Πρεμιέρα με λαμπρή υποδοχή από το κοινό της Θεσσαλονίκη έκαναν οι «Τρωάδες» στο κατάμεστο Θέατρο Δάσους -στο πρώτο sold out του καλοκαιριού για το ΚΘΒΕ-. Πάνω από 3500 θεατές παρακολούθησαν ένα από τα συγκλονιστικότερα αντιπολεμικά κείμενα του αρχαίου δράματος, ένα έργο εξαιρετικά επίκαιρο και προφητικό αφού ο Ευριπίδης, «μιλάει» για όσα συμβαίνουν ακόμα και σήμερα σε παγκόσμιο επίπεδο.
Με την εμπνευσμένη μετάφραση του Θεόδωρου Στεφανόπουλου, η οποία ανέδειξε τη διαχρονικότητα του λόγου του τραγικού ποιητή, μέσα σε ένα λιτό σκηνικό και σε ένα ποιητικό ηχοτοπίο με τις πρωτότυπες μουσικές συνθέσεις του Στέφανου Κορκολή που απέδωσε με μοναδική ευαισθησία ο ίδιος ζωντανά στο πιάνο, οι «Τρωάδες», «άγγιξαν» τις ψυχές όσων βρέθηκαν στο Θέατρο Δάσους με την αλήθεια και την απλότητά τους.
Στο τέλος, στην υπόκλιση του θιάσου, όρθιο το κοινό χειροκροτούσε και επευφημούσε για ώρα το σύνολο των ηθοποιών και των συντελεστών που μέσα από την οξυδερκή σκηνοθετική ματιά και καθοδήγηση του βραβευμένου Χρήστου Σουγάρη «κατέθεσαν» μια παράσταση με αληθινές ερμηνείες η οποία διέγειρε συναισθήματα και συγκίνησε, θυμίζοντας ότι σε κάθε πόλεμο υπάρχουν μόνο ηττημένοι
Με μια Εκάβη σπαρακτική, συγκλονιστικά ανθρώπινη από την Ρούλα Πατεράκη, στην πρώτη της συνεργασία, ως ηθοποιού, με το ΚΘΒΕ, με ένα σπουδαίο επιτελείο πρωταγωνιστών: τον Δημήτρη Πιατά, τον Αλέξανδρο Μπουρδούμη, τη Μαρία Διακοπαναγιώτου, την Μαρίζα Τσάρη, την Κλειώ Δανάη Οθωναίου, την Λουκία Βασιλείου και τον Αντώνη Καφετζόπουλο, στο ρόλο του Ποσειδώνα, κι έναν εξαιρετικό 20μελή θίασο ηθοποιών, η παράσταση ξεκίνησε με τους καλύτερους οιωνούς από την αφετηρία της, τη Θεσσαλονίκη.
Ακολουθεί περιοδεία σε επιλεγμένα Φεστιβάλ ενώ στις 18 & 19 Αυγούστου οι «Τρωάδες» θα παρουσιαστούν στο Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου. * Με ελληνικούς και αγγλικούς υπέρτιτλους (στη Θεσσαλονίκη και στο Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου)
Στέφανος Κορκολής (Συνθέτης μουσικής της παράστασης) – Χρήστος Σουγάρης (σκηνοθέτης της παράστασης “Τρωάδες”- Υπεύθυνος καλλιτεχνικού προγραμματισμού του ΚΘΒΕ)- Αστέριος Πελτέκης (Καλλιτεχνικός Διευθυντής ΚΘΒΕ)
Αστέριος Πελτέκης (Kαλλιτεχνικός Διευθυντής του ΚΘΒΕ) – Χρήστος Σουγάρης (σκηνοθέτης της παράστασης “Τρωάδες”- Υπεύθυνος καλλιτεχνικού προγραμματισμού του ΚΘΒΕ) – Ρούλα Πατεράκη (Εκάβη)
