Στον ώμο του έχουν κλάψει πολλές γυναίκες …και άντρες. Διότι ο Τάκης Σαγιώρ υπήρξε μεγάλος έρωτας και για τα δύο φύλα. Πέρα όμως από τα πάθη που έζησε, είχε μια λαμπρή καριέρα στο χορό που έκανε το όνομά του γνωστό σε όλο τον κόσμο. Σκηνοθέτησε και έντυσε με τις εμπνευσμένες χορογραφίες του, παραστάσεις των μεγαλύτερων συγγραφέων του τόπου μας. Τον λένε ψυχρό, απόμακρο και έγκλημα. Για να μιλήσει άνετα κι ελεύθερα πρέπει να αγαπήσει και να συμπαθήσει τον άλλον. Άμα δει δήθεν συμπεριφορές, δεν ασχολείται καθόλου. Για όσους τον αγάπησαν και τον αγαπούν είναι απλά ο Τακούλης.
Μου έκανε την τιμή και την ιδιαίτερη χαρά να με καλοσωρίσει στο στολισμένο χριστουγεννιάτικο σπίτι του ανήμερα της γιορτής του και μου μίλησε για όλα. Μου εμπιστεύτηκε πολλές… πικάντικες στορίες που δεν θα τις αποκαλύψω. Όσα θα διαβάσετε παρακάτω, είναι πραγματικά γεγονότα, που ο Τάκης τα λέει όπως έγιναν, αληθινά και καθαρά, χωρίς να κρύβει τίποτα…. όπως δεν έκρυψε ποτέ τίποτα για τον εαυτό του. Γι΄αυτό τον αγάπησε το κοινό, γι΄αυτό έχει φίλους χρόνων, γι΄αυτό έχει κερδίσει το σεβασμό μας… διότι ήταν και είναι πάντα ο εαυτός του!
Μου είπε πολλές ιστορίες για πολλούς: για τον Λάμπρο Κωνσταντάρα που ήταν πολύ φίλος του, καλός στη δουλειά του και μετρημένος και ήθελε πάντα να έχει την Μάρω Κοντού δίπλα του, στο θέατρο και στο σινεμά. Για τα αστέρια που ήταν η Έλλη Λαμπέτη, η Τζένη Καρέζη, η Μελίνα Μερκούρη λόγω προσωπικότητας και θέσης ισχύος, η Ρένα Βλαχοπούλου και η Αλίκη Βουγιουκλάκη (το μυαλό αυτό δεν θα ξαναγεννηθεί). “Αυτές ήταν τα αστέρια, ήταν στην κορυφή. Δεν τις φτάνουν. Οι άλλες ήταν πρωταγωνίστριες. Τελειώσαν τα αριστουργήματα, και στο θέατρο και στο τραγούδι”. Για την Σοφία Βέμπο που έλεγε ότι στη σκηνή δεν χρειάζονται μετάξια και μουσλίνες, και με ένα φθηνό ύφασμα την κάνεις τη δουλειά σου. Της απαντούσε ότι όταν είσαι η Βέμπο, δεν κοιτάζει κανείς το ρούχο, εμείς πρέπει να είμαστε κοστούμι και Σαγιώρ μαζί. Ιστορίες με τον Δάκη και τον Τέλη Ζώτο που του έκρυβαν τα πρωτοσέλιδα που έγραφαν “Λουίζα Μελίντα: χώρισα τον άντρα μου γιατί δεν ήταν πολύ άντρας”. Και μου το κρύβετε αυτό; Εξώδικο στην εφημερίδα! Για την κόρη του που ρώταγε τους οδηγούς ταξί, αν ο πατέρας της είναι γκέι. Κορίτσι μου δεν ρώταγες εμένα, που έδωσες τόσα λεφτά στα ταξί;
Πέρα όμως από τις ιστορίες των άλλων, το μεγαλύτερο ενδιαφέρον έχει η δικιά του ιστορία, ιστορία μιας πολυτάραχης ζωής που έχει από όλα και θα μπορούσε να γίνει σίριαλ πολλών επεισοδίων. Ο Χρήστος Σαλιών, όπως είναι το όνομά του, γεννήθηκε στην Κέρκυρα, Ιούνιο του 1940, την ίδια μέρα με τον Κωνσταντίνο Γλίξμπουργκ (γεννιέται ο διάδοχος, έλεγε ο πατέρας του για να δώσει κουράγιο στην μητέρα του). Ήρθε στον κόσμο με δυσκολία. Η μητέρα του την ώρα που τον γεννούσε άκουγε τις βόμβες που έπεφταν και τρόμαξε. Το παιδί κόλλησε και χρησιμοποίησαν κουτάλες για να βγει. Την αγάπη για το θέατρο την είχε από παιδί, όταν είδε για πρώτη φορά τον Γιώργο Οικονομίδη και την Καλή Καλό το 1952 και είπε ότι θα γίνει ηθοποιός. Φυσικά δεν τόλμησε να το πει στην οικογένειά του, που ήθελε να ακολουθήσει πανεπιστημιακή μόρφωση.
