Η Αλίκη Βουγιουκλάκη παραμένει ένα φαινόμενο της τέχνης. Όλη η πορεία της είχε πρωτιές, αποτυχίες, έρωτες, αμφισβήτηση. Τα πιο πολλά είναι γνωστά. Υπάρχουν όμως κάποια στοιχεία στην καριέρα της που είναι πολύ σημαντικά και πρέπει να σταθούμε.
Οι πρωτιές της Αλίκης
Στο πρώτο φεστιβάλ Θεσσαλονίκης το 1960, το βραβείο πρώτου γυναικείου ρόλου για την ερμηνεία της στην ταινία Μανταλένα, η κριτική επιτροπή το δίνει στην Αλίκη Βουγιουκλάκη. Ανάμεσα στα μέλη της επιτροπής ήταν η Κατίνα Παξινού και ο Στρατής Μυριβήλης. Ο πρώτος χρυσός δίσκος είχε τη σφραγίδα του Μάνου Χατζιδάκι με τα τραγούδια από Το ξύλο βγήκε απ΄τον παράδεισο με την Αλίκη. Χωρίς να είναι τραγουδίστρια, όποτε το σενάριο το επιτρέπει, ερμηνεύει τραγούδια με το δικό της τρόπο και νάζι. Το επόμενο βήμα είναι να φέρει τα μεγάλα μιούζικαλ που παίζονται στο εξωτερικό προσαρμοσμένα στα ελληνικά, με σημαντικούς συντελεστές δίπλα της.
Από την Καμπίρια το 1975 μέχρι τη Μελωδία της Ευτυχίας το 1996, η Αλίκη για 20 χρόνια παρουσίασε μιούζικαλ που ακόμα και στις μέρες μας, αποτελούν πόλο έλξης για ηθοποιούς, σκηνοθέτες και τραγουδιστές. Ωραία μου κυρία, Καμπαρέ, Εβίτα, Εύθυμη χήρα, Βίκτορ και Βικτόρια. Πότε στο χειμερινό θέατρο Αλίκη και πότε στο καλοκαιρινό Kηποθέατρο, γίνονται ουρές για να δουν την Αλίκη να τραγουδά και να χορεύει, και κυρίως να προσφέρει ξεγνοιασιά στους θεατές. Αυτό που κατάφερε και στον κινηματογράφο με τις διαδοχικές επιτυχίες της.
Με την είσοδό της στη Φίνος Φιλμ, η καριέρα της απογειώνεται. Η Αστέρω την φέρνει στην πρώτη θέση στα εισιτήρια. Τα υπόλοιπα είναι κινηματογραφική ιστορία. Το ξύλο βγήκε από τον παράδεισο, Η Αλίκη στο ναυτικό, Η αρχόντισσα και ο αλήτης, Η δασκάλα με τα ξανθά μαλλιά, Υπολοχαγός Νατάσα, Η Μαρία της σιωπής. Όλες στην πρώτη θέση. Ακόμα και όταν δεν είναι στη Φίνος Φιλμ, κάνει πρωτιές με την Κόρη μου τη σοσιαλίστρια (Δαμασκηνός-Μιχαηλίδης) και Το πιο λαμπρό αστέρι (Καραγιάννης-Καρατζόπουλος). Πρώτη εκείνη μίλησε για καλύτερες συνθήκες στον κινηματογράφο και στο θέατρο. Και για τα ποσοστά που παίρνουν οι ηθοποιοί, ακόμα και σήμερα, υπεύθυνη ήταν η Αλίκη.
