Η Α.Ε. Πρόεδρος της Δημοκρατίας, Κατερίνα Σακελλαροπούλου εγκαινίασε τη νέα περιοδική έκθεση του Μουσείου Κοσμήματος Ηλία Λαλαούνη «Μορφή & Λειτουργία: η ακολουθία του σχεδιασμού, 200+200».
Η έκθεση τιμά τα 200 χρόνια από την Ελληνική επανάσταση. Η παρούσα έκθεση δεν εξιστορεί την Ελληνική Επανάσταση, αυτή καθαυτή. Στρέφεται στον υλικό πολιτισµό που διαμόρφωσε, εστιάζοντας στην καλλιτεχνική και χρηστική λειτουργία των αντικειμένων.
Η θεματική σύλληψη της έκθεσης επιδιώκει να αναδείξει την οικουμενικότητα των κειμηλίων, με σημείο εκκίνησης το πέρασμα από την περίοδο της Αναγέννησης έως την Ελληνική Επανάσταση, καταλήγοντας στην σύγχρονη δημιουργία. Δείγματα Διακοσμητικών και Εφαρμοσμένων Τεχνών που χρησιμοποιήθηκαν στον Ελλαδικό χώρο, αλλά εν μέρη παράχθηκαν σε πόλεις της δύσης/ Ευρωπαϊκές πόλεις και της ανατολής/ Τουρκία και μέση Ανατολή. Τα 500 αντικείμενα από 30 συλλογές επιλέχθηκαν ανάμεσα σε χιλιάδες από Ελληνικές ιδιωτικές και δημόσιες συλλογές.
Με αφετηρία τον αγώνα για την ελληνική ανεξαρτησία από την Οθωµανική Αυτοκρατορία (1821-1829) που αποτέλεσε ένα κοσμοϊστορικό γεγονός και έδωσε πνοή σε ένα νέο έθνος: την σύγχρονη Ελλάδα. Εξελίχθηκε σε έναν ολοσχερή πόλεµο που διαδραματίστηκε σε στεριά και θάλασσα, µια επίµονη µάχη που δόθηκε στο όνομα της ελευθερίας, της δικαιοσύνης και κατ’ επέκταση της νεοτερικότητας. Ως εκ τούτου, ανέδειξε µια µακρά παράδοση ελεύθερης σκέψης αλλά και καλλιτεχνικής έκφρασης. Οι πολιτισµικές αλληλεπιδράσεις ήταν ποικίλες και ουσιαστικές.
Τα λάφυρα πολέμου, τα προσωπικά αντικείμενα, οι προσωπικές παραγγελίες, σε συνολικά 400 χρόνια δημιουργίας, παρουσιάζουν τα ατελείωτα εργαστήρια, με χαρακτηριστικά που αποτελούν μελέτη και έναυσμα ως προς την κατασκευή, την χρήση, και τον συμβολισμό τους. Φωτίζουν πτυχές της επανάστασης αλλά και της καθημερινότητας, αναδεικνύοντας την διαπολιτισμική συμβίωση Ελλήνων και Οθωμανών, τις διεθνείς πολιτικές σχέσεις και εμπορικές συναλλαγές. π.χ. -Τα ρολόγια τσέπης, αποδεικνύουν τη συμβατότητα με τις σύγχρονες Ευρωπαϊκές εξελίξεις στις τεχνολογίες, αναδεικνύοντας την σπουδαιότητα της μέτρησης του χρόνου, ή όπως αναγράφεται με επιγραφή στο χρυσό ρολόι του Καποδίστρια «τω τον χρόνον καλώς διοικούντι, οι τον χρόνον καλώς μετρούντες» . Ρολόι που του έδωσαν οι Ελβετοί για να τον ευχαριστήσουν για τις υπηρεσίες του ως προς τη σύνταξη του Ελβετικού συντάγματος του 1813. – Επίσης, τα ναυτικά χρονόμετρα προς το τέλος του 19ου αιώνα, αποδεικνύουν τον εκσυγχρονισμό της ελληνικής ναυτικής τέχνης και το υπερπόντιο άνοιγμα της ελληνικής ναυτιλίας και εμπορίου. -Ενώ τα πολύτιμα κεραμικά Ιζνίκ που πρωτο-κατασκευάστηκαν στις αρχές του 16ου αιώνα, αποδείχτηκαν πηγή έμπνευσης για την μετέπειτα μνημειακή κεραμική στον Ελλαδικό χώρο.