15 χρονών έφυγε από το νησί γιατί είπαν στον πατέρα του ότι φίλησε ένα αγόρι και τον κυνηγούσε με μαχαίρι. Για να γλυτώσει, ήρθε στην Αθήνα, κοιμόταν στις σκάλες του Ρεξ και πήγαινε τα ψώνια στις κυρίες που ψώνιζαν στην αγορά και του έδιναν δύο δραχμές. Μετά, μέσω ενός χορευτή γνώρισε την Έλλη Ζουρούδη, σπούδασε στη σχολή της και βρήκε θέση χορευτή στο μπαλέτο του Μανώλη Καστρινού. Αφού πέρασε από το Ακροπόλ και γνώρισε τον Βαγγέλη Σειληνό με τον οποίο έγιναν πολύ φίλοι (αλλά δεν δούλεψαν ποτέ μαζί, εκτός από την ταινία Μικροί και μεγάλοι εν δράσει) ήρθε η πρόταση για την Όμορφη Πόλη. Ο Σειληνός τον προτείνει στον Μιχάλη Κακογιάννη και πηγαίνει στην οντισιόν. Μπορείς να βγάλεις το σακάκι σου, του λέει ο Κακογιάννης και ο Τάκης απαντά: το παντελόνι μην μου πεις να βγάλω, γιατί βαρέθηκα να το κατεβάζω στις οντισιόν. Τότε άρχισε η φιλία τους και η συνέργασία τους. Ο Μιχάλης Κακογιάννης τον κάνει σολίστα κι ακολούθησε Η γειτονιά των αγγέλων με την Τζένη Καρέζη, η οποία του δίνει την εξής συμβουλή: Αν έχεις ταλέντο, όποια πόρτα κι παράθυρο να σου κλείσουν, θα βρεθεί μια χαραμάδα και θα περάσεις!
Ο Τάκης Σαγιώρ έχει κάνει τρεις γάμους: ο πρώτος με την Ελένη Ελευθεριάδου με την οποία απέκτησε μια κόρη, ο δεύτερος με την Λουίζα Μελίντα και ο τρίτος με την Ελίνα Διαμάντη. Από την κόρη του έχει δύο εγγόνια, ένα αγόρι κι ένα κορίτσι από το οποίο έχει δύο δισέγγονες. Στην Ζουρούδη γνωρίζει την γυναίκα που έγινε συνώνυμο και της ζωής του και της καριέρας του, την Λουίζα Μελίντα. Την γνώρισε ως Λουίζα Μπουρδούμη, 16 χρονών, που είχε έρθει από τη Βραζιλία για διακοπές με τους γονείς της και σπούδαζε χορό στη σχολή της Ζουρούδη. Έκαναν σχέση και δεν επέστρεψε ποτέ στη Βραζιλία. Έγιναν χορευτικό δίδυμο και πρωτοεμφανίστηκαν στο Άλσος Παγκρατίου. Στη συνέχεια είχαν πολλές προτάσεις για εμφανίσεις σε κέντρα, όμως αντιμετώπισαν ανταγωνισμό από τα ήδη επιτυχημένα ντουέτα και το 1965 φεύγουν στη Γερμανία, πέντε μήνες μετά το γάμο τους.
