Η πιο “μπερδεμένη” κατηγορία της Ακαδημίας από τη γέννηση του θεσμού το 1929 ως και σήμερα, είναι για το καλύτερο τραγούδι. Τους πήρε 6 χρόνια να καταλάβουν την αξία της αφού την συμπεριέλαβαν το 1934 στην 7η απονομή και για πολλά χρόνια, δεκαετίες μάλλον, δεν ήξεραν πως να τη διαχειριστούν.
Για να είναι υποψήφιο ένα τραγούδι πρέπει να είναι πρωτότυπο, να είναι γραμμένο δηλαδή ειδικά για τις ανάγκες της ταινίας που ακούγεται. Δεν βραβεύονται τραγούδια που ήταν ήδη γνωστά πριν την προβολή της ταινίας ή ενσωματώνουν στοιχεία από παλιότερες συνθέσεις. Αρχικά τα μέλη της ακαδημίας που ασχολούνται με τη σύνθεση τραγουδιών επιλέγουν τα υποψήφια τραγούδια. Ο αριθμός των υποψηφιοτήτων δεν είναι σταθερός κάθε χρόνο. Σύμφωνα με τους σημερινούς κανόνες μπορεί να είναι πέντε ή τρεις, ανάλογα με το συνολικό αριθμό τραγουδιών που έχουν υποβληθεί για αξιολόγηση. Στη συνέχεια όλα τα μέλη της ακαδημίας ψηφίζουν για το καλύτερο ανάμεσα στα υποψήφια τραγούδια και το βραβείο απονέμεται στην ετήσια τελετή των Όσκαρ. Το βραβείο δίνεται στο συνθέτη και στιχουργό του τραγουδιού και όχι στον ερμηνευτή (ο οποίος βέβαια σε κάποιες περιπτώσεις είναι κοινός με τον συνθέτη).
Τα τελευταία χρόνια η Ακαδημία έχει περιορίσει το μέγιστο αριθμό συντελεστών που μπορούν να βραβευτούν για ένα τραγούδι σε τρεις. Από το 1934 έως το 1945 οι υποψηφιότητες ήταν από 2 μέχρι και 14! Παρασκηνιακά γινόταν ο κακός χαμός, η κατηγορία βλέπετε είχε τεράστια αξία λόγω των μιούζικαλ και της Disney. Από το ‘46 έως το ‘99 σταθεροποιήθηκαν στα πέντε με εξαίρεση το ‘88 που περιορίστηκαν στα τρία. Αυτό που θα παραμείνει για πάντα το μεγάλο μπέρδεμα είναι η παρουσίαση / ερμηνεία το βράδυ της τελετής. Μόλις το ‘48 στην 18η τελετή αποφάσισαν να γίνεται ζωντανά η παρουσίαση από τραγουδιστές που οι παραγωγοί του show αποφάσιζαν και όχι οι αυθεντικοί της εκάστοτε υποψήφιας ταινίας. Για τρία μόλις χρόνια, 1970 με 1973, ζήτησαν τους αυθεντικούς αλλά δεν τους έβγαινε και γύρισαν στην παλιά συνήθεια.
Τα σκάνδαλα συνεχίζονται, η διεύθυνση κρίνει τον τραγουδιστή που θα φέρει τηλεθέαση, η δισκογραφική εταιρεία απαγορεύει τη μετάδοση, γιατί θεωρεί την τελετή δευτεράντζα, ο συνθέτης επιτρέπει να ακουστούν 65 δευτερόλεπτα της δημιουργίας του…και πάει λέγοντας με ένα σωρό πιπεράτες όσο και τρελές ιστορίες.
Φτάνοντας στην εποχή μας εύκολα διαπιστώνουμε πως έχει πάρα πολλά χρόνια να βραβευτεί τραγούδι που να περάσει στην ιστορία με εξαίρεση ίσως τα δύο πρόσφατα βραβευμένα του 007. Όμως το λαμπερό παρελθόν δεν διαγράφεται, ακούγοντας την αποκλειστική συλλογή του Cosmoradio που περιέχει μόνον τις αυθεντικές εκτελέσεις των τραγουδιών που κέρδισαν το αγαλματάκι, θα ταξιδέψετε στην ιστορία της μουσικής, του κινηματογράφου αλλά και στα μεγάλα γεγονότα, πολιτικές και κοινωνικές καταστάσεις που διαμόρφωσαν την ιστορία του 20ου αιώνα. Ακολουθεί η λίστα των βραβείων.