Ο πρωτότυπος δίγλωσσος κατάλογος που συνοδεύει την έκθεση αποτελεί σημείο αναφοράς, ως βιβλιογραφική πηγή τεκμηρίωσης, σημαντικών αντικειμένων, που βλέπουν για πρώτη φορά το φως της δημοσιότητας.
ΑΝΤΖΕΛΑ ΓΚΕΡΕΚΟΥ, ΚΑΤΕΡΙΝΗ ΛΑΛΑΟΥΝΗ, ΙΩΑΝΝΑ ΛΑΛΑΟΥΝΗ, ΛΙΛΑ, ΛΑΛΑΟΥΝΗ, ΔΗΜΑΡΧΟΣ ΑΘΗΝΩΝ ΚΩΣΤΑΣ ΜΠΑΚΟΓΙΑΝΝΗΣ, ΜΑΡΙΑ ΛΑΛΑΟΥΝΗ
ΑΝΤΖΕΛΑ ΓΚΕΡΕΚΟΥ, ΚΑΤΕΡΙΝΗ ΛΑΛΑΟΥΝΗ
ΑΝΔΡΕΑΣ ΑΡΒΑΝΙΤΗΣ, ΛΙΛΑ ΛΑΛΑΟΥΝΗ, ΓΙΑΝΝΗΣ ΓΚΙΚΑΣ, ΧΡΗΣΤΟΣ ΑΡΒΑΝΙΤΗΣ
ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ ΠΑΛΛΗ, ΑΜΑΛΙΑ ΒΑΡΔΙΝΟΓΙΑΝΝΗ
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΥΠΑΡΙΣΣΗΣ, ΜΑΤΙΝΑ ΜΙΧΑΛΕΤΟΥ, ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΒΛΑΓΚΟΥΛΗΣ
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΛΑΝΤΖΟΣ, ΛΙΛΑ ΛΑΛΑΟΥΝΗ
ΑΡΙΑΔΝΗ ΖΕΡΒΑ, ΑΝΔΡΕΑΣ ΑΡΒΑΝΙΤΗΣ
ΔΑΚΗΣ ΕΜΒΑΛΛΩΜΕΝΟΣ, ΙΩΑΝΝΑ ΛΑΛΑΟΥΝΗ, ΚΑΤΕΡΙΝΑ & ΚΥΜΩΝΑΣ ΚΑΛΟΓΛΟΥ
ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΑΙ ΑΘΗΝΑ ΓΟΥΡΔΟΜΙΧΑΛΗ
ΙΛΙΑ ΡΗΓΑ, ΧΡΗΣΤΟΣ ΑΡΒΑΝΙΤΗΣ, ΕΛΙΝΑ ΚΥΠΡΑΙΟΥ, ΑΝΔΡΕΑΣ ΑΡΒΑΝΙΤΗΣ, ΑΡΙΑΔΝΗ ΖΕΡΒΑ
ΙΩΑΝΝΑ ΛΑΛΑΟΥΝΗ, ΑΡΙΣΤΟΜΕΝΗΣ ΚΡΑΓΚΑΛΗΣ
ΙΩΑΝΝΑ ΛΑΛΑΟΥΝΗ, ΚΥΡΙΟΣ ΚΑΙ ΚΥΡΙΑ ΜΙΧΑΛΗ ΣΚΟΥΛΛΟΥ
ΙΩΑΝΝΑ ΛΑΛΑΟΥΝΗ, ΜΑΡΙΑ ΕΥΘΥΜΙΟΥ
ΚΑΤΕΡΙΝΗ ΛΑΛΑΟΥΝΗ, ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ ΠΑΛΛΗ, ΑΜΑΛΙΑ ΒΑΡΔΙΝΟΓΙΑΝΝΗ, ΜΠΕΣΥ ΣΙΟΥΤΟΥ
ΚΑΤΕΡΙΝΗ ΛΑΛΑΟΥΝΗ, ΙΩΑΝΝΑ ΛΑΛΑΟΥΝΗ, ΛΙΛΑ ΛΑΛΑΟΥΝΗ, ΜΑΡΙΑ ΛΑΛΑΟΥΝΗ
