να μεταφέρει την τέχνη σε επίπεδα που μέχρι πρότινος θεωρούνταν κλάδος των φυσικών και μηχανικών.
Ο Γιώργος Νάκουδης, Πρόεδρος του Ιδρύματος ΤΑΚΙΣ – Κέντρο Ερευνών για την Τέχνη και τις Επιστήμες (ΚΕΤΕ) δήλωσε: «Με μεγάλη χαρά ανακοινώνουμε τη συνεργασία του Ιδρύματος Takis με τη White Cube. Πιστεύουμε πως είναι μια συναρπαστική στιγμή. Η συνεργασία μας θα προωθήσει το εξαιρετικό έργο και τα ιδανικά του Takis σε παγκόσμιο επίπεδο, προάγοντάς τον σε ηγετική προσωπικότητα της μεταπολεμικής κινητικής τέχνης. Συνεχίζοντας τη δέσμευσή μας να διατηρήσουμε την αισθητική, το καλλιτεχνικό όραμα και πνεύμα του Takis, αυτή η συνεργασία θα τον αναδείξει διεθνώς περαιτέρω για τα επόμενα χρόνια και θα καθιερώσει το Ίδρυμα Takis ως πρότυπο κέντρο τέχνης και επιστημών, προωθώντας τις δραστηριότητες και τους σκοπούς του.»
Η Susan May, Global Artistic Director στη White Cube δήλωσε: «Η White Cube είναι ευτυχής που συνεργάζεται με το Takis Estate για την εκπροσώπηση του έργου αυτού του πρωτοπόρου καλλιτέχνη. Μέσα από τα εκτεταμένα προγράμματα εκθέσεων και εκδόσεων, ανυπομονούμε να μοιραστούμε το καινοτόμο όραμά του με αποδέκτες σε όλο τον κόσμο».
– Γεννημένος στην Αθήνα ως Παναγιώτης Βασιλάκης, ο Takis (1925-2019) πέρασε περισσότερα από εβδομήντα χρόνια διευρύνοντας το πεδίο της τέχνης και εντάσσοντάς το σε τομείς που μέχρι πρότινος άνηκαν σε πειραματικούς φυσικούς. Από τη δεκαετία του 1960, ο Takis έχει συμμετάσχει σε πολυάριθμες διεθνείς εκθέσεις, όπως την Documenta στο Kassel της Γερμανίας (1977 και 2017), την Biennale της Βενετίας (1995) και την Biennale στο Παρίσι (1985) όπου του απονεμήθηκε το πρώτο βραβείο. Πιο πρόσφατα, το έργο του παρουσιάστηκε σε σημαντικές ατομικές εκθέσεις στο MACBA Museu d’Art Contemporani de Barcelona (2019), στην Tate Modern του Λονδίνου (2019), στο Palais de Tokyo στο Παρίσι (2015), και στη Menil Collection του Χιούστον (2015). Ανάμεσα στα μουσεία που έχουν στην κατοχή τους έργα του Takis είναι το Centre Pompidou στο Παρίσι, το MoMA και το Guggenheim Museum στη Νέα Υόρκη, το Menil Collection στο Χιούστον, η Tate στο Λονδίνο και το Peggy Guggenheim Collection στη Βενετία. Το 1987 ο Takis ολοκλήρωσε το Φωτεινό Δάσος (Foret Loumineuse), μία εγκατάσταση 49 Φωτεινών Σινιάλων στην Esplanade de La Défense στο Παρίσι, τη μεγαλύτερη δημόσια καλλιτεχνική ανάθεση της πόλης.
– Το πρόγραμμα της White Cube εκτείνεται σε τρεις χώρους γκαλερί: στο Bermondsey στο Νότιο Λονδίνο και στο Mason’s Yard στο St. James του Λονδίνου, στην κεντρική συνοικία του Hong Kong, αλλά και σε online εκθέσεις. Από τη σύλληψή της το 1993, η γκαλερί White Cube έχει παρουσιάσει στο κοινό το έργο πολλών από τους πιο καταξιωμένους σύγχρονους καλλιτέχνες στον κόσμο.
– Στις τρέχουσες ατομικές εκθέσεις της White Cube συμπεριλαμβάνονται του Danh Vo στην White Cube Bermondsey (μέχρι τις 2 Νοεμβρίου 2020), του Georg Baselitz στην White Cube Mason’s Yard (μέχρι τις 14 Νοεμβρίου 2020) και της Virginia Overton στη White Cube Hong Kong (μέχρι τις 14 Νοεμβρίου 2020).
– Συμμετέχετε στη συζήτηση με τη White Cube : #Takis
– Ακολουθήστε τη White Cube στο Twitter: @_whitecube / στο Instagram: @whitecube / στο Facebook: White Cube / στο WeChat: 微信
Σχόλια για αυτό το άρθρο