H «Ελένη» του Ευριπίδη, η καλοκαιρινή παραγωγή του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδας, σε μετάφραση Παντελή Μπουκάλα και σκηνοθεσία του Βασίλη Παπαβασιλείου, μετά το εντυπωσιακό ξεκίνημα στη Θεσσαλονίκη και την περιοδεία στη Β. Ελλάδα, κατεβαίνει τον Αύγουστο στο Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου. Πρόκειται για μια μεγαλειώδη γιορτή αισθήσεων και συναντήσεων, τεχνών κι ανθρώπων που συγκίνησε και ενθουσίασε κοινό και κριτικούς συμπαρασύροντας τους θεατές σε ένα νοητό ταξίδι απ’ τη Θεσσαλονίκη μέχρι την Σπάρτη και την Τροία κι απ’ την Αίγυπτο, ως τους Φιλίππους, το Δίον και την Επίδαυρο όπου θέατρο συνεπάγεται αγωγή ψυχής και ίαση ταυτόχρονα.
Η παράσταση, με την οποία το ΚΘΒΕ συμμετέχει στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου 2021, θα παρουσιαστεί, με μια πλειάδα πολύπειρων ηθοποιών στους πρωταγωνιστικούς ρόλους και το χορό, στο Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου την Παρασκευή 6, Σάββατο 7 & Κυριακή 8 Αυγούστου 2021.
Για την παρουσίαση της παράστασης στην Επίδαυρο, πραγματοποιήθηκε συνέντευξη τύπου στην Αθήνα, στο «Σχολείον της Αθήνας– Ειρήνη Παπά» του Εθνικού Θεάτρου παρουσία του καλλιτεχνικού διευθυντή και του αναπληρωτή, του σκηνοθέτη, του μεταφραστή και της πρωταγωνίστριας.
Ο καλλιτεχνικός διευθυντής Νίκος Κολοβός, χαριτολογώντας, ανέφερε «Θεωρούμε ό,τι η ατυχία της περσινής χρονιάς με τη διαρκή νεροποντή και τη φετινή με τον καύσωνα είναι γούρι. Η παράσταση μας όπως και κάθε παράσταση είναι ένα επιχείρημα επί σκηνής το οποίο οδηγεί τον συγγραφέα, το νόημα, τους καλλιτέχνες που το συνοδεύουν, σε ένα αποτέλεσμα. Όταν αυτό εκτελείται επί σκηνής, δεν χρειάζονται λόγια. Είμαστε ευτυχείς που όλοι οι συντελεστές αλλά και ακόμη όλοι όσοι βοήθησαν στο όραμα μας ακόμη και όσοι εργάζονται στον οργανισμό να είναι ερωτευμένοι με την παράσταση αυτή». Κλείνοντας, μας κάλεσε να δούμε την παράσταση υποσχόμενος ό,τι θα μας αρέσει.
Σκηνοθέτης είναι ο σημαντικός Βασίλης Παπαβασιλείου, που κλήθηκε από το ΚΘΒΕ να ηγηθεί αυτού του οράματος. «Μετά τη διπλή εμπειρία της χρεωκοπίας πριν από δέκα χρόνια και της καραντίνας θεωρώ πως πρέπει να σχεδιαστεί και να υπάρξει ένα μέλλον αλλιώτικο». Θυμήθηκε τα χρόνια που υπήρξε καλλιτεχνικός διευθυντής στο ΚΘΒΕ το οποίο θεωρεί σπίτι του μαζί με το Θέατρο Τέχνης καθώς υπήρξαν οι βασικοί πυλώνες της θεατρικής αγωγής του. Με την Έμιλυ Κολιανδρή (δες εδώ την αποκλειστική συνέντευξή της) συνεργάζονται για πρώτη φορά και νιώθει απόλυτα ευτυχής που η επιλογή του δικαιώθηκε.
Η Έμιλυ Κολιανδρή ανέφερε ότι δεν θα μπορούσε να σκεφτεί καλύτερο τρόπο έπειτα από μια μαύρη και ζοφερή περίοδο που ζήσαμε, από αυτό το έργο με την μετάφραση ενός ποιητή και με την κορυφαία αρωγή του σκηνοθέτη. «Είμαστε τυχεροί που δεν κάνουμε την πρεμιέρα μας στην Επίδαυρο που αυτό φέρει ένα βάρος. Κάναμε κάποιες παραστάσεις στη Βόρεια Ελλάδα και φάνηκε και στο κοινό και σε εμάς τους καλλιτέχνες πόσο είχε λείψει η επαφή αυτή».
