Την κατατάσσουν στις κωμωδίες, αλλά η παράσταση Αμάραντα (κείμενο: Παύλος Μάτεσις, Γλυκερία Μπασδέκη) στο Faust, μόνο κωμωδία δεν είναι, τουλάχιστον με την κλασσική έννοια του όρου. Είναι μαύρη κωμωδία; Είναι σκούρα κωμωδία, μου λέει ο Αλέκος Συσσοβίτης μετά το τέλος της παράστασης που κάνω εισβολή στα καμαρίνια. Πώς αλλιώς να περιγράψεις ένα έργο που συνυπάρχουν ζωντανοί και πεθαμένοι στα παρασκήνια ενός τσίρκου, με λυσσασμένο κοινό για βία και αίμα;
Μπαίνεις στο θέατρο και αριστερά στη σκηνή, κάθεται η Αντώνα που περιμένει να σβήσουν τα φώτα για να πει την ιστορία της. Η Αντώνα είναι μια καλλιτέχνις που έχει πεθάνει πολλές φορές, Από μικρή στο σχολείο, μέχρι μεγαλύτερη που έπιασε δουλειά ως καθαρίστρια σε Υπουργείο -έχοντας περάσει κι απ΄τα μπουλούκι- πεθάνει κάθε φορά με διαφορετικό τρόπο. Δαίμονες, άγιοι και άγγελοι, εμφανίζονται στη ζωή της και την καθορίζουν. Όταν θα βαρεθεί να πεθάνει εξαιτίας άλλων, θα πεθάνει από μόνη της, σαν μωρό που μπάινει ξανά στη μήτρα της μάνας του.
Η Μπέττυ Βακαλίδου ερμηνεύει την Αντώνα με ευαισθησία και δύναμη ταυτόχρονα. Είμαι ερασιτέχνης, μου λέει… Είσαι επαγγελματίας της ζωής, της απαντώ και το εννοώ. Η Μπέττυ βγήκε στους δρόμους στην τρυφερή ηλικία των 14 χρονών και με την πορεία της ζωής της απέδειξε ότι είναι αξιοθαύμαστη, διότι τα κατάφερε. Με αγάπη στις τέχνες και στο θέατρο, φέτος εμφανίζεται ως Αντώνα στη σκηνή του Faust και τα βγάζει πέρα περίφημα. Είναι η δεύτερη εμφάνισή της σε θεατρική σκηνή, η πρώτη ήταν το 1983 δίπλα στην Ντίνα Κώνστα στο έργο Πρόσωπα φυσικά κι αλλόκοτα (σκηνοθεσία: Γιάννης Διαμαντόπουλος). Στα Αμάραντα θα σας εκπλήξει με την ερμηνεία της και το γύμνωμά της (κυριολεκτικά και μεταφορικά) επί σκηνής.
Όταν ανοίξει η αυλαία, θα εμφανιστεί ο Μέμος -Αλέκος Συσσοβίτης- και ο Στάμος -Αλέξανδρος Παπαϊωάννου- δίδυμο ηθοποιών στα μπουλούκια. Όμως ο Στάμος είναι νεκρός -παραμένει ασάλευτος με μάσκα σε όλη την παράσταση, εκτός από το τέλος- και ο Μέμος ετοιμάζεται να βγει στη σκηνή. Ποιο νούμερο να παίξει όμως; Μέχρι τώρα είχε δίπλα του τον Στάμο, και στη σκηνή και στη ζωή (πόσο ωραία είναι η σκηνή που είναι αγκαλιασμένοι και οι δύο!). Η ώρα περνάει, το κοινό περιμένει, το τρίτο κουδούνι θα χτυπήσει…. Το θα κάνει ο Μέμος; Θα βγει να παραστήσει ή όχι; Και πώς θα μπορέσει να παίξει μπροστά στον σφαγμένο που τον καταδιώκει σε όλη του τη ζωή;
Ο Αλέκος Συσσοβίτης δίνει μια πλήρης ερμηνεία του δύσκολου ρόλου του, που ξετυλίγεται λεπτό προς λεπτό μπροστά στα μάτια μας. Από το κλάμα της αρχής, μέχρι το αναπάντεχο φινάλε, ο Αλέκος Συσσοβίτης μαζεύει ένα ένα τα κομμάτια του ήρωά του και μας παρουσιάζει ένα ολοκληρωμένο χαρακτήρα, με υποδειγματική σκηνοθετική προσέγγιση από τον Γιάννη Σκουρλέτη.
Μέσα σε όλο αυτό το παρανοϊκό μωσαϊκό με ζωντανούς νεκρούς, εμφανίζεται η Μερόπη και διαλύει ή αποσυναρμολογεί όλα τα παραπάνω. Πρώην σύζυγος του Στάμου και άσπονδη φίλη του Μέμου, η Μερόπη -αν και χρόνια στα μπουλούκια- δεν βγήκε ποτέ στη σκηνή. Η δική της ιστορία είναι η επιβίωση σε δύσκολα χρόνια και πώς θα αρπάξει ό,τι μπορεί για το συμφέρον της. Όταν η πείνα θα πέσει στο μπουλούκι σαν επιδημία, τότε θα μάθουμε και τη δική της ιστορία από την αρχή.
Η Μαρία Πανουργιά υποδύεται την Μερόπη με στοιχεία συμπάθειας και αντιπάθειας ταυτόχρονα. Πάνω που θες να τη χαστουκίσεις για τον σπάγκο που δεν βρίσκει, εκεί πάνω γελάς που τζουρνέβει όπως όπως κι ό,τι βρει από τα αξεσουάρ του θιάσου. Ικανή και άξια ηθοποιός η Μαρία Πανουργιά, γράφει άλλη μια επιτυχία στη θεατρική της διαδρομή με τα Αμάραντα
Ο Γιάννης Σκουρλέτης σκηνοθέτησε με αγάπη και ευρηματικότητα τους τέσσερις ήρωες του έργου. Αρκεί να προσέξετε τη διαδρομή της Αντώνας από την αρχή μέχρι το ξάπλωμα στο κρεβάτι, αφού έχει διανύσει τη σκηνή, και θα καταλάβετε τι εννοώ. Έστησε ένα στοιχειωμένο μπουλούκι που ζωντανεύει (;) και μαζί του ζωντανεύει και η στοιχειωμένη ιστορία της Ελλάδας που παραμένει άφθαρτη. Για ιδέστε τον αμάραντο σε τι βουνά φυτρώνει θα είναι ο επίλογος…
Ευτυχώς στα παρασκήνια του Faust, το κλίμα δεν έχει καμία σχέση με όσα βλέπουμε στην παράσταση. Γέλια, πειράγματα και διάθεση συμπαράστασης ανάμεσα στους ηθοποιούς, είναι τα στοιχεία που επικρατούν backstage
Mπέττυ Βακαλίδου, Αλέκος Συσσοβίτης
Με την Αντώνα της παράστασης
Το Cosmopoliti με το θίασο: Αλέκος Συσσοβίτης, Αλέξανδρος Παπαϊωάννου, Μαρία Πανουργιά, Μπέττυ Βακαλίδου και Βασίλης Νάτσιος
Σχόλια για αυτό το άρθρο