Ο Γιώργος Βέλτσος, συγγραφέας του έργου «Προσδοκώ», παρακολούθησε την παράσταση που συνεχίζεται με επιτυχία στο Φουαγιέ του Θεάτρου Εταιρείας Μακεδονικών Σπουδών, σε σκηνοθεσία Σοφίας Καρακάντζα και μουσική του Δημήτρη Καμαρωτού. Μια ξεχωριστή θεατρική εμπειρία για την προσδοκία, τη μνήμη, τη θνητότητα και την αθανασία. Αμέσως μετά το τέλος της παράστασης ακολούθησε συζήτηση του συγγραφέα και των συντελεστών & ηθοποιών με το κοινό.
«Επειδή βλέπω το θέατρο σαν ένα ανεπτυγμένο ποίημα και, αντίστοιχα, τα ποιήματά μου σαν θέατρο των λέξεων, καταθέτω αυτό το χαοτικό ποίημα Ορίζοντας των γεγονότων και τη σχετική υποσημείωση από την Wikipedia, για να δείξω ότι ο ορίζοντας του γεγονότος της παράστασης Προσδοκώ, στο Φουαγιέ του Θεάτρου Εταιρείας Μακεδονικών Σπουδών, δεν είναι τίποτα άλλο παρά μια πτώση των σωμάτων των ηθοποιών λόγω της έλλειψης βαρύτητας στη μαύρη τρύπα του Διαστήματος. Δηλαδή του ίδιου του Θεάτρου σαν φωτεινή μαύρη τρύπα ή όπως γράφω στο Προσδοκώ σαν ένα “φωτεινό λάκκο οστών”», δήλωσε χαρακτηριστικά ο Γιώργος Βέλτσος.
Και συνεχίζοντας, πρόσθεσε: «Ευχαριστώ τους ηθοποιούς, τη σκηνοθέτρια Σοφία Καρακάντζα και τον Δημήτρη Καμαρωτό για το σκηνοθετικό αριστούργημα που ευτύχησα να δω, μετά από την ευγενική πρόκληση- πρόσκληση του Καλλιτεχνικού Διευθυντή του ΚΘΒΕ, Αστέριου Πελτέκη».
Θεοδώρα Λούκας – Δημήτρης Καμαρωτός (Μουσική κειμένου-Πρωτότυπη μουσική)-Γιώργος Βέλτσος- Αστέριος Πελτέκης (Καλλιτεχνικός Διευθυντής ΚΘΒΕ)-Σοφία Καρακάντζα (Σκηνοθέτρια παράστασης)- Ράνια Εμμανουηλίδου (Σκηνικά-Κοστούμια)
Ορίζοντας Γεγονότων του Γιώργου Βέλτσου
Κάθε νύχτα πας εκεί που δεν πας
Κάθε μέρα αρχίζεις από κει που τελειώνεις
Καταλήγω
σημαίνει άδειασα χωρίς ανθρώπους
Μόνο εικόνες στα επικίνδυνα
Σφαγές μυαλού
Αντιγράφω
το παραλληλόγραμμο
Το αναρτώ στον πίνακα
να το δει ο γιατρός να μου το δείξει
Δεν τετραγωνίζομαι όμως
Εισάγομαι στο ιδιωτικό μου νοσοκομείο
οριζόντιος
και ο Σαχτούρης δεν μπαίνει στον θάλαμο
Ούτε η κουστωδία με τις άσπρες ποδιές
Αυτά τα λίγα έλεγα
και στα επόμενα
Γύρισα απ’ το άλλο πλευρό
να αφήσω ήσυχη την καρδιά μου
να ξημερώσει
να φέρει το φως
ένα στάσιμο κύμα
στη μελέτη ύπνου
Και αυτό ήταν όλο κι όλο στα καλώδια
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΗ:
Σύμφωνα με τη Γενική θεωρία της Σχετικότητας, ο ορίζοντας των γεγονότων (αγγλικά: Event horizon) είναι το σημείο στον χωροχρόνο εντός του οποίου τα γεγονότα δεν μπορούν να επηρεάσουν τον παρατηρητή, καθώς η βαρύτητα ισοδυναμεί με καμπύλωση του χωροχρόνου. Δηλαδή, είναι το “σημείο χωρίς επιστροφή”, δηλαδή το σημείο στο οποίο η βαρυτική έλξη γίνεται τόσο δυνατή, ώστε κάθε διαφυγή να είναι αδύνατη, ακόμα και αυτή του φωτός. Ο ορίζοντας των γεγονότων σχετίζεται με τη μαύρη τρύπα. Εστίαση στον ορίζοντα γεγονότων μαύρης τρύπας. Το πολυμέσο είναι προσομοίωση.
