Πραγματοποιήθηκε διαδικτυακή συνέντευξη τύπου του Ιδρύματος Πέτρου και Μαρίκας Κυδωνιέως στην Άνδρο, κατά την οποία παρουσιάστηκε η φετινή επετειακή έκθεση,”Προς τον Κήπο των Εσπερίδων”, που φιλοξενείται στο πλαίσιο του θεσμού Πλόες, που κλείνει φέτος τα τριάντα του χρόνια. Μίλησαν ο πρόεδρος του Ιδρύματος Π.& Μ. Κυδωνιέως Δημήτριος Σιγάλας, η Αθηνά Τσατσομοίρου, Πρόεδρος του Δημοτικού Συμβουλίου, Δήμου Άνδρου καθώς και η Αθηνά Σχινά, Ιστορικός Τέχνης & Θεωρίας του Πολιτισμού (ΕΚΠΑ), επιμελήτρια της έκθεσης.
‘Οσα είπε στην ομιλία του ο Δημήτριος Σιγάλας: Τη χρονιά αυτή ολοκληρώνεται ένας πρώτος κύκλος του θεσμού ΠΛΟΕΣ ο οποίος διανύει την 30ήν του επέτειο φιλοξενίας στο ΙΔΡΥΜΑ ΚΥΔΩΝΙΕΩΣ. Στόχος του θεσμού αυτού ήταν και συνεχίζει να είναι, η εκφραστική δυνατότητα και προβολή νεώτερων και σύγχρονων Ελλήνων και εικαστικών δημιουργών που δραστηριοποιούνται και ανήκουν στην μεταπολεμική περίοδο. Τα έργα τους επιλέγονται και εκτίθενται στο Ίδρυμα Κυδωνιέως κατά την θερινή περίοδο λειτουργίας του, εφόσον αυτά αφενός αναπτύσσουν μία διαλεκτική σχέση μεταξύ τους και με το κοινό, αφετέρου εφόσον τους δημιουργούς τους έχουν απασχολήσει βασικά αισθητικά, κοινωνικά και ιδεολογικά ζητήματα όπως ο ρόλος της τέχνης και τι διαδραματίζει, ποια είναι η σχέση της με την φύση και επίσης με τις παρακαταθήκες του παρελθόντος μας απέναντι στο παρόν. Κατά τα 30 αυτά χρόνια του θεσμού το ΊΔΡΥΜΑ φιλοξένησε περί τους 250 εικαστικούς δημιουργούς και είχαμε την μεγάλη τύχη τους περισσότερους να τους γνωρίσουμε από κοντά. Μεταξύ αυτών ο ΚΩΣΤΑΣ ΤΣΟΚΛΗΣ, ο ΠΑΥΛΟΣ, ο ΝΙΚΟΣ ΚΕΣΑΝΛΗΣ, ο ΓΙΑΝΝΗΣ ΤΣΑΡΟΥΧΗΣ ,ο ΓΙΑΝΝΗΣ ΨΥΧΟΠΑΙΔΗΣ ,ο ΙΑΣΩΝΑΣ ΜΟΛΦΕΣΗΣ, ο ΧΡΗΣΤΟΣ ΜΠΟΚΟΡΟΣ, οι ΠΡΑΣΙΝΟΣ και ΦΙΛΟΛΑΟΣ ,ο ΑΛΕΚΟΣ ΦΑΣΙΑΝΟΣ ,ο ΣΩΤΗΡΗΣ ΣΟΡΟΓΚΑΣ, ο ΔΗΜΟΣΘΕΝΗΣ ΚΟΚΚΙΝΙΔΗΣ ,ο ΣΤΗΒΕΝ ΑΝΤΩΝΑΚΟΣ, ο ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΜΥΤΑΡΑΣ ,ο ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΓΕΡΟΣ, ο ΧΑΡΗΣ ΛΑΜΠΕΡΤ, ο ΑΡΚΑΣ. Τα συναισθήματά μας είναι ανάμικτα χαράς και λύπης. Αισθανόμαστε χαρά για την εφετινή επέτειο του επιτυχημένου ομολογουμένως θεσμού και λύπη γιατί ορισμένοι από τους πιο πάνω δημιουργούς δεν βρίσκονται πλέον στην ζωή και βέβαια γιατί δεν είναι τώρα μαζί μας ο ΝΙΚΟΣ που τόσο πολύ θα χαιρόταν τις σημερινές στιγμές. Ο υπότιτλος της φετινής έκθεσης είναι « Προς τον κήπο των Εσπερίδων ». Επίκεντρο και λόγος αναφοράς είναι η WOKE CULTURE με τις σημερινές προεκτάσεις της. Ο εικαστικός θεσμός «ΠΛΟΕΣ» ως προς την σύλληψη, την ονοματοθεσία και το περιεχόμενό του είναι μια καθ’ ολοκληρίαν δημιουργία της Ιστορικού Τέχνης και θεωρίας του ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ (ΕΚΠΑ) κ. Αθηνάς Σχινά και θέλω να την ευχαριστήσω ιδιαίτερα για την ευσυνειδησία της, την πνευματικότητα και τον μόχθο της. Ευχαριστώ θερμά όλους τους συμμετέχοντες καλλιτέχνες, τους συλλέκτες, τους υπεύθυνους αιθουσών τέχνης, που δάνεισαν τα έργα τους αλλά και σε όσους συνέβαλαν με τον δικό τους τρόπο στην πραγματοποίηση και αυτής μας της εκδήλωσης και βέβαια εσάς τους δημοσιογράφους που προβάλλετε και αναδεικνύετε το έργο του Ιδρύματος.
Ομιλία της Αθηνάς Τσατσομοίρου, Πρόεδρος Δημοτικού Συμβουλίου Άνδρου: Η «νήσος, η έκπαγλος, η βασιλίς του Αιγαίου …η ωραιοτέρα όλου του κόσμου» η Άνδρος του Ανδρέα Εμπειρίκου. Η Άνδρος του Καραγάτση όταν έγραφε: «Σε περιζώνει θάλασσα με γρέγο και μελτέμι, Άνδρος εν’ ανεμόδαρτο του Αιγαίου κι εσύ νησί. Το βράχο μεταλλάζοντας σε ατσάλι και μαντέμι τη θάλασσα περίζωσες εσύ» η «Μικρά Αγγλία» της Ιωάννας Καρυστιάνη και του Παντελή Βούλγαρη . Η Άνδρος της ναυτοσύνης, του «Αφανή Ναύτη» και της «Γυναίκας του Ναυτικού», του αγάλματος που μας χάρισαν οι κυρίες Λασκαρίνα και Νένη Καρασταμάτη, η Άνδρος της όμορφης φύσης και του πολιτισμού, καλωσορίζει την επετειακή έκθεση «30οι ΠΛΟΕΣ». Την εποχή που ζούμε, όπου όλα ανατρέπονται εύκολα, η τέχνη αποτελεί το πεδίο διαφυγής, υποστήριξης και διάδοσης θετικών μηνυμάτων. Ευχαριστούμε λοιπόν τον Πρόεδρο κ. Δημήτρη Σιγάλα, αναπολούμε τον πρώην Πρόεδρο αείμνηστο Νίκο Σιγάλα, τον παιδικό μου φίλο Νίκο που έφυγε νωρίς και ήταν για πολλά χρόνια η ψυχή του όμορφου αυτού σπιτιού και του Ιδρύματος. Ευχαριστούμε την κα. Σχινά, την έγκριτη ιστορικό και θεωρητικό τέχνης, τη δική μας πλέον κα. Σχινά που μας ταξιδεύει τα καλοκαίρια με τις εκθέσεις που επιμελείται, αλλά και με τις ιδιαίτερες επιγραφές της στους τοίχους του υπέροχου αυτού σπιτιού Μουσείου και που για άλλη μια φορά μας διδάσκει και μας οδηγεί, εκεί που μόνο ο πολιτισμός οδηγεί: στην έκφραση του ψυχικού μας κόσμου. Ευχαριστούμε γιατί η τέχνη που μας προσφέρει είναι σωτηρία, μέσω αυτής εκφράζονται συναισθήματα, σκέψεις, ανησυχίες, χωρίς όρια και φραγμούς, ακόμα και χωρίς σύνορα. Δεν είναι πολυτέλεια αλλά ανάγκη. Αποτελεί τον πνευματικό θησαυρό ενός πολιτισμού. Στο ξεκίνημα σας ανέφερα την Άνδρο μεταξύ άλλων ως το νησί του πολιτισμού και πραγματικά έχουμε τόσες πολλές πολιτιστικές εκδηλώσεις και αυτό το καλοκαίρι. Σαν χτες ήταν που ανεβήκαμε μαζί με το δήμαρχο στη σκηνή του Ανοιχτού Θεάτρου για τα εγκαίνιά του…κι όμως φέτος κλείσαμε 10 χρόνια . Εκεί, πριν 10 χρόνια δίνοντας ένα στεφάνι ελιάς στον κ. Αλκιβιάδη Τάττο με την επιγραφή «Η Άνδρος ευγνωμονούσα», ξεπληρώναμε λίγο από την υποχρέωση μας για αυτό το δώρο που έκανε σε όλους εμάς, χωρίς να γνωρίζουμε και τη συνέχεια αυτών των 10 χρόνων του διεθνούς φεστιβάλ Άνδρου που είναι πάντα αρωγός. Τότε που δεν γνωρίζαμε ότι ο κ. Παντελής Βούλγαρης θα μας χάριζε αυτούς τους γεμάτους πολιτισμό Αυγούστους. Πόσο τυχεροί είμαστε λοιπόν οι Ανδριώτες με όλες αυτές τις εκδηλώσεις που λαμβάνουν χώρα στο νησί μας!!. Το Διεθνές Φεστιβάλ Άνδρου που αρχίζει στις 28 Ιουλίου «το βραδινό στέκι του Αυγούστου» όπως λέει ο Παντελής Βούλγαρης. Η έκθεση του Ιδρύματος Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή των Henri Cartier-Bresson και Martine Franck, όπου με ένα διπλό φωτογραφικό αφιέρωμα θα παρουσιάζεται παράλληλα και στα δυο του μουσεία, στην Αθήνα και στην Άνδρο, από τις 3 Ιουλίου έως τις 27 Οκτωβρίου 2024. Και βεβαίως τα παραδοσιακά πανηγύρια μας σε όλα σχεδόν τα χωριά της Άνδρου. Ας αφήσουμε λοιπόν τους εαυτούς μας να γίνουν συμμέτοχοι σε αυτό το συναρπαστικό ταξίδι ψυχής και αυτό το καλοκαίρι στην Άνδρο.
Ο ετήσιος εικαστικός θεσμός ΠΛΟΕΣ διανύει εφέτος την 30η του χρονιά. Παρουσιάζεται κάθε καλοκαίρι στο Ίδρυμα Π. & Μ. Κυδωνιέως, το οποίο υποστηρίζει και φιλοξενεί στο διώροφο κτήριό του στην Χώρα της Άνδρου, τις εκθέσεις και τις θεωρητικές του συναφείς προτάσεις, τις οποίες θεμελίωσε, διαμορφώνει εξ ολοκλήρου κι επιμελείται η Ιστορικός Τέχνης & Θεωρίας του Πολιτισμού κ. Αθηνά Σχινά (ΕΚΠΑ). Τα εγκαίνια της εφετινής επετειακής έκθεσης, με υπότιτλο «Προς τον Κήπο των Εσπερίδων», υπό την Αιγίδα της A.E. της Προέδρου της Δημοκρατίας Κατερίνας Σακελλαροπούλου, θα πραγματοποιηθούν το Σάββατο 27 Ιουλίου 2024.
Ο θεσμός ΠΛΟΕΣ θεωρείται επιτυχημένος, όπως έχει αποδείξει η διαρκώς αυξανόμενη κι ενθουσιώδης προσελευσιμότητα του κοινού, που παρακολουθεί τις θερινές του εκδηλώσεις, ενώ παράλληλα έχει ήδη αναγνωριστεί το υψηλό ποιοτικό επίπεδο των εκθέσεων που περιλαμβάνει, αφενός από τους επαϊοντες κι αφετέρου από τους πλέον απαιτητικούς συλλέκτες, γνώστες και φιλότεχνους, που έρχονται και τις παρακολουθούν συστηματικά. Αν ο συγκεκριμένος θεσμός θεωρείται πως δικαιώνει τις προθέσεις των Κληροδοτών του Ιδρύματος, δεν είναι απλώς λόγω της επαναληπτικότητας των εικαστικών εκδηλώσεών του που γίνονται κάθε καλοκαίρι, διότι τότε δεν θα απείχε από ένα Φεστιβάλ.
Εκείνο που χαρακτηρίζει τον θεσμό ΠΛΟΕΣ είναι η συνέπεια του προσανατολισμού του και η προοδευτική συνάφεια των εκθεσιακών του παρουσιάσεων, που στοχεύουν όχι μόνον στην υπεύθυνη αποκέντρωση και στην αντιπροσωπευτική παρουσίαση των πιο σημαντικών μεταπολεμικών δημιουργών μέσα από τα έργα τους, αλλά και των πλέον αξιοσημείωτων σύγχρονων καλλιτεχνών.
Κυρίως όμως, εκείνο στο οποίο επικεντρώνονται οι ΠΛΟΕΣ, μέσω των θεματικών τους κάθε χρονιά επιλογών, είναι η εκσυγχρονισμένη ανάδειξη του κοινωνικού ρόλου που αναλαμβάνει να υποδείξει σήμερα το έργο της τέχνης.
Σε αυτή την περίπτωση, το κάθε εκτιθέμενο έργο στους ΠΛΟΕΣ, εκτός του γεγονότος ότι ανοίγει έναν διάλογο με τα υπόλοιπα συμπαρατιθέμενα στην έκθεση έργα και με το κοινό, ανταποκρίνεται στα αισθητικά και ιδεολογικά ζητούμενα ή στις προκλήσεις και στις ανησυχίες της εποχής μας, φέρνοντας παράλληλα στην επιφάνεια πνευματικές αξίες της παραδοσιακής μας παρακαταθήκης, οι οποίες γεφυρώνονται ωστόσο με σύγχρονες υπαρξιακές κι εκφραστικές απαιτήσεις.
Από αυτή την άποψη της συστηματικότητας και της συνέπειας των προγραμματικών τους αρχών, οι ΠΛΟΕΣ είναι ο ανθεκτικότερος στον χρόνο ιδιωτικός και κοινωφελής εικαστικός θεσμός στη χώρα μας
ΕΦΕΤΟΣ
Τα εγκαίνια της εφετινής επετειακής έκθεσης θα πραγματοποιηθούν το Σάββατο 27 Ιουλίου 2024. Υπότιτλος της έκθεσης είναι «Προς τον Κήπο των Εσπερίδων».
Την τελευταία περίοδο βιώνουμε την WOKE Culture, τα επίχειρα των νεο-εισαχθέντων δηλαδή αντιλήψεων του χωρίς όρια «δικαιωματισμού», της κοινωνικής «αποδόμησης» και της μαζικά συμφυρόμενης ή πλουραλιστικής «συμπερίληψης». Σε νοοτροπίες ωστόσο και συλλογικές πεποιθήσεις, σε συμπεριφορές και σε αντιλήψεις ζωής που αφορούν την κοινωνία, η τέχνη δεν παίρνει θέση, ούτε φυσικά κι η παρούσα έκθεση. Δεν είναι αυτός ο ρόλος της άλλωστε. Η τέχνη δεν πολιτικολογεί και δεν προπαγανδίζει. Ο άνθρωπος είναι εκείνος που κρίνει, παίρνει αποφάσεις κι αναλαμβάνει τις ευθύνες που του αναλογούν. Η τέχνη τον βοηθάει να σκεφτεί, να στοχαστεί ευρύτερα, πίσω και πέρα από τις εντυπώσεις όσων πρωτοβάθμια έλκουν την προσοχή του.
Επειδή όμως ζούμε σε μια μεταβατική και κρίσιμη περίοδο, (οικονομική, περιβαλλοντική, πολιτισμική), με ριζικές αλλαγές κι άγνωστες επιπτώσεις ως προς την ανθεκτικότητα αυτής της καινοφανούς σήμερα πραγματικότητας, (με τα καλά και τα κακά της, ως παράγωγα της παγκοσμιοποίησης) κι επειδή εμείς προσβλέπουμε σε έναν νέο ανθρωπισμό με επίκεντρο την ελευθερία, αλλά φυσικά μέσα από τα ηθικά και πνευματικά της πρόσημα, στραφήκαμε στην αρχαιότερη παράδοση, ανιχνεύοντας μήπως εκεί είχαν προδιαγραφεί κι υπήρχαν αλληγορικά άραγε οι βάσεις-πρότυπα, όσον αφορά κάποιες θεμελιώδεις και διαχρονικές ουμανιστικές αξίες.
Και πράγματι, στην μυθολογία (που είναι κωδικοποιημένη φιλοσοφία ζωής) ο 11ος άθλος του Ηρακλή, που ουσιαστικά είναι τριπλός και αφορά τον «Κήπο των Εσπερίδων», περιλαμβάνει τις πιο σημαντικές αξίες στην περίπτωση που θέλει κανείς, υπερακοντίζοντας τον κίνδυνο διάλυσης, να επανασυγκροτήσει (μέσα από τον συμβολισμό των τριών Χρυσών Μήλων αυτού του «Κήπου των Θεών»), μια υγιή κοινωνία, βασιζόμενη στις αρχές ενός νέου και φυσικά εκσυγχρονισμένου Ανθρωπισμού. Με άλλα λόγια πρόκειται για την μέγιστη προσπάθεια του ανθρώπου να θέσει τα θεμέλια μιας νέας ζωής, αφού συνειδητοποιήσει, μέσα από τις πολύμορφες περιπέτειες του βίου, τις δυνατότητές του της αυθυπέρβασης.
Η Επιμελήτρια της έκθεσης κ. Αθηνά Σχινά, γράφει στον συνοδευτικό πολυσέλιδο Κατάλογο: «Η τέχνη είναι ευνόητο πως δεν εικονογραφεί την πραγματικότητα, γιατί δεν την ανταγωνίζεται. Ακόμα και μέσα από τον όποιο διαφαινόμενο ρεαλισμό της, θέτει ερωτήματα, φωτίζει απορίες και διφορούμενα, επισημαίνει σχετικότητες και αινιγματικές παραδοξότητες που τις εμπεριέχει η ζωή, καθώς οι δημιουργοί, – με τους εκφραστικούς τους ρυθμούς και τρόπους της δικής τους υφολογικής «γραφής», – αισθητοποιούν αποσπασματικότητες και οπτικοποιούν εφήμερα στιγμιότυπα». Η ίδια η συγγραφέας συνεχίζει παρακάτω: «Οι δημιουργοί άλλωστε μεταπλάθουν και ταυτοχρόνως μορφοποιούν απροσδόκητες όψεις από καθημερινότητες, συνδιαλεγόμενες με μνήμες και ψυχοδυναμικά εντυπώματα. Πρόκειται για διάφορα εικαστικά εντυπώματα, που συσχετίζουν χρώματα, αποστάσεις και χροιές, δημιουργώντας αντιφατικότητες και συμβιωτικές αντιπαραθέσεις μέσα από ποικίλες διατυπώσεις, που υποδορίως επισημαίνουν τους διαρκώς μεταλλασσόμενους συνειρμούς και τις συνεχώς ανανεωνόμενες γέφυρες ανάμεσα στα ορατά και στα αθέατα. Εκείνες δηλαδή τις συνιστώσες, που καλλιεργούν τον ψυχισμό του θεατή, εμπλουτίζοντας την φαντασία και δραστηριοποιώντας την σκέψη του».
Στους 30ους ΠΛΟΕΣ, με υπότιτλο «Προς τον Κήπο των Εσπερίδων» συμμετέχουν με έργα τους ζωγραφικής, γλυπτικής, χαρακτικής, κεραμικής και σύνθετων υλικών, οι καλλιτέχνες που εδώ αναγράφονται αλφαβητικά:Σωτηρία Αλεβίζου, Δημήτρης Αναστασίου, Αννίτα Αργυροηλιοπούλου, Όλγα Βερυκάκη, Μαρία Βλαντή, Μαρία Γενιτσαρίου, Ελένη Γκλίνου, Νατάσα Γρυλλάκη, Δημήτρης Ζουρούδης, Αλεξάνδρα Ισακίδη, Χριστίνα Κάλμπαρη, Ιωσηφίνα Κοσμά, Παναγιώτης Κουλουράς, Τζάνετ Λιοδάκη, Μαρία Νάγιου, Γεωργιάννα Νταλάρα, Φλωρεντία Οικονομίδου, Έλενα Παπαδημητρίου, Ντέπη Παυλίδου, Λίλα Πολενάκη, Φωτεινή Πούλια, Κατερίνα Ριμπατσιού, Νίκος Σαπέρας, Νατάσσα Σαρρή, Αφροδίτη Σεζένια, Δημήτρης Σκουρογιάννης, Φωτεινή Στεφανίδη, Κωνσταντίνα Συλίκου, Στρατής Ταυλαρίδης, Γιώργος Χουλιαράς.
Διάρκεια έκθεσης: Σάββατο 27 Ιουλίου έως και Κυριακή 29 Σεπτεμβρίου 2024
Ημέρες και ώρες λειτουργίας: 10.30 – 14.30 & 18.30 – 21.30 καθημερινά, εκτός Τρίτης.
Σχόλια για αυτό το άρθρο