Μια βουτιά στα 60’s μέσα από την ζωή του διάσημου μοντέλου της εποχής.
από τη Λουκία Λυκίδη – Marieclaire.gr.
Φωτό: Προσωπικό Αρχείο Υακίνθης Καραβίτη-Πολίτη
Οκτώβριος 2014: το fashion show του Βασίλη Ζούλια επιφυλάσσει στο κοινό μια έξτρα ρετρό έκπληξη. Μια υπέρκομψη αειθαλής κυρία βηματίζει στην πασαρέλα με δύο διαφορετικές δημιουργίες. Ένα εμπριμέ ταγέρ από λινό και μετάξι και ένα ασπρόμαυρο ’50s φόρεμα από τριπλή μεταξωτή οργάντζα. Το όνομά της είναι Υακίνθη.
Με την κόρη της Χριστίνα Πολίτη μετά την επίδειξη τον Οκτώβριο του 2014
Ένα όνομα απόλυτα ταιριαστό με την αισθητική της δεκαετίας του ’60 στην οποία μεσουράνησε. Αν και θα μπορούσε, δεν ήταν το καλλιτεχνικό αλλά το αληθινό όνομα του μοντέλου που μαζί με την Έφη Μελά κυριάρχησαν στα ’60s και στα ’70s στις πασαρέλες των λιγοστών τότε οίκων μόδας, όπως του Τσούχλου και των Ευαγγελίδη-Κουρτίδη. Ήταν η εποχή του ανθηρού ελληνικού κινηματογράφου που μετέφερε στο ευρύ κοινό εικόνες μιας καλής ζωής οι οποίες περιλάμβαναν κομψά σύγχρονα διαμερίσματα με σουηδική διακόσμηση, κυρίες που ράβονταν και ντύνονταν με την τελευταία λέξη της μόδας αλλά και σκηνές νυχτερινής διασκέδασης στο Στορκ και στην Αθηναία.
Η Υακίνθη Καραβίτη ήταν κόρη του πρωτομάστορα λυράρη και θρύλου στην Κρήτη Αλέξανδρου Καραβίτη. Η ίδια γεννήθηκε και μεγάλωσε στην Αθήνα, φοίτησε στο ιδιωτικό σχολείο της Ευαγγελινίδου και ήταν το μικρότερο παιδί σε μια μεγάλη οικογένεια με κρητική καταγωγή. Ακόμα θυμάται τα γλέντια στο εξοχικό τους στην Ακτούντα του Ρεθύμνου που οργάνωνε ο πατέρας της και περιλάμβαναν ζωντανή κρητική μουσική με πρωταγωνιστές τον ίδιο και τη λύρα του αλλά και κρητικούς χορούς που έπρεπε να μάθουν όλοι οι καλεσμένοι του -ο ίδιος άλλωστε ήταν στενός συνεργάτης της Δόρας Στράτου.
Αν και ακούγεται ασυνήθιστο για τα ήθη του 1959, ήταν ο πατέρας της αυτός που ενθάρρυνε την Υακίνθη να πάρει μέρος στα καλλιστεία -στα οποία τελικά θα ανακηρυσσόταν Μις Ελλάς- και τη συνόδευσε εκεί. Εκείνη τη χρονιά διοργανώνονταν στα Αστέρια της Γλυφάδας με παρουσιαστές το διάσημο ηθοποιό Λάμπρο Κωνσταντάρα και το δημοφιλή Ιταλό συνάδελφό του Βάλτερ Κιάρι. Την ίδια χρονιά Σταρ Ελλάς θα βγει η Ζωή Λάσκαρη που τότε ακόμα λέγεται Ζωή Κουρουκλή. «Δεν είχα τρακ», θυμάται η Υακίνθη. «Με τη Ζωή είχαμε ισοψηφήσει και οι υπεύθυνοι μας κοιτούσαν και μας ξανακοιτούσαν για το ποια θα ήταν καταλληλότερη να εκπροσωπήσει τη χώρα στην Αμερική και ποια στο Λονδίνο. Τελικά στο Λονδίνο έστειλαν εμένα».
Τη βραδιά των καλλιστείων του 1959
Ήταν ένα συναρπαστικό ταξίδι. «Πέρασα πολύ ωραία. Μας πήγαν στο House of Parliament και με τα κορίτσια από τις υπόλοιπες χώρες διασκεδάσαμε και κάναμε φοβερή παρέα. Στην αρχή ήμουν το μεγάλο φαβορί αλλά τελικά βγήκα έκτη». Οι αγγλικές εφημερίδες παινεύουν τα ωραία μάτια της και η Μις Γαλλία της δανείζεται ένα φόρεμα αλλά άθελά της το καταστρέφει. Με τη Ζωή Λάσκαρη θα γίνουν φίλες, θα κάνουν πολύ στενή παρέα και θα διασκεδάσουν ξέφρενα. Σε μία από τις τρελές αυτές βραδιές το αυτοκίνητό τους θα πέσει στον γκρεμό στα λιμανάκια της Βουλιαγμένης. Ευτυχώς καμιά τους δεν θα πάθει τίποτε.