-Είχα πει στην Λουίζα ότι μ΄αρέσουν και τα αγόρια. Είχαμε κάνει μια συμφωνία γιατί ήταν πολύ αξιοπρεπής κυρία. Αν ξενοκοιτούσα κάποιο αγόρι, θα χωρίζαμε. Αν εσύ δεις κάποιον που σου αρέσει, όσο και να σ’αγαπώ, θα χωρίσουμε. Δεν ανέχομαι να είμαστε μαζί και να κοροϊδεύουμε. Ταιριάζαμε πολύ με την Λουίζα, και ερωτικά. Πέντε χρόνια που είμασταν μαζί στο εξωτερικό, έζησα το παραμύθι της οικογένειας, γιατί αυτό μου έλειπε. Όταν επιστρέψαμε στην Ελλάδα, εκείνη ερωτεύτηκε τον Δημήτρη Μητροπάνο κι εγώ ερωτεύτηκα έναν αστυνομικό! Και χωρίσαμε σαν σύζυγοι, αλλά συνεχίσαμε σαν καλλιτεχνικό ζευγάρι.
Στη Γερμανία δούλευαν σε μεγάλα καμπαρέ, μέχρι που τους είδε ο μάνατζερ της Κατερίνα Βαλάντε και δούλεψαν μαζί της δύο χρόνια σε τουρνέ με γκεστ την Νάνα Μούσχουρη, τον Τζίμη Μακούλη και την Μάρλεν Ντίτριχ! Το 1970 είδε την παράστασή τους ο Τώνης Μαρούδας στο Μόναχο (τότε τα τρία μεγάλα ονόματα στο ελαφρύ τραγούδι ήταν ο Μαρούδας, ο Νίκος Γούναρης και ο Νάσος Πατέτσος) και του κάνει πρόταση να έρθουν στην Ελλάδα και να δουλέψουν στο μαγαζί του. Ακούει την Νάνα Μούσχουρη που του λέει να δεχτεί γιατί πόσο “θα χορεύεις ως ατραξιόν” κι έτσι επιστρέφει στην Αθήνα ως διεθνούς φήμης διάσημος χορευτής. Στα περάσματά του από την Ελλάδα, κάνει με την Λουίζα κινηματογραφικές εμφανίσεις ως διεθνούς φήμης ατραξιόν. Αμέσως εμφανίζεται στην εκπομπή του Κώστα Βενετσάνου στην τηλεόραση και εκεί τον βλέπει ο Κώστας Πρετεντέρης. Αρχίζει τότε η συνεργασία του με τον Πρετεντέρη στα Παιχνιδίσματα και ως αποκλειστικός χορογράφος στην εκπομπή Κυριακή χωρίς σύννεφα αλλά και στη θρυλική Γειτονιά, που έπαιζε και η Λουίζα Μελίντα ως ηθοποιός πια. Ως αποκλειστικός χορογράφος συνέχισε σε όλη του την καριέρα, με μοναδική εξαίρεση μια παράσταση στο θέατρο Μινώα που δέχτηκε να συν-χορογραφήσει με τον Γιάννη Φλερύ.
-Τελευταία φορά εμφανίστηκα μαζί με την Μελίντα στο θέατρο Σούπερ Σταρ, το 1995. Το τι τρόμαξα όταν είδα τον εαυτό μου σε βίντεο, είπα Παναγιά μου, ο Σαγιώρ είσαι εσύ; Ήμουν 55 χρονών, έπρεπε να σταματήσω να χορεύω. Αλλά και να χορογραφώ, γιατί όταν έχεις χορογραφήσει βεντέτες, ποια να χορογραφήσω μετά; Επίσης, ο χορός και το τραγούδι προχωρούν. Δεν μπορώ να ακολουθήσω την εξέλιξη. Αν είσαι 70 χρονών κι έχεις να χορογραφήσεις από τα 50 σου, δεν μπορείς να ανανεωθείς.
-Με την Μαίρη Λίντα γνωριστήκαμε το 1962, που ήρθε γκεστ μαζί με τον Χιώτη στην Όμορφη Πόλη. Εγώ ως νέος χορευτής, εκείνη σούπερ σταρ, της ζήτησα αυτόγραφο και μου΄δωσε. Μετά από χρόνια, συναντηθήκαμε στο θέατρο Μινώα, ως φτασμένος χορογράφος πια. Και οι δύο είμαστε φρεσκοχωρισμένοι και κάθε βράδυ βγαίναμε για φαγητό ώσπου ένα βράδυ μου λέει: αφού ταιριάζουμε δεν παντρευόμαστε κιόλας; Μείναμε μαζί επτά χρόνια αλλά δεν παντρευτήκαμε.