Αστέριος Πελτέκης (Kαλλιτεχνικός Διευθυντής του ΚΘΒΕ) – Γιαννούλα Καρύμπαλη-Τσίπτσιου (Πρόεδρος ΔΣ του ΚΘΒΕ)
Ιωάννης Βοτσαρίδης (Αντιπρόεδρος ΔΣ ΚΘΒΕ)– Γρηγόρης Βαλτινός (Μέλος ΔΣ ΚΘΒΕ)- Αστέριος Πελτέκης (Καλλιτεχνικός Διευθυντής ΚΘΒΕ)
Αστέριος Πελτέκης (Καλλιτεχνικός Διευθυντής ΚΘΒΕ) – Αντώνης Καφετζόπουλος (Ποσειδώνας)
Στέφανος Κορκολής (Συνθέτης μουσικής της παράστασης) – Αστέριος Πελτέκης (Καλλιτεχνικός Διευθυντής ΚΘΒΕ)
Λουκία Βασιλείου (Αθηνά, Ελένη) – Μαρία Διακοπαναγιώτου (Κασσάνδρα)
Φιλαρέτη Κομνηνού– Αστέριος Πελτέκης (Καλλιτεχνικός Διευθυντής ΚΘΒΕ)
Ο Καλλιτεχνικός Διευθυντής του ΚΘΒΕ, Αστέριος Πελτέκης, με τη σύζυγό του και τον δημοσιογράφο Βασίλη Παπαβασιλείου
Ο Καλλιτεχνικός Διευθυντής ΚΘΒΕ, Αστέριος Πελτέκης, ο σκηνοθέτης της παράστασης & Υπεύθυνος Καλλιτεχνικού Προγραμματισμού ΚΘΒΕ, Χρήστος Σουγάρης με τους συντελεστές & ηθοποιούς της παράστασης.
Μαρίζα Τσάρη (Ανδρομάχη)- Αλέξανδρος Μπουρδούμης (Μενέλαος)- Δημήτρης Πιατάς (Ταλθύβιος)
Λίγα λόγια για το έργο
Σε αναμονή της αναχώρησής τους για την Ελλάδα, οι αιχμάλωτες γυναίκες της Τροίας θρηνούν για την άλωση της πόλης. Μαζί τους η Εκάβη, που περιμένει την ανακοίνωση για τη δική της μοίρα αλλά έρχεται αντιμέτωπη με απανωτές συμφορές: η Πολυξένη σκοτώνεται στον τάφο του Αχιλλέα και η Ανδρομάχη μαθαίνει την απόφαση των Αχαιών να θανατώσουν τον μικρό της γιο, τον Αστυάνακτα. Την ίδια ώρα, η Κασσάνδρα προμηνύει τις καταστροφές που θα βρουν τους Έλληνες στον δρόμο της επιστροφής.
Οι Τρωάδες, η μόνη σωζόμενη τραγωδία της ευριπίδειας τριλογίας για τον Τρωικό Πόλεμο, διδάχτηκε το 415 π.Χ. στα Μεγάλα Διονύσια. Το έργο γράφτηκε λίγο μετά την καταστροφή της Μήλου το 416 π.Χ., όταν οι Αθηναίοι, με απάνθρωπη βιαιότητα, σκότωσαν όλους τους ενήλικες άντρες της Μήλου και πούλησαν για δούλους τις γυναίκες και τα παιδιά.
Ο Ευριπίδης επιχειρεί να προειδοποιήσει για τις συνέπειες της ασυδοσίας των νικητών και να υπενθυμίσει τη σημασία του να παραμένει κανείς άνθρωπος, μακριά από την ψευδαίσθηση παντοδυναμίας που προκαλούν οι εφήμερες νίκες. Στις Τρωάδες ο ποιητής αναδεικνύει την ανθρώπινη διάσταση του εχθρού και, εστιάζοντας στο μεγαλείο των γυναικών της Τροίας, προβάλλει τη δύναμη εκείνη που κάνει τον άνθρωπο να επιμένει ακόμα και μετά την καταστροφή.
Σημείωμα σκηνοθέτη
Η σχέση μου με τη Ευριπίδεια αυτή τραγωδία ξεκινάει από την εποχή που ήμουν ακόμη σπουδαστής στη Δραματική σχολή του ΚΘΒΕ.