Ο αναπληρωτής καλλιτεχνικός διευθυντής Νίκος Νικολάου χαρακτήρισε άρτια την παράσταση, ενώ τόνισε πως του έφερε στη μνήμη παλιές καλές παραστάσεις. «Μύρισε θέατρο. Θα σηματοδοτήσει μεγάλο προβληματισμό για το τι ανεβάζουμε στην Επίδαυρο και ειδικά στην αρχαία τραγωδία, και το πώς θα πρέπει να αντιμετωπίζουμε αυτές τις παραστάσεις την επόμενη δεκαετία».
Ο Παντελής Μπουκάλας που έχει αναλάβει τη μετάφραση, μας ταξίδεψε στην εποχή εκείνη και μας ανέλυσε την σχέση Αριστοφάνη και Ευριπίδη. Επίσης το έργο δεν είναι τραγωδία καθώς έχει ετυχές τέλος.
«Πυρήνας του έργου είναι το παράλογο του πολέμου».
Υπόθεση
Ο Ηρόδοτος, ιστορώντας τα σχετικά με την Ελένη, ισχυρίζεται ότι πήγε όντως στην Τροία και ότι το ίδιο λέει και ο Όμηρος, ο οποίος στην Οδύσσεια παρουσιάζει την Ελένη να προσφέρει στον Τηλέμαχο το φάρμακο της λησμονιάς· της το είχε δώσει η Πολύδαμνα, γυναίκα του Θόωνα, όχι πάντως στις συνθήκες που αναφέρει ο Ευριπίδης.
Ο Ηρόδοτος και ο Όμηρος ισχυρίζονται πως μετά την άλωση της Τροίας η Ελένη περιπλανήθηκε μαζί με τον Μενέλαο, κι όταν έφτασαν στην Αίγυπτο, προμηθεύτηκε το φάρμακο.
Ο Ευριπίδης, αντίθετα, διατείνεται πως η πραγματική Ελένη δεν πήγε ποτέ στην Τροία. Μόνο το είδωλό της πήγε εκεί. Γιατί την έκλεψε ο Ερμής, ακολουθώντας τη βούληση της Ήρας, και την παρέδωσε στον Πρωτέα, τον βασιλιά της Αιγύπτου, για να την προστατέψει.
Κι όταν πέθανε ο Πρωτέας, ο γιος του ο Θεοκλύμενος επιδίωξε να την παντρευτεί, η Ελένη όμως πήγε και στήθηκε ικέτισσα δίπλα στο μνήμα του Πρωτέα.
Εκεί τής παρουσιάζεται ο Μενέλαος, που είχε χάσει τα πλοία του στο πέλαγος και προσπαθούσε να σώσει τους λιγοστούς συντρόφους του, που τους είχε αφήσει κρυμμένους σε μια σπηλιά. Οι δυο τους συνεννοήθηκαν, μηχανορράφησαν και εξαπάτησαν τον Θεοκλύμενο.
Ανέβηκαν έπειτα σ’ ένα πλοίο, τάχα για να τελέσουν θυσία στη θάλασσα, στη μνήμη του Μενέλαου, κι έτσι σώθηκαν και επέστρεψαν στην πατρίδα τους.