ΚΑΤΕΡΙΝΗ ΛΑΛΑΟΥΝΗ, ΛΑΟΥΡΑ ΔΡΑΓΝΗ
ΛΑΚΗΣ ΓΑΒΑΛΑΣ, ΑΝΝΑ ΚΟΥΜΠΑ
ΛΙΛΑ ΛΑΛΑΟΥΝΗ, ΑΡΙΣΤΟΜΕΝΗΣ ΚΡΑΓΚΑΛΗΣ
ΛΙΛΑ ΜΠΟΥΤΑΡΗ, ΕΙΡΗΝΗ ΝΤΑΙΦΑ, ΜΑΡΙΑ ΛΑΛΑΟΥΝΗ
ΜΑΡΙΝΑ ΖΕΠΠΟΥ, MICHAEL FABIAN, ΜΙΧΑΛΗΣ ΤΖΙΤΖΙΚΩΣΤΑΣ, ΑΛΕΞΑΝΔΑ ΚΥΡΙΑΚΙΔΗ, ΙΩΑΝΝΑ ΛΑΛΑΟΥΝΗ, ΑΡΙΑΔΝΗ ΖΕΡΒΑ, ΑΝΔΡΕΑΣ ΑΡΒΑΝΙΤΗΣ
ΜΑΡΙΝΑ ΖΕΠΠΟΥ, ΔΟΜΝΙΚΑ ΓΡΗΓΟΡΙΑΔΗ, ΜΑΡΙΑ ΛΑΛΑΟΥΝΗ, ΑΘΗΝΑ ΜΠΟΥΤΑΡΗ, ΚΑΤΕΡΙΝΗ ΛΑΛΑΟΥΝΗ, ΛΙΛΑ ΜΠΟΥΤΑΡΗ, ΙΩΑΝΝΑ ΛΑΛΑΟΥΝΗ
ΜΑΡΙΝΑ ΣΚΟΥΛΛΟΥ, ΙΩΑΝΝΑ ΛΑΛΑΟΥΝΗ, ΜΙΧΑΛΗΣ ΣΚΟΥΛΛΟΣ, ΜΑΡΙΝΑ ΖΕΠΠΟΥ FABIAN, MICHAEL FABIAN
ΠΕΤΡΟΣ ΚΑΛΠΑΚΙΔΗΣ, ΙΩΑΝΝΑ ΛΑΛΑΟΥΝΗ
ΣΟΦΙΑ ΒΑΧΑΡΗ, ΜΑΡΙΑ ΛΑΛΑΟΥΝΗ, ΙΛΙΑ ΡΗΓΑ
ΤΡΙΑΝΤΑΦΥΛΛΟΣ ΠΑΠΑΘΑΝΑΣΙΟΥ, ΚΑΤΕΡΙΝΗ ΛΑΛΑΟΥΝΗ, ΑΝΤΖΕΛΑ ΓΚΕΡΕΚΟΥ, ΠΕΤΡΟΣ ΚΑΛΠΑΚΙΔΗΣ, ΙΩΣΗΦ ΡΟΥΣΣΑΝΙΔΗΣ
ΕΛΕΝΗ ΜΑΣΤΟΡΑ, ΚΑΤΕΡΙΝΗ ΛΑΛΑΟΥΝΗ, ΑΝΤΖΥ ΝΟΜΙΚΟΥ
ΓΙΑΝΝΗΣ ΓΚΙΚΑΣ, ΑΝΔΡΕΑΣ ΑΡΒΑΝΙΤΗΣ, ΑΡΙΑΔΝΗ ΖΕΡΒΑ, ΚΩΣΤΗΣ ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ
ΒΑΝΑ ΛΑΒΙΔΑ, ΝΑΤΑΛΙΑ ΑΒΕΡΩΦ
Οι ενότητες της έκθεσης
ΧΑΡΤΟΓΡΑΦIΑ * ΟΠΛΟΥΡΓIΑ ΚΑΙ ΟΠΛΙΣΜΟΣ * Η ΤΑΥΤOΤHΤΑ ΤΗΣ EΝΔΥΣΗΣ * ΠΟΛΥΤΙΜΑ ΠΡΟΣΩΠΙΚΑ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΑ * Η ΑΞΙΑ ΤΟΥ ΧΡΟΝΟΥ * Η ΤΕΧΝΗ ΤΟΥ ΣΕΡΒΙΤΣΙΟΥ
Μορφή & Λειτουργία: Η ακολουθία του Σχεδιασμού 200+200
Διακοσμητικές και Εφαρμοσμένες Τέχνες 1621 – 2021
ΔΙΑΡΚΕΙΑ ΕΚΘΕΣΗΣ 22 ΜΑΙΟΥ – 20 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ 2022
Σχόλια για αυτό το άρθρο