Οι Τρωάδες αποτέλεσαν την πτυχιακή εργασία του έτους μας, σε σκηνοθεσία του δασκάλου μας, Γιάννη Ρήγα και υπήρξαν -μαζί με τον Αίαντα του Βασίλη Παπαβασιλείου, την Ηλέκτρα του Αντουάν Βιτέζ και τις Βάκχες, του Ματίας Λάνγκχοφ- η αφετηρία μιας έντονης και διαρκούς μέχρι και σήμερα μελέτης και αγάπης για το θεατρικό αυτό είδος, καθώς και τους τρόπους της σκηνικής ερμηνείας του.
Ανήκω, επίσης, στην κατηγορία αυτή των θεατών που απολαμβάνει να επισκέπτεται ανοιχτά -και όχι μόνο- θέατρα και να παρακολουθεί απόπειρες σκηνικής ανάγνωσης των αριστουργημάτων των τριών μεγάλων ποιητών.
Απολαμβάνω δε, ακόμη περισσότερο τη διαφορετικότητα -όταν αυτή υφίσταται- στην αισθητική αφήγησης των καλλιτεχνών. Και αυτό διότι πολλοί από εμάς, κάνουμε το λάθος να θεωρούμε πως υπάρχει μία μόνο εκδοχή της Αντιγόνης, του Οιδίποδα, του Ηρακλή, συνεπώς υπάρχει και μία μόνο, αισθητική αφήγησης. Συνήθως αποδεχόμαστε αυτή που έχει κυριαρχήσει.
Το πραγματικά εντυπωσιακό απ’ όλες τις απόψεις, είναι το γεγονός πως οι τραγικοί μας, οι ομότεχνοι, καθώς και οι ακροατές και θεατές του είδους αυτού, κατά την περίοδο της ακμής του, αρέσκονταν να συνδιαλέγονται με αφορμή γνωστούς και διαδεδομένους μύθους, αλλά κατά κύριο λόγο με βάση την ερμηνεία τους. Την αυστηρά προσωπική -άρα και μοναδική- ερμηνεία αυτών των μύθων.
Δεν είναι ίδια η Ηλέκτρα του Σοφοκλή με αυτή του Ευριπίδη. Και πώς θα μπορούσε άλλωστε! Και ποιο θα ήταν το ενδιαφέρον, σε μία τέτοια περίπτωση.
Αυτό που με απασχολούσε διαρκώς στη θέαση του είδους αυτού ήταν η παγίωση ενός αισθητικού τρόπου αφήγησης και η εμμονή επαγγελματιών αλλά και μέρους θεατών, σε σχέση με το τι είναι, αλλά κυριότερα το πώς ερμηνεύεται αυτό το είδος.
Πρακτικά αυτό το οποίο είχε επικρατήσει και μας ταλανίζει ακόμη με τα κατάλοιπα του, ήταν η βερμπαλιστική εκδοχή αφήγησης, με ενδεχομένως ενδιαφέρουσες σκηνικές αποδόσεις σκηνοθετών και μεγάλων πρωταγωνιστών του ένδοξου θεατρικού παρελθόντος της χώρας, τις οποίες εμείς οι άμοιροι «επίγονοι» έπρεπε να προστατεύσουμε ως πολιτιστική κληρονομιά, να τη διαφυλάξουμε και να αναλάβουμε τη διάδοσή της. Δυστυχώς ακόμη και σήμερα μας απασχολούν ζητήματα, όπως το «πώς παίζεται η τραγωδία», αν «είναι πρέπον το να πατάμε τη θυμέλη του αργολικού θεάτρου», αν «είναι ασέβεια -απέναντι σε ποιόν άραγε;- η χρήση μικροφώνων στην αναπαράσταση του είδους», αλλά και το «αν επιτρέπεται να ερμηνεύεται το είδος με άλλον τρόπο, πλην του αρχετυπικού ιεροτελεστικού σχεδόν ύφους, το οποίο με διάφορους τρόπους και ερμηνείες, μας αποκαλύφθηκε από την προφανώς χρήσιμη και σπουδαία μελέτη αρχαιολόγων, φιλολόγων και επαγγελματιών του είδους μας».