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ: Μετάφραση: Παντελής Μπουκάλας, Σκηνοθεσία: Βασίλης Παπαβασιλείου, Συνεργάτης σκηνοθέτης-Δραματουργία: Νικολέτα Φιλόσογλου, Σκηνικά- Κοστούμια: Άγγελος Μέντης, Μουσική: Άγγελος Τριανταφύλλου, Χορογραφία: Δημήτρης Σωτηρίου, Φωτισμοί: Λευτέρης Παυλόπουλος, Ενορχήστρωση – Μουσική διδασκαλία: Γιώργος Δούσος, Moυσική διδασκαλία: Χρύσα Τουμανίδου, Βοηθός χορογράφου: Σοφία Παπανικάνδρου, Βοηθός σκηνοθέτη: Άννα- Μαρία Ιακώβου, Βοηθός σκηνογράφου -ενδυματολόγου: Έλλη Ναλμπάντη, Οργάνωση παραγωγής: Αθανασία Ανδρώνη, Οδηγοί σκηνής: Γιάννης Παλαμιώτης, Μαρίνα Χατζηιωάννου
Παίζουν: Έμιλυ Κολιανδρή (Ελένη), Θέμης Πάνου (Μενέλαος), Αγορίτσα Οικονόμου (Θεονόη), Γιώργος Καύκας (Θεοκλύμενος), Έφη Σταμούλη (Γερόντισσα), Δημήτρης Κολοβός (Αγγελιοφόρος Α’), Άγγελος Μπούρας (Αγγελιοφόρος Β’), Δημήτρης Μορφακίδης (Τεύκρος), Παναγιώτης Παπαϊωάννου (Θεράπων), Νικόλας Μαραγκόπουλος Ορέστης Παλιαδέλης (Διόσκουροι)
Χορός: Νεφέλη Ανθοπούλου, Σταυρούλα Αραμπατζόγλου, Λουκία Βασιλείου, Μομώ Βλάχου, Ελένη Γιαννούση, Ηλέκτρα Γωνιάδου, Νατάσα Δαλιάκα, Χρύσα Ζαφειριάδου, Σοφία Καλεμκερίδου, Αίγλη Κατσίκη, Άννα Κυριακίδου, Κατερίνα Πλεξίδα, Μαριάννα Πουρέγκα, Φωτεινή Τιμοθέου, Χρύσα Τουμανίδου
Μουσικοί επί σκηνής: Γιώργος Δούσος (φλάουτο, κλαρίνο, σαξόφωνο, καβάλ), Δάνης Κουμαρτζής (κοντραμπάσο), Θωμάς Κωστούλας (κρουστά), Παύλος Μέτσιος (τρομπέτα, ηλεκτρική κιθάρα), Χάρης Παπαθανασίου (βιολί), Μανώλης Σταματιάδης (πιάνο, ακορντεόν).
Οι πρόβες του έργου, πραγματοποιήθηκαν κατόπιν ειδικής άδειας της Υπηρεσίας Πολιτικής Προστασίας, και έλαβαν χώρα με αυστηρή τήρηση από πλευράς συντελεστών όλων των απαραίτητων υγειονομικών μέτρων ασφάλειας αφού προηγουμένως διενεργήθηκαν κι όλα τα απαιτητά covid test.
Επίδαυρος, Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου (Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου 2021)
Παρασκευή 6, Σάββατο 7 & Κυριακή 8 Αυγούστου 2021, στις 21.00
ΤΙΜΟΛΟΓΙΑΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΚΘΒΕ «ΕΛΕΝΗ» – ΕΠΙΔΑΥΡΟΣ ΚΑΛΟΚΑΙΡΙ 2021:
ΔΙΑΚΕΚΡΙΜΕΝΗ ΖΩΝΗ: 50€
Α΄ ΖΩΝΗ: 45€
Β΄ ΖΩΝΗ: 20€
Β΄ ΖΩΝΗ, ΦΟΙΤΗΤΙΚΟ: 13€
ΑΝΩ ΔΙΑΖΩΜΑ Γ΄ ΖΩΝΗ : 14€
ΑΝΩ ΔΙΑΖΩΜΑ Δ΄ ΖΩΝΗ: 12€
ΑΝΩ ΔΙΑΖΩΜΑ Ε΄ ΖΩΝΗ: 10€
ΑΜΕΑ/ΑΝΕΡΓΟI: 5€ (Στο Άνω Διάζωμα με την επίδειξη της σχετική κάρτας)
ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΗ Η ΕΚΔΟΣΗ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΟΥ ΕΙΣΙΤΗΡΙΟΥ
ΠΡΟΠΩΛΗΣΗ:
tickets.aefestival.gr | www.ticketservices.gr | PUBLIC | Τηλεφωνικά: 210 7234 567 Πανεπιστημίου 39 (στοά Πεσμαζόγλου) | Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου
Σχόλια για αυτό το άρθρο