Οι ανεπανάληπτες μοναδικές ερμηνείες που μας έχει χαρίσει, χάραξαν ανεξίτηλα το στίγμα τους στο θεατρικό Πάνθεον και γράφτηκαν με χρυσά γράμματα. Είναι ένας από τους πιο σημαντικούς sir της ελληνικής σκηνής, κολοσσός της τέχνης του , χαρισματικός, γεμάτος φως και λάμψη, γοητευτικός και ανεκτίμητης αξίας. Ποιος είναι; Ο μέγιστος των μεγίστων Αιμίλιος Χειλάκης. Έχει ενσαρκώσει ρόλους απαιτητικούς, δύσκολους , που άφησαν- και αφήνουν- εποχή με το εκτόπισμα και το ”ειδικό βάρος” που διαθέτει αυτός ο κορυφαίος ηθοποιός. Ερμηνείες παραδείγματα για τη νέα γενιά των ηθοποιών και υπενθύμιση για την αντίστοιχη παλαιά. Η καλλιτεχνική του αξία αδιαμφισβήτητη και το κύρος του όσο κανενός άλλου συναδέλφου του, υψηλών προδιαγραφών φωτίζει τον κάθε ρόλο και τον κάνει να λάμπει σαν διαμάντι. Το ταμπεραμέντο του και η στόφα του συγκρίνονται με τους Άγγλους ηθοποιούς αδήριτα. Φέτος, τον βλέπουμε να σκίζει και σε κωμικό ρόλο, γιατί ο καλός ηθοποιός μπορεί να παίζει όλα τα είδη του θεάτρου, για δεύτερη σεζόν στην καλοστημένη φάρσα που ανέβασε στο Θέατρο Αθηνών ”Μη σου τύχει” του Φρανσίς Βεμπέρ και είναι χάρμα οφθαλμών, τόσο ίδιος όσο και η παράσταση! Μην την χάσετε! Αποκλειστικά για το Cosmopoliti μας αποκάλυψε τα καλοκαιρινά του σχέδια. Πρόκειται να ανεβάσει ξανά την παράσταση που συζητήθηκε πολύ ”Μόνος με τον Άμλετ”. Ο θεατράνθρωπος και Τιτάνας του ελληνικού θεάτρου, Αιμίλιος Χειλάκης σε μια de profundis συνέντευξη!
– Τις τελευταίες σεζόν ανεβάζεις κωμικά έργα. Μήπως γιατί ήταν βαρύ το δραματικό φορτίο του ρεπερτορίου τόσα χρόνια που έκανες και θέλεις λίγο να χαλαρώσεις και να ξεκουραστείς;
Ήθελα να αναβάλω το φορτίο των κωμικών ρόλων, το οποίο όταν ασχοληθείς μαζί του καταλαβαίνεις τη γενναιότητα των ηθοποιών που ασχολούνται με την κωμωδία. Γιατί το κωμικό είναι επί του πρακτέου, ενώ το δραματικό πιο πνευματικά όχι κατ’ ανάγκη και καλύτερα. Εξηγώ: Ο δραματικός ηθοποιός ήδη έχει συγκινήσει το κοινό του πριν ξεκινήσει από το σπίτι του να δει την παράσταση. Το να πας να δεις τον ”Άμλετ” ή την ”Μήδεια”, ήδη ετοιμάζεσαι να επικοινωνήσεις με κάτι πάρα πολύ συγκινητικό. Το να πας να δεις όμως μια κωμωδία, σχεδόν απαιτείς να σε κάνει ο ηθοποιός να γελάσεις. Άρα, η γενναιότητα που έχει ο κωμικός ηθοποιός να συστήνεται κάθε βράδυ είναι αξιοθαύμαστη! Μην ανησυχείτε, όμως, θα επιστρέψω στα πάτρια εδάφη του δραματικών ρόλων.