Αυτό το οποίο όμως συχνά μας διαφεύγει, είναι το γεγονός πως οι Αθηναίοι πολίτες, επισκέπτονταν το θέατρο του Διονύσου, όχι για να ακούσουν και να δουν την περσινή μεγάλη επιτυχία της Αντιγόνης παραδείγματος χάριν, αλλά τη φετινή ερμηνεία ενός άλλου ποιητή πάνω στο συγκεκριμένο μύθο.
Και ενώ οι ομότεχνοι μας, συγγραφείς, υποκριτές αλλά και οι θεατές, δεν ασχολούνταν καθόλου με ζητήματα όπως η «αυθεντία» και η «επιστημονική επάρκεια» αλλά απαλλαγμένοι από τέτοιου είδους ιδεολογικά βαρίδια, ενδιαφέρονταν για ερμηνείες, και μόνον εμείς φανερωνόμαστε συντηρητικότεροι αυτών, επιμένοντας σε αφηγήματα όπως «αυτό δεν είναι τραγωδία» κάθε φορά που μας παρουσιάζεται μια διαφορετική ερμηνεία από αυτή που δοξάστηκε και μας επιβλήθηκε στο παρελθόν.
Είχα και συνεχίζω να έχω την αίσθηση, η οποία κάποιες φορές ανάγεται σε πίστη, πως μπορείς να σέβεσαι το είδος, προσπαθώντας όμως να συνομιλήσεις ουσιαστικά μέσω αυτού με τους σύγχρονους σου θεατές, σε ένα πλαίσιο ειλικρινούς προσπάθειας, η οποία για μένα, ξεκινά από την προσωπική ιδιωτική ακρόαση, πριν καταλήξει αυτή να γίνει δημόσια.
Τολμώ να υποστηρίξω, πως όσο πιο δυνατά ακουγόμαστε, τόσο λιγότερο ακούμε την ίδια μας τη φωνή.
Η μικρή μου εμπειρία σε σχέση με την αναπαράσταση του είδους -οι Τρωάδες είναι η τέταρτη απόπειρά μου- έδειξε πως δεν είναι και τόσο άτοπο το αίτημα για μια χαμηλόφωνη, ουμανιστική, απαλλαγμένη από βερμπαλισμούς, σκηνική ανάγνωση της τραγωδίας.
Το είδος δεν κινδυνεύει από ερμηνείες που μοιάζουν «νεωτεριστικές». Το είδος, όπως και κάθε άλλο είδος, κινδυνεύει μόνο από αδιάφορες, πρόχειρες και, εν τέλει, κακές ερμηνείες.
Με αφορμή, λοιπόν, αυτήν την τραγωδία και συνεχίζοντας τη σκηνική μελέτη του είδους, μαζί με τους πολύτιμους συνεργάτες μου, θα αποπειραθούμε για άλλη μια φορά να δημιουργήσουμε, με το απολύτως προσωπικό μας ύφος, μια σκηνική ανάγνωση, ειλικρινούς και χαμηλόφωνης αφήγησης πάνω στην σπαρακτική αυτήν τραγωδία ενός πραγματικά σπουδαίου νεωτεριστή του είδους.
Xρήστος Σουγάρης
Σημείωμα συνθέτη
Με μεγάλη χαρά δέχτηκα την πρόταση του ΚΘΒΕ να συνθέσω τη μουσική για αυτό το αριστούργημα του Ευριπίδη σε σκηνοθεσία του Χρήστου Σουγάρη. Είναι η δεύτερη φορά που συνθέτω μουσική για τραγωδία –η πρώτη ήταν πριν τέσσερα χρόνια για τις Βάκχες του ίδιου συγγραφέα.
