Οι Ελιγμοί του Ισπανού συγγραφέα Eduardo Galan στο Θέατρο 104, δείχνουν πώς η κατάχρηση εξουσίας μπορεί να διαλύσει τα πάντα και στην τέχνη και στον πόλεμο. Μέσα από την ιστορία ενός ζευγαριού, του Ντάριο και της Μπελέν, βλέπουμε πώς προσπαθούν να «ελιχθούν» και να βγουν αλώβητοι από την πραγματικότητα που αντιμετωπίζουν. Ο Ντάριο είναι ηθοποιός και έρχεται αντιμέτωπος με την εξουσία του σκηνοθέτη, όταν περνάει από ακρόαση για ένα ρόλο. Ο σκηνοθέτης θα απαιτήσει πράγματα έξω από το ρόλο και την ψυχοσύνθεση του Ντάριο, με ανατρεπτικά αποτελέσματα και για τους δύο. Η Μπελέν είναι στρατιωτικός και θα ζήσει τη δική της δοκιμασία με την κατάχρηση εξουσίας από έναν υπολοχαγό. Εκείνος θα υπερβεί τα όρια που του δίνει ο βαθμός τους. Πώς θα αντιδράσει η Μπελέν, τι θα ακολουθήσει μετά από αυτή τη βραδιά και πώς το ζευγάρι, ο Ντάριο και η Μπελέν, θα ξαναβρούν -αν ξαναβρούν- τις ισορροπίες στη σχέση τους, αξίζει να το ανακαλύψετε κάθε Τετάρτη και Πέμπτη, για δέκα μόνο παραστάσεις, στο Θέατρο 104, με πρωταγωνιστές νέους ταλαντούχους ηθοποιούς, σε σκηνοθεσία του έμπειρου Θοδωρή Βουρνά.
Για άλλη μια φορά, θαύμασα την ευχέρεια του Θοδωρή Βουρνά να δουλεύει τους χαρακτήρες του με το πιο λεπτό πινέλο που μπορεί να υπάρξει στις σκηνοθετικές του αποσκευές, βγάζοντας από αυτούς –εκτός από τα ρούχα τους, πράγμα καθόλου εύκολο στο θέατρο– την υποκριτική τους τέχνη. Ο Θοδωρής Βουρνάς με τις παραστάσεις του, έχει καταλάβει ότι η πραγματικότητα δεν βρίσκεται μπροστά μας για να την βλέπουμε μόνο, αλλά και για να την αλλάζουμε. Η σκηνοθεσία του είναι ένα εργαλείο γι΄αυτή την αλλαγή κι αυτό είναι εμφανές στο Θεάτρο 104, στην παράσταση Ελιγμοί. Ευρηματικοί οι τέσσερις καθρέφτες που γυρίζουν και υποδεικνύουν το χώρο δράσης των ηρώων και ατμοσφαιρικοί και “σκληροί” όπου χρειάζεται, οι φωτισμοί της Κατερίνας Μαραγκουδάκη.
Απρόσμενη αποκάλυψη ο Χρήστος Καπενής στο ρόλο του Ντάριο, που με κάθε του εμφάνιση, ωριμάζει ερμηνευτικά όλο και περισσότερο, ώστε να γίνει υπολογίσιμη δύναμη στη νέα γενιά του θεάτρου. Ο Αλέξανδρος Νταβρής ως στρατιωτικός, διατηρεί μια σταθερή ερμηνευτική πορεία, με την κατάλληλη αγριότητα που απαιτεί ο ρόλος του. Η Αλεξάνδρα Χασάνη υποδύεται με φυσικότητα την Μπελέν, ακολουθώντας πιστά τις σκηνοθετικές οδηγίες. Ο Γιώργος Κοσκορέλλος δεν θυμίζει τίποτα από προηγούμενες εμφανίσεις του. Κατάφερε να μπει στην ψυχοσύνθεση του σκηνοθέτη που κάνει κατάχρηση της εξουσίας του και να μετατραπεί από θύτης, σε θύμα. Οι ηθοποιοί λειτουργούν στα πλαίσια της ολότητας με κυρίαρχο στοιχείο τους ελιγμούς, όχι μόνο στη συμπεριφορά τους αλλά και στην εσωτερικότητα των ρόλων τους.
