Δημιουργικός ευφάνταστος, ευρηματικός, χειμαρρώδης, απρόβλεπτος, εκκεντρικός, χαρισματικός, πολυδιάστατος, αντισυμβατικός, μα πάνω από όλα διαχρονικός! Ο ένας, μοναδικός και καταξιωμένος συνθέτης Σταμάτης Κραουνάκης, στηλιτεύει τα τεκταινόμενα στον πολιτιστικό, κοινωνικό, πολιτικό και οικονομικό γίγνεσθαι της Ελλάδας με το δικό του ιδιάζοντα και χαρακτηριστικό τρόπο. Και έχει κάθε δικαίωμα να τα “λέει έξω από τα δόντια”, γιατί έχει προσφέρει αθάνατα μουσικά έργα στον πολιτισμό.
-Γιατί η Σπείρα-Σπείρα αγαπήθηκε και αγκαλιάστηκε τόσο ζεστά από τον κόσμο;
Γιατί είχε αλήθεια, ταλέντο, μαχητικότητα και εξέλιξη. Δεν εφησύχασε ποτέ. Επ΄ αφορμή, στα 14 χρόνια που φτιάχτηκε η Σπείρα Σπείρα έχοντας υπ΄ όψιν να μην επιφορτιστώ, όπως έγινε τελικά, ένα θίασο, έσπρωξα τα παιδιά με συμβουλή μιας φίλης δικηγόρου να κάνουν μια αστική μη κερδοσκοπική, αυτοδιαχειριζόμενη εταιρία. Ό,τι βγάζουν δηλαδή, πληρώνουμε έξοδα και μοιραζόμαστε στις αρχές τα έσοδα. Ο μισθός ήταν ασήμαντος, εκπαιδεύτηκε όμως η ομάδα στο τί σημαίνει παραγωγή. Μάθαμε που ψωνίζουμε υλικά, έρευνα αγοράς, συνεργάτες που δεν μας πιάνανε τον κ…, και βοηθούσα κι εγώ, όταν μπορούσα. Θυμάμαι στις πρώτες επιτυχίες, παραγωγούς της πιάτσας που ερχόντουσαν να μας δούνε και κάποιοι και να μας αντιγράψουνε, λες κι αντιγράφεται το πάθος… Με ρώταγαν, πώς τα φέρνετε βόλτα τόσοι άνθρωποι; Βγαίνετε; Όχι ποτέ δε βγαίναμε, αλλά το ένα έφερνε το άλλο και δεν χρωστάγαμε παρά μόνο στους εαυτούς μας, τις ώρες τις ατελείωτες, πρόβας, προετοιμασίας και κάψιμου νευρικού συστήματος. Είχαμε Ηρώδεια, Επιδαύρους, φεστιβάλ, εξωτερικά… Όλα αυτά γίνανε αντί ελαχιστότατου μισθού. Κάθε φορά ίσα ίσα να μην φυτοζωούμε, αλλά κυλάει η δουλειά. Μας στήριξε πολύ και ο κόσμος που φτάσαμε ως εδώ. Ήρθανε πολλά πυρά, από τα συστήματα των παραγωγών της πιάτσας, ειδικά τα τελευταία χρόνια,..κατανοητό…λασπουριά και από το Πασόκ, εντεταλμένη βία, που να σας εξηγώ…Το μυστικό ήταν πάντα ένα… Όταν την ώρα της μοιρασιάς ο αρχηγός παίρνει τα ίδια με τους ηθοποιούς, τους συγγραφείς και τους άλλους συνεργάτες, η ισορροπία είναι αδιατάρακτη… Αυτό μας κράτησε… Έχουμε περάσει και περνάμε πολύ δύσκολες ώρες, με κομμένα κινητά, κλεισμένοι στα σπίτια, με μετρημένα κουκιά, με παραγωγές ελάχιστου κόστους, αλλά δεν μπορεί να μας κλείσει κανείς εκτός από την κοινή απόφαση ότι τελείωσε η υπομονή μας, πράγμα δύσκολο να το αποφασίσουμε, γιατί όλοι μας μέσα σε αυτά τα χρόνια γίναμε καλύτεροι και δεν χρωστάμε σε κανέναν.
-Λέμε συχνά για ταλαντούχους ηθοποιούς, ταλαντούχο κοινό υπάρχει;
Το κοινό είναι ο καθρέφτης μας, ό,τι του δίνεις απαντάει… Άρα, είναι καθαρά θέμα ανταλλαγής νομίζω.
-Μίλησε μου για την τελευταία σου δισκογραφική δουλειά με τίτλο “stamdoc 14- Η λειτουργία των πόλεων”.