-Το θέατρο έχει πολύ πίκρα, πολλούς ατάλαντους, πολλές βίζιτες και πολλές τρικλοποδιές. Άμα πιεις το ποτήρι σου δεν φτύνεις μέσα, κι άμα φτύσεις επάνω, τα σάλια θα γυρίσουν στα μούτρα σου. Να σέβεσαι τους συνεργάτες σου.
-Ακόμα απορώ πώς μου έδωσαν τιμητική σύνταξη χωρίς να ανήκω σε κάποιο κόμμα, Τι σχέση έχει αυτό, ήταν η απάντηση που έπαιρνα, διότι νόμιζα ότι έπρεπε να ανήκω κάπου για να πάρω τη σύνταξη.
-Περιουσία δεν έχω, είχα και την έφαγα και καλά έκανα! Είμαι 78 χρονών, απόλαυσα την εποχή εκείνη, έκανα ονοματάρα, υπηρέτησα το θέατρο σωστά και το άφησα και σωστά. Με τη δύναμη και τις γνώσεις που είχα, υπηρέτησα σωστά το επάγγελμά μου. Μέχρι εκεί. Μετά, ξαναζεσταμένη σούπα…
-Το σεξουαλικό δεν έχει καμιά σχέση με το ανθρώπινο. Άλλο το σεξουαλικό κι άλλο πράγμα η ζωή. Ο έρωτας της ζωής μου ήταν η Λουίζα Μελίντα. Ψυχή και σώμα. Ήταν η οικογένειά μου, ο άνθρωπός μου που με καταλάβαινε, την καταλάβαινα και τη βρίσκαμε και στο κρεβάτι. Το μοναδικό πλάσμα. Υποχρεώσεις και σεβασμό έχω σε πολλούς. Το στερνοπούλι μου είναι ένα πλάσμα που είμαστε μαζί δώδεκα χρόνια, αυτό που έψαχνα και δεν περίμενα ποτέ να το βρω στη ζωή μου. Είναι η οικογένεια που δεν είχα. Είμαι ευγνώμων στο σύμπαν που ήρθε στη ζωή μου…
Στη φωτογραφία στον τοίχο, ο Τάκης Σαγιώρ πιτσιρίκι
Με τον Μιχάλη Κακογιάννη και την Μάρθα Καραγιάννη στην Όμορφη πόλη
Νεαρός χορευτής με την Σοφία Βέμπο
Στη βάπτιση της κόρης του το 1963
Με τον Νίκο Κούρκουλο και την Ρένα Παγκράτη
Mε την Ραφαέλα Καρά όταν ήρθε στην Ελλάδα για να εμφανιστεί στην τηλεόραση. Μάλιστα, η χαρακτηριστική κίνηση του κεφαλιού της στο διάσημο τραγούδι A far l’amore comincia tu, ήταν δική του χορογραφία
Εξώφυλλα της εποχής με την Λουίζα Μελίντα
Στη γωνιά του σπιτιού του που είναι αφιερωμένη στην Λουίζα Μελίντα ως καλλιτεχνική του παρτενέρ
Στο υπέροχα στολισμένο σαλόνι του σπιτιού του με τον Νάσο Πατέτσο που τους συνδέει βαθιά φιλία πολλών χρόνων
Στην αγαπημένη του γωνιά
Ζωντάνια, ενέργεια, μνημονικό στο φουλ, ενεργός στα social media με απόψεις για τη ζωή και την κοινωνία, ο Τάκης Σαγιώρ, μου χάρισε ένα απολαυστικό μεσημέρι στο σπίτι του και με ταξίδεψε σε εποχές σαν παραμύθι. Είναι όμως η ζωή του που μοιάζει με παραμύθι, γιατί έχει μέσα και το καλό, και δράκους, και περιπέτειες και δόξα, και επιτυχία και μίσος και αγάπη και πάθη και ευτυχισμένο φινάλε, όπως στις ωραίες ιστορίες… και ζήσαν αυτοί καλά κι ο Σαγιώρ καλύτερα!
Τάκη μου, σε ευχαριστώ πολύ για όλα
Σχόλια για αυτό το άρθρο