Ο εξέχων καλλιτέχνης Τάσος Χαλκιάς είναι αμιγώς θεατρικός ηθοποιός και μάλιστα σπουδαίος, παρότι έγινε γνωστός από την τηλεόραση. Οι ερμηνείες του και η προσφορά του στο θέατρο, και εν γένει στον πολιτισμό, άφησαν εποχή και λάμπρυναν- εξακολουθούν να λαμπρύνουν ακόμη- τη σκηνή σαν ατόφιο χρυσάφι! Είναι ένας πολύτιμος ηθοποιός! Ειδικά, η περίοδος 1978-1990 που δούλεψε στο Εθνικό Θέατρο- από τη δραματική σχολή του οποίου αποφοίτησε- ήταν μία χρυσή εποχή για εκείνον, το θέατρο και για όλο το θεατρόφιλο κοινό! Έπαιξε σε 60 παραγωγές της παγκόσμιας δραματουργίας και στην Επίδαυρο, μεγαλούργησε, θριάμβευσε, απέδειξε αδιάσειστα την αξία του -εξακολουθεί να θριαμβεύει ακόμη σε οποιονδήποτε ρόλο καλείται να ερμηνεύσει- και το όνομά του γράφτηκε με χρυσά γράμματα στο Θεατρικό Πάνθεον. Έκανε δικούς του θιάσους, δούλεψε μαζί με την σύζυγό του, την αισθαντική ηθοποιό, Πένυ Παπουτσή, έγινε συνθιασάρχης, δημιούργησε δική του Σχολή, πρωταγωνίστησε με τα μεγαλύτερα και πιο δημοφιλή ονόματα από τον θεατρικό χώρο και συνεργάστηκε με τους μεγαλύτερους σκηνοθέτες της ελληνικής σκηνής. Γύρισε αναρίθμητα σίριαλ και η μία επιτυχία διαδεχόταν την άλλη. Ο πιο περιζήτητος όλων! Παρόλα αυτά όμως, είναι σεμνός, χαμηλών τόνων, ευγενικός, προσηνής, όπως είναι άλλωστε όλοι οι μεγάλοι και πραγματικοί καλλιτέχνες, χωρίς ίχνος έπαρσης… Ήθος, αξιοπρέπεια και παιδεία συνυπάρχουν στον τρόπο και τη στάση ζωής του. Οι εμπεριστατωμένες σκέψεις του και η ωριμότητά του, εξαιτίας της μεγάλης τριβής που έχει αποκτήσει με το θέατρο αλλά και λόγω της μόρφωσής του, αποδεικνύονται περίτρανα στη συνέντευξη- χείμαρρο που μου έδωσε, όπου μιλά εφ’ όλης της ύλης και ασκεί κριτική, πάντα με κομψό τρόπο. Η πρόσφατη τηλεοπτική του δουλειά, όπου γνώρισε μεγάλη επιτυχία, ήταν στο ” Χαιρέτα μου τον Πλάτανο”. Την καλοκαιρινή σεζόν τον απολαμβάνουμε- έχουμε τη χαρά και την τιμή- στο έργο του Άκη Δήμου “Αριστοφάνης- Ηρώνδας: Contra Tempo” σε σκηνοθεσία του Γιάννη Ρήγα στη φιλόδοξη παραγωγή του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος, αφού συνεργάζεται με αυτό και υποδύεται το ρόλο του δούλου του Ηρώνδα.
Ο ξεχωριστός και εκλεκτός καλλιτέχνης και κύριος, τόσο στην προσωπική όσο και στην κοινωνική και επαγγελματική του ζωή Τάσος Χαλκιάς, από το Α ως το Ω!
Άγχος καθημερινότητας: Τολμώ να πω ότι δεν έχω πιά άγχος για το ο,τιδήποτε ή ακόμη πιο σωστά , έμαθα να το διαχειρίζομαι έτσι , ώστε να μην του επιτρέπω να με ξεστρατήσει από επιλογές , που παλαιότερα με τη σύγχυση που μου προκαλούσαν , δεν μπορούσα να αποφύγω λάθη , ευτυχώς όχι τραγικά. Τώρα πια πιστεύω, ότι το διαχειρίσιμο άγχος , συχνά πυκνά αποβαίνει, μια ωφέλιμη διαδικασία στην καθημερινότητα μου !!
Βιαιοπραγίες: Η λέξη από μόνη της είναι παγερή , το περιεχόμενο της καταστροφικό. Βιαιοπραγία. Η έκφραση της βίας στην πρακτική εφαρμογή της. Ό,τι χειρότερο γι’ αυτόν πού πρεσβεύει, τιμά και προσπαθεί να δημιουργήσει πολιτισμό. Τον πολιτισμένο άνθρωπο στην πολιτισμένη κοινωνία. Και παρακαλώ να κυριολεκτούμε και πρακτικά να είμαστε ακόλουθοι. Ώστε, να έχουμε πάντα τη δυνατότητα να αποτελούμε παράδειγμα για τις επόμενες γενεές! Σφυριλατώντας καθημερινά και ακατάπαυστα μαρμάρινες μπροσούρες. Και, παραπέμποντας στο “Ευ Ζην” των αρχαίων…
Contra Tempo : Ο,τιδήποτε αντιστρατεύεται κάτι άλλο , δημιουργεί δράση ή αντίδραση. Όταν δε αυτό το επιτυγχάνει με τέμπο , με ρυθμό τότε παράγεται μια μορφή μουσικού αγώνα, που μοιραία προκαλεί συναισθήματα , και τότε σίγουρα είμαστε κοντά. Ή μάλλον μέσα , στο θέατρο. Εν προκειμένω κόντρα τέμπο, είναι το δεύτερο συνθετικό στον τίτλο του έργου του Άκη Δήμου “Αριστοφάνης – Ηρώνδας Contra Tempo” ένας καθαρόαιμος θεατρικός αγώνας , με όλα τα υπέρ της αριστοφανικής γραφής! Άψογη η τεχνική του Άκη Δήμου τολμηρή και θαρραλέα , ιδιαίτερα στη χρήση της παράβασης. Και μέσα από τον εκπληκτικό μονόλογο της ταξιθέτριας , δίνοντας την ευκαιρία στην Πολυξένη Σπυροπούλου να την αναδείξει με το πανίσχυρο ταμπεραμέντο και το απαράμιλλο ταλέντο της , σε κορυφαία στιγμή της παράστασης.
Δούλος (ρόλος παράστασης): Είναι μια πρώτης τάξεως ευκαιρία να δούμε , μια ειδοποιό διαφορά , στον τρόπο που ο Αριστοφάνης χειρίζεται , μέσα στα έργα του , τους δούλους σε σχέση βέβαια με τον Ηρώνδα και όχι μόνον. Παρά την περίφημη άμεση Αθηναϊκή Δημοκρατία , την εκκλησία του Δήμου , την ελευθερία του λόγου και της ελεύθερης διακίνησης των ιδεών δείγματα προοδευτικότατου πολιτικού πολιτισμού και μιας, ίσως, ιδανικής Αθηναϊκής πολιτείας. Ωστόσο, η δουλεία καλά κρατεί. Και, βέβαια, ο αριστοκράτης Αριστοφάνης ουδόλως την αποποιείται … Χρησιμοποιεί, λοιπόν, στα έργα του δούλους, όμως, με μια ιδιαίτερη θα έλεγε κανείς μεταχείριση . Οι δούλοι στον Αριστοφάνη είναι κατά κάποιον τρόπο προέκταση , του δεξιού χεριού του αφεντικού τους , αυτού του άλλου χεριού που τελειώνει ό,τι αφήνει στη μέση , ή δεν τολμά να ολοκληρώσει το αφεντικό . Κάνει, ας πούμε αυτό που λέμε στην αργκό , τη “βρώμικη” δουλειά . Αργότερα οι δούλοι αυτοί , αποτέλεσαν ισχυρή βάση γραφής , για τον Σαίξπηρ προκειμένου να δημιουργήσει τους περίφημους τρελούς του . Εντελώς, από την άλλη πλευρά και μιμούμενος τον Αριστοφάνη ο Ηρώνδας, ως προς τη χρήση των δούλων , τους χρησιμοποιεί προκειμένου να εκτονώσει δυναμικές προσβλητικού χαρακτήρα, ισχυρότερων προσώπων και κυρίως του ιδίου, εναντίον πιο αδύναμων χαρακτήρων προς άγρα νικών και ικανοποίηση του εγώ του.
Έγνοια: Ζωή χωρίς έγνοιες , ίση με ζωή χωρίς ζωή. Χωρίς ενδιαφέροντα, χωρίς αγώνα, χωρίς νοιάξιμο για τους αγαπημένους και όχι μόνο . Ναι, έχω έγνοια στη ζωή και για τους αγαπημένους μου , μα και για άλλους ανθρώπους . Αλλά και συνειδητό και απόλυτο ενδιαφέρον για τα κοινά.
Ζωή: Η ζωή από μόνη της , είναι απλή όμορφη , υπέροχη και απολαυστική! Οι άνθρωποι με την αδηφάγα συμπεριφορά τους , τον κομπλεξικά ανικανοποίητο χαρακτήρα τους , και την ανεκδιήγητη συμπεριφορά τους , την καθιστούν δύσκολη , προικίζοντας την με μιζέρια από τη μια , και με απάνθρωπες κομπλικέ καταστάσεις από την άλλη. Η αγάπη , η αλληλεγγύη , ο αλτρουισμός είναι οι αξίες που της ταιριάζουν… Και επί γης Ειρήνη!
Ήθος : Ω του θαύματος , είναι το πρώτο συνθετικό – συστατικό και εργαλείο , που οπλίζει το περίεργο και δυσνόητο επάγγελμα μου, αλλά και τη στάση μου , στη ζωή … Ήθος σημαίνει χαρακτήρας , κουλτούρα DNA , παράδοση αναγνώριση και τιμή στις αρχαίγονες αξίες της ζωής ! Και πάνω από όλα την πραγματική αποτίμηση της ζωής. Την ευγενική άμιλλα, τη συναγωνιστική αναμέτρηση, σε ό,τι εκπορεύεται από τον άνθρωπο , με μοναδικό σκοπό να επιστρέψει εποικοδομητικά και ωφέλιμα σ’ αυτόν.
Θέατρο: Η ζωή μου είναι απόλυτα ταυτισμένη και δοσμένη σε αυτό , 52 συναπτά χρόνια , από τα 19 μου χρόνια μέχρι και σήμερα. Δεν το μετάνιωσα ποτέ, δεν σκέφτηκα να τα παρατήσω ποτέ … Ό,τι κατάφερα σε καλλιτεχνικό επίπεδο, αλλά και σε κοινωνική προσφορά στην κοινωνία των ανθρώπων , είναι απόλυτα βγαλμένο μέσα από το θέατρο, τις πλούσιες εμπειρίες του , και ό,τι άλλο για εμένα αυτό συνεπάγεται… Δηλαδή , τα πάντα ! Στα 71 μου χρόνια , δεν με συγκινεί τίποτα άλλο περισσότερο, παρά το ανθρώπινο ταλέντο , όπου αυτό βρίσκεται και όπως αυτό εκδηλώνεται…
Ιατρικά εμβόλια: Όπου ο λόγος στην επιστήμη , καλό είναι να σιωπούμε και να συμμορφωνόμαστε , με σεβασμό και εμπιστοσύνη !
Καριέρα: Ατυχής λεξούλα για τη μικρή μας Πατρίδα … Ας αρκεστούμε στην πορεία και, ίσως- ίσως, στην όποια δημοφιλία αποκτήσουμε. Η λέξη , βαρύγδουπη κατά τη γνώμη μου, είναι συνυφασμένη με μία διεθνή αναγνώριση και όχι μόνο.. Αν το έχουμε καταφέρει αυτό , τότε ‘’ναι’’. Μπορούμε να μιλάμε για καριέρα.
Λόγος: Έχω , και επιδιώκω να έχω , πλήρη επίγνωση του λόγου μου , όταν μιλώ , όταν εκφράζομαι. ακόμη και όταν σκέπτομαι! Και, όταν χρειαστεί να δεθώ με αυτόν . Προσέχω πολύ, μη τυχόν και με προδώσω…
Μανιέρα: Τερτίπια και κατάλοιπα , όχι απαραίτητα αρνητικά, μπορούν να κολλήσουν στον καθένα μας , με τα χρόνια και με την τριβή. Η μανιέρα είναι κάτι , στο οποίο κάποιος καταλήγει , και είτε πια συνειδητά το πουλά , είτε δεν μπαίνει στον κόπο να το αποφύγει . Καλό θα ήταν να μην μας επιτρέψουμε μανιέρες.
Νέα γενιά ηθοποιών: Υπάρχει πολύ ταλέντο γύρω μας , σπουδαίο και αξιόλογο και δημιουργικό , σε όλες τις μετέπειτα της δικής μου , γενιές ηθοποιών … Και, ιδιαίτερα , στην τελευταία 20αετία με πολλούς ταλαντούχους ηθοποιούς στη συντεχνία μας.
Ξένο ή ελληνικό ρεπερτόριο: Ρεπερτόριο βασικά , όπου και αν αυτό παράγεται . Κατά συνέπεια και ενημέρωση για το που βαδίζει η δραματουργία σε παγκόσμια κλίμακα…
Οικογένεια: Η οικογένεια , παραμένει για εμένα το λίκνο του πολιτισμού και της προόδου! Η πεμπτουσία του κυττάρου της κοινωνίας των ανθρώπων!
Ποιητές αττικής κωμωδίας: Κατέχουμε εκ των πραγμάτων τα πρωτεία ! Με τον Αριστοφάνη και τον Μένανδρο ως κύριους εκπροσώπους της. Η Αττική Κωμωδία είναι χαρακτηριστικό δείγμα, της χρυσής εποχής , της απόλυτης ακμής του αρχαιοελληνικού πνεύματος του εμβληματικού , 5ου π.χ. αιώνα!
Ρόλοι: Οι ρόλοι μου και η επικοινωνία μαζί τους , είναι ό,τι έχει θρέψει τις γνώσεις μου, τη φαντασία μου , την ιδιοσυγκρασία μου, τον χαρακτήρα μου , τις επιλογές μου , το βηματισμό μου στη ζωή. Τα όποια επιτεύγματα μου , την ίδια μου τη ζήση, με αποκορύφωμα την οικογένεια μου!
Συγχώρεση: Η συγχώρεση απαιτεί υπέρτατο βαθμό σοφίας! Ανηφορίζω προς την κατάκτηση αυτού του οχυρού. Δεν έχω, όμως, ακόμη καρφώσει τη σημαία μου , στις επάλξεις του…
Τρομοκρατικές επιθέσεις: Προς το παρόν θα προσπεράσω την οποιαδήποτε απόπειρα να απαντήσω αυτή την ερώτηση . Άλλωστε, είναι από μόνη της , ένα βιβλίο.
Υγεία: Είναι και παραμένει το υπέρτατο αγαθό!
Φόβοι: Τολμώ να πω έχω ξεπεράσει τους περισσότερους από παιδί. Και τώρα πια , στο αντίκρισμα της τρίτης ηλικίας γεννιούνται νέοι φόβοι… Σιγά- σιγά θα πάρουν σειρά κι αυτοί.
Χαιρέτα μου τον πλάτανο: Ήταν ένα ευχάριστο ταξίδι , που για εμένα πια, έχει τελειώσει.
Ψυχοφθόρος: Η ψυχή μου είναι ένα από τα δύο βασικά εργαλεία της δουλειάς αλλά και της ζωής μου! Έχω ιερή υποχρέωση να την κρατώ όσο γίνεται πιο υγιή , και με τη λιγότερη δυνατή φθορά, για να με τροφοδοτεί κι αυτή με τη σειρά της , υπομονή κι ελπίδα…
Ωραίες συνεργασίες: Η συνεργασία μου με το Κρατικό Θέατρο , οφείλεται σε έναν και μοναδικό χαρισματικό άνθρωπο, καλλιτέχνη , με ικανότητες, με θέληση και με δημιουργικό όραμα , ώστε να επιτελέσει στο ακέραιο το σκοπό του . Θα θεωρήσω τον εαυτό μου , ως παρευρισκόμενο σε ευτυχή συγκυρία , αν θα μπορούσα , έστω και στο ελάχιστο να συνεισφέρω , με τις υπηρεσίες μου , προς αυτήν την κατεύθυνση… Ευελπιστώ ,σε μία απογειωτική εξέλιξη , αυτής της καλλιτεχνικής μας συνύπαρξης , με τον υπερταλαντούχο θίασο του Κρατικού μας Θεάτρου υπό την καλλιτεχνική ηγεσία του Αστέρη Πελτέκη και των πανάξιων συνεργατών του!
Αριστοφάνης – Ηρώνδας: Contra tempo: Πρεμιέρα για την καλοκαιρινή παραγωγή του ΚΘΒΕ
Σχόλια για αυτό το άρθρο