Κάτοψη αισθημάτων σε ένα τοπίο που αναζητά το καινούργιο του έδαφος. Πολλοί αξιότατοι ερμηνευτές και ένας Σταμάτης δυναμικός dj του εαυτού του. Στην ουσία είναι soundtrack μαζι με τα κείμενα που περιέχονται στο cd. Μένει στον ακροατή να φτιάξει με τα γούστα του την ταινία. Τριάντα ένα κομμάτια και μουσικές. Τα αγάπησα πολύ. Το ετοίμασα για να έχει δύναμη στα χρόνια. Δείχνει να αγαπιέται…
-Γιατί δεν υπάρχει παραγωγή τραγουδιών σήμερα, όπως παλιά. Δεν έχουν έμπνευση οι τραγουδοποιοί ή οφείλεται στην “εισβολή” της τεχνολογίας στην τέχνη της μουσικής;
Ίσα ίσα η τεχνολογία βοηθάει. Η λειτουργία έχει κάνει πολύ καλές πωλήσεις στις ιντερνετικές πλατφόρμες. Υπάρχει μια αμηχανία στην επικοινωνία μέχρι να καταλάβουν όλοι πώς διανέμεται πια ένα υλικό και μια αμηχανία, επίσης, στο τί μας ενδιαφέρει να φωτίσουμε οι δημιουργοί… Πενία και στο λόγο δυστυχώς… Διαισθάνομαι ότι θα έχουμε φωτεινή έκρηξη του λαικού τραγουδιού, το μυρίζομαι…
-Η νέα γενιά των τραγουδιστών έχει ταλέντο; Υπάρχουν κάποιες φωνές που ξεχωρίζεις και ενδεχομένως ήθελες να συνεργαστείς μαζί τους;
Μόλις ετοιμάσαμε ένα τραγούδι με την Ελεωνόρα Ζουγανέλη για την ταινία Από Έρωτα. Αγαπώ πολύ το Χαρούλη , είμαστε πατριώτες. Χαίρομαι για την επιτυχία του γιατί είναι “καθαρός”. Στη λειτουργία σάς δείχνω δυο φωνές που θα συμπορευτώ για καιρό μαζί τους, τον Κώστα Μπουγιώτη και την Αναστασία Εδεν. Τους λατρεύω, είναι έξοχοι…
-Τι λείπει από το τραγούδι εν έτει 2014;
Η έλλειψη του άγχους για σουξέ, είμαι σαφής; Με αυτό το άγχος το παιδί βγαίνει πάντα ζαβό!
-Ποια είναι η γνώμη σου για τα μπουζούκια;
Τα κανονικά; Τα λατρεύω.. Αυτά που ονομάζουμε τώρα μπουζούκια δεν είναι πια μπουζούκια, είναι μπουζουκοπνίχτρες, αλλά δεν με πειράζει, όπου εκτονώνεται μια δράση… Υπάρχουν παιδιά που μου αρέσουν εκεί. Είναι ένας Σαλονικιός, Μάκης Δημάκης νομίζω, που μου έχει κάνει εντύπωση η φωνή του, είναι καλός.
-Για τα μουσικά talent shows στην τηλεόραση;
Δεν έχω τηλεόραση σπίτι, δεν βλέπω τηλεόραση καθόλου, δεν ξέρω τί μου γίνεται γύρω από αυτά.
-Θα επιχειρούσες να πρωταγωνιστήσεις σε θεατρικό έργο, μετά την επιτυχημένη εμφάνισή σου στους “ Αχαρνής” του Αριστοφάνη;
Έκανα ήδη την “Aληθινή απολογία του Σωκράτη”. Δεν με αφορά καθόλου να πρωταγωνιστήσω, φτάνει να υπάρχει ζουμί…
-Ποια είναι τα επόμενα καλλιτεχνικά σου σχέδια;
Σχέδια πολλά, τόσα που δεν ξέρω αν θα τα προλάβω όλα. Βασικά, το μόνο που θέλω αυτή τη στιγμή, είναι έναν καλό και υγιή χρηματοδότη. Το κοινοποιώ μπας και…
Ο Σταμάτης Κραουνάκης και η Σπείρα – Σπείρα επαναλαμβάνουν για δεκαέξι παραστάσεις την «Αληθινή απολογία του Σωκράτη» του Κώστα Βάρναλη, μετά από γενική απαίτηση όσων δεν πρόλαβαν να το δουν. Από την Πέμπτη 23 Οκτωβρίου έως την Κυριακή 16 Νοεμβρίου στις 21:00, επανέρχεται στο Θέατρο του Ιδρύματος Μιχάλης Κακογιάννης.
Σχόλια για αυτό το άρθρο