Μιλώντας στο βρετανικό ραδιόφωνο στο ταξίδι που έκανε σαν Μις Ελλάς για το διαγωνισμό της Miss World στο Λονδίνο.
Swinging Athens
«Η δουλειά του μοντέλου τότε περιλάμβανε τα σόου των οίκων μόδας αλλά είχε και ταξίδια σε ολόκληρο τον κόσμο χάρη στα ελληνικά υφαντά», θυμάται. Η Υακίνθη τότε έχει -και δικαίως- τη φήμη του μοντέλου χαμαιλέοντα, που μπορεί με το κατάλληλο στάιλινγκ και μακιγιάζ να ενσαρκώσει το όραμα κάθε σχεδιαστή. Έχει υπέροχο περπάτημα και άψογα μαλλιά τα οποία είναι το υπερατού των κομμωτών για να κερδίζουν όλους τους διαγωνισμούς. Η Υακίνθη θα πρωταγωνιστήσει σε διαφημίσεις για το απορρυπαντικό Rol, για την οδοντόκρεμα Binaca αλλά και για τα ψυγεία Eskimo. Οι οίκοι της δίνουν ρούχα, όμως εκείνη προτιμάει απλά και πρακτικά κομμάτια. Δεν έχει πάθος για τη μόδα ή για τα όμορφα ρούχα και δεν απολαμβάνει να βγαίνει για ψώνια παρά μόνο όταν είναι απολύτως αναγκαίο.
Με μοντέλα της εποχής και θέα την Ακρόπολη για προώθηση των υφαντών- μεταξύ αυτών η Εφη Μελά, η Αντουανέτα Ροντοπούλου, η Μάρω και η Ελίζαμπεθ.
Ποζάροντας στα 60s
Επιστρέφοντας από επίδειξη μόδας στο εξωτερικό – με την Εφη Μελά
Το μόντελινγκ για την Υακίνθη κάποια στιγμή θα δώσει τη θέση του στην οικογένεια. Τη δεκαετία του ’60 γνωρίζει τον αεροπόρο Νίκο Πολίτη και πολύ σύντομα αποκτούν μια κόρη, τη Χριστίνα, σήμερα γνωστή κοσμικογράφο. Πριν η Υακίνθη εγκαταλείψει το μόντελινγκ για να αφιερωθεί στην οικογένειά της η Χριστίνα, μωρό ακόμα, θα προλάβει να παίξει μαζί με τη μαμά της σε μια τηλεοπτική διαφήμιση. Ο έρωτας του ζεύγους θα είναι θυελλώδης και θα προκαλέσει σκάνδαλο εκείνη την εποχή. «Η μητέρα μου γνώρισε τον πατέρα μου στον οίκο Ευαγγελίδη-Κουρτίδη και ερωτεύτηκαν παράφορα. Εκείνος βρισκόταν σε ένα γάμο που ουσιαστικά είχε τελειώσει και ταλαιπωρήθηκαν αρκετά ώστε να καταφέρουν να είναι μαζί. Ήταν ένα κανονικό κινηματογραφικό love story, έως και σκάνδαλο της εποχής, με μια υπερφυσικά δυνατή αγάπη και καψούρα που κράτησε μέχρι το τέλος της ζωής του πατέρα μου και μπορώ να πω και ακόμα μια και δεν την ενδιέφερε ποτέ άλλος άνδρας», μου λέει η κόρη τους.
Στο γάμο της με τον Νίκο Πολίτη στα τέλη της δεκαετίας του ’60
Οικογενειακή ζωή και τρούφα στο Delice
Το ζευγάρι είναι αχώριστο και περνάει το χρόνο του με τη Χριστίνα και ένα μικρό κύκλο φίλων. Όταν η μικρή πηγαίνει στο Δημοτικό η Υακίνθη εγκαταλείπει εντελώς το μόντελινγκ και αφιερώνεται αποκλειστικά στην οικογένειά της. «Ήθελε πάντα να κάνει οικογένεια και αποφάσισε να αφοσιωθεί σε αυτήν. Την ίδια εποχή η δουλειά του μοντέλου άρχισε να χάνει το στάτους της. Άλλαξε η εποχή. Και όπως έκανε πάντα, ακολούθησε τη ροή των πραγμάτων. Η μαμά μου πάντα παίρνει τη ζωή όπως έρχεται», μου λέει η Χριστίνα Πολίτη.
Διαβάζοντας στην μικρή Χριστίνα και στις Αλεξάνδρα και Μανουέλα Αθανασιάδη.