– Συμφωνείς με την άποψη ότι ο καλός ηθοποιός πρέπει να παίζει όλα τα είδη του θεάτρου, διαφορετικά αποκτά μανιέρα αν προσκολληθεί σε κάποιο είδος συγκεκριμένα;
Όταν χτίζεις κανόνα και τον ακολουθείς σε κάθε έργο ο καθένας είναι διαφορετικός. Αν ακολουθήσεις το διαφορετικό θα είσαι και εσύ διαφορετικός, αν όμως πας να επιβάλλεις τον κανόνα σου σε όλα τα έργα θα είσαι το ίδιο. Αυτό που αποφεύγουμε λοιπόν οι νουνεχείς καλλιτέχνες είναι να επιβάλλουμε εμείς την προσωπικότητά μας στους ρόλους, επιβάλλουμε όμως την άποψη μας για αυτούς.
– Τι σε εντυπωσίασε στο έργο του Francis Veber ”Μη σου τύχει” και αποφάσισες να το ανεβάσεις;
Με εντυπωσίασε το πόσο καλά είναι στημένη η ανατροπή του. Έρχονται οι ανατροπές σωρηδόν ανά 3-4 λεπτά. Αυτός είναι ο κανόνας της φάρσας και όταν ακολουθήσεις αυτόν τον υπέροχο κανόνα της φάρσας, όπως τον έγραψε ο Βεμπέρ, νιώθεις ευλογημένος!
– Γιατί συνεχίζεται για δεύτερη σεζόν, μήπως ο κόσμος έχει την ανάγκη να γελάσει με όλες αυτές τις δυσκολίες που αντιμετωπίζει;
Φέτος αποδεικνύεται κάτι υπέροχο. Ηθοποιοί οι οποίοι είναι ”ταγμένοι” σε ένα είδος και ασχολήθηκαν με το απέναντι είδος έκαναν επιτυχίες που κράτησαν 2 χρόνια. Παράδειγμα, ο σπουδαίος μας λαϊκός κωμικός Βλαδίμηρος Κυριακίδης, που ασχολήθηκε με ένα από τα πιο δύσκολα δράματα που έχουν γραφτεί ποτέ το ”Θάνατο του εμποράκου”. Ο κόσμος μάς έχει εμπιστοσύνη ότι ακόμη και το μεγάλο μας άλμα θα είναι δουλεμένο και καθόλου πρόχειρο. Αυτό νομίζω είναι το μυστικό της επιτυχίας!
– Καβάλησες ποτέ το καλάμι;
Οφείλεις να καβαλήσεις το καλάμι όταν θέτεις υψηλούς στόχους. Κάποια στιγμή πιστεύεις ότι τους έχεις φτάσει, όταν καταλάβεις όμως ότι το ζητούμενο δεν είναι να φτάσεις το στόχο σου αλλά κυρίως να τον θέσεις, ξεκαβαλάς το όποιο καλάμι. Και κυρίως να διαβάσεις σωστά την Ιθάκη του Καβάφη.
– Τι εικόνα πιστεύεις ότι δίνεις στους άλλους εκτός σκηνής;
Την αντίθετη από αυτή που είμαι. Είμαι ένας πολύ πρόσχαρος συνάδελφος με τάσεις αυτοσαρκασμού σε σημείο απόλυτης γελοιότητας. Γιατί το χιούμορ είναι αυτό που δημιουργεί κοινό κώδικα σε μια ομάδα. Αν ο φυσικός αρχηγός μπορεί να αυτοσαρκαστεί, γίνεται πολύ πιο φίλος με τους ανθρώπους που τον ακολουθούν. Η εικόνα που έχει ο κόσμος για εμένα είναι η πιο επίσημη. Εικόνα που οφείλω να έχω, όταν ανεβαίνω στο δημόσιο βήμα.
