Το συγκλονιστικό ντοκιμαντέρ «Η βοή του κόσμου» (Τhe Rumble of the World) του Πέτρου Σεβαστίκογλου, μεταδίδει -σε Α’ τηλεοπτική μετάδοση- η ΕΡΤ2, την Κυριακή 1η Οκτωβρίου 2023, στις 24:00.
Οπτικοακουστικό κινηματογραφικό κολάζ/road trip, παραγωγής Ελλάδας 2021
Σκηνοθεσία – σενάριο – φωτογραφία: Πέτρος Σεβαστίκογλου
Μοντάζ: Χρήστος Γιαννακόπουλος
Μουσική: The Prefabricated Quartet
Επιμέλεια σκηνικών: Αντώνης Δαγκλίδης
Ήχος – Σχεδιασμός ήχου: Χρήστος Γούσιος
Μιξάζ: Κώστας Βαρυμποπιώτης
Οργάνωση παραγωγής: Μαργαρίτα Βόρρα
Παραγωγή: Φαντασία Οπτικοακουστική
Συμπαραγωγή: Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου, EΡT Α.Ε., Πέτρος Σεβαστίκογλου
Παραγωγοί: Θάνος Αναστόπουλος, Στέλλα Θεοδωράκη
Παίζουν: Μάρθα Λαμπίρη-Φεντόροφ, Ιώ Λατουσάκη, Βασίλης Μπούτσικος, Vassya Berezin, Asya Rechnaya, Wei Xun, Youri Bernandez, Omar Fall
Διάρκεια: 84΄
Ελλάδα, Ρωσία, ΗΠΑ, Βραζιλία, Κίνα, Σενεγάλη.
Συναντώντας νέους σ’ αυτές τις χώρες νιώσαμε τον παλμό τους να προμηνύει μια βοή και μια έκρηξη. Η πτώση του κομμουνισμού, η κρίση του καπιταλισμού, οι οικολογικές καταστροφές, τα μεταναστευτικά κύματα, η παγκοσμιοποίηση ήταν τα θέματα που ξεπετάγονταν στα ταξίδια μας. Η νέα γενιά βρίσκεται στην πρώτη γραμμή, εκτεθειμένη, αβοήθητη χωρίς να μπορεί να οραματιστεί ένα πιο αισιόδοξο μέλλον. Αυτή η «Βοή» ήταν η «φωνή» της νέας γενιάς. Τα λόγια, οι εικόνες, οι ήχοι και η μουσική τους συνθέτουν τις νότες μιας οπτικοακουστικής συμφωνίας με τίτλο: «Η βοή του κόσμου».
Σημείωμα σκηνοθέτη:
Γενιά: 20 χρόνων το 2020
Κρίση, ανασφάλεια, πόλεμοι, οικολογική καταστροφή του πλανήτη. Ένας κόσμος χωρίς προσανατολισμό, χωρίς κοινωνική πολιτική, χωρίς ιδεολογία. Η οικονομία του κέρδους ορίζει την απάντηση στο κάθε ερώτημα. Η οικονομία δεν εξηγεί όμως ούτε από πού προερχόμαστε ούτε πού πηγαίνουμε ούτε γιατί πάμε. Έχει να μας προσφέρει μόνο ένα πιο φαινομενικά ορθολογικό μέλλον, έναν μεγαλύτερο συλλογικό πλούτο.
Οι νέοι ψάχνουν ένα νόημα, ένα κοινό όραμα που θα τους βγάλει από την απομόνωση, αναζητούν τη συνύπαρξη που θα τους κάνει να ανήκουν σε κάτι μεγαλύτερο από την ταπεινωτική ιδιότητα του καταναλωτή. Έναν τόπο όπου τα καίρια ερωτήματα μπορούν να επανατεθούν.
Σενεγάλη, Κίνα, Ελλάδα, Αμερική, Ρωσία, Βραζιλία είναι οι χώρες από τις οποίες αντλούμε το υλικό της σύνθεσής μας. Σε κάθε χώρα ένα νέο πρόσωπο ορίζει την «τονικότητα» και το περιεχόμενο της συγκεκριμένης ενότητας. Ερασιτέχνης ή ηθοποιός αναπαράγει στιγμιότυπα από τη ζωή του, «ερμηνεύει» σκηνές που εμπεριέχουν το οπτικό ηχόχρωμα της «Βοής» που αποτελεί το κεντρικό θέμα και τον άξονα της ταινίας.
Όλα αυτά τα ταξίδια, όλες αυτές οι συναντήσεις με νέους ανθρώπους με έφεραν αντιμέτωπο με μια «Βοή» που αναδύεται από αυτήν τη νέα γενιά. Μια «Βοή» που προμηνύει έκρηξη. Η κρίση του καπιταλισμού και του οικονομικού μοντέλου της ανάπτυξης, η οικολογική καταστροφή, η τρομοκρατία, η ανύψωση τειχών και η παγκοσμιοποίηση με την επιβολή του δυτικού κυρίαρχου μοντέλου πολιτισμού φέρνουν τη νέα γενιά στην πρώτη γραμμή αυτών των αλλαγών. Είναι εκτεθειμένη, αβοήθητη και προπάντων χωρίς καμιά συλλογική πολιτική πρόταση που να της επιτρέπει να οραματιστεί ένα πιο αισιόδοξο μέλλον.
Αυτή τη «Βοή» προσπάθησα να καταγράψω μέσα από τις εικόνες, τους ήχους, τις μουσικές του κόσμου. Νέοι άνθρωποι στην καθημερινότητά τους, τηλεοράσεις, δρόμοι, τοπία θα αποτελέσουν τις νότες μιας οπτικοακουστικής συμφωνίας με τίτλο «Η βοή του κόσμου».
Φεστιβάλ – Βραβεία:
Ειδική μνεία στο 34ο Πανόραμα Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου για το ανθρωποκεντρικό βλέμμα της ταινίας και τα ερωτηματικά που θέτει για τη δύναμη του κινηματογραφικού μέσου
Συμμετοχή στο 62ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης
Συμμετοχή στο 27ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας – Νύχτες Πρεμιέρας
***Η ταινία προβλήθηκε Μάρτιο και Απρίλιο 2022 στην Ταινιοθήκη της Ελλάδος
Σχόλια για αυτό το άρθρο