Η καθημερινότητα της οικογενειακής ζωής περιλάμβανε τις δουλειές του σπιτιού και το διάβασμα του παιδιού σε ένα ζεστό, καλόγουστο σπίτι υπό τους ήχους κλασικής μουσικής. Επισκέψεις τα Σάββατα σε στενούς συγγενείς, μεσημέρια Κυριακής στην Κρατική Ορχήστρα Αθηνών, σινεμά, θέατρο για να δει τη Λαμπέτη, τον Χορν, τον Αρμένη και τον Κουν αλλά και τρούφα στο Délice. Ολόκληρα καλοκαίρια -από τον Ιούνιο μέχρι το Σεπτέμβριο- στο Στρατόνι της Χαλκιδικής ή στην Ερμιόνη.
Η Χριστίνα Πολίτη την περιγράφει σαν μια νεαρή μητέρα, χίπισσα και αβάν-γκαρντ στη νοοτροπία. «Μικρή με είχε πάει στο σινεμά να δω το Yellow Submarine και το Jesus Christ Superstar. Ήταν όμως και ντροπαλή, ευαίσθητη, φιλάνθρωπος, φιλόζωη, ευγενέστατη και χαμηλών τόνων. Ανεξάρτητη σαν γάτα και τρομερά πεισματάρα. Συνδέεται με ανθρώπους αλλά και με αντικείμενα. Είναι μια τσάντα που προσπαθώ να πετάξω χρόνια τώρα και την παίρνει πίσω από τα σκουπίδια. Επίσης αρνείται να πουλήσει το αυτοκίνητό της που θα μας μείνει στα χέρια. Μισεί τις αλλαγές που της επιβάλλω βίαια. Το μότο της πλέον -ειδικά αν τη ρωτάς για το παρελθόν- είναι “δεν θυμάμαι τίποτα”».
Στα Αστέρια της Γλυφάδας
Βόλτα με την μικρή Χριστίνα μπροστά από τη Βουλή..τα γνωστά περιστέρια στο Σύνταγμα
Σήμερα ζει πάντα δίπλα στην κόρη της και μοιράζει το χρόνο της μεταξύ των εγγονών της, των αδέσποτων και της αγαπημένης της μπιρίμπας. «Όπου πάω της βρίσκω σπίτι δίπλα μου και σε κάθε σπίτι κυριαρχεί το τραπέζι της μπιρίμπας όπου μαζεύονται οι φίλες της για να παίξουν. Όταν δεν έρχονται εκείνες, με το αυτοκίνητό της οργώνει την Αττική και πάει ή ίδια να τις βρει».
Το πρωί η κυρία Υακίνθη ξυπνάει, πληρώνει με αγχωτικό τρόπο όλους τους λογαριασμούς της και βλέπει την κόρη της στο Mega. Το απόγευμα παρακολουθεί τούρκικα και μεξικάνικα σίριαλ ευλαβικά. Τις Πέμπτες πάει για χορό στη Δώρα Στράτου ενώ τα καλοκαίρια κάθε πρωί στις εφτά πάει για μπάνιο στη θάλασσα. «Από νεαρή μέχρι και σήμερα είναι από εκείνες τις γυναίκες που ό,τι ρούχο φορούν πάνω τους μοιάζει ακριβό. Τρώει συχνά, λίγο και πάντα με γλυκό», μου εκμυστηρεύεται η κόρη της Χριστίνα. «Για το μεγάλο μου γιο, τον Νίκο, είναι σαν δεύτερη μητέρα αφού μαζί τον μεγαλώσαμε. Αν της πει κάτι, μπορεί να πάει και στο φεγγάρι. Μου αρέσει το πώς είναι σαν γιαγιά. Δεν είναι υπερπροστατευτική και φοβητσιάρα. Ενθαρρύνει τα παιδιά μου να είναι τολμηρά, κοινωνικά και βρίσκει πάντα απίστευτα παιχνίδια. Όταν βαριέται μεταφράζει στο μικρό μου γιο, τον Άλεξ, τα τούρκικα».
Εκείνο το απόγευμα του Οκτωβρίου στο Συνεδριακό Κέντρο της Εθνικής Ασφαλιστικής στα παρασκήνια του σόου του Βασίλη Ζούλια η κυρία Υακίνθη δεν είχε το παραμικρό άγχος ή τρακ και σε καμία περίπτωση δεν ένιωσε έξω από τα νερά της. Επαναλάμβανε πως το μόντελινγκ ήταν η δουλειά της και καθώς βημάτιζε στην πασαρέλα αρκετές δεκαετίες μετά το ντεμπούτο της κανένας δεν είχε την παραμικρή αμφιβολία. Όπως και για το ότι η ζωή -όπως και η μόδα- κάνει πολύ συχνά αναπάντεχους κύκλους.
Σχόλια για αυτό το άρθρο