Ετος | Τραγούδι | Ταινία | Δημιουργοί |
---|---|---|---|
1934 | The Continental | The Gay Divorcee | Herb Magidson & Con Conrad |
1935 | Lullaby of Broadway | Gold Diggers | Al Dubin & Harry Warren |
1936 | The Way You Look Tonight | Swing Time | Dorothy Fields & Jerome Kern |
1937 | Sweet Lellani | Waikiki Wedding | Harry Owens |
1938 | Thanks for the Memory | The Big Broadcast | Leo Robin & Ralph Ranger |
1939 | Over the Rainbow | The Wizard of Oz | E.Y. Harburg & Harold Arlen |
1940 | When You Wish Upon A Star | Pinocchio | Ned Washington & Leigh Harline |
1941 | The Last Time I Saw Paris | Lady Be Good | Oscar Hammerstein II & Jerome Kern |
1942 | White Christmas | Holiday Inn | Irving Berlin |
1943 | You’ll Never Know | Hello, Frisco, Hello | Mack Gordon & Harry Warren |
1944 | Swingin’ On A Star | Going My Way | Johnny Burke & Jimmy van Heusen |
1945 | It Might As Well Be Spring | State Fair | Oscar Hammerstein II & Richard Rodgers |
1946 | On the Atchison, Topeka & the Santa Fe | The Harvey Girls | Johnny Mercer & Harry Warren |
1947 | Zip-A-Dee-Doo-Dah | Song of the South | Ray Gilbert & Allie Wrubel |
1948 | Buttons and Bows | Paleface | Ray Evans & Jay Livingston |
1949 | Baby It’s Cold Outside | Neptune’s Daughter | Frank Loesser |
1950 | Mona Lisa | Captain Carey, U.S.A. | Ray Evans & Jay Livingston |
1951 | In the Cool, Cool, Cool of the Evening | Here Comes the Groom | Johnny Mercer & Hoagy Carmichael |
1952 | High Noon | High Noon | Ned Washington & Dimitri Tiomkin |
1953 | Secret Love | Calamity Jane | Paul Francis Webster & Sammy Fain |
1954 | Three Coins In a Fountain | Three Coins in a Fountain | Sammy Cahn & Jule Styne |
1955 | Love is a Many Splendored Thing | Love is a Many Splendored Thing | Paul Francis Webster & Sammy Fain |
1956 | Que Sera, Sera | The Man Who Knew Too Much | Ray Evans & Jay Livingston |
1957 | All The Way | All The Way | Sammy Cahn & Jimmy Van Heusen |
1958 | Gigi | Gigi | Alan Jay Lerner & Frederick Loewe |
1959 | High Hopes | A Hole in the Head | Sammy Cahn & Jimmy Van Heusen |
1960 | Never on Sunday | Never on Sunday | Manos Hadjidakis |
1961 | Moon River | Breakfast at Tiffany’s | Johnny Mercer & Henry Mancini |
1962 | Days of Wine and Roses | Days of Wine and Roses | Johnny Mercer & Henry Mancini |
1963 | Call Me Irresponsible | Papa’s Delicate Condition | Sammy Cahn & Jimmy Van Heusen |
1964 | Chim Chim Cheree | Mary Poppins | Richard M. Sherman & Robert B. Sherman |
1965 | The Shadow of Your Smile | The Sandpiper | Paul Francis Webster & Johnny Mandel |
1966 | Born Free | Born Free | Don Black & John Barry |
1967 | Talk to the Animals | Doctor Doolittle | Leslie Bricusse |
1968 | The Windmills of Your Mind | The Thomas Crown Affair | Alan Bergman, Marilyn Bergman & Michel LeGrand |
1969 | Raindrops Keep Fallin’ On My Head | Butch Cassidy and the Sundance Kid | Hal David & Burt Bacharach |
1970 | For All We Know | Lovers and Other Strangers | Arthur James, Robb Wilson & Fred Karlin |
1971 | The Theme From Shaft | Shaft | Isaac Hayes |
1972 | The Morning After | The Poseidon Adventure | Al Kasha & Joel Hirschorn |
1973 | The Way We Were | The Way We Were | Alan Bergman, Marilyn Bergman & Marvin Hamlish |
1974 | We May Never Love Like This Again | The Towering Inferno | Al Kasha & Joel Hirschorn |
1975 | I’m Easy | Nashville | Keith Carradine |
1976 | Evergreen | A Star Is Born | Paul Williams & Barbra Streisand |
1977 | You Light Up My Life | You Light Up My Life | Joseph Brooks |
1978 | Last Dance | Thank God It’s Friday | Paul Jabara |
1979 | It Goes Like It Goes | Norma Rae | Normal Gimbel |
1980 | Fame | Fame | Dolly Parton |
1981 | Arthur’s Theme | Arthur | Carol Bayer Sager, Christopher Cross, Peter Allen & Burt Bacharach |
1982 | Up Where We Belong | An Officer and A Gentleman | Jack Nitzsche, Will Jennings & Buffy Sainte Marie |
1983 | What A Feeling | Flashdance | Keith Forsey, Irene Cara & |
1984 | I Just Called to Say I Love You | The Lady In Red | Stevie Wonder |
1985 | Say You, Say Me | White Nights | Lionel Richie |
1986 | Take My Breath Away | Top Gun | Giorgio Moroder & Tom Whitlock |
1987 | (I’ve Had) The Time of My Life | Dirty Dancing | Franke Previte, John DeNicola, Donald Markowitz & Franke Previte |
1988 | Let the River Run | Working Girl | Carly Simon |
1989 | Under the Sea | The Little Mermaid | Alan Menken & Howard Ashman |
1990 | Sooner Or Later | Dick Tracy | Stephen Sondheim |
1991 | Beauty and the Beast | Beauty and the Beast | Alan Menken & Howard Ashman |
1992 | A Whole New World | Aladdin | Alan Menken & Tim Rice |
1993 | Streets of Philadelphia | Philadelphia | Bruce Springsteen |
1994 | Can You Feel the Love Tonight | The Lion King | Elton John & Tim Rice |
1995 | Colors of the Wind | Pocahontas | Alan Menken & Stephen Schwartz |
1996 | You Must Love Me | Evita | Andrew Lloyd Webber & Tim Rice |
1997 | My Heart Will Go On | Titanic | James Horner & Will Jennings |
1998 | When You Believe | The Prince of Egypt | Stephen Schwartz |
1999 | You’ll Be in My heart | Tarzan | Phil Collins |
Πατήστε play κι ακούστε τα:
Σχόλια για αυτό το άρθρο