Οι αποτυχίες της
43 χρόνια θεατρίνα, η Αλίκη Βουγιουκλάκη, είχε και αποτυχίες, κυρίως στο θέατρο. Ιδίως όταν ήθελε να κάνει διαφορετικά πράγματα. Η πρώτη θιασαρχική της εμφάνιση στην Αθήνα το 1962, με το έργο Καίσαρ και Κλεοπάτρα, μαζί με τον Μάνο Χατζιδάκι, με ένα θίασο εξαιρετικό και σκηνοθέτη τον Αλέξη Σολωμό, αντέχει μόνο δύο μήνες. Ο Αλέκος Σακελλάριος σώζει την κατάσταση με τα Χτυποκάρδια στο θρανίο. Τρία χρόνια μετά, θα είναι πάλι ο Σακελλάριος εκείνος που θα τη σώσει από μια ακόμα αποτυχία. Ο κόσμος της Σούζι Βογκ κατεβαίνει για να υποδεχτεί την Λίζα Δέλβη στην Κόρη μου τη Σοσιαλίστρια. Μέχρι το 1971 που εγκαινιάζεται το θέατρο Αλίκη, θα γνωρίσει κάποιες ακόμα μικρές αποτυχίες, αλλά στο δικό της θέατρο Αλίκη, ο ένας θρίαμβος έρχεται μετά τον άλλο.
Βασίλισσα Αμαλία, Θεατρίνα, Μαντώ Μαυρογένους, Πειρασμός, Νυφικό Κρεβάτι, Η κυρία με τις καμέλιες, Εκπαιδεύοντας τη Ρίτα, Φιλουμένα Μαρτουράνο, Λίγο πιο νωρίς λίγο πιο αργά, Η κυρία δε με μέλλει, Το γλυκό πουλί της νιότης, Η μελωδία της ευτυχίας.… περισσότερα από 20 έργα που ο κόσμος έκανε ουρές για να τα δει. Μόνο όταν έκανε τη Σίρλει Βαλεντάιν το 1988, αν και μόνη της στη σκηνή, δεν είχε την επιτυχία που περίμενε η ίδια. Στον κινηματογράφο, αποτυχία θεωρείται η διεθνής ταινία Αλίκη, και το δραματικό Ταξίδι. Το φιλμ Αλίκη έκανε 235.890 εισιτήρια στην πρώτη προβολή και μπήκε στην 14η θέση στον πίνακα εισιτηρίων, όταν την ίδια σεζόν, τα Χτυποκάρδια στο θρανίο κάνουν 591.675 εισιτήρια και κατακτούν τη δεύτερη θέση. Το Ταξίδι μπορεί να έρχεται στην έβδομη θέση τη σεζόν 1962-63 αλλά τα εισιτήρια είναι μόνο 76.395 στην πρώτη προβολή. Η ταινία έχει καταγράψει μία από τις καλύτερες ερμηνείες της Αλίκης, ο κόσμος όμως που έβγαινε από τα σινεμά έλεγε: ¨Μην το δείτε, η Αλίκη σκοτώνεται στο τέλος!
Φυτώριο νέων καλλιτεχνών
Δίπλα στην Αλίκη, πολλοί ηθοποιοί έγιναν πρωταγωνιστές. Είχε το χάρισμα να ξεχωρίζει ταλαντούχους νέους ανθρώπους και τους ήθελε μαζί της στη σκηνή. Ο Δάνης Κατρανίδης και ο Βλάσης Μπονάτσος είναι τα πιο χαρακτηριστικά παραδείγματα ηθοποιών που απογειώθηκε η καριέρα τους όταν έπαιξαν δίπλα στην Αλίκη. Ο πρώτος στο Καμπαρέ, με το ρόλο του κομπέρ, έκλεβε την παράσταση, όπως και ο Βλάσης στην Εβίτα, στο ρόλο του Τσε Γκεβάρα. Αν και υπήρχαν στο χώρο, ήταν η Αλίκη που τους έδωσε την ευκαιρία να παίξουν μαζί της και να ξεχωρίσουν. Και δεν είναι μόνο αυτοί. Το 1971 στη Βασίλισσα Αμαλία, έχει μαζί της την