– Πότε κερδίζεται το παιχνίδι στο θέατρο; Όταν χειροκροτήσει το κοινό;
Κανείς δεν το ξέρει αυτό. Πίστεψε με το μόνο που κάνουμε είναι να κάνουμε σωστά τη δουλειά μας. Τώρα αν κερδίσεις το κοινό στο άνοιγμα ή στο κλείσιμο της αυλαίας, αυτό είναι κάτι πραγματικά πρόσκαιρο και δεν μπορούμε να το ελέγξουμε.
– Φοβάσαι κάτι ή κάποιον στη ζωή σου;
Όχι.
– Η Αθηνά Μαξίμου τι είναι για εσένα;
Είμαι τυχερός να μπορώ να έχω στις δουλειές που φαντάζομαι και κάνω μία από τις καλύτερες ηθοποιούς της Ελλάδος! Μετά από 20 χρόνια συμβίωσης ο ερωτικός σύντροφος γίνεται κυρίως σύντροφος ζωής. Αυτό είναι ό, τι πιο υψηλό μπορείς να πετύχεις με τον άνθρωπό σου!
– Η έκπτωση που κυριαρχεί στην εποχή μας, σε όλες τις εκφάνσεις και σε όλους τους τομείς πόσο επηρεάζει την ποιότητα στην τέχνη και τον πολιτισμό;
Επηρεάζει και τα δύο μέρη του θεάτρου και τους ηθοποιούς και τους θεατές. Τα τελευταία χρόνια έχουμε πιο αμόρφωτο κοινό. Δεν φταίει το ίδιο, η έκπτωση που συμβαίνει στη δημόσια σφαίρα, στον πολιτισμό, στην πολιτική, επηρεάζει το βαθμό παιδείας μας, επειδή το ίδιο συμβαίνει και με τους νεότερους ηθοποιούς το ότι ο βαθμός μόρφωσής τους έχει επίσης καταπέσει. Υπάρχει, λοιπόν, μία ώσμωση κοινού και ηθοποιών που βγάζει μέτριες παραστάσεις. Υπάρχουν όμως νέοι καλλιτέχνες που ακολουθώντας πρότυπα του παρελθόντος προσπαθούν να ανεβάσουν το επίπεδο. Γιατί το υψηλότερο όπλο που έχει ένας καλλιτέχνης είναι το πρότυπο του καλλιτέχνη. Χωρίς πρότυπα είναι απόδειξη αμορφωσιάς.
– Στην εποχή μας υπάρχουν πρόσωπα που με τη στάση τους μπορούν να επιβάλλουν το μέτρο;
Κάθε εποχή έχει τέτοια πρόσωπα. Αυτά αποδεικνύονται με τον καιρό. Είναι πρόσκαιρο να ορίσεις αυτή τη στιγμή ανθρώπους που μπορούν να αφήσουν στίγμα. Δεν είμαστε τόσο επιδραστικοί όσο υπήρξαν οι δάσκαλοι μας, όμως έχουμε ένα βαθμό επιδραστικότητας που θα αποδειχθεί το τι θα κάνουν επ’ ονόματι μας οι επόμενοι. Ίσως, υπάρξουν μέρες στα επόμενα χρόνια που κάποιος ηθοποιός μεταφέρει ένα λεγόμενο μου σε ένα νεότερο ηθοποιό, ένα λεγόμενο που τον έχει σημαδέψει. Εγώ δεν θα είμαι εκεί να το ξέρω, αλλά πίστεψέ με δεν με ενδιαφέρει και καθόλου.
– Πες μου κάτι αποκλειστικά για το Cosmopoliti.
Το καλοκαίρι θα μελετήσουμε ξανά με τον Μανώλη Δούνια, μια παράσταση που είχε αφήσει εποχή στο θέατρο, την παράσταση ”Μόνος με τον Άμλετ”. Θα γίνει μια καινούργια μελέτη επάνω σε ένα θέμα που μας είχε απασχολήσει πάρα πολύ. Γιατί ένας άνθρωπος που φλέγεται στη σκέψη, δεν πράττει.
Σχόλια για αυτό το άρθρο