Ίσως οι Ελιγμοί να είναι κάπως ψυχροί και σε κάποια σημεία άρρυθμοι στη δραματική τους συγκρότηση, όμως η λιτότητα των χαρακτήρων, οι οποίοι αποβάλλουν τις περιττές ψυχολογικές παρεκβολές για να μεταλλαχθούν σε τύπους υποταγμένους στα δεδομένα και στα καθορισμένα πλαίσια μιας κοινωνικής συμπεριφοράς, η τιμιότητα των προθέσεων και η αγωνία της έκφρασής τους, καθιστούν την παράσταση μια σημαντική απόπειρα απαγκίστρωσης από τις τυποποιημένες παρόμοιες του είδους της. Η παγίδευση των πάντων σε καταστάσεις που δεν δημιούργησαν οι ίδιοι και που ξεφεύγουν με ελιγμούς, δίνει στην παράσταση μια χροιά αγχώδους εφιάλτη που δεν ξέρεις πώς και αν, θα γλιτώσουν. Κι αυτό είναι που δίνει τη μαγεία στη θεατρική της δομή και υπόσταση. Μέσω της σταδιακής μύησης των θεατών στην εξέλιξη των ηρώων, οι Ελιγμοί μας οδηγούν σταθερά προς την κορύφωση της δράσης των ιστοριών, με όπλο την αλήθεια που προκαλεί μεγαλύτερο πόνο από το ψέμα. Οι Ελιγμοί απευθύνονται σε ενήλικες με νου και ευαισθησία. Οι σεμνότυφοι και οι υποκριτές, ας δουν ένα καθημερινό σίριαλ στην τηλεόραση. Η παράσταση είναι αυστηρά ακατάλληλη γι΄αυτούς. Θα τους σοκάρει και θα τους προσβάλλει. Όλοι οι υπόλοιποι, θα απολαύσετε μια ωραία παράσταση.
Εισπνοή… εκπνοή… εισπνοή…εκπνοή…
Συγκρατούσα τα δάκρυα μου για να μην δείξω την αδυναμία μου
Ντύσου, την πέρασες τη δοκιμασία
Δεν με έχουν απορρίψει ποτέ ξανά, πλήγωσες την περηφάνια μου…
Πώς είναι να μην μπορείς να κάνεις κατάχρηση εξουσίας;
Κείμενο: Eduardo Galan
Μετάφραση: Μαρία Φωτεινάτου
Σκηνοθεσία: Θοδωρής Βουρνάς
Βοηθός Σκηνοθέτη: Λυδία Τριγώνη
Φωτισμοί: Κατερίνα Μαραγκουδάκη
Σκηνικά: Κασσιανή Λεοντιάδου
Ενδυματολόγος: Σοφία Λεγάτου
Φωτογραφία promo/artwork: Γιώργος Γιαννίμπας
ΠΑΙΖΟΥΝ: Χρήστος Καπενής, Αλέξανδρος Νταβρής, Γιώργος Κοσκορέλλος, Αλεξάνδρα Χασάνη
Παραστάσεις: Από 20 Σεπτεμβρίου 2017 και για 10 μόνο παραστάσεις
Ημέρες και ώρες παραστάσεων: κάθε Τετάρτη και Πέμπτη στις 21:15 μμ
Εισιτήρια: 12 κανονικό και 8 μειωμένο
Διάρκεια: 80 λεπτά
Θέατρο 104
Ευμολπιδών 41, Γκάζι, Αθήνα, T. 210 3455.020
theatre104@gmail.com | http://www.104.gr/
Σχόλια για αυτό το άρθρο