Νόνικα Γαληνέα. Στη συνέχεια, στη Θεατρίνα το 1972, ο Νίκος Γαλανός και η Ελένη Ερήμου είναι δίπλα της. Το 1975 στην Καμπίρια, ο Βασίλης Τσιβιλίκας, ο Τάκης Χρυσικάκος στην Καμπίρια του 1978, η Πέγκυ Σταθακοπούλου στην Έυθυμη χήρα το 1980, η Μιμή Ντενίση στη Τζούλια το 1980-81, ο Γιάννης Μπέζος στην Εβίτα, η Άριελ Κωνσταντινίδη και η Τάνια Τρύπη στην Άννυ, σε δική της παραγωγή, και φυσικά ο Κώστας Σπυρόπουλος στο “Λίγο πιο νωρίς, λίγο πιο αργά” που κατακτά και την καρδιά της. Ακόμα και στα τελευταία έργα, λειτουργεί σαν φυτώριο νέων καλλιτεχνών. Εβελίνα Παπούλια, Γιάννης Χριστοδουλόπουλος και Θανάσης Τσαλταμπάσης, πήραν το βάπτισμα του πυρός στο πλάι της Αλίκης
Όσοι πίστεψαν στο ταλέντο της
Οι πιο σημαντικοί άνθρωποι της γενιάς της -και όχι μόνο- πίστεψαν στο ταλέντο της. Δεν είναι γνωστό στον πολύ κόσμο, ίσως γιατί η εικόνα της Αλίκης είναι τόσο δυνατή που ξεπερνάει τις πληροφορίες. Η Αλίκη στο θέατρο είχε την τύχη να σκηνοθετηθεί από τους καλύτερους . Πόσοι γνωρίζουν ότι η Ωραία μου Κυρία και το Καμπαρέ, ανέβηκε σε σκηνοθεσία Δημήτρη Ποταμίτη; Αλλά και πιο πίσω: Αλέξης Σολωμός, Δημήτρης Μυράτ, Μάριος Πλωρίτης, Κώστας Μουσούρης, Αλέκος Σακελλάριος, Κωστής Μιχαηλίδης. Ο Νίκος Χαραλάμπους σκηνοθετεί την Εβίτα, ο Ανδρέας Βουτσινάς το Εκπαιδεύοντας την Ρίτα και ο Σπύρος Ευαγγελάτος την Φιλουμένα. Ο Μίνως Βολανάκης την εμπιστεύεται για την Αντιγόνη και την Σίρλεϊ Βαλεντάιν, ο Διαγόρας Χρονόπουλος στο Λίγο πιο νωρίς, λίγο πιο αργά ενώ η Ρούλα Πατεράκη θα υπογράψει τις τελευταίες της παραστάσεις. Αλλά μήπως και οι μουσικοί δεν ήταν οι καλύτεροι που δούλεψαν μαζί της; Μάνος Χατζιδάκις, Σταύρος Ξαρχάκος, Μίμης Πλέσσας, Αλέξης Παπαδημητρίου, Σταμάτης Κραουνάκης. Όλοι αυτοί οι άνθρωποι μέσα από το δικό τους ταλέντο, ο καθένας στον τομέα του, αξιολόγησαν το ταλέντο της Αλίκης και έβγαλαν στην επιφάνεια τα καλύτερα στοιχεία της και φρόντισαν για τη διαχρονικότητά της.
Ένας ολόκληρος λαός αγαπά την Αλίκη, την κάνει εθνική σταρ και ασχολείται με το κάθε τι που την αφορά. Το φαινόμενο Αλίκη Βουγιουκλάκη, ο μύθος της, οι φήμες, τα ψέματα και οι αλήθειες για την ηλικία της, οι σχέσεις της, οι γάμοι της, το παιδί της, οι ταινίες της , τα τραγούδια που είπε, τα αμέτρητα εξώφυλλα, οι συνεντεύξεις, οι φωτογραφίες της, η λάμψη της, θα την έχουν πάντα στην πρώτη θέση. Γιατί Αλίκη είναι μόνο μία!
https://cosmopoliti.com/poia-itan-telika-i-aliki-voygioyklaki/
Σχόλια για αυτό το άρθρο