Στο Ελληνικό Ίδρυμα Πολιτισμού, θα φιλοξενηθεί η σειρά χειροποίητων παιδικών ρούχων εμπνευσμένων από τον ελληνικό πολιτισμό διά χειρός Σοφίας Μελά. Τα εγκαίνια θα πραγματοποιηθούν την Τρίτη 16 Απριλίου στις 18:30 μμ στην έδρα του Ελληνικού Ιδρύματος Πολιτισμού, στην οικία Μποδοσάκη στο Παλαιό Ψυχικό (Στρατηγού Καλλάρη 50, ΤΚ 15452), ενώ η έκθεση θα είναι ανοιχτή στο κοινό έως και τις 23 Απριλίου.
«Κέντησα κλωστή-κλωστή το δικό μου μύθο…»
Η δημιουργός περιγράφει χαρακτηριστικά το όραμα και τον στόχο που οδήγησαν στο έργο της, που αποτυπώνεται στην εκτέλεση της πρωτότυπης σειράς χειροποίητων παιδικών ρούχων εμπνευσμένων διαχρονικά από τον ελληνικό πολιτισμό, με έντονες επιρροές από την αρχαιότητα, τη βυζαντινή ιστορία αλλά και την ελληνική λαογραφία και παράδοση:
“Η αγάπη μου για τον Ελληνικό Πολιτισμό και οι έννοιες «αρμονία» και «ωραίο» αστείρευτες πηγές έμπνευσης, από τις οποίες προκύπτει το διαχρονικό, με ώθησαν να δημιουργήσω παιδικά ρούχα, που να υπόσχονται ένα ταξίδι στο χρόνο, γεμάτο αισθητικές απολαύσεις. Δεν είναι δημιουργίες μόδας, είναι δημιουργίες αγάπης, φαντασίας, μελέτης και έρευνας, που φτιάχνονται με πολύ μεράκι, ώστε το αποτέλεσμα να είναι κάτι μοναδικό”.
Ρούχα για την «ηλικία της αθωότητας»
Τα στοιχεία που διεγείρουν τη φαντασία της Σοφίας Μελά, αντλούνται από την ιστορία, τη μυθολογία, παραμύθια, τοπικές φορεσιές, εργόχειρα, τραγούδια, ήθη και έθιμα, φύση, τέχνη, θρύλοι, θέατρο σκιών, ιστορικά κτίρια. Τα ενδύματα είναι μια συνομιλία του παρελθόντος με το παρόν, με μια εικαστική ματιά. Πρόκειται για ένα μικρό δειγματολόγιο σύγχρονων ρούχων για την «ηλικία της αθωότητας» (1-9 ετών), εμπνευσμένα από την παράδοση του Ελληνικού Πολιτισμού, από όλες τις ιστορικές περιόδους της πορείας του.
Αναβίωση τεχνών και τεχνικών
Ιδιαίτερο λαογραφικό ενδιαφέρον παρατηρείται επίσης στην προσπάθεια αναβίωσης τεχνών και τεχνικών, που χάθηκαν στο πέρασμα του χρόνου (κεντητική, υφαντική, φυσικές βαφές, δαντέλες χειροποίητες κ.ά.). Η ραφή πραγματοποιείται «διά χειρός», με ιδιαίτερη έμφαση στη λεπτομέρεια, από φυσικά υλικά (μετάξι, λινό, βαμβάκι, βισκόζη), καθώς και στην εσωτερική τους επένδυση χρησιμοποιούνται φυσικά και μαλακά υφάσματα, ώστε να μην προκαλούν αλλεργίες. Το κέντημα είναι χειροποίητο ή στη μηχανή με τελάρο, οι βελονιές παραδοσιακές ενώ χρησιμοποιούνται κλωστές βαμβακερές ή μεταλλικές DMC και μεταξωτές Σουφλίου. Οι δαντέλες είναι πολύ καλής ποιότητας, είτε είναι χειροποίητες (κοπανέλι, βελόνα, βελονάκι, κ.ά.), είτε του εμπορίου. Κάθε κουστούμι δημιουργείται επί παραγγελία, στα μέτρα του παιδιού και διηγείται μία ιστορία. Τα ενδύματα συνοδεύονται από αξεσουάρ, όπως στολίδια κεφαλής (στέκα, μπαρέτα), μπονέτ, μπολερό, παπούτσια, καπέλα, παλτό κ.ά.).
Σε αυτό το μικρό δειγματολόγιο της συγκεκριμένης σειράς χειροποίητων παιδικών ρούχων ξεδιπλώνεται ένας κόσμος που επιδιώκουμε να μην χαθεί, γιατί οι ρίζες μας βρίσκονται βαθιά μέσα του. Πρόκειται για μία προσπάθεια να διασωθεί και να διαδοθεί η πλούσια και ποικιλόμορφη πολιτιστική κληρονομιά μας εμπλουτίζοντάς την με τον σύγχρονο πολιτισμό ως “χρέος” προς τις επόμενες γενιές . Ένα διαχρονικό ταξίδι στον κόσμο της ελληνικής παράδοσης και λαογραφίας αποτυπωμένο με έμπνευση και αγάπη.
Σοφία Μελά
Γεννήθηκε και μεγάλωσε στην Αθήνα και σπούδασε στο Ανοιχτό Πανεπιστήμιο της Πάτρας στη σχολή Ανθρωπιστικών Επιστημών στο τμήμα Ελληνικού Πολιτισμού παίρνοντας και μαθήματα Ευρωπαϊκού Πολιτισμού. Έχει παρακολουθήσει πολλά σεμινάρια που αφορούν την τέχνη και τον πολιτισμό, καθώς και ολόκληρο τον κύκλο μαθημάτων “Ιστορία της Τέχνης” του Κολλεγίου Αθηνών. Παράλληλα έχει παρακολουθήσει μαθήματα μόδας και styling στο ΣΕΝ καθώς και σε διάφορα κέντρα εκμάθησης κεντήματος όπου και διδάχτηκε παραδοσιακό κέντημα και παραδοσιακές βελονιές, τερζίδικο. Επίσης ασχολείται με τη μελέτη της λαογραφίας και σε κάθε ευκαιρία ταξιδεύει για να βιώσει από κοντά τα ελληνικά έθιμα.
Διάρκεια έκθεσης: 16 -23 Απριλίου 2024
Ημέρες και ώρες έκθεσης: Δευτέρα – Σάββατο, 11:00 – 13:00 και 18:00 – 20:00
Χώρος: Ελληνικό Ίδρυμα Πολιτισμού, οικία Μποδοσάκη,
Παλαιό Ψυχικό (Στρατηγού Καλλάρη 50, ΤΚ 15452)
Σχόλια για αυτό το άρθρο