Οι Τρωάδες θεωρώ πως είναι ίσως το κορυφαίο και το πιο διαχρονικό έργο, διότι διηγείται κάτι το οποίο βιώνουν ακόμα και σήμερα πάρα πολλοί άνθρωποι. Η μουσική, ακολουθώντας τη χαμηλόφωνη σε ένταση, αλλά όχι σε συναίσθημα, ερμηνεία του έργου και των ηθοποιών, αποκτά έναν cine-matic χαρακτήρα, που κινείται σε μινιμαλιστική και νέο-ρομαντική φόρμα, χωρίς όμως να έχει συνοδευτική ιδιότητα και να είναι υποτονική. Είναι ένας ακόμη «ρόλος» του έργου που δημιουργεί τις κατάλληλες ατμόσφαιρες και πορεύεται σύμφωνα με την εξέλιξη της τραγωδίας. Ένα βασικό μουσικό μοτίβο το οποίο μεταλλάσσεται (παραλλαγές) ανάλογα με τις σκηνές, με σκοπό να τονίσει την απόγνωση, τον πόνο και την αγωνία. Η μουσική δεν γίνεται αναγκαστικά τραγούδι στα χορικά αλλά αρωγός των συναισθημάτων. Η απόδοσή της μόνο με ένα πιάνο θεωρήσαμε, μαζί με τον σκηνοθέτη Χρήστο Σουγάρη, πως θα είχε πιο αρμονική συνύπαρξη με τον τρόπο που αποδίδεται το έργο.
Χαίρομαι ιδιαίτερα που μου δίνεται η δυνατότητα να ερμηνεύσω τη μουσική επί σκηνής στην πρεμιέρα, στο Θέατρο Δάσους και στο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου.
Στέφανος Κορκολής
ΤΡΩΑΔΕΣ
Συντελεστές
Μετάφραση: Θεόδωρος Στεφανόπουλος, Δραματουργική επεξεργασία –Σκηνοθεσία: Χρήστος Σουγάρης, Σκηνικά -Κοστούμια: Ελένη Μανωλοπούλου, Πρωτότυπη μουσική σύνθεση: Στέφανος Κορκολής, Κίνηση: Ερμής Μαλκότσης, Φωτισμοί: Αλέκος Αναστασίου, Σχεδιασμός μακιγιάζ: Μαντώ Καμάρα, Βοηθός σκηνοθέτη: Χριστόφορος Μαριάδης, Βοηθός σκηνογράφου- ενδυματολόγου: Δανάη Πανά, Οργάνωση παραγωγής: Marleen Verschuuren, Φωτογραφίες: Mike Rafail (That Long Black Cloud)
Διανομή (αλφαβητικά): Μελίνα Αποστολίδου (Αθηνά), Λουκία Βασιλείου (Αθηνά, Ελένη), Μομώ Βλάχου (Αθηνά), Χαρά Γιώτα (Αθηνά), Ηλέκτρα Γωνιάδου (Αθηνά), Μαρία Διακοπαναγιώτου (Κασσάνδρα), Αντώνης Καφετζόπουλος (Ποσειδώνας), Χριστίνα Μπακαστάθη (Αθηνά), Αλέξανδρος Μπουρδούμης (Μενέλαος), Μπέττυ Νικολέση (Αθηνά), Ρούλα Πατεράκη (Εκάβη), Κλειώ Δανάη Οθωναίου (Αθηνά, Ελένη), Δημήτρης Πιατάς (Ταλθύβιος), Πολυξένη Σπυροπούλου (Αθηνά), Βιργινία Ταμπαροπούλου (Αθηνά), Θεοφανώ Τζαλαβρά (Αθηνά), Μαρίζα Τσάρη (Ανδρομάχη), Μάρα Τσικάρα (Αθηνά)
* Έκτακτη αντικατάσταση: Γιάννης Χαρίσης
Γυναίκες: Μαριάννα Αβραμάκη, Μελίνα Αποστολίδου, Λουκία Βασιλείου, Μομώ Βλάχου, Χαρά Γιώτα, Ηλέκτρα Γωνιάδου, Ζωή Ευθυμίου, Ηλέκτρα Καρτάνου, Εύη Κουταλιανού, Λωξάνδρα Λούκας, Ελένη Μισχοπούλου, Χριστίνα Μπακαστάθη, Χρυσή Μπαχτσεβάνη, Μπέτυ Νικολέση, Κλειώ Δανάη Οθωναίου, Πολυξένη Σπυροπούλου, Βιργινία Ταμπαροπούλου, Θεοφανώ Τζαλαβρά, Φωτεινή Τιμοθέου, Μάρα Τσικάρα