Οι παραστάσεις του «Προσδοκώ» συνεχίζονται έως την Κυριακή 17 Μαρτίου 2024.
*Κατάλληλη για θεατές άνω των 12 ετών.
ΣΚΗΝΟΘΕΤΙΚΟ ΣΗΜΕΙΩΜΑ
Ο Γιώργος Βέλτσος για άλλη μια φορά θέτει ένα ζήτημα κυρίαρχο και πολιτικό για την κοινωνία. Συζητά την έννοια του θανάτου πολιτικά. Ο θάνατος έχει απεκδυθεί την προνομιακή θέση που είχε στο παρελθόν, δηλαδή ως συλλογική τελετουργία των Ιερατείων. Ο Θάνατος ως μέγας τελετάρχης της ζωής αποσύρεται από την συλλογική πρακτική και μόνο ως τελετουργία αφορά το φαινόμενο της εξουσίας.
Σήμερα ο αναμενόμενος θάνατος, ο προβλεπόμενος, ο αποκαλούμενος φυσικός δεν έχει το νόημα της συλλογικότητας είναι άνευ κοινωνικής σημασίας και υποταγμένος στον νόμο. Ο μόνος καλός θάνατος, ο φυσικός, έχει να κάνει με την αθανασία -την πολιτικά αποκαθηλωμένη αθανασία-έχει να κάνει με την συλλογική μνήμη. Το ερώτημα όμως είναι ποια μνήμη, την θεσμική που μας αποδίδεται από την Ιστορία, ή τα θραύσματα της μνήμης σε μια περίοδο μόνο ατομικών συνειδήσεων.
Για εκείνον το «προσδοκώ» δεν αναφέρεται στην ανάσταση νεκρών αλλά ζωντανών μέσα από μια πολιτική πράξη αναγνώρισης του θανάτου. Η επίγνωση της θνητότητας μόνο μέσα από το θέατρο μπορεί να αποτελέσει τελετή και πολιτική πράξη μιας και δεν αφαιρεί τον θανόντα από το συνολικό άθροισμα, αντιθέτως τον κάνει simulacrum, μέσα από την θεατρική πράξη της κατασκευής μια μορφής συλλογικής μνήμης. Η γνώση λοιπόν της θνητότητας είναι η απώτατη συνθήκη της πολιτισμικής δημιουργίας. Η πολιτισμικά επικυρωμένη απόδοση της θνητότητας στη σκηνική πράξη φτιάχνει τις προϋποθέσεις μιας συλλογικότητας που υπερβαίνει τη ζωή.
Η παράσταση η οποία οργανώνεται γύρω από το συγκεκριμένο ζήτημα δεν μπορεί να χρησιμοποιήσει την ανακουφιστική χειρονομία της θεατρικής σύμβασης. Στην παράσταση ο μέγας τελετάρχης γίνεται το κείμενο για τον θάνατο. Μέσω του κειμένου επεκτείνεται η διάρκεια της ζωής, αναβάλλεται η στιγμή του θανάτου. Συζητώντας για τον θάνατο, συζητάμε για μια κοινή εμπειρία, μοιραζόμαστε θραύσματα μνήμης και τα κοινο-ποιούμε. Πράττουμε ως ζωντανοί ενώ είμαστε νεκροί. Οι μίμοι της ζωής δεν μιμούνται τις μεγάλες χειρονομίες, αλλά την πολύτιμη πράξη του καθημερινού βίου του μικρού ανθρώπου. Τα συμβάντα, οι ρόλοι και όλες οι συμβάσεις του θεάτρου αφαιρούνται, δημιουργείται ωστόσο ένας ιστός σκηνικών «γεγονότων» που θα αποτελέσουν κοινή εμπειρία με το κοινό. Έτσι προσδοκώ…
Σοφία Καρακάντζα
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ
Σκηνοθεσία: Σοφία Καρακάντζα, Σκηνικά-Κοστούμια: Ράνια Εμμανουηλίδου: Μουσική κειμένου-Πρωτότυπη μουσική: Δημήτρης Καμαρωτός, Χορογραφία-Κίνηση: Μέλπω Βασιλικού, Φωτισμοί: Στέλιος Τζολόπουλος, Βοηθός σκηνοθέτις: Ευανθία Σωφρονίδου, Β΄ βοηθός σκηνοθέτη: Μαρκέλλα Καραπιπέρη, Οργάνωση Παραγωγής: Ειρήνη Χατζηκυριακίδου, Φωτογραφίες: Mike Rafail (That Long Black Cloud)
Βοηθός σκηνογράφου-ενδυματολόγου (στο πλαίσιο πρακτικής άσκησης): Λουίζα Μαρία Χαραλάμπους
Παίζουν οι ηθοποιοί (με αλφαβητική σειρά):
Χορός Μίμων
Ελένη Θυμιοπούλου, Μαρία Καραμήτρη, Αίγλη Κατσίκη, Εύη Κουταλιανού, Θεοδώρα Λούκας, Δημήτρης Ναζίρης, Γιάννης Τομάζος, Γιάννης Χαρίσης
Φουαγιέ Θεάτρου Εταιρείας Μακεδονικών Σπουδών (Εθ. Αμύνης 2)
Διάρκεια: Μία ώρα και 10 λεπτά (η παράσταση δεν έχει διάλειμμα)
Ώρες παραστάσεων
Τετάρτη: 19:00
Πέμπτη-Παρασκευή: 21:00
Σάββατο: 19.30 & 21.15
Κυριακή: 19:00
Προπώληση: ntng.gr |more.com | 11876 |
Πληροφορίες- κρατήσεις στο Τ. 2315 200 200 και στα εκδοτήρια του ΚΘΒΕ
Ωράριο Ταμείων:
Βασιλικό Θέατρο: Τρίτη 08:30 – 16:00 / Τετάρτη έως Κυριακή 08:30- 21:30
Θέατρο Εταιρείας Μακεδονικών Σπουδών: Τετάρτη έως Κυριακή 14:00 – 21:30
Θέατρο Μονής Λαζαριστών: Τετάρτη έως Κυριακή 14:00 – 21:30 (τις ημέρες που θα πραγματοποιούνται πρωινές παραστάσεις το ωράριο των ταμείων θα είναι 8:30 – 15:30 για την Τρίτη και 8.30 – 21:30 για τις ημέρες Τετάρτη, Πέμπτη, Παρασκευή)
Πλατεία Αριστοτέλους: Το εκδοτήριο θα παραμείνει κλειστό
Τιμές εισιτηρίων
Τετάρτη στις 19:00, Πέμπτη έως Σάββατο στις 21:00 και Κυριακή στις 19:00:Γενική είσοδος: 13€
Εκπτωτικό Εισιτήριο: 9€ (Φοιτητικό – Μαθητικό, Πολύτεκνοι, Άνω των 65, Εκπαιδευτικών)
Πέμπτη (λαϊκή) στις 21:00 και Σάββατο στις 18:00: Γενική είσοδος: 11€
Εκπτωτικό Εισιτήριο: 9€ (Φοιτητικό – Μαθητικό, Πολύτεκνοι, Άνω των 65, Εκπαιδευτικών)
Ομαδικό Εισιτήριο: 7 ευρώ (για 10 άτομα ισχύει για Τετάρτη, Πέμπτη και Σάββατο απόγευμα – από 20 άτομα και πάνω για Παρασκευή, Σάββατο βράδυ και Κυριακή). Για το ομαδικό εισιτήριο είναι απαραίτητη η προαγορά των εισιτηρίων, κατόπιν τηλεφωνικής κράτησης (Δευτέρα – Παρασκευή, πρωινές ώρες τηλ.: 2315200012)
Μέλη του Συλ. Υπαλ. Υπουργείου Πολιτισμού Β. Ελλάδος: 5€
Ατέλειες: Δωρεάν 5 θέσεις ανά ημέρα παράστασης. Κατόπιν εξαντλήσεως των θέσεων, τιμή εισιτήριου 5€. Ισχύουν ατέλειες: ΕΣΗΕΜΘ, ΕΣΗΕΑ, ΣΕΗ, Τμημάτων Θεάτρου, Δραματικών Σχολών, Σκηνοθετών.
Άνεργοι: Δωρεάν 5 θέσεις ανά ημέρα παράστασης. Κατόπιν εξαντλήσεως των θέσεων, τιμή εισιτήριου 5€
Φοιτητικό: από 3 έως 6 άτομα, τιμή 7€ / άτομο. Άνω των 10 ατόμων, τιμή 5€ / άτομο.
«Εισιτήριο της παρέας»: Για παρέα 3 ατόμων τιμή 25€ στο σύνολο και για παρέα 4 ατόμων τιμή 30€ στο σύνολο.
Σχόλια για αυτό το άρθρο