Αλεξάντερ Γκέλμαν :
Επιζήσας. Παιδικό του βίωμα τα χρόνια που πέρασε σε στρατόπεδο συγκέντρωσης. Όλα τα μέλη της οικογένειας του, 14 στον αριθμό, πέθαναν. Έμεινε μόνος με τον πατέρα του. Εξαιρετικά φτωχός εργαζόταν για την επιβίωσή του αλλά και για να μπορεί να σπουδάζει.
Δημιουργός της ζωής του. Από τεχνίτης έγινε στρατιωτικός, δημοσιογράφος και τέλος συγγραφέας θεατρικών έργων και κινηματογραφικών σεναρίων. Από το 1980 τα πιο διάσημα έργα του συμπεριλήφθηκαν στα προγράμματα σπουδών του σύγχρονου ρωσικού δράματος. Ανθρωποκεντρικός αντιμετωπίζει τα σύγχρονα κοινωνικά και οικονομικά θέματα στο πολιτικό τους πλαίσιο. Αγωνιστής, υπήρξε μέλος της Επιτροπής Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων. Πολύ ενεργός στο διαδίκτυο. Πρόσφατα, δημιούργησε την εβδομαδιαία στήλη “Μόνος με όλους” που είναι και ο αυθεντικός τίτλος του έργου “Πρόσωπο με Πρόσωπο”. Έχει δηλώσει: «Όταν δεν γράφω – διαβάζω. Δεν έχω άλλα χόμπι. Και μου αρέσει να περπατάω στην πόλη…»
Βιαοπραγία: Ετυμολογικά είναι ένα όμορφο μεταφραστικό δάνειο από τη γαλλική γλώσσα “acte de violence”. Ουσιαστικά μιλάμε για μια πράξη ωμής βίας. Δεν την συγχωρώ και δεν την ανέχομαι. Φαίνεται ότι σε αυτή τη ρωγμή του χρόνου που βιώνουμε την πραγματικότητά μας, η ωμή βία κυριαρχεί. Η έμφυλη βία, η ενδοοικογενειακή βία, η ενδοσχολική βία, η φυλετική βία και τελικά για ποιο πράγμα μιλάμε αν όχι για κακομεταχείριση, βασανισμό, για βάναυσες πράξεις που επιφέρουν βλάβη σε σωματικό και ψυχικό επίπεδο. Για υβριστική και βάναυση συμπεριφορά του θύτη και για βιασμό και ατίμωση δια της βίας του θύματος αλλά και για κακή χρήση του λόγου και διαστρέβλωση που οδηγεί σε «κακοποίηση της αλήθειας»
Γιάννης Διαμαντόπουλος: Πολυπρόσωπος, πολυτάλαντος, δημιουργικός. Ένας σκηνοθέτης που αγαπά τα έργα που ασχολούνται με τις ανθρώπινες σχέσεις και καταβυθίζεται σε αυτά. Η πρώτη μας συνεργασία ήταν πολλά χρόνια πριν σε μια πολύ ωραία τηλεοπτική σειρά. Μου αρέσει που έφερε αυτή την κινηματογραφική ματιά στη σκηνοθεσία της παράστασής μας.
Διονύσης Τσακνής: Πάντα τον θαύμαζα ως καλλιτέχνη, τώρα γνωρίζοντας τον περισσότερο τον θαυμάζω και ως άνθρωπο. Είναι ευγενής, ευφυής και γενναιόδωρος. Ένας καλλιτέχνης που δεν μένει στάσιμος, συνεχώς εξελίσσεται. Έγραψε καταπληκτική μουσική για την παράσταση μας, μελωδίες “χωρίς συναίσθημα” που όμως παραμένουν μελωδίες και ανταποκρίνονται άψογα σε αυτό το ψυχολογικό θρίλερ που είναι το έργο “Πρόσωπο με Πρόσωπο”.
Εφιάλτες:
Ως Νατάσα ζω επί σκηνής έναν εφιάλτη . Μέσα από τη μελέτη του ρόλου και τις πρόβες ψηλαφίσαμε τις ουλές που αφήνει το σοκ της απώλειας, της αγωνίας. Δεν είναι όνειρο το δυσάρεστο βίωμα της. Είναι ένα αυτοβιογραφικό επεισόδιο με έντονη δυσάρεστη συναισθηματική απόκριση που της προκαλεί άγχος και ψυχικό άλγος. Ό,τι έχει “υφανθεί ” με τις αναμνήσεις της παλιάς της ζωής μεταμορφώνεται μπροστά στα μάτια της σε τέρατα και φαντάσματα. Για αυτό με συγκινεί η ιστορία της. Ως αισιόδοξο άτομο βρίσκω τους εφιάλτες χρήσιμους για να δώσουμε νόημα στα μηνύματα του ασυνειδήτου.
Ζωή: Η κόρη μου, το παιδί μου. Το να είμαι παρούσα κάθε λεπτό που ζω, που είναι ταυτόχρονα παρελθόν, παρόν και μέλλον.
Ηθοποιός: Ο ηθοποιός είναι ένας εργάτης μιας υπέροχης απαιτητικής τέχνης και σχεδόν πάντα ξεκινά σαν ένα παιδικό όνειρο. Απαραίτητο συστατικό της τέχνης του είναι η επικοινωνία με το κοινό, η καλή συνεργασία με τους ομότεχνους, ο επαγγελματισμός και η αφοσίωση. Μια κοινωνία με πολιτισμό και θέατρο είναι μια δημοκρατική κοινωνία.
Θέατρο Μορφές Έκφρασης:
Τον σέβομαι και εμπνέομαι από αυτόν το θεατρικό χώρο. Είναι μια κιβωτός πολιτισμού, ό,τι συμβαίνει μέσα στη δομή των Μορφών Έκφρασης, είναι αυθεντικό, τίμιο και αφιερωμένο στις τέχνες και τον άνθρωπο.
Ιατρικό εμβόλιο κορωνοϊού:
Είμαι εμβολιασμένη. Πιστεύω στην επιστήμη και ακολουθώ την άποψη της πλειοψηφίας των επιστημόνων που λένε ότι ο εμβολιασμός είναι η μόνη λύση για να βγούμε από αυτή την τρομερά δυσάρεστη συγκυρία.
Καλλιτεχνικά σχέδια (επόμενα): Ύστερα από μια αρκετά μεγάλη περίοδο αποχής από το θέατρο και την τηλεόραση, έχω ανάγκη να προχωρήσω με τους δικούς μου ρυθμούς και να ασχοληθώ με έργα και δουλειές που πραγματικά με εκφράζουν σε αυτή τη φάση ζωής που βρίσκομαι. Γι’ αυτό και επέλεξα να ανεβάσω, μαζί με τον Θωμά Κινδύνη το έργο “Πρόσωπο με Πρόσωπο”, επειδή με εκφράζει απόλυτα καλλιτεχνικά και μου δίνει τη δυνατότητα να αναμετρηθώ με τον εσωτερικό ηθοποιό μου. Έτσι, θέλω να είναι και οι επόμενες επιλογές μου. Παράλληλα, συνεχίζω με τη δραστηριότητά μου ως παραγωγός και αυτό με γεμίζει πολύ.
Λογομαχία: Υπάρχουν μάχες που αξίζει να δώσεις και ας μην τις κερδίσεις όλες. Τα συστατικά της επιτυχημένης λογομαχίας είναι το χιούμορ και ο σεβασμός. Ο λόγος του αρχαίου θεάτρου, του Σαίξπηρ, βρίθει λογομαχιών και λογοπαίγνιων και μας αποκαλύπτει τη δύναμη του Λόγου.
Μεταμοντέρνο Θέατρο: Το μεταμοντέρνο θέατρο, το θέατρο του 20ου και 21ου αιώνα είναι πολύ διαφορετικό από τόπο σε τόπο. Στην Ελλάδα είναι συχνά μια ηθογραφία των νεώτερων χρόνων αν και υπάρχουν πολλοί Έλληνες συγγραφείς που ανανεώνουν τη θεματολογία τους παραμένοντας κυρίως στο ρεαλισμό. Στην Ευρώπη το μεταμοντέρνο θέατρο πέρασε σε άλλες μορφές από το θέατρο του παραλόγου παλαιότερα μέχρι το video art και την κατά κόρον χρήση της νέας τεχνολογίας ως μέρος της δομής του έργου σήμερα. Σε κάθε περίπτωση και το σύγχρονο θέατρο παραμένει ένας καθρέφτης της κοινωνίας και γι’ αυτό έχει πολύ ενδιαφέρον για τους καλλιτέχνες και το κοινό η επαφή με αυτά τα έργα.
Νοιάξιμο: Ένα πάρε-δώσε από το οποίο μόνο κερδισμένος μπορεί να βγει κανείς. Είναι όμορφο να νοιάζεσαι. Σου δίνει ικανοποίηση και δύναμη, σε βγάζει από τη μιζέρια.
Ξένο ή ελληνικό ρεπερτόριο: Πάνω από όλα επιλέγω να είναι καλό έργο και να με ενδιαφέρει η θεματολογία. Πάντως έχουμε σπουδαίους Έλληνες συγγραφείς και πάντα όταν συμμετέχω σε ένα ελληνικό έργο είτε σαν ηθοποιός, είτε σαν παραγωγός, νιώθω μια ιδιαίτερη “οικειότητα” που νομίζω ότι με βοηθάει στο τελικό αποτέλεσμα.
Ομόνοια: Με αφορά και ως τοπωνύμιο της πόλης μας και ως κατάσταση συνύπαρξης. Με αφορά η ομαλή συμβίωση και η ανταλλαγή των απόψεων και ευτυχώς δεν χάνω τον εαυτό μου όταν δεν ταυτίζονται οι απόψεις μου με των άλλων… Ίσως, γιατί δεν φοβάμαι τόσο να τις υποστηρίξω και να τις υπερασπιστώ όσο και να τις επανεξετάζω και να τις ελέγξω.
Πρόσωπο με Πρόσωπο: ΄Εργο σύγχρονο και επίκαιρο. Έργο σχέσεων. Έργο ανατροπών. Ένα ψυχολογικό θρίλερ που σε καθηλώνει.
Ρόλοι: Μετά από ένα διάστημα αποχής από το θέατρο για εμένα πλέον η επιλογή ενός ρόλου είναι συνυφασμένη με τη στιγμή ζωής στην οποία βρίσκομαι, τα ‘’θέλω’’ και τις πεποιθήσεις μου. Στο τώρα μου, δεν έχω κανένα λόγο για συμβιβασμούς.
Συμφέροντα: Ας αναρωτηθούμε πόσο καλά είμαστε όταν δρούμε αποκλειστικά και μόνο για αυτά. Η κατάσταση του πλανήτη μας είναι αποκαλυπτική για το τι θεωρούμε συμφέρον μας και τι καταστροφή τελικά επιφέρει η προσήλωσή μας στα “καλά και συμφέροντα”.
Τηλεόραση: Αγαπώ την τηλεόραση και δεν την απέρριψα ποτέ ως “μη ποιοτικό μέσο”. Πιστεύω ότι, μέσα από τη δύναμη της τηλεόρασης, μπορεί ο καθένας από εμάς που συμμετέχουμε σε αυτήν, να δώσει ένα δείγμα από τον εαυτό του και τη δουλειά του , κάνοντας τις δικές του προσεκτικές επιλογές. Ακόμη και η προχειρότητα και η κακή χρήση του μέσου αυτού που γίνεται από μερίδα καλλιτεχνών ή δημοσιογράφων αντικατοπτρίζει την κοινωνία μας και μπορεί να είναι ένας λόγος αφύπνισης για αυτούς που θέλουν να ξυπνήσουν.
Ύπαρξη: Υπάρχω, Δρω, Επιδρώ, Ενεργώ , Αναπνέω, Ερωτεύομαι, Σκέφτομαι. Μοναδική ενσυναίσθηση της άυλης και της υλικής μας ενέργειας.
Φιλοδοξία:
Αναρωτιέμαι “Τι μπορώ να αρχίσω χωρίς φιλοδοξία;” Τίποτα. Μετά για να το τελειώσω δουλεύω πολύ. Γιατί αγαπώ τις επιθυμίες μου. Ενθουσιάζομαι με τους στόχους μου. Τρέφομαι από τα όνειρά μου και προσπαθώ με το δικό μου τρόπο να τα ζήσω. Αυτό φυσικά δεν μου δίνει κανενός είδους άλλοθι για να «πατήσω επί πτωμάτων», να πληγώσω τα αισθήματα ή να θίξω τα δικαιώματα άλλων ανθρώπων, στην προσπάθειά μου να πετύχω όσα επιθυμώ.
Χωρισμός: Χωρισμό, με την έννοια του αποχωρισμού, βιώνουμε καθημερινά στη ζωή μας και είναι μια διαδικασία που πρέπει να την γευόμαστε γενναιόδωρα με την έννοια ότι κάθε τι που αποχωριζόμαστε, είτε είναι ένα πρόσωπο, είτε είναι ένα όμορφο μέρος, είτε είναι μια ωραία εμπειρία, πρέπει πάντα να σκεφτόμαστε ότι είναι στο χέρι μας να το έχουμε πάλι. Εάν, μιλάμε για το χωρισμό σε μια προσωπική, ερωτική σχέση τότε είναι κάτι που θέλει χρόνο για να μπορέσει κανείς να αποδεχτεί το δικό του μέρος ευθύνης που οδήγησε στο χωρισμό ή ότι η σχέση ήταν μια λάθος επιλογή που θα έπρεπε να μη είχε γίνει από την αρχή.
Ψυχή: Άβυσσος…
Ωραία παράσταση: Ωραία παράσταση είναι για μένα αυτή που θα την θυμάσαι και την άλλη μέρα το πρωί, αυτή που θα την ξανασκεφτείς, που θα την συζητήσεις με τους φίλους σου παραπάνω από το να πεις απλά “ωραία ήταν”. Το θέατρο είναι για να σε ψυχαγωγεί. Πρέπει να μιλάει στην ψυχή σου, προσφέροντάς σου χαρά και ανάταση, όχι με τη έννοια της κωμωδίας απαραίτητα, αλλά με την έννοια του να νιώθεις τυχερός που ήσουν και εσύ εκεί…
Σχόλια για αυτό το άρθρο