Άντρας: Χριστόφορος Μαριάδης
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΚΑΛΟΚΑΙΡΙΝΗΣ ΠΕΡΙΟΔΕΙΑΣ
ΙΟΥΛΙΟΣ
- Σάββατο 22 Ιουλίου — Μουδανιά, Αμφιθέατρο Νέων Μουδανιών
- Σάββατο 29 Ιουλίου – Φίλιπποι, Αρχαίο Θέατρο Φιλίππων (66ο Φεστιβάλ Φιλίππων)
ΑΥΓΟΥΣΤΟΣ
- Πέμπτη 3 Αυγούστου- Δωδώνη, Αρχαίο Θέατρο Δωδώνης
- Σάββατο 12 Αυγούστου- Δίον, Αρχαίο Θέατρο Δίου
- Παρασκευή 18, Σάββατο 19 Αυγούστου – Επίδαυρος, Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου (Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου 2023)
- Πέμπτη 31 Αυγούστου, Κιλκίς, Θέατρο Λόφου Αγ. Γεωργίου Δήμου Κιλκίς
ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΣ
- Παρασκευή 8 Σεπτεμβρίου- Βύρωνας, Θέατρο Βράχων «Μελίνα Μερκούρη»
- Τρίτη 12 Σεπτεμβρίου, Κηποθέατρο Παπάγου
ΤΙΜΙΛΟΓΙΑΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ-ΠΕΡΙΟΔΕΙΑ
«ΤΡΩΑΔΕΣ- ΘΕΑΤΡΟ ΔΑΣΟΥΣ
ΠΕΜΠΤΗ 6 & Παρασκευή 7 ΙΟΥΛΙΟΥ, στις 21.15
Τιμή προπώλησης μέσω ηλεκτρονικής αγοράς και ταμεία : 15€
Κανονικό εισιτήριο : 17 €
Φοιτητικό/ Άνω των 65: 12€
Δάσκαλοι & Καθηγητές / Ομαδικό (10 άτομα): 10€
Άνεργοι: Δωρεάν (20 θέσεις ανά παράσταση για τις παραστάσεις στο Θέατρο Δάσους) κατόπιν τιμή εισιτηρίου : 10€
ΑΜΕΑ & Συνοδοί ΑΜΕΑ: 8 €
«ΤΡΩΑΔΕΣ»- ΑΡΧΑΙΟ ΘΕΑΤΡΟ ΕΠΙΔΑΥΡΟΥ
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 18 & ΣΑΒΒΑΤΟ 19 ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ, στις 21.00
Διακεκριμένη Ζώνη: 50€ Άνω Διάζωμα ΣΤ΄ Ζώνη: 10€ ΑΜΕΑ: 5€ (Β΄ Ζώνη) Άνεργοι: 5€ (Στο Άνω Διάζωμα με την επίδειξη της σχετικής κάρτας) |
ΠΡΟΠΩΛΗΣΗ ΕΙΣΙΤΗΡΙΩΝ – ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ :
VIVA.GR | 11876 |WIND |PUBLIC |MEDIA MARKT |
Πληροφορίες – κρατήσεις στο Τ. 2315 200 200 και στα εκδοτήρια του ΚΘΒΕ.
ΠΡΟΠΩΛΗΣΗ ΕΙΣΙΤΗΡΙΩΝ ΑΡΧΑΙΟ ΘΕΑΤΡΟ ΕΠΙΔΑΥΡΟΥ:
ntng.gr | viva.gr | 11876 | wind | public | mediamarkt | tickets.aefestival.gr, Πανεπιστημίου 39 (στοά Πεσμαζόγλου).
Τηλεφωνικά: 211 8008181, ΑΜΕΑ: 210 3221 897 & tameia@aefestival.gr
Πληροφορίες για προπώληση εισιτηρίων: http://aefestival.gr/plirofories-eisitirion/
START THINKING GREEN
Στο πλαίσιο της οικολογικής πολιτικής του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος τα ψηφιακά προγράμματα των παραστάσεών του πωλούνται σε ψηφιακή μορφή σε προνομιακή τιμή.
Σχόλια